Poradnik Rachunkowości Budżetowej 6/2018, data dodania: 29.05.2018

Niedokonywanie ewidencji przypisu należności

Nieprawidłowość: W ewidencji księgowej urzędu miejskiego nie dokonywano przypisu należności m.in. z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i za zajęcie pasa drogowego.

Prawidłowy sposób postępowania: W księgach rachunkowych urzędu miejskiego należy ujmować wszystkie operacje związane z realizacją dochodów, m.in. z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i za zajęcie pasa drogowego. Ewidencja powinna przebiegać następująco:

1) przypis należności:

  • Wn 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych",
  • Ma 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych";

2) wpłata należności:

  • Wn 101 "Kasa" lub Wn 130 "Rachunek bieżący jednostki",
  • Ma 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych".

Należy przy tym uwzględnić zasady funkcjonowania tych kont określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont, a także przepisy art. 40 ust. 2 pkt 2 uofp nakazujące ujmowanie wszystkich etapów rozliczeń poprzedzających płatność dochodów i wydatków. Ponadto trzeba pamiętać o obowiązku prowadzenia do konta 221 ewidencji analitycznej według dłużników. Ma to umożliwić kontrolę terminowości wpłat, co w przypadku opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ma szczególne znaczenie, ponieważ niedopełnienie w terminach obowiązku dokonania opłaty w odpowiedniej wysokości powoduje, że zezwolenie wygasa (art. 18 ust. 12 pkt 5 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).

Oprac. Małgorzata Majewska

red. naczelny PRB

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK