W jaki sposób postąpić przy informowaniu stron w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli o wszczęciu postępowania, postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie, strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Inwestora oraz właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, na których będą lokalizowane inwestycje celu publicznego, zawiadamia się na piśmie. Natomiast na etapie przesłania projektu decyzji do uzgodnień organów istnieje obowiązek poinformowania stron postępowania (wszystkich) o wystąpieniu o zajęcie stanowiska do innego organu. Co zrobić z pismem informującym o wystąpieniu do organów uzgadniających i co zrobić z pismem informującym o możliwości zapoznania się z materiałami przed wydaniem decyzji?
Odpowiedź Zasady prowadzenia postępowań administracyjnych określone w ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) należy traktować jako przepis szczególny wobec norm ogólnych określonych w ustawie z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Taki charakter ma zwłaszcza art. 53 ust. 1 u.p.z.p. dotyczący zawiadamiania o toczącym się postępowaniu, a więc umożliwienia czynnego udziału stronom, które w sprawach o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego są niekiedy liczne. Skoro ustawodawca w art. 53 ust. 1 u.p.z.p. enumeratywnie wyliczył, o jakich czynnościach i aktach administracyjnych oraz w jaki sposób należy zawiadamiać strony postępowania, to należy przyjąć to jako zasadę obowiązującą wobec postępowań dotyczących ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Uzasadnienie Wypełnia to przesłankę z art. 49 k.p.a. w brzmieniu "Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia". W mojej ocenie, dokonanej na podstawie licznych orzeczeń Samorządowych Kolegiów Odwoławczych oraz sądów administracyjnych, w postępowaniach o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego o charakterze szczególnym nie znajdują zastosowania art. 10 i art. 106 § 2 k.p.a. Zasady zapewnienia udziału stronom w tych postępowaniach są określone jedynie w art. 53 ust. 1 u.p.z.p. Nieracjonalne, a przy inwestycjach liniowych również niezwykle kosztowne, byłoby wielokrotne informowanie licznych stron postępowania o każdej czynności organu. Stałoby to w sprzeczności z intencjami ustawodawcy, który nadał szczególną rangę realizacji inwestycji celu publicznego.
Dagmara Kafar
Podstawy prawne
art. 10, art. 49, art. 106 § 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 23; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2138)
art. 53 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 778; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 730)