Ostatni kwartał każdego roku to czas na przeprowadzenie inwentaryzacji. Czynność ta ma na celu zweryfikowanie danych wynikających z ksiąg rachunkowych ze stanem rzeczywistym, rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych oraz wykrycie nieprawidłowości w gospodarowaniu majątkiem jednostki. W toku inwentaryzacji pojawia się wiele pytań i niejasności, na które odpowiemy w dalszej części tekstu.
Metody inwentaryzacji poszczególnych rodzajów aktywów i pasywów jednostek określone zostały w art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor). Zgodnie z tym przepisem, jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację:
SŁOWNICZEK
Zobowiązanie to pieniężne lub rzeczowe świadczenie dłużnika na rzecz wierzyciela, które na dzień powstania musi mieć ściśle określoną wartość, oraz termin zrealizowania (zapłaty).
Inwentaryzacji zobowiązań dokonuje się poprzez uzgodnienie sald z wierzycielem.
Obowiązki wierzyciela i dłużnika związane z potwierdzeniem salda:
1. Wierzyciel prowadzący księgi rachunkowe przesyła do dłużnika druk z prośbą o potwierdzenie salda swojej należności (patrz: Wzór).
2. Dłużnik dokonuje potwierdzenia zgodności tego salda albo wskazuje różnice lub zastrzeżenia, które należy wyjaśnić.
3. Dłużnik odsyła potwierdzony egzemplarz pisma do wierzyciela, pozostawiając kopię swojej dokumentacji.
Wzór. Potwierdzenie salda
…………………………….
(miejscowość, data)
Potwierdzenie salda
Nadawca:
…………………………….…….
(nazwa firmy i adres wierzyciela)
Adresat
…………………………………..
(nazwa firmy i adres dłużnika)
Stosownie do uregulowań przepisów ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 395 z późn.zm.) informujemy, że Państwa zadłużenie na dzień ………………. wobec naszej jednostki wynosi ………………. zł ………gr.
Zgodnie z naszą ewidencją księgową (nr i nazwa konta: ……………….) na powyższe saldo składają się następujące kwoty:
Lp. | Rodzaj dowodu | Data wystawienia | Treść (rodzaj) operacji | Kwota transakcji |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razem |
|
Prosimy o potwierdzenie zgodności powyższego salda z danymi wynikającymi z Państwa ksiąg rachunkowych poprzez wypełnienie kopii niniejszego pisma i odesłanie na nasz adres.
W przypadku niezgodności wykazanego przez nas salda z saldem wynikającym z Państwa ksiąg rachunkowych prosimy o przesłanie specyfikacji różnic między tymi saldami.
………………………………………
(pieczątka i podpis
osoby upoważnionej u wierzyciela)
Nie. Ustawa o rachunkowości nie przewiduje tzw. milczących potwierdzeń sald, nawet w sytuacji gdy w potwierdzeniu salda znalazła się informacja, że w przypadku nieotrzymania od kontrahenta potwierdzenia w ciągu np. 30 dni, wierzyciel uznaje saldo za zgodne, to zapis taki nie jest skuteczny.
Jeżeli jednostka posiada kontrahentów, z którymi prowadzone są liczne transakcje generujące znaczne obroty, wskazane jest dokonanie potwierdzenia salda zerowego. Wówczas jednostka ma pewność, że nie ominęła w trakcie inwentaryzacji istotnego aktywu, który nie istnieje jedynie ze względu na popełniony błąd w księgach rachunkowych.
W innych przypadkach z reguły nie występuje się o potwierdzenie salda zerowego.
Tak. Ustawa o rachunkowości nie zabrania potwierdzania salda drogą e-mailową. Wiarygodność zawartych w potwierdzeniu salda informacji wzrasta, gdy jest ono zaopatrzone w bezpieczny podpis elektroniczny odpowiedniej osoby z firmy kontrahenta.
Inwentaryzacja nieruchomości oddanych w trwały zarząd powinna być przeprowadzana zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości oraz rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie rachunkowości oraz planów kont).
Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont, inwentaryzacja nieruchomości powinna zapewnić porównanie danych wynikających z ewidencji księgowej z ewidencją odpowiednio gminnego, powiatowego i wojewódzkiego zasobu nieruchomości.
Z przytoczonego przepisu wprost wynika, że inwentaryzacja gruntu oddanego w trwały zarząd powinna zostać przeprowadzona w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.
Zbiory biblioteczne należy traktować jako środki trwałe i w związku z tym inwentaryzować zgodnie z art. 26 ust. 1 uor - na ostatni dzień każdego roku, w drodze spisu z natury.
Nie, paliwo w bakach samochodów nie powinno podlegać inwentaryzacji, ponieważ ujmowane jest w kosztach z chwilą zatankowania do poszczególnych pojazdów.
Natomiast paliwa przechowywane w zbiornikach jako zapas powinny być inwentaryzowane. Jednakże kwestia technicznego przeprowadzenia inwentaryzacji paliwa w zbiornikach powinna zostać opisana w zasadach (polityce) rachunkowości.
Tak, materiały biurowe należy inwentaryzować zgodnie z uor w zależności od przyjętego sposobu prowadzenia ksiąg pomocniczych.
W myśl art. 17 ust. 2 pkt 4 uor, kierownik jednostki może podjąć decyzję o stosowaniu metody prowadzenia kont ksiąg pomocniczych, polegającej na odpisywaniu w koszty wartości materiałów i towarów na dzień ich zakupu lub produktów gotowych w momencie ich wytworzenia, połączonej z ustalaniem stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy. Zapis ten pozwala jednostce nie prowadzić w ciągu roku ewidencji ilościowych i wartościowych posiadanych aktywów obrotowych, czyli materiałów lub towarów. Jednakże możliwość ta objęta jest warunkiem ustalenia na dzień bilansowy rzeczywistego stanu tych składników majątku, czyli przeprowadzenie inwentaryzacji w drodze spisu z natury.
Zgodnie z ogólnie obowiązującą zasadą, gotówka w kasie powinna być inwentaryzowana na ostatni dzień roku, tj. 31 grudnia.
Jeżeli ostatni dzień roku przypada na sobotę lub niedzielę, a więc dzień wolny od pracy - kiedy jednostka nie pracuje - inwentaryzację gotówki w kasie można przeprowadzić 30 grudnia po zamknięciu kasy lub 2 stycznia przed jej otwarciem. Istotne jest jednak, aby w dokumentacji pojawiła się informacja, że jest to stan kasy na 31 grudnia, ponieważ to jest ostatni dzień roku obrotowego.
Za przeprowadzenie inwentaryzacji w szkole odpowiedzialny jest kierownik jednostki - dyrektor szkoły.
Zgodnie z art. 4 ust. 5 uor, kierownik jednostki (dyrektor szkoły) ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą o rachunkowości, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury - zostaną powierzone innej osobie lub przedsiębiorcy.
Podstawy prawne
art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 395; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1629)
8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911)
©℗
MAGDA GROTKIEWICZ
prawnik specjalizujący się w tematyce finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, redaktor prowadzący dwutygodnik "Rachunkowość Budżetowa"