Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy muszą prowadzić akta osobowe składające się z czterech części: A, B, C i D. Każda z nich może zostać podzielona na mniejsze części, tak aby można było przechowywać w nich oświadczenia lub dokumenty powiązane ze sobą tematycznie.
Po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r., tak jak dotychczas, podstawową częścią dokumentacji pracowniczej są akta osobowe pracownika. W aktach osobowych są gromadzone oświadczenia lub dokumenty odzwierciedlające przebieg zatrudnienia pracownika, poczynając od etapu ubiegania się o zatrudnienie i kończąc na ustaniu stosunku pracy. Na podstawie nowych przepisów akta osobowe dzielą się na cztery części, a nie - jak do tej pory - na trzy części, i obejmują:
1) etap ubiegania się o zatrudnienie (część A akt osobowych),
2) etap nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia (część B akt osobowych),
3) etap ustania stosunku pracy (część C akt osobowych), oraz
4) część dotyczącą ponoszenia przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach (część D akt osobowych).
Zgodnie z nowym rozporządzeniem w części A akt osobowych należy przechowywać oświadczenia lub dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się danej osoby o zatrudnienie. W tej części akt osobowych przechowuje się również skierowania i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich (§ 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej). Gromadzenie i przechowywanie tych oświadczeń i dokumentów będzie dotyczyć przypadku, gdy dojdzie do nawiązania stosunku pracy z osobą ubiegającą się o zatrudnienie.
W części B akt osobowych należy gromadzić i przechowywać oświadczenia lub dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia, w tym:
Katalog oświadczeń lub dokumentów gromadzonych w części B akt osobowych nie jest wyczerpujący. Obejmuje oświadczenia lub dokumenty, których podstawę prawną pozyskania stanowi Kodeks pracy lub inne przepisy (§ 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej). W tej części mogą być również przechowywane innego rodzaju dokumenty związane z szeregiem szczególnych regulacji prawnych dotyczących określonych grup pracowników, np. orzeczenie o stopniu niepełnosprawności w przypadku pracowników niepełnosprawnych.
W części C akt osobowych, tak jak dotychczas, należy przechowywać oświadczenia lub dokumenty związane z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy, w tym:
Katalog oświadczeń lub dokumentów gromadzonych i przechowywanych w części C również jest otwarty. Oznacza to, że w tej części mogą być przechowywane inne dokumenty związane z ustaniem stosunku pracy.
W odrębnej, nowej części D akt osobowych będą przechowywane odpisy zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach.
Przykład
Pracownik 10 stycznia 2019 r. zawarł ugodę z pracodawcą w sprawie odszkodowania za szkodę powstałą w mieniu powierzonym pracownikowi. Dokument zawierający taką ugodę powinien zostać włączony do części B akt osobowych, ponieważ jest to dokument związany z przebiegiem zatrudnienia. Natomiast tematycznie wydawałoby się, że powinien zostać dołączony do części D akt osobowych. Dlatego, choć nie wynika to wprost z przepisów rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej, złożenie tego dokumentu do części D akt osobowych nie powinno być ocenione jako błąd.
Tak jak dotychczas oświadczenia lub dokumenty mają być, zgodnie z nowym rozporządzeniem w sprawie dokumentacji pracowniczej, przechowywane w porządku chronologicznym oraz numerowane. Przy czym każda z części akt osobowych będzie zawierała pełny wykaz znajdujących się w niej oświadczeń i dokumentów. Będzie to dotyczyło akt osobowych prowadzonych zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej.
Dodatkowo istnieje możliwość podzielenia części A, B i C akt osobowych na mniejsze części, tak aby można było w nich przechowywać oświadczenia lub dokumenty powiązane ze sobą tematycznie (np. część A1 - dokumenty przedłożone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, część A2 - skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie, część B1 - dokumenty związane z nawiązaniem stosunku pracy, część B2 - potwierdzenia zapoznania się pracownika z dokumentami, część C1 - oświadczenia o rozwiązaniu stosunku pracy, część C2 - wnioski o sprostowanie lub uzupełnienie świadectwa pracy itd.). W przypadku skorzystania z tej możliwości, przechowywanie w porządku chronologicznym, numerowanie oraz tworzenie wykazu oświadczeń lub dokumentów będzie dotyczyło każdej części.
Część D także może być dzielona na mniejsze części dotyczące nałożenia określonej kary, które nastąpiło na podstawie przepisów Kodeksu pracy o odpowiedzialności porządkowej lub np. przepisów ustawy o służbie cywilnej o odpowiedzialności dyscyplinarnej. W tym przypadku przechowywanie w porządku chronologicznym, numerowanie oraz tworzenie wykazu oświadczeń lub dokumentów będzie dotyczyło każdej części dotyczącej danej kary.
Z upływem daty zatarcia kary usunięciu będzie podlegała cała część dotycząca danej kary, a pozostałym częściom dotyczącym innych kar będzie się przyporządkowywać następujące po sobie numery (§ 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej).
Przykład
Pracownik został ukarany karą porządkową, o czym pracodawca zawiadomił go na piśmie. Dokument ten powinien zostać włączony do części D akt osobowych i otrzymać numer. Po zatarciu tej kary (po upływie roku nienagannej pracy) dokumenty związane z ukaraniem pracownika powinny zostać usunięte, a pozostałe dokumenty w tej części przenumerowane.
Oprócz akt osobowych dokumentację pracowniczą tworzą także:
Pracodawca musi prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oddzielnie dla każdego pracownika (§ 6 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej).
Zgodnie z nowym rozporządzeniem dokumentacja związana z ewidencjonowaniem czasu pracy będzie obejmowała:
Przykład
Pracownik wychowujący niepełnosprawne dziecko wystąpił do pracodawcy o wprowadzenie przerywanego systemu czas pracy. Jego wniosek został uwzględniony. Zatem wniosek i kopia odpowiedzi pracodawcy na ten wniosek powinny zostać włączone do dokumentacji związanej z ewidencjonowaniem czasu pracy, a nie do części B akt osobowych.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem pracodawca jest zobowiązany zapewnić odpowiednie warunki zabezpieczające dokumentację pracowniczą prowadzoną i przechowywaną w postaci papierowej przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą i dostępem osób nieupoważnionych. Powinien to robić przez zapewnienie w pomieszczeniu, w którym jest przechowywana dokumentacja pracownicza, odpowiedniej wilgotności, temperatury i zabezpieczenie pomieszczenia przed dostępem osób nieupoważnionych (§ 8 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej).
Dokumentacja pracownicza w postaci elektronicznej wymaga wykorzystania w tym celu systemu teleinformatycznego zapewniającego integralność przechowywanych dokumentów elektronicznych i metadanych odnoszących się do tych dokumentów, rozpoznawanie użytkowników tego systemu i rejestrację dokonywanych przez nich zmian. Taki system ma umożliwiać uprawnionym użytkownikom wyszukiwanie i przeglądanie dokumentacji, a także umożliwiać jej eksport i wydruk (§ 9 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej).
Przechowywanie dokumentacji w systemie teleinformatycznym wymaga zapewnienia odpowiednich warunków organizacyjnych mających na celu zabezpieczenie dokumentacji przed jej utratą oraz dostępem osób nieuprawnionych.
Zastosowane do dokumentacji elektronicznej rozwiązania mają być adekwatne do potrzeb i mają zapewnić dostępność, używalność i wiarygodność dokumentacji co najmniej do upływu okresu przechowywania dokumentacji. Odwzorowania cyfrowe mają być wykonywane z należytą starannością i jakością techniczną, dla której minimalne wymagania określono w załączniku do rozporządzenia (§ 12 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej).
Pracodawcy stosujący od lat wersję elektroniczną dokumentacji pracowniczej jako pomocniczą formę jej przechowywania i prowadzenia, chcąc kontynuować prowadzenie dokumentacji tylko w takiej formie od 1 stycznia 2019 r., powinni zmienić postać prowadzenia dokumentacji pracowniczej (z papierowej na elektroniczną) i dostosować ją do wymagań rozporządzenia.
Nie ma także przeszkód, aby dokumentacja pracownicza była prowadzona w taki sposób, że np. papierowe akta osobowe są prowadzone zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu, a elektroniczne jako forma pomocnicza albo odwrotnie.
Odebranie dokumentacji pracowniczej prowadzonej w postaci papierowej będzie możliwe w terminie 30 dni od dnia odebrania zawiadomienia w tej sprawie. Informacja lub zawiadomienie o możliwości odbioru dokumentacji są doręczane za pokwitowaniem osobiście albo przez operatora pocztowego, osoby upoważnione przez pracodawcę lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, pod warunkiem uzyskania potwierdzenia doręczenia.
Jeżeli zawiadomienie doręczane przez operatora pocztowego nie zostanie odebrane, operator pozostawi zawiadomienie o możliwości odbioru informacji lub zawiadomienia w terminie 7 dni, licząc od dnia pozostawienia tej wiadomości w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, w drzwiach mieszkania. W przypadku niepodjęcia tych dokumentów w tym terminie operator pozostawi powtórne zawiadomienie o możliwości ich odbioru w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie informacji lub zawiadomienia będzie się uważało za dokonane z upływem ostatniego dnia ww. 14-dniowego terminu, natomiast informację lub zawiadomienie będzie się włączać odpowiednio do części B albo C akt osobowych pracownika (§ 15 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej).
Odbiór papierowej dokumentacji pracowniczej będzie następować osobiście i za pokwitowaniem przez pracownika, byłego pracownika albo osoby upoważnionej. Wydanie dokumentacji pracowniczej prowadzonej w postaci elektronicznej nastąpi na informatycznym nośniku danych odebranym osobiście i za pokwitowaniem. Można to będzie zrobić również za pomocą środków komunikacji elektronicznej, pod warunkiem że osoba, której dokumentacja pracownicza ma być wydana, będzie jednoznacznie zidentyfikowana przed jej wydaniem, a wydanie dokumentacji pracowniczej będzie potwierdzone dowodem doręczenia.
Przykład
Pracownik został zawiadomiony o możliwości odbioru dokumentacji pracowniczej. Pierwszego zawiadomienia nie odebrał. Natomiast zgodnie ze zwrotką z poczty 14-dniowy termin od pierwszego zawiadomienia upłynął 15 lutego 2019 r. Zatem od tego dnia należy liczyć 30 dni, w ciągu których pracownik może odebrać dokumentację (termin upłynie 18 marca 2019 r., tj. w pierwszym dniu roboczym po dniu, w którym upływa termin, ponieważ 17 marca 2019 r. przypada w niedzielę).
Pracodawca na wniosek pracownika, byłego pracownika albo innej upoważnionej osoby będzie wydawał kopię całości lub części tej dokumentacji:
Natomiast w przypadku przechowywania przez pracodawcę dokumentacji pracowniczej w postaci elektronicznej wydanie kopii jej całości lub części nastąpi:
Termin na wydanie kopii całości lub części dokumentacji pracowniczej określonej we wniosku wynosi 30 dni od dnia jego otrzymania. Taki wniosek będzie się dołączało odpowiednio do części B albo C akt osobowych pracownika.
Rozporządzenie od dnia jego wejścia w życie ma w całości zastosowanie do dokumentacji pracowniczej tworzonej dla nowo zatrudnionych pracowników (§ 19 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej).
Natomiast w przypadku dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników pozostających 1 stycznia 2019 r. w stosunku pracy pracodawca ma wybór postępowania odnośnie do dokumentacji zgromadzonej do 31 grudnia 2018 r. Według wyboru pracodawcy możliwe jest jej dostosowanie do przepisów nowego rozporządzenia, tj. dokonanie przeglądu dotychczasowej dokumentacji i jej uporządkowanie według nowych zasad albo przechowywania takiej dokumentacji w niezmienionej formie.
Nie dotyczy to jednak ewidencji czasu pracy. W tym przypadku do zakresu karty ewidencji czasu pracy prowadzonej dla danego pracownika 1 stycznia 2019 r. pracodawca zastosuje przepisy dotychczasowe, natomiast do kolejnych ewidencji czasu pracy prowadzonych dla tego pracownika będzie już stosował nowe rozporządzenie (§ 20 ust. 3 rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej).
Przykład
Dokumentacja pracownika jest prowadzona od dnia jego zatrudnieni, tj. od 1 stycznia 2018 r. Zatem od 1 stycznia 2019 r. od pracodawcy zależy, czy pozostawi tę część dokumentacji w dotychczasowej formie, czy dostosuje ją do zasad wynikających z nowego rozporządzenia.
Podstawa prawna:
art. 948, art. 9412 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 917; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2245
§ 2-6, § 8-10, § 15-21 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Socjalnej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej - Dz.U. z 2018 r. poz. 2369
Małgorzata Podgórska,
specjalista z zakresu prawa pracy, prawnik, od wielu lat zajmuje się problematyką prawa pracy, autorka wielu publikacji z tej tematyki