Faktury od jednostki budżetowej tej samej gminy wpłynęły w styczniu roku następnego, a dotyczyły zdarzeń roku objętego sprawozdaniem finansowym. Faktury odnosiły się do kilku mieszkań, w których na jednych występowała nadpłata (należność podlegająca odprowadzeniu do JST), a na innych zobowiązanie. Jak należy wystawić potwierdzenia salda do bilansu na dzień 31 grudnia? Czy inwentaryzacja na 31 grudnia powinna dotyczyć osobno należności, a osobno zobowiązań, czy powinno być wysłane jedno potwierdzenie na różnice (saldo) pomiędzy należnościami a zobowiązaniami?
Sposób inwentaryzacji będzie uzależniony od tego, czy podmiot, którego dotyczą te zobowiązania i należności, prowadzi bądź nie prowadzi ksiąg rachunkowych.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) - inwentaryzację aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, w tym:
● papierów wartościowych w formie zdematerializowanej,
● należności, w tym udzielonych pożyczek,
● powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów,
przeprowadza się w drodze otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.
Potwierdzenie salda odbywa się na piśmie z inicjatywy jednostki posiadającej należności od innego podmiotu.
Jednostka występująca z prośbą o potwierdzenie salda wskazuje, wynikającą z jej ksiąg rachunkowych, wartość należności na dany dzień. Podmiot, do którego zgłoszono prośbę o potwierdzenie danego salda należności, dokonuje porównania jego kwoty z wartością własnych zobowiązań wobec tejże jednostki, według stanu na dzień wskazany w dokumencie potwierdzenia salda.
Przy inwentaryzacji w drodze potwierdzenia salda trzeba mieć także na uwadze art. 26 ust. 1 pkt 3 uor, który stwierdza, że:
● środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony,
● gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości,
● należności spornych i wątpliwych, a w bankach również należności zagrożonych,
● należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych,
● z tytułów publicznoprawnych,
● aktywów i pasywów niewymienionych oraz wymienionych w art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe
- w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.
Tak więc inwentaryzację należności oraz zobowiązań dotyczących osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych przeprowadza się w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.
W związku z powyższym faktury od jednostki budżetowej tej samej gminy, które wpłynęły w styczniu roku następnego, dotyczące zdarzeń roku objętego sprawozdaniem finansowym, stanowią zobowiązania jednostki i powinny być inwentaryzowane w drodze weryfikacji zapisów księgowych z dokumentami stanowiącymi podstawę zapisu. Jeżeli faktury mieszkaniowe dotyczą osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych (na przykład osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób prywatnych), mogą być inwentaryzowane w drodze weryfikacji, nie trzeba więc wysyłać potwierdzenia salda.
Ustawa o rachunkowości nie wyjaśnia, jak powinno wyglądać potwierdzenie salda. Jeżeli potwierdzenie dotyczy faktur odnoszących się do podmiotów prowadzących księgi rachunkowe, to należy osobno wykazać należności i zobowiązania, a na końcu podać saldo tych transakcji na dany dzień. Taki sposób postępowania ułatwi proces potwierdzania salda przez kontrahenta.
Przykład
W jednostce na dzień 30 listopada 2015 r. występuje należność z tytułu wystawionej faktury VAT nr 85/2015 z 20 listopada 2015 r. na rzecz Mango sp. z o.o. na kwotę 100 zł oraz nadpłata z poprzedniego miesiąca dotycząca Mango sp. z o.o. w kwocie 90 zł, wynikająca z wyciągu bankowego nr 60 z 20 października 2015 r. W potwierdzeniu salda wysłanym do spółki na dzień 30 listopada 2015 r. powinien być zapis po stronie:
● Wn z tytułu faktury nr 85/2015 z 20 listopada 2015 na kwotę 100 zł,
● Ma z tytułu wyciągu bankowego nr 60 z 20 października 2015 r. kwotę 90 zł
oraz saldo po stronie Wn na koniec listopada 2015 r. na kwotę 10 zł.
BARTOSZ SPYCHALSKI
główny księgowy w państwowej jednostce budżetowej, posiada licencję Ministra Finansów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODSTAWA PRAWNA
● art. 26 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 4)
My i nasi partnerzy (w łącznej liczbie: 887), na podstawie wyrażonej zgody lub uzasadnionego interesu, przetwarzamy dane osobowe, takie jak: adresy IP i unikalne identyfikatory, wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam, reklamy oparte na ograniczonych danych i pomiarach reklam oraz podobne technologie w następujących celach: spersonalizowane reklamy, wybór spersonalizowanych treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców oraz ulepszanie usług. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszych serwisów poprzez zapamiętanie Państwa preferencji i ustawień na naszych stronach.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
W dowolnym momencie mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących przetwarzanych informacji, a także wyrażenia sprzeciwu odnośnie przetwarzania tych danych lub ich wycofania, które na podstawie uzasadnionego interesu nie wymagają Państwa zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.
W celu zmiany ustawień (przycisk "USTAWIENIA ZAAWANSOWANE") lub wycofania zgody (przycisk "WYCOFUJĘ ZGODĘ") na przetwarzanie danych, należy wyświetlić okno z ustawieniami, klikając w link "Zmień ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce strony.
Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących prywatności oznacza ich akceptację, co będzie skutkowało zapisywaniem danych osobowych opisanych powyżej na Państwa urządzeniach przez wszystkie serwisy internetowe Spółek Grupy INFOR PL.
Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie, możliwości zmiany ustawień prywatności oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w Polityce Prywatności Grupy INFOR PL i Polityce Cookies Grupy INFOR PL