Gazeta Samorządu i Administracji 22/2016, data dodania: 17.11.2016

Jakie przepisy regulują zasady zaokrąglania należności stanowiących dochód gminy

Czy obowiązują jednolite regulacje w zakresie zaokrąglania kwot należności, czyli podatków i opłat stanowiących dochody gminnych budżetów?

Odpowiedź

Nie. Nie ma jednolitej reguły dotyczącej zaokrąglania kwot należności z tytułu podatków i opłat lokalnych.

Uzasadnienie

Rozważając kwestię zaokrąglania kwot należności stanowiących dochód gmin, w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 63 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: O.p.), który wprowadza obowiązek zaokrąglania m.in. w zakresie kwot podatków i opłaty prolongacyjnej do pełnych złotych, tj. w ten sposób, że kwoty do 49 gr są pomijane (np. z kwoty 10,49 zł do zapłaty będzie 10 zł), a od 50 groszy podlegają zaokrągleniu (podwyższeniu) do pełnych złotych (np. kwota podatku w wysokości 10,50 zł będzie podlegała obowiązkowi wpłaty w wysokości 11 zł). Jak wprost wskazał ustawodawca, reguła zaokrąglania będzie miała zastosowanie, oprócz opłaty prolongacyjnej, do podatków, które są pobierane przez:

● gminę - czyli rolny, leśny, od nieruchomości czy środków transportowych,

● naczelnika urzędu skarbowego - czyli od spadków i darowizn, cywilnoprawny, dochodowy opłacany w formie karty podatkowej.

Natomiast w art. 63 § 2 O.p. ustawodawca wprost wskazał, że reguła zaokrąglania z art. 63 § 1 O.p. nie będzie stosowana do opłat uregulowanych w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych. Oznacza to, że nie będą zaokrąglane dochody z opłat: targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów.

Z pozostałych opłat stanowiących dochody gminnych budżetów jedynie w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustawodawca zdecydował się uregulować wprost kwestię zaokrąglania. W art. 6q ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach określił, że ,,Kwota opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega zaokrągleniu".

W zakresie pozostałych opłat, tj. wymierzanych na podstawie ustaw z:

● 21 marca 1985 r. o drogach publicznych - za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg,

● 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - za wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

● 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - z tytułu wzrostu wartości nieruchomości (opłaty adiacenckie) na skutek: dokonania jej podziału, scalenia, a następnie podziału oraz wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej,

● 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z tytułu wzrostu wartości nieruchomości (opłata planistyczna) z uwagi na uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i następnie odsprzedaży takiej nieruchomości w terminie pięciu lat od daty wejścia w życie miejscowego planu lub jego zmiany

- ustawodawca nie uregulował kwestii ich zaokrąglania. Oznacza to, że podlegają one zapłacie w kwotach wynikających z dokonanych w decyzjach obliczeń.

NA TEN TEMAT PISALIŚMY TAKŻE...

O minimalnej kwocie, na którą można wystawić upomnienie pisaliśmy w nr. 21 GSiA z 2016 roku.

MARCIN BINAŚ

PODSTAWY PRAWNE

● art. 63 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 613; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1579)

● art. 6q ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 250; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1250)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK