Rachunkowość Budżetowa 15/2016, data dodania: 03.08.2016

Jaka jednostka wystawia i opieczętowuje delegacje kierownika samorządowej jednostki budżetowej

Wyjazd służbowy dyrektora samorządowej jednostki budżetowej zleca jednostka nadrzędna. Czy na delegacjach należy zamieścić pieczęć samorządowej jednostki budżetowej, jeśli nie ma na nich pieczęci podmiotu nadrzędnego, ale jest pieczęć imienna zlecającego?

Tak, delegacje kierownika samorządowej jednostki budżetowej powinny być wystawiane oraz opieczętowane przez jednostkę, w której jest on zatrudniony.

Zgodnie z przepisami art. 7 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych), czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za jednostki (urzędy marszałkowskie i wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne, starostwa powiatowe i powiatowe jednostki organizacyjne, urzędy gmin, jednostki pomocnicze gmin, gminne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, biura - ich odpowiedniki - związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowe zakłady budżetowe utworzone przez te związki, biura - ich odpowiedniki - jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego) wykonują:

● wójt (burmistrz, prezydent miasta) - wobec zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta), sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

● przewodniczący zgromadzenia związku jednostek samorządu terytorialnego - wobec członków zarządu tego związku,

● wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego - wobec pozostałych pracowników urzędu oraz wobec kierowników innych samorządowych jednostek organizacyjnych niż wymienione wcześniej,

● kierownik jednostki organizacyjnej - za pozostałe jednostki niewymienione wcześniej.

A zatem - zgodnie z postanowieniami ustawy o pracownikach samorządowych, wszelkie czynności z zakresu prawa pracy, np. udzielanie urlopów, zatwierdzanie delegacji, zawieranie umów i przyznawanie ryczałtu na jazdy lokalne) wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych wykonuje - w zależności od typu jednostki organizacyjnej: wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa.

Wystawienie i zatwierdzenie polecenia wyjazdu służbowego

Podróżą służbową jest wykonywanie zadania określonego przez pracodawcę poza miejscowością, w której znajduje się jego siedziba, lub poza stałym miejscem pracy pracownika. Wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej:

● na obszarze kraju, zwanej dalej "podróżą krajową",

● poza granicami kraju, zwanej dalej "podróżą zagraniczną",

określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej: rozporządzenie w sprawie należności z tytułu podróży służbowej). Zgodnie z przepisami tego rozporządzenia, pracodawca:

● określa środek transportu właściwy do odbycia podróży krajowej lub zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę - § 3 ust. 1,

● może, na wniosek pracownika, wyrazić zgodę na przejazd w podróży krajowej lub zagranicznej samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy - § 3 ust. 3,

● określa miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży krajowej - § 6 ust. 1,

● może uznać za miejscowość rozpoczęcia lub zakończenia podróży krajowej miejscowość pobytu stałego lub czasowego pracownika - § 6 ust. 2,

● przyznaje, na wniosek pracownika, zaliczkę na niezbędne koszty podróży krajowej w wysokości wynikającej ze wstępnej kalkulacji tych kosztów - § 11.

Wszystkie te uwarunkowania powinny zostać określone w imiennym poleceniu wyjazdu służbowego wystawionym dla pracownika, które zatwierdzają - przez złożenie na nim swojego podpisu - osoby funkcyjne wyszczególnione w art. 7 pkt 1-4 tej ustawy o pracownikach samorządowych.

W związku z tym, że dyrektor jest pracownikiem samorządowej jednostki budżetowej, a także mając na względzie takie uwarunkowania, jak: prowadzenie ewidencji i rejestru wystawionych delegacji oraz wypłata należności z tytułu podróży służbowej ze środków finansowych samej samorządowej jednostki budżetowej, moim zdaniem, na druku delegacji powinna być zamieszczona pieczęć samorządowej jednostki budżetowej. Dodatkowo na poleceniu wyjazdu służbowego powinien znajdować się podpis i pieczęć imienna zlecającego i zatwierdzającego wyjazd służbowy, tj. kierownika jednostki samorządu terytorialnego nadrzędnej nad samorządową jednostką budżetową.

RADOSŁAW TYBURCZY

 biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie kontroli, autor licznych publikacji

PODSTAWY PRAWNE

● art. 7 pkt 1-4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 902)

● § 3 ust. 1 i 3, § 6 ust. 1 i 2, § 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167)

PRZECZYTAJ TEŻ:

Kiedy pracodawca ma ograniczoną możliwość wydania polecenia wyjazdu służbowego?

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK