Rachunkowość Budżetowa 12/2018, data dodania: 07.06.2018

Nowe zasady wynagradzania pracowników samorządowych

Z dniem 19 maja 2018 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, zastępujące dotychczasowe przepisy, obowiązujące od niemal 10 lat. Poza zmianą stawek pensji, systematyki stanowisk i kwalifikacji, wprowadza ono niewielkie zmiany w zakresie wynagradzania prowizyjnego, ustalania prawa do dodatku za wysługę lat, nagrody jubileuszowej czy odprawy emerytalno-rentowej.

Obowiązek wydania nowego rozporządzenia został nałożony na ustawodawcę poprzez zapis art. 3 ustawy z 15 września 2017 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z tym przepisem rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zachowuje moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy, tj. do 18 maja 2018 r. Oznacza to, że z tym dniem rozporządzenie z 18 marca 2009 r. traci moc, a w jego miejsce musi zostać wydane nowe rozporządzenie.

 

Wynagradzanie prowizyjne - motywacja pracowników prowadzących egzekucje

Rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie) utrzymuje szereg dotychczas obowiązujących regulacji, wprowadzając jednocześnie istotne zmiany w wielu kwestiach. Pierwszą z nich jest zmiana zasad wynagradzania prowizyjnego, które może być przyznane za wykonywanie czynności z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. Wypłaca się je w okresach miesięcznych. Wynagrodzenie prowizyjne obliczone jest od ściągniętej kwoty należności pieniężnych objętych jednym tytułem wykonawczym i nie może przekraczać dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego, a miesięcznie - pięciokrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Szczegółowe warunki przyznawania wynagrodzenia prowizyjnego oraz jego wysokość określa pracodawca w regulaminie wynagradzania.

Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia, jeżeli sprawa egzekucyjna jest przydzielona do realizacji więcej niż jednemu pracownikowi samorządowemu, wówczas podstawą wynagrodzenia prowizyjnego pracownika samorządowego jest kwota będąca wynikiem podziału na równe części sumy kwot uzyskanych w przydzielonej tym pracownikom samorządowym sprawie egzekucyjnej.

 

ZAPAMIĘTAJ!

Nowe rozporządzenie zakłada, że jeżeli tą samą sprawą egzekucyjną zajmuje się więcej osób, wypłatę wynagrodzenia za sprawę może otrzymać więcej niż jeden pracownik.

 

Dodatek stażowy - wliczanie równoległych okresów zatrudnienia

W nowym rozporządzeniu bez zmian pozostają stawki procentowe dodatku za wieloletnią pracę. Nie zmieniła się również zasada, że prawo do tego dodatku oraz warunki, na jakich wlicza się poprzednie okresy zatrudnienia oraz inne okresy ustala art. 38 ust. 1 i 5 ustawy o pracownikach samorządowych. Z uwagi na to, że przepisy ustawy nie różnicują wliczania poprzednich okresów zatrudnienia w odniesieniu do dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej oraz odprawy przysługującej w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, a także nie stosują pojęć "dodatkowe" i "podstawowe" zatrudnienie, zrezygnowano ze stosowania tych określeń w odniesieniu do dodatku za wieloletnią pracę.

 

ZAPAMIĘTAJ!

Rozporządzenie przyjmuje, że - analogicznie jak w odniesieniu do nagrody jubileuszowej - przy ustalaniu prawa do dodatku za wieloletnią pracę przysługującego pracownikowi, który był zatrudniony równocześnie w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, do okresu uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się tylko jeden z tych okresów zatrudnienia.

 

Nagrody jubileuszowe - pracownik nie otrzyma dwóch nagród za ten sam okres

Do § 8 rozporządzenia dodano ust. 8, zgodnie z którym pracownik nie nabywa ponownie prawa do nagrody jubileuszowej tego samego stopnia w sytuacji, w której wypłacono mu tę nagrodę ze względu na ustanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, mimo że do nabycia prawa do nagrody brakowało mniej niż 12 miesięcy. Usunięto również zapis, że warunkiem ustalenia prawa do nagrody jubileuszowej jest udokumentowanie przez pracownika prawa do tej nagrody, gdyż wynika to wprost z przepisów art. 221 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.).

 

Odprawa emerytalno-rentowa - do okresu uprawniającego do odprawy wlicza się jeden z okresów równoległego zatrudnienia

Jednorazową odprawę w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wypłaca się w dniu ustania stosunku pracy. Dotychczasowy przepis uzupełnia się - stosownie do regulacji przyjętej w odniesieniu do dodatku za wieloletnią pracę i nagrody jubileuszowej - o przepis stanowiący, że w sytuacji, gdy pracownik był zatrudniony równocześnie w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, do okresu uprawniającego do odprawy wlicza się jeden z tych okresów zatrudnienia.

 

Wynagrodzenie niepełnoetatowców

Rozporządzenie rezygnuje z regulacji dotyczących sposobu obliczania wynagrodzenia osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy. Zasady ustalania pensji tak zatrudnianym osobom reguluje art. 292 § 1 k.p.

 

Zmiany w załącznikach - wynagrodzenia, stanowiska

W załącznikach do rozporządzenia określono tabele zawierające:

  • wykaz stanowisk pogrupowanych w zależności od sposobu nawiązania stosunku pracy - załącznik nr 1 do rozporządzenia,
  • kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla stanowisk, na których nawiązanie stosunku pracy następuje na podstawie wyboru lub powołania - załącznik nr 2 do rozporządzenia,
  • kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w odniesieniu do pracowników zatrudnianych na podstawie umowy o pracę - załącznik nr 3 do rozporządzenia.

 

Załącznik 1 określa tabele zawierające wykaz stanowisk w urzędach gmin, miast (miast na prawach powiatu), w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskich, w biurach związków jednostek samorządu terytorialnego, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru. Ponadto tabele zawierają kwoty wynagrodzenia zasadniczego oraz kwoty maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego na poszczególnych stanowiskach. Maksymalny poziom dodatku funkcyjnego określony jest w formie kwotowej, w stosunku do wszystkich stanowisk, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru. Poziom wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach ulegnie zmianie, od 1 lipca 2018 r. obniża się go w stosunku do uprzednio obowiązujących kwot.

 

Załącznik 2 określa tabelę zawierającą wykaz stanowisk w urzędach gmin, miast (miast na prawach powiatu), w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskich, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie powołania. Ponadto tabela zawiera kwoty maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego na poszczególnych stanowiskach, a także minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach. Zrezygnowano z określenia maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego w postaci stawki i określono go w postaci kwoty, która odpowiada dotychczasowej wysokości wynikającej ze stawki przypisanej dla konkretnego stanowiska. W związku z tym zrezygnowano z ustalenia odrębnej tabeli stawek dodatku funkcyjnego. Również w tym przypadku poziom wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach uległ zmianie - od 1 lipca 2018 r. obniża się go w stosunku do uprzednio obowiązujących kwot.

 

Załącznik 3 zawiera tabele dotyczące pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w urzędach gmin, miast (miast na prawach powiatu), w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskich, w biurach związków jednostek samorządu terytorialnego oraz w samorządowych jednostkach organizacyjnych, tj.:

  1. tabelę kwot minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategoriach zaszeregowania;
  2. tabele zawierające wykaz stanowisk, w tym stanowisk kierowniczych urzędniczych, urzędniczych oraz pomocniczych i obsługi, minimalne poziomy wynagrodzenia zasadniczego ustalone w kategoriach zaszeregowania, minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach.

W stosunku do poprzedniego rozporządzenia załącznik 3 nie uwzględnia stanowisk doradców i asystentów. Ponadto względem tabel stanowisk zastosowano zmiany porządkowe i redakcyjne polegające na pogrupowaniu i uszeregowaniu stanowisk.

 

Podstawy prawne

  • art. 221, art. 292 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 917)

  • art. 37, art. 38 ust. 1 i 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 902; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1930)

  • § 5 ust. 5, § 7 ust. 4, § 8 ust. 8, § 9 ust. 2, załącznik 1, załącznik 2, załącznik 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936)

 

Anna Kopyść

specjalista z zakresu prawa pracy i wynagrodzeń, szkoleniowiec, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK