PROBLEM: Na mocy art. 35 ust. 5 ustawy o ochronie zwierząt sąd orzekł nawiązkę na rzecz naszej jednostki. Tytuł egzekucyjny otrzymaliśmy w listopadzie 2012 r., natomiast tytuł wykonawczy we wrześniu 2013 r. Niestety, w tym czasie dłużnik przebywał w areszcie śledczym aż do października 2016 r. Po otrzymaniu informacji o zwolnieniu dłużnika jednostka skierowała wniosek o wszczęcie egzekucji do komornika. W kwietniu 2017 r. otrzymaliśmy od komornika postanowienie o umorzeniu postępowania w związku z bezskutecznością egzekucji. Czy spisanie w tym momencie nie będzie naruszać dyscypliny finansów publicznych (na należność i odsetki był utworzony odpis aktualizujący)? Czy w związku z tym jednostka budżetowa może spisać należność w księgach rachunkowych ?
DPOWIEDŹ: Tak, w omawianym przypadku zachodzi przesłanka określona art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) w postaci nieskutecznego postępowania egzekucyjnego stanowiącego przesłankę umorzenia tego typu należności.
UZASADNIENIE: Ustalając zasadność umorzenia należności w jednostce budżetowej, powinno się w pierwszej kolejności ustalić charakter umarzanej należności. W tym celu należy zwrócić uwagę na zapisy art. 111 ust. 12 uofp, zgodnie z którym grzywny, mandaty i inne kary pieniężne, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej, stanowią niepodatkowe dochody budżetu państwa. Pomimo że w art. 60 uofp nie wymieniono nawiązki wprost jako środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, należy zauważyć, że art. 3 ust. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa definiuje niepodatkowe należności budżetowe jako niebędące podatkami i opłatami należności stanowiące dochód budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikające ze stosunków publicznoprawnych.
W wyniku nowelizacji zapisów art. 64 uofp ustawą z 10 lutego 2017 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych w określonych przypadkach możliwe jest umorzenie należności publicznoprawnych bez konieczności otrzymania wniosku zainteresowanego, czyli tzw. umorzenie z urzędu.
Sposób postępowania z należnościami wynikającymi ze spłaty zobowiązań z tytułu należności niepodatkowych określony został w art. 64 uofp, zgodnie z którym właściwy organ może umarzać je w całości, jeżeli:
W opisanym przypadku zachodzi przesłanka określona art. 56 ust. 1 pkt 4 uofp w postaci nieskutecznego postępowania egzekucyjnego stanowiącego przesłankę umorzenia tego typu należności.
Postanowienie o umorzeniu postępowania jest dokumentem, na podstawie którego uprawniony organ w drodze decyzji może umorzyć należności publicznoprawne. Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt. 2 uofp, w stosunku do należności budżetu państwa, organem właściwym do wydawania decyzji w przedmiocie niepodatkowych należności budżetowych są:
Na podstawie wydanej decyzji możliwe będzie dokonanie umorzenia należności w ewidencji księgowej jednostki.
Zgodnie z art. 5 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, naruszeniem dyscypliny finansów publicznych w zakresie należności jest:
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych działanie, którego przedmiotem są środki finansowe w wysokości nieprzekraczającej jednorazowo, a w przypadku więcej niż jednego działania lub zaniechania - łącznie w roku budżetowym, kwoty minimalnej wynoszącej 3161,77 zł.
W przypadku uznania przez kierownika jednostki za zasadne umorzenie należności wynikającej z otrzymanego zawiadomienia o bezskuteczności egzekucji należy dokonać ewidencji zgodnie z art. 35b ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, wtedy należności umorzone, przedawnione lub nieściągalne zmniejszają dokonane uprzednio odpisy aktualizujące ich wartość. Przebieg księgowań związanych z zaewidencjonowaniem umorzenia należności może być zgodny ze schematem 1.
Schemat 1. Ewidencja umorzenia należności, na które dokonano odpisu aktualizującego
Podstawy prawne
art. 56 ust. 1 pkt 4, art. 60, art. 61 ust. 1 pkt 2, art. 64, art. 111 ust. 12 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1537)
art. 64 ustawy z 10 lutego 2017 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 659)
art. 35b ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1089)
art. 3 ust. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 201; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 935)
art. 5 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1311)
Jarosław Jurga
ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną w obszarze finansów publicznych, wspartą studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp