Za pomocą testów można samodzielnie skontrolować przestrzeganie przepisów w zakresie tworzenia i zmian planów finansowych dochodów i wydatków jednostek budżetowych oraz przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych.
Testy zostały skonstruowane w taki sposób, że mogą być wykorzystane przez szeregowych pracowników jednostek - w celu samokontroli powierzonego im zakresu zadań, przez głównego księgowego - w celu monitorowania prawidłowości pracy podległych mu pracowników, oraz przez pracowników komórek kontroli wewnętrznej przy kontrolach przeprowadzanych na polecenie kierownika jednostki.
Formularze testowe wypełnia się w każdej pozycji. Trzeba odpowiedzieć na każde z pytań. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w formularzu należy podać:
Po upływie ustalonych terminów wykonania zadań testy należy przeprowadzić ponownie, aby sprawdzić, czy wszystkie zalecenia zostały prawidłowo wykonane.
Formularze mogą być również wykorzystywane przez szeregowych pracowników jednostek w ramach samokontroli. W takim przypadku, po stwierdzeniu błędów, powinni oni omówić wyniki testów z bezpośrednim przełożonym i razem podjąć decyzję co do właściwego, w danym przypadku, sposobu usunięcia tych błędów.
Przy korzystaniu z testów należy posiłkować się omówieniem poszczególnych zagadnień w PORADNIKU Rachunkowości Budżetowej nr 10/2018. W razie potrzeby można sięgać do przepisów źródłowych, a także szczegółowych opracowań fachowych.
Testy kontrolne nie obejmują zagadnień związanych z ewidencją planów finansowych wydatków. Odpowiednie testy zostały zamieszczone jako dodatek do PRB nr 9/2018 "Ewidencja pozabilansowa po zmianach".
Lp. | Odpowiedz na pytania: | TAK/NIE/NIE DOTYCZY | Przyczyna powstania nieprawidłowości | Sposób naprawy | Osoba odpowiedzialna | Termin wykonania |
Uwagi | ||||||
1. | Czy jednostka otrzymała od zarządu JST pisemną informację o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w terminie 7 dni od daty przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu JST (ustalić według daty wpływu pisma do jednostki)? |
|
|
|
|
|
2. | Czy ww. informacja została sporządzona w szczegółowości: | x | x | x | x | x |
a) | dochody - w układzie działów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na dochody bieżące i majątkowe według ich źródeł lub większej, ustalonej przez organ stanowiący JST, |
|
|
|
|
|
b) | wydatki - w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na wydatki majątkowe i wydatki bieżące lub większej, ustalonej przez organ stanowiący JST? |
|
|
|
|
|
3. | Czy kierownik jednostki ustalił projekt planu finansowego jednostki w terminie 30 dni od dnia otrzymania ww. informacji, jednak nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy? |
|
|
|
|
|
4. | Czy kierownik jednostki ustalił projekt planu finansowego zgodnie z otrzymaną informacją o kwotach dochodów i wydatków ujętych w projekcie uchwały budżetowej? |
|
|
|
|
|
5. | Czy kierownik jednostki ustalił projekt planu finansowego w wymaganej szczegółowości dla: | x | x | x | x | x |
a) | dochodów - dział, rozdział, paragraf klasyfikacji budżetowej, |
|
|
|
|
|
b) | wydatków - dział, rozdział, paragraf klasyfikacji budżetowej lub dział, rozdział, grupa paragrafów klasyfikacji budżetowej (w zależności od tego, którą opcję wskazał zarząd JST)? |
|
|
|
|
|
6. | Czy projekt planu finansowego jednostki zachowujący zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem uchwały budżetowej został zatwierdzony przez kierownika jednostki i przekazany zarządowi JST w terminie 30 dni od dnia otrzymania ww. informacji, jednak nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy? |
|
|
|
|
|
7. | W przypadku zorganizowania wspólnej obsługi jednostek samorządowych - czy dla każdej jednostki obsługiwanej oraz dla jednostki obsługującej został sporządzony odrębny projekt planu finansowego dochodów i wydatków? |
|
|
|
|
|
8. | Czy projekt planu finansowego jednostki został zweryfikowany przez zarząd JST pod kątem zgodności ujętych w nim kwot z kwotami ujętymi w uchwale budżetowej (sprawdzić na podstawie dokumentacji znajdującej się w urzędzie obsługującym organy JST)? |
|
|
|
|
|
9. | Czy zarząd JST wprowadził zmiany do projektu planu finansowego jednostki, informując o tym na piśmie jednostkę w ciągu 7 dni od daty otrzymania projektu planu finansowego, nie później niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy? |
|
|
|
|
|
10. | Czy zatwierdzony w odpowiednim trybie projekt planu finansowego jednostki był podstawą prowadzenia gospodarki finansowej jednostki w okresie od 1 stycznia nowego roku budżetowego do czasu opracowania ostatecznego planu finansowego jednostki? |
|
|
|
|
|
11. | Czy jednostka otrzymała w terminie 21 dni od daty podjęcia uchwały budżetowej informację od zarządu JST o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków zabezpieczonych dla niej w budżecie JST? |
|
|
|
|
|
12. | Czy kierownik jednostki opracował w terminie 14 dni od otrzymania ww. informacji ostateczny plan finansowych dochodów i wydatków przez dostosowanie projektu planu finansowego do kwot ujętych w uchwale budżetowej? |
|
|
|
|
|
13. | Czy plan finansowy został sporządzony w wymaganej szczegółowości? |
|
|
|
|
|
14. | W przypadku zorganizowania wspólnej obsługi jednostek samorządowych - czy dla każdej jednostki obsługiwanej oraz dla jednostki obsługującej został sporządzony odrębny plan finansowy dochodów i wydatków? |
|
|
|
|
|
Uwaga! Testy zostały przygotowane z uwzględnieniem zmian procedur opracowania planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych, wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z 18 lipca 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1394).
Lp. | Odpowiedz na pytania: | TAK/NIE/NIE DOTYCZY | Przyczyna powstania nieprawidłowości | Sposób naprawy | Osoba odpowiedzialna | Termin wykonania |
Uwagi | ||||||
1. | Czy kierownik jednostki opracował projekt planu dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku i wydatków nimi finansowanych? |
|
|
|
|
|
2. | Czy projekt planu dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku został przekazany przez kierownika jednostki zarządowi JST w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji koniecznych do sporządzenia planu finansowego jednostki, jednak nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy? |
|
|
|
|
|
3. | Czy plan dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku i wydatków nimi finansowanych został ujęty w uchwale budżetowej? |
|
|
|
|
|
4. | Czy dla dochodów wyodrębnionych, o których gromadzeniu postanowił organ stanowiący JST w ciągu roku budżetowego: | x | x | x | x | x |
a) | został niezwłocznie opracowany plan finansowy dochodów i wydatków, |
|
|
|
|
|
b) | plan ten został ujęty w uchwale budżetowej na najbliższej sesji organu stanowiącego JST, lecz nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia ich utworzenia? |
|
|
|
|
|
Lp. | Odpowiedz na pytania: | TAK/NIE/NIE DOTYCZY | Przyczyna powstania nieprawidłowości | Sposób naprawy | Osoba odpowiedzialna | Termin wykonania |
Uwagi | ||||||
1. | Czy jednostka otrzymała do 25 października roku poprzedzającego rok budżetowy od dysponenta części budżetowej pisemną informację o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej (ustalić według daty wpływu pisma do jednostki) kwotach: | x | x | x | x | x |
a) | dochodów i wydatków budżetowych, |
|
|
|
|
|
b) | wydatków z budżetu środków europejskich? |
|
|
|
|
|
2. | Czy ww. informacja została sporządzona według szczegółowości: | x | x | x | x | x |
a) | dochody - dział, |
|
|
|
|
|
b) | wydatki - w układzie działów, rozdziałów oraz grup wydatków określonych w art. 124 ust. 1 uofp, |
|
|
|
|
|
c) | wydatki ze środków europejskich - program finansowany z udziałem środków europejskich oraz dział? |
|
|
|
|
|
3. | Czy kierownik jednostki ustalił projekt planu finansowego jednostki i projekt planu wydatków ze środków europejskich oraz przekazał dysponentowi części budżetowej, w terminie ustalonym przez tego dysponenta, jednak nie później niż do 1 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy? |
|
|
|
|
|
4. | Czy kierownik jednostki ustalił projekt planu finansowego i planu wydatków ze środków europejskich zgodnie z otrzymaną informacją o kwotach dochodów i wydatków ujętych w projekcie ustawy budżetowej? |
|
|
|
|
|
5. | Czy kierownik jednostki ustalił projekt planu finansowego w wymaganej szczegółowości dla: | x | x | x | x | x |
a) | dochodów i wydatków - część, dział, rozdział, paragraf klasyfikacji budżetowej, |
|
|
|
|
|
b) | dochodów i wydatków jednostek budżetowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Agencji Wywiadu i Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego, jednostek organizacyjnych Służby Więziennej oraz jednostek organizacyjnych działających poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - w większej szczegółowości, |
|
|
|
|
|
c) | wydatków ze środków europejskich - część, program finansowany ze środków europejskich, dział, rozdział, paragraf? |
|
|
|
|
|
6. | Czy projekt planu finansowego jednostki został zweryfikowany przez dysponenta części budżetowej pod kątem zgodności ujętych w nim kwot z kwotami ujętymi w uchwale budżetowej? |
|
|
|
|
|
7. | Czy dysponent części budżetowej wprowadził zmiany do projektu planu finansowego jednostki, informując o tym na piśmie jednostkę w ustalonym przez siebie terminie? |
|
|
|
|
|
8. | Czy zatwierdzony w odpowiednim trybie projekt planu finansowego jednostki był podstawą prowadzenia gospodarki finansowej jednostki w okresie od 1 stycznia nowego roku budżetowego do czasu opracowania ostatecznego planu finansowego jednostki? |
|
|
|
|
|
9. | Czy jednostka otrzymała w terminie 10 dni od daty ogłoszenia ustawy budżetowej informację od dysponenta części budżetowej o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków zabezpieczonych dla niej w budżecie państwa? |
|
|
|
|
|
10. | Czy kierownik jednostki opracował w terminie 14 dni od otrzymania ww. informacji ostateczny plan finansowych dochodów i wydatków przez dostosowanie projektu planu finansowego do kwot ujętych w ustawie budżetowej? |
|
|
|
|
|
11. | Czy plan finansowy został sporządzony w wymaganej szczegółowości? |
|
|
|
|
|
Lp. | Odpowiedz na pytania: | TAK/NIE/NIE DOTYCZY | Przyczyna powstania nieprawidłowości | Sposób naprawy | Osoba odpowiedzialna | Termin wykonania |
Uwagi | ||||||
1. | Czy zakład otrzymał od zarządu JST pisemną informację o kwotach przychodów i kosztów przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w terminie 7 dni od daty przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu JST (ustalić według daty wpływu pisma do zakładu)? |
|
|
|
|
|
2. | Czy ww. informacja została sporządzona w szczegółowości określonej przez organ stanowiący JST? |
|
|
|
|
|
3. | Czy kierownik zakładu ustalił projekt planu finansowego zakładu w terminie 30 dni od dnia otrzymania ww. informacji, jednak nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy? |
|
|
|
|
|
4. | Czy kierownik zakładu ustalił projekt planu finansowego zgodnie z otrzymaną informacją o kwotach przychodów i kosztów ujętych w projekcie uchwały budżetowej? |
|
|
|
|
|
5. | Czy kierownik zakładu ustalił projekt planu finansowego w szczegółowości dział, rozdział, paragraf klasyfikacji budżetowej? |
|
|
|
|
|
6. | Czy projekt planu finansowego zakładu zachowujący zgodność kwot przychodów i kosztów z projektem uchwały budżetowej został zatwierdzony przez kierownika zakładu i przekazany zarządowi JST w terminie 30 dni od dnia otrzymania ww. informacji, jednak nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy? |
|
|
|
|
|
7. | Czy projekt planu finansowego zakładu został zweryfikowany przez zarząd JST pod kątem zgodności ujętych w nim kwot z kwotami ujętymi w uchwale budżetowej (sprawdzić na podstawie dokumentacji znajdującej się w urzędzie obsługującym organy JST)? |
|
|
|
|
|
8. | Czy zarząd JST wprowadził zmiany do projektu planu finansowego zakładu, informując o tym na piśmie zakład w ciągu 7 dni od daty otrzymania projektu planu finansowego, nie później niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy? |
|
|
|
|
|
9. | Czy zatwierdzony w odpowiednim trybie projekt planu finansowego zakładu był podstawą prowadzenia gospodarki finansowej zakładu w okresie od 1 stycznia nowego roku budżetowego do czasu opracowania ostatecznego planu finansowego zakładu? |
|
|
|
|
|
10. | Czy zakład otrzymał w terminie 21 dni od daty podjęcia uchwały budżetowej informację od zarządu JST o ostatecznych kwotach przychodów i kosztów oraz dotacji i wpłat do budżetu ustalonych w budżecie JST? |
|
|
|
|
|
11. | Czy kierownik zakładu opracował w terminie 10 dni od otrzymania ww. informacji ostateczny plan finansowy przez dostosowanie projektu planu finansowego do kwot ujętych w uchwale budżetowej? |
|
|
|
|
|
12. | Czy plan finansowy zakładu został sporządzony w wymaganej szczegółowości (wyodrębniono w nim: przychody, w tym dotacje z budżetu JST, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku oraz rozliczenia z budżetem JST)? |
|
|
|
|
|
Należy sporządzić osobny formularz kontrolny dla każdej zmiany planu finansowego wprowadzonej przez kierownika jednostki budżetowej w ciągu roku. Analiza tabel powinna posłużyć do określenia przyczyn powstania ewentualnych nieprawidłowości oraz wskazania osób odpowiedzialnych za ich powstanie, a także do określenia działań mających na celu zapobieżenie ich powstawaniu na przyszłość. Jeśli analiza będzie dotyczyła niezamkniętego roku budżetowego, a w jej wyniku zostaną wykryte błędy w ewidencji księgowej, należy je niezwłocznie skorygować. Wykryte przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych powinny być zgłoszone do odpowiedniego organu.
Formularz po odpowiednim dostosowaniu może służyć także do kontroli prawidłowości dokonywania zmian w planach finansowych samorządowych zakładów budżetowych. W tym celu należy usunąć kolumnę dotyczącą naniesienia wprowadzonych zmian w ewidencji pozabilansowej.
Numer i data wydania zarządzenia kierownika jednostki w sprawie zmiany planu finansowego: …... | |||||||
Termin poinformowania odpowiedniego organu nadrzędnego o dokonanej zmianie: ….. | |||||||
Lp. | Opis dokonanych zmian1 | Czy zmiany mieszczą się w zakresie posiadanego przez kierownika upoważnienia2 | Czy zmiany zostały dokonane przed zaciągnięciem zobowiązania (dokonaniem wydatku), którego dotyczyły3 | Czy zmiany zostały naniesione w ewidencji pozabilansowej planu wydatków z odpowiednią datą i w prawidłowych kwotach4 | |||
tak/nie | kwota skutków finansowych | tak/nie | kwota skutków finansowych | tak/nie | kwota błędu | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Należy rozpisać w ramach poszczególnych zarządzeń wszystkie zmiany na plus i na minus w szczegółowości do paragrafu klasyfikacji budżetowej wydatków (lub grupy wydatków - w samorządowych jednostkach budżetowych).
2 Należy podać odpowiedź "tak" lub "nie" dla każdej zmiany na plus i na minus w szczegółowości do paragrafu klasyfikacji budżetowej wydatków (lub grupy wydatków - w samorządowych jednostkach budżetowych). Pozycja odnosi się zarówno do upoważnień ustawowych, jak i do upoważnień udzielonych przez dysponenta części budżetowej (zarząd JST). W przypadku naruszenia kompetencji do dokonywania zmian należy podać kwotę skutków finansowych w celu przygotowania dowodów do postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
3 Należy podać odpowiedź "tak" lub "nie" dla każdej zmiany na plus i na minus w szczegółowości do paragrafu klasyfikacji budżetowej wydatków (lub grupy wydatków - w samorządowych jednostkach budżetowych). W przypadku naruszenia tych zasad należy podać kwotę zobowiązania/wydatku zaciągniętego/dokonanego bez planu w celu przygotowania dowodów do postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
4 Należy podać odpowiedź "tak" lub "nie" dla każdej zmiany na plus i na minus w szczegółowości do paragrafu klasyfikacji budżetowej wydatków (lub grupy wydatków - w samorządowych jednostkach budżetowych). W przypadku stwierdzenia błędu należy podać jego kwotę (ze znakiem plus - kwoty zawyżenia, ze znakiem minus - kwoty zaniżenia).
Testy kontrolne opracowała:
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji
z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych