Poradnik Rachunkowości Budżetowej 10/2019, data dodania: 18.09.2019

Uszczelnianie systemu podatkowego VAT - biała lista

Zakres zmian

Od 1 września 2019 r. jest udostępniony centralny rejestr podatników VAT, nazywany potocznie białą listą. Został on wprowadzony ustawą z 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1018).

Rejestr zawiera dane na temat podmiotów:

  • zarejestrowanych,
  • niezarejestrowanych,
  • wykreślonych z rejestru VAT,
  • przywróconych do rejestru VAT.

Rejestr jest udostępniony nieodpłatnie na stronie internetowej BIP Ministerstwa Finansów, pod adresem https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka.

 

Co zmiany przepisów oznaczają dla jednostek

1. Od 1 września 2019 r. podatnicy (jednostki) muszą obowiązkowo opłacać faktury wystawione przez czynnych podatników VAT, opiewające na należności powyżej 15 000 zł:

  • w formie przelewu,
  • na rachunek wskazany na białej liście.

Przestrzeganie tych zasad obowiązuje w odniesieniu do kwoty należności. Nie ma tu znaczenia, w ilu transzach (ratach) jest spłacana.

2. Konsekwencją naruszenia zasad opłacania faktur przez dłużników będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych będzie niemożność zaliczenia kwot tak uregulowanych należności do kosztów uzyskania przychodów.

3. Dłużnicy będą ponosić odpowiedzialność solidarną całym majątkiem razem z podatnikiem czynnym VAT za jego zaległości podatkowe w części VAT przypadającej na dostawę lub usługę, którą opłacono na inny rachunek bankowy niż wskazany w rejestrze podatników VAT.

4. Odpowiedzialność solidarna będzie wyłączona w sytuacji, gdy jednostka:

  • zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego o płatności na inny rachunek niż wskazany w rejestrze podatników VAT, w ciągu 3 dni, albo
  • dokona płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (split payment).

Konsekwencje te będą wyciągane wobec podatników, którzy naruszą zasady regulowania należności w kwotach powyżej 15 000 zł począwszy od 1 stycznia 2020 r.

5. Jednostka powinna sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na dzień każdej płatności z danej faktury (w całości lub dla każdej raty/transzy). Nie wystarczy jednorazowe sprawdzenie kontrahenta przy zawarciu umowy czy na dzień pierwszej płatności.

6. Jednostki muszą zachowywać potwierdzenie wykonania czynności sprawdzenia. Jest ono wydawane automatycznie z systemu. Potwierdzenie zawiera datę i godzinę sprawdzenia. Trzeba je przechowywać w celach dowodowych przez 5 lat, od końca roku podatkowego.

Oprac. Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK