Poradnik Rachunkowości Budżetowej 10/2017 [dodatek: Zestaw testów kontrolnych. Błędy w polityce rachunkowości], data dodania: 28.09.2017

ZESTAW TESTÓW KONTROLNYCH - Błędy w polityce rachunkowości

Za pomocą testów można samodzielnie skontrolować prawidłowość ustalenia polityki rachunkowości jednostki oraz wyeliminować stwierdzone błędy.

Testy są skonstruowane w taki sposób, że mogą być wykorzystane przez szeregowych pracowników jednostek - w celu samokontroli powierzonego im zakresu zadań, kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych - w celu monitorowania prawidłowości pracy podległych im pracowników oraz pracowników komórek kontroli wewnętrznej przy kontrolach przeprowadzanych na polecenie kierownika jednostki.

Formularze należy wypełniać w każdej pozycji, odpowiadając na każde z pytań "Tak - Nie - Nie dotyczy" lub podając szczegółową odpowiedź na zadane pytanie. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w formularzu w pozycji "Uwagi" należy podać zwięzły opis nieprawidłowości wraz z przyczynami jej powstania, a w kolejnych kolumnach:

  • sposób jej usunięcia,
  • osobę odpowiedzialną za wykonanie odpowiednich czynności zgodnie z rozwiązaniami organizacyjnymi przyjętymi w danej jednostce,
  • termin, do którego określone zadania mają być wykonane.

Po upływie ustalonych terminów wykonania zadań testy należy przeprowadzić ponownie, aby sprawdzić, czy wszystkie zalecenia zostały prawidłowo wykonane.

W przypadku wykorzystania formularzy przez szeregowych pracowników jednostek, w ramach samokontroli, stwierdzone błędy nie powinny być usuwane samodzielnie. Wyniki testów powinny być najpierw omówione z bezpośrednim przełożonym w celu podjęcia decyzji co do właściwego w danym przypadku sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Przy korzystaniu z testów należy posiłkować się omówieniem poszczególnych zagadnień w Poradniku, w razie potrzeby sięgając do podanych przepisów źródłowych, a także szczegółowych opracowań fachowych.

 

 

1. Formularz kontrolny - ustalenie polityki rachunkowości jednostki (zasady ogólne)

Lp.

Odpowiedz na pytania:

Tak/Nie/Nie dotyczy

Sposób naprawy

Osoba odpowiedzialna

Termin wykonania

Uwagi

I. We wszystkich typach jednostek organizacyjnych

1.

Czy w jednostce zostało wydane przez jej kierownika zarządzenie w sprawie ustalenia polityki rachunkowości?

 

 

 

 

2.

Czy część lub całość dokumentacji opisującej politykę rachunkowości została wydana przez niewłaściwe osoby (organy) - inne niż kierownik danej jednostki?

 

 

 

 

3.

Czy polityka rachunkowości odpowiada formie organizacyjno-prawnej jednostki?

 

 

 

 

4.

Czy jednostka ma wszystkie części obowiązkowe polityki rachunkowości wymienione w art. 10 ust. 1 uor, w tym:

x

x

x

x

a)

określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych,

 

 

 

 

b)

opis metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,

 

 

 

 

c)

opis zasad prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej,

 

 

 

 

d)

wykaz ksiąg rachunkowych,

 

 

 

 

e)

przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych,

 

 

 

 

f)

opis systemu przetwarzania danych,

 

 

 

 

g)

określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji,

 

 

 

 

h)

opis systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów?

 

 

 

 

5.

Czy jednostka ma wszystkie instrukcje konieczne do prawidłowego wykonywania, nadzorowania i dokumentowania wykonywanych w niej operacji gospodarczych i finansowych (stanowiące tzw. nieobowiązkową część polityki rachunkowości)?

 

 

 

 

6.

Czy głównemu księgowemu (i/lub innemu pracownikowi komórki księgowości) powierzono w formie zapisów w regulaminie organizacyjnym jednostki lub w odrębnym upoważnieniu obowiązki obejmujące:

  • przygotowanie projektów zarządzeń wydawanych przez kierownika jednostki z zakresu ustalania obowiązkowych i fakultatywnych części polityki rachunkowości,
  • śledzenie na bieżąco zmian w ogólnie obowiązujących przepisach z zakresu rachunkowości i niezwłocznego przygotowywania projektów zarządzeń wydawanych przez kierownika jednostki odnośnie do zmian obowiązkowych i fakultatywnych części polityki rachunkowości?

 

 

 

 

II. W samorządowych centrach usług wspólnych (CUW)

1.

Czy jednostka obsługująca i każda jednostka obsługiwana ma swoją odrębną politykę rachunkowości (część obowiązkową i części fakultatywne)?

 

 

 

 

2.

Czy polityka rachunkowości poszczególnych jednostek obsługiwanych została ustalona przez właściwą osobę?1)

 

 

 

 

1) Należy ustalić osobno dla każdej jednostki obsługiwanej w odniesieniu do zakresu obowiązków przekazanych w ramach wspólnej obsługi.

 

 

2. Formularz kontrolny - wprowadzanie zmian do polityki rachunkowości

Lp.

Nazwa aktu prawnego1)

Zakres wprowadzonych zmian2)

Data graniczna, do jakiej należy dostosować politykę rachunkowości do zmienionych uregulowań3)

Faktyczna data wprowadzenia zmian do polityki rachunkowości4)

Wskazanie osoby odpowiedzialnej za powstanie opóźnienia i jego przyczynę5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Aktem prawnym na potrzeby przeprowadzenia testów może być ustawa (np. o zmianie uor, uofp), rozporządzenie, a także zmiana wprowadzona do statutu lub regulaminu organizacyjnego jednostki.

2) Zakres wprowadzonych zmian należy wskazać tylko w obszarze, w jakim zmiany te wymagają nowelizacji polityki rachunkowości jednostki.

3) Data powinna być ustalona na podstawie daty wejścia w życie zmian lub jako data wskazana w akcie prawnym jako data dostosowania polityki rachunkowości do zmienionych uregulowań.

4) Należy podać datę wydania zarządzenia kierownika jednostki i datę jego wejścia w życie.

5) Ustalenia w tym zakresie powinny być podstawą do wprowadzenia zmian w zakresie kontroli zarządczej i/lub zdyscyplinowania pracowników odpowiedzialnych.

 

 

3. Formularz kontrolny - spójność postanowień poszczególnych części polityki rachunkowości

1

2

3

4

5

Instrukcja obiegu dowodów księgowych (zapisy odnoszące się do zasad sporządzania, sprawdzania i zatwierdzania do realizacji dowodów księgowych)

Instrukcja kasowa (magazynowa, inwentaryzacyjna, gospodarowania majątkiem trwałym, gospodarowania drukami ścisłego zarachowania)

Zapisy powtórzone (takie same)

Zapisy sprzeczne

Proponowany sposób likwidacji niezgodności

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

Polityka rachunkowości (w zakresie zasad prowadzenia ewidencji pomocniczej)

Instrukcja kasowa (magazynowa, inwentaryzacyjna, gospodarowania majątkiem trwałym)

Zapisy powtórzone (takie same)

Zapisy sprzeczne

Proponowany sposób likwidacji niezgodności

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

Instrukcja inwentaryzacyjna (zapisy odnoszące się do terminów, częstotliwości i metod przeprowadzania inwentaryzacji, zapisy dotyczące osób zobowiązanych do przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji oraz dowodów właściwych do ujmowania wyników inwentaryzacji)

Instrukcja obiegu dowodów księgowych (kasowa, magazynowa, gospodarowania majątkiem trwałym, druków ścisłego zarachowania)

Zapisy powtórzone (takie same)

Zapisy sprzeczne

Proponowany sposób likwidacji niezgodności

 

 

 

 

 

 

Uwaga! W formularzu uwzględniono podstawowy obszar porównania zakresu regulacji, w którym zapisy albo niepotrzebnie się powielają, albo są uregulowane odmiennie. Na podstawie tego formularza należy sporządzić osobne formularze dla każdego ze wskazanych w poszczególnych wersjach obszaru porównań, na takiej zasadzie, że dla każdej instrukcji porównywanej (kolumna 2 tabeli), wymienionej w nawiasie, należy sporządzić osobną tabelę porównań (kolumny 1, 3, 4 i 5 pozostają bez zmian). W kolumnach "Zapisy powtórzone" i "Zapisy sprzeczne" należy podać te zapisy, a w kolumnie "Proponowany sposób likwidacji niezgodności" - wskazać zapisy, które mają być usunięte z danej instrukcji i/lub zmodyfikowane (z podaniem propozycji nowych zapisów).

 

 

4. Formularz kontrolny - ustalenie zakładowego planu kont jednostki (zpk)

Lp.

Odpowiedz na pytania:

Tak/Nie/Nie dotyczy

Sposób naprawy

Osoba odpowiedzialna

Termin wykonania

Uwagi

1.

Czy w zpk jednostki wymieniono symbole, nazwy i podano sposoby grupowania operacji, obowiązujące na poszczególnych kontach ewidencji bilansowej i pozabilansowej?

 

 

 

 

2.

Czy w zpk pominięto wyłącznie konta służące do ewidencjonowania operacji niewystępujących w jednostce?

 

 

 

 

3.

Czy w razie uzupełnienia zpk o dodatkowe konta lub zwiększenia liczby kont poprzez ich podział ich treść ekonomiczna jest zgodna z kontem macierzystym?

 

 

 

 

4.

Czy postanowienia zpk uwzględniają zasady grupowania operacji ustalone odpowiednio przez dysponenta części budżetowej (w przypadku państwowych jednostek budżetowych) lub zarząd jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych)?

 

 

 

 

5.

Czy w urzędach obsługujących organy jednostek samorządu terytorialnego połączono w jeden zpk plan kont organu i jednostki budżetowej?

 

 

 

 

6.

Czy w zpk urzędów obsługujących organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego uwzględniono zasady prowadzenia kont syntetycznych wynikające z rozporządzenia w sprawie planów kont samorządowych organów podatkowych?

 

 

 

 

7.

Czy opisy zasad funkcjonowania poszczególnych kont uwzględniają wymagania odnośnie do sporządzania obowiązujących jednostkę sprawozdań:

a) finansowego,

b) budżetowych,

c) z zakresu operacji finansowych?

 

 

 

 

8.

Czy dla każdego konta księgi głównej określono zasady prowadzenia ewidencji pomocniczej (w zakresie wymaganym odpowiednimi przepisami)?

 

 

 

 

9.

Czy dla każdego konta księgi głównej określono zasady prowadzenia ewidencji pomocniczej zgodnie z wymogami zawartymi w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont (dotyczy jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych)?

 

 

 

 

10.

Czy dla każdego konta głównego i kont prowadzonych do niego urządzeń ewidencji pomocniczej określono sposób powiązania ewidencji syntetycznej i pomocniczej?

 

 

 

 

11.

Czy sposób powiązania konta syntetycznego księgi głównej i prowadzonych do niego kont ewidencji pomocniczej wskazany w polityce rachunkowości jednostki jest zgodny ze stanem rzeczywistym?

 

 

 

 

12.

Czy zasady grupowania operacji na poszczególnych kontach syntetycznych odpowiadają formie organizacyjno-prawnej jednostki?

 

 

 

 

13.

Czy zasady grupowania operacji na poszczególnych kontach syntetycznych są zgodne z wymogami zawartymi w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont (dotyczy jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych)?

 

 

 

 

 

 

5. Zestaw formularzy kontrolnych - wykaz ksiąg rachunkowych

Załączony zestaw formularzy służy do wykrywania najpowszechniej spotykanych błędów w wykazie ksiąg rachunkowych. W formularzach porównywany jest stan faktyczny ze stanem wynikającym z polityki rachunkowości. Jeśli formularze wykażą różnice między faktycznie prowadzonymi urządzeniami a zapisami wykazu ksiąg rachunkowych, politykę rachunkowości należy zaktualizować poprzez ujęcie w niej opisu odpowiadającego stanowi faktycznemu (z zachowaniem minimów wymaganych przepisami ustawowymi).

 

Formularz A - dzienniki częściowe

Formularz dotyczy tylko jednostek prowadzących faktycznie dzienniki częściowe. W formularzu należy podać nazwy poszczególnych dzienników, rodzaj grupowanych w nich operacji i symbole używane do oznaczenia tych dzienników i ewidencjonowanych w nich dowodów księgowych.

Faktycznie prowadzone w jednostce dzienniki częściowe

Dzienniki opisane w polityce rachunkowości

 

 

 

 

Faktycznie sporządzane zestawienia obrotów dzienników częściowych

Zestawienia opisane w polityce rachunkowości

 

 

 

 

 

Formularz B - ewidencja pomocnicza

Faktycznie prowadzone urządzenia ewidencji pomocniczej

Urządzenia ewidencji pomocniczej wymienione w wykazie ksiąg rachunkowych

symbol cyfrowy konta księgi głównej

nazwa prowadzonej ewidencji pomocniczej

technika prowadzenia ewidencji pomocniczej

symbol cyfrowy konta księgi głównej

nazwa prowadzonej ewidencji pomocniczej

technika prowadzenia ewidencji pomocniczej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formularz C - zasady prowadzenia ewidencji pomocniczej środków obrotowych

Faktyczne zasady prowadzenia ewidencji pomocniczej rzeczowych środków obrotowych

Zasady prowadzenia ewidencji pomocniczej rzeczowych środków obrotowych według polityki rachunkowości

rodzaj ewidencji

składniki majątku rzeczowego

sposób prowadzenia ewidencji/osoba odpowiedzialna za jej prowadzenie

rodzaj ewidencji

składniki majątku rzeczowego

sposób prowadzenia ewidencji/osoba odpowiedzialna za jej prowadzenie

ilościowa

 

 

ilościowa

 

 

wartościowa

 

 

wartościowa

 

 

ilościowo-wartościowa

 

 

ilościowo-wartościowa

 

 

spisywanie w koszty w dniu zakupu bez obowiązku prowadzenia ewidencji

 

 

spisywanie w koszty w dniu zakupu bez obowiązku prowadzenia ewidencji

 

 

Uwaga! Formularz jest uniwersalny, wymienia wszystkie rodzaje ewidencji dopuszczone przez uor - jeśli jednostka nie prowadzi danego rodzaju ewidencji, należy to odnotować w odpowiednich miejscach formularza.

 

 

6. Formularz kontrolny - opis systemu przetwarzania danych księgowych

Lp.

Odpowiedz na pytania:

Tak/Nie/Nie dotyczy

Sposób naprawy

Osoba odpowiedzialna

Termin wykonania

Uwagi

1.

Czy w polityce rachunkowości opisano system przetwarzania danych księgowych, zwierający co najmniej opisy etapów:

x

x

x

x

a)

identyfikacja operacji gospodarczych,

 

 

 

 

b)

rejestracja operacji gospodarczych,

 

 

 

 

c)

uzgadnianie i weryfikacja zapisów w księgach rachunkowych,

 

 

 

 

d)

weryfikacja stanu aktywów i pasywów wykazanego w księgach rachunkowych,

 

 

 

 

e)

agregacja danych,

 

 

 

 

f)

sprawozdawczość finansowa i inna?

 

 

 

 

2.

Czy opis zawarty w polityce rachunkowości dla poszczególnych etapów jest zgodny ze stanem faktycznym:

x

x

x

x

a)

identyfikacja operacji gospodarczych,

 

 

 

 

b)

rejestracja operacji gospodarczych,

 

 

 

 

c)

uzgadnianie i weryfikacja zapisów w księgach rachunkowych,

 

 

 

 

d)

weryfikacja stanu aktywów i pasywów wykazanego w księgach rachunkowych,

 

 

 

 

e)

agregacja danych,

 

 

 

 

f)

sprawozdawczość finansowa i inna?

 

 

 

 

3.

Czy programy komputerowe podane w polityce rachunkowości w opisie systemu przetwarzania danych księgowych, na poszczególnych etapach przetwarzania danych, są zgodne ze stanem faktycznym (nazwa, wersja, data rozpoczęcia użytkowania):

x

x

x

x

a)

identyfikacja operacji gospodarczych,

 

 

 

 

b)

rejestracja operacji gospodarczych,

 

 

 

 

c)

uzgadnianie i weryfikacja zapisów w księgach rachunkowych,

 

 

 

 

d)

weryfikacja stanu aktywów i pasywów wykazanego w księgach rachunkowych,

 

 

 

 

e)

agregacja danych,

 

 

 

 

f)

sprawozdawczość finansowa i inna?

 

 

 

 

 

 

7. Formularz kontrolny - opis systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów

Lp.

Odpowiedz na pytania:

Tak/Nie/Nie dotyczy

Sposób naprawy

Osoba odpowiedzialna

Termin wykonania

Uwagi

1.

Czy w polityce rachunkowości opisano system ochrony:

x

x

x

x

a)

dowodów księgowych na nośniku papierowym,

 

 

 

 

b)

dowodów księgowych na informatycznych nośnikach danych,

 

 

 

 

c)

ksiąg rachunkowych na nośniku papierowym,

 

 

 

 

d)

ksiąg rachunkowych na informatycznych nośnikach danych:

x

x

x

x

  • dyskach twardych komputerów jednostki,

 

 

 

 

  • serwerach zewnętrznych,

 

 

 

 

  • zewnętrznych informatycznych nośnikach danych?

 

 

 

 

2.

Czy ustalono zasady ochrony dowodów (ksiąg rachunkowych) przed nieupoważnionym dostępem:

x

x

x

x

a)

dla środków ochrony fizycznej,

 

 

 

 

b)

dla środków ochrony informatycznej?

 

 

 

 

3.

Czy ustalono zasady ochrony dowodów (ksiąg rachunkowych) przed zniszczeniem/uszkodzeniem, zdekompletowaniem:

x

x

x

x

a)

dla środków ochrony fizycznej,

 

 

 

 

b)

dla środków ochrony informatycznej?

 

 

 

 

4.

Czy ustalono odpowiednie środki ochrony dokumentów (ksiąg archiwalnych) przed zniszczeniem/uszkodzeniem, zdekompletowaniem:

x

x

x

x

a)

dla środków ochrony fizycznej,

 

 

 

 

b)

dla środków ochrony informatycznej?

 

 

 

 

 

Testy kontrolne opracowała:

Izabela Motowilczuk

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK