Rachunkowość Budżetowa 8/2018, data dodania: 19.04.2018

Ujęcie zwrotu środków z niewykorzystanej dotacji celowej w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S

Jednostka otrzymała w 2017 r. dotacje na podręczniki w kwocie 5000 zł, w związku z realizacją zadań zleconych. W wyniku niewykorzystania dotacji jednostka dokonała zwrotu środków do 31 grudnia 2017 r. w wysokości 200 zł. W 2018 r. okazało się, że należy zwrócić jeszcze 5 zł, i takiego zwrotu dokonano do 31 stycznia 2018 r. Jaką kwotę należy wykazać w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S za 2017 r. w kolumnie "Dochody otrzymane"? Czy dochody otrzymane należy pomniejszyć o zwroty dokonane w okresie sprawozdawczym, czyli do 31 grudnia 2017 r., czy również o te dokonane w roku następnym? Czy zwrot dotacji w styczniu 2018 r. należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S za I kwartał 2018 r. tylko w kolumnie "Dochody otrzymane" w kwocie 5 zł ze znakiem "-", w przypadku gdy kolumny "Plan" i "Dochody wykonane" za I kwartał 2018 r. wynoszą "0"?

ODPOWIEDŹ: W rocznym sprawozdaniu Rb-27S sporządzonym za 2017 r. w kolumnie "Dochody otrzymane" jednostka powinna wykazać kwotę w wysokości 5000 zł (wyłącznie kwotę dotacji celowej, jaka wpłynęła na rachunek bankowy JST w 2017 r.). Natomiast w kolumnie "Dochody wykonane" tego sprawozdania powinna zostać ujęta kwota w wysokości 4795 zł, tj. kwota dotacji otrzymana, pomniejszona o dokonane zwroty (200 zł i 5 zł).

 

UZASADNIENIE: Powierzone zadania z zakresu administracji rządowej realizują jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST), otrzymując na ich wykonanie dotacje celowe udzielone z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 22ae ust. 1 pkt 1-2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: uso), zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej, wykonywanym przez JST prowadzące szkoły, jest wyposażenie:

  • szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, dla klas I-III,
  • szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, dla klas IV-VIII.

 

Zgodnie z przepisami art. 49 ust. 1 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, JST wykonująca zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami otrzymuje z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań.

Na realizację omawianego zadania zleconego JST otrzymuje dotację celową z budżetu państwa, udzielaną przez wojewodę (art. 22ae ust. 3 uso).

Dotacja celowa na to zadanie jest udzielana corocznie, z uwzględnieniem kosztów obsługi zadania wynoszących 1% wykorzystanej dotacji celowej, do wysokości kosztu zakupu kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych na każdego ucznia w danej klasie, rocznie nieprzekraczającej odpowiednio kwot na ucznia danego rodzaju klas i szkoły.

W myśl zapisów art. 22ae ust. 18 uso, dotacja celowa może być wykorzystana do końca roku budżetowego, na który została udzielona.

Z przedstawionego pytania wynika, że JST nie wykorzystała do końca roku budżetowego środków z dotacji celowej, jakie otrzymała z budżetu wojewody na zakup podręczników.

Stosownie do zapisów art. 168 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotacje udzielone z budżetu państwa na realizację zadań zleconych, w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego, podlegają zwrotowi do tego budżetu do 31 stycznia następnego roku. Tak więc postępowanie jednostki dotyczące zwrotu niewykorzystanych środków z dotacji celowej - odpowiednio w kwocie 200 zł do 31 grudnia 2017 r. i w kwocie 5 zł do 31 stycznia 2018 r. - było prawidłowe.

Rodzaje, formy, terminy i sposoby oraz jednostki zobowiązane do sporządzania poszczególnych rodzajów sprawozdań oraz odbiorców tych sprawozdań określa obowiązujące od 13 stycznia 2018 r. rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: nowe rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej). Natomiast w stanie prawnym obowiązującym do 12 stycznia 2018 r. właściwym rozporządzeniem do sporządzania sprawozdań za okresy sprawozdawcze roku 2017 było rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: poprzednie rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

 

ZAPAMIĘTAJ!

Sprawozdanie Rb-27S to miesięczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego.

 

Wzór sprawozdania Rb-27S stanowi załącznik nr 8 do nowego rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej, natomiast instrukcję jego sporządzania ujęto w rozdziale 1 załącznika numer 36 do tego rozporządzenia.

Do sporządzania i przekazywania sprawozdań Rb-27S w imieniu jednostki są zobowiązani - w zakresie budżetów JST:

  • przewodniczący zarządów JST (sprawozdania zbiorcze),
  • kierownicy jednostek organizacyjnych podległych JST (sprawozdania jednostkowe).

Zgodnie z postanowieniami § 21 nowego rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej, mają zastosowanie po raz pierwszy m.in. do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2018 r. Z kolei w myśl § 22 tego rozporządzenia, sprawozdania i korekty sprawozdań za okresy sprawozdawcze roku 2017 sporządza się i przekazuje zgodnie z zasadami poprzedniego rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.

 

W związku z tym, że sentencja pytania ukierunkowana jest na zakres zagadnień dotyczących dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na realizację zadań zleconych w 2017 r., to sprawozdanie Rb-27S z wykonania planu dochodów z tytułu subwencji ogólnej i dotacji celowych, otrzymanych z budżetu państwa należy sporządzić według wymogów określonych w § 3 ust. 4 rozdziału 1 instrukcji, określonej w załączniku nr 39 do poprzedniego rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej, dotyczącej sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów JST.

Tak więc sprawozdanie Rb-27S sporządza się w następujący sposób:

  • w kolumnie 4 "Plan (po zmianach)" - wykazuje się dane o planowanych dochodach, zgodnie z planem po ewentualnych zmianach, z tymże kwoty planowanych dochodów powinny być zgodne w zakresie:
  • subwencji ogólnej - z ostatnim zawiadomieniem Ministra Finansów o przyznanych kwotach subwencji ogólnej i jej poszczególnych części,
  • dotacji celowych z budżetu państwa - z decyzjami dysponentów części budżetowych o przyznanych kwotach dotacji celowych;
  • w kolumnie 6 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)" - wykazane kwoty powinny być zgodne z kwotami subwencji ogólnej i jej poszczególnych części przekazanymi przez Ministerstwo Finansów oraz kwotami dotacji celowych przekazanymi przez dysponentów części budżetu państwa z zastrzeżeniem zapisów § 3 ust. 6 nowego rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej (w sprawozdaniach rocznych JST wykazują wysokość otrzymanych dotacji celowych, po potrąceniu zwrotów dokonanych do 31 stycznia roku następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie);
  • w kolumnie 7 "Dochody otrzymane" - wykazuje się kwoty subwencji ogólnej i dotacji celowych, które wpłynęły na rachunek bankowy JST w okresie sprawozdawczym.

A zatem, w myśl wskazanych wytycznych, jednostka powinna, moim zdaniem, w rocznym sprawozdaniu Rb-27S sporządzonym za 2017 r. w kolumnie "Dochody otrzymane" wykazać kwotę w wysokości 5000 zł, tj. wyłącznie kwotę dotacji celowej, jaka wpłynęła na rachunek bankowy JST w 2017 r. Natomiast w kolumnie "Dochody wykonane" tego sprawozdania powinna zostać ujęta kwota w wysokości 4795 zł, tj. kwota dotacji otrzymana, pomniejszona o dokonane zwroty (200 zł i 5 zł).

Z kolei, w moim przekonaniu, w sprawozdaniu Rb-27S sporządzanym za I kwartał 2018 r., nie należy wykazywać żadnych danych dotyczących dotacji celowych przekazanych JST z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej w 2017 r.

 

Podstawy prawne

  • art. 22ae ust. 1 pkt 1-2, ust. 3 i 18 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2203)

  • art. 49 ust. 1 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1453; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 317)

  • art. 168 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 62)

  • § 21 i § 22 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 109)

  • § 3 ust. 4 i 6 rozdziału 1do załącznika nr 39 do rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1015; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 699) - aktualne do 12 stycznia 2018 r.

Radosław Tyburczy

ekonomista, biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie kontroli, autor licznych publikacji

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK