Rachunkowość Budżetowa 7/2017 [dodatek: Rachunkowość w instytucjach pomocy społecznej], data dodania: 21.03.2017

Jakie informacje OPS wykazuje w sprawozdaniu Rb-27S

Czy w sprawozdaniu Rb-27S ośrodek pomocy społecznej wykazuje tylko nienależnie pobrane zasiłki, czy również usługi oraz fundusz alimentacyjny?

infoRgrafika

Samorządowa jednostka budżetowa, jaką jest ośrodek pomocy społecznej (dalej: OPS) ze względu na specyfikę wykonywanych zadań, w sprawozdaniu Rb-27S powinna wykazywać wpływy, o których mowa w statucie jednostki. W tym także dane o realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem funduszu alimentacyjnego.

Sprawozdanie Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej oraz jednostki samorządu terytorialnego dostarcza informacji o źródłach dochodów oraz stopniu ich realizacji.

Wzór sprawozdania Rb-27S, jego sposób sporządzenia, terminy przekazywania oraz odbiorców sprawozdania określa rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

Zgodnie z § 1 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej, sprawozdania jednostkowe sporządzane są w szczegółowości:

● dział,

● rozdział,

● paragraf

- a zsumowaniu podlegają kwoty wyszczególnione w rozdziałach.

Jednostka samorządu terytorialnego sporządza sprawozdania jednostkowe z dochodów budżetowych, w tym z dochodów budżetowych jednostki budżetowej.

Sprawozdania jednostkowe z wykonania planu dochodów budżetowych jednostek budżetowych sporządza się w zakresie:

● wpływów planowanych,

● wpływów należnych,

● wpływów wykonanych i otrzymanych,

● należności pozostałych do zapłaty, w tym:

- zaległości netto (należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął i które mogą być egzekwowane),

- nadpłaty (kwoty nadpłacone).

W kolumnie "zaległości netto" nie należy wykazywać zaległości:

● zaległości płatnych w ratach (jeżeli termin spłaty raty nie minął),

● zaległości odroczonych (w przypadku gdy odroczony termin płatności nie minął),

● kwot objętych wstrzymaniem wykonania decyzji na mocy postanowienia organu podatkowego, sądu administracyjnego lub odrębnych przepisów oraz zaległości objętych postępowaniem ugodowym, układowym lub restrukturyzacyjnym, z pewnymi wyjątkami.

Dochody wykonane (wpływy minus zwroty) wykazuje się jako dochody wykonane na podstawie ewidencji analitycznej do rachunku bieżącego - to jest do subkonta dochodów, do ewidencji wpływów z kasy jednostki oraz do ewidencji prowadzonej dla płatności regulowanych kartą płatniczą.

Zgodnie z § 2 ust. 2 załącznika nr 39 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej "Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego" (dalej: Instrukcja), dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, należne budżetowi państwa, nie są wykazywane w tym sprawozdaniu.

W sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie "Dochody wykonane" ujmowane są dochody, które odpowiadają kwotom wykazanym w kolumnie 7 "Potrącenia na rzecz JST" sprawozdania Rb-27ZZ z wyłączeniem części należnych gminie wierzyciela.

Zadania własne oraz zlecone z zakresu pomocy społecznej określa ustawa z 12 marca 2016 r. o pomocy społecznej (dalej: ustawa o pomocy społecznej). Natomiast kwestie związane z regulacją zasad udzielania i zwrotu świadczeń z funduszu alimentacyjnego reguluje ustawa z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (dalej: ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów).

Wypłatą środków z funduszu alimentacyjnego zajmuje się jednostka organizacyjna gminy wierzyciela - gmina lub ośrodek pomocy społecznej. Gmina otrzymuje z budżetu państwa, w formie dotacji celowej, środki na wypłaty świadczeń alimentacyjnych, ponieważ jest to zadanie zlecone dla jednostki samorządu terytorialnego określone w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Wypłacone środki właściwy organ dłużnika stara się odzyskać w drodze administracyjnego postępowania egzekucyjnego.

Właściwie prowadzona ewidencja szczegółowa do konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" pozwala na ustalenie w jednostce budżetowej należności według budżetów, których one dotyczą. W związku z tym w sprawozdaniu Rb-27S powinno umieszczać się wyłącznie dane dotyczące należności własnej gminy.

Renata Niemiec

finansista, posiada długoletni staż pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz doświadczenie w zakresie finansów i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

Podstawy prawne

● art. 1 ustawy z 12 marca 2016 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

● ustawa z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 169; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

● § 1, załącznik nr 39 do rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1015)

● załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 24)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK