Personel i Zarządzanie 10/2018, data dodania: 19.09.2018

Złe emocje w pracy

Z tegorocznego badania Hays Poland "Stres i satysfakcja 2018" wynika, że co czwarty pracownik nie czerpie satysfakcji z realizacji zawodowych obowiązków. Zdecydowana większość zatrudnionych doświadcza wysokiego poziomu stresu, który w wielu przypadkach działa na nich destrukcyjnie. Niesprzyjające czynniki prowadzą do wielu dolegliwości, które obniżają komfort pracy i życia. Znika zaangażowanie i motywacja, a pojawia się zrezygnowanie i niska efektywność. To sytuacja niekorzystna zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników.

● Z tegorocznego badania Hays Poland wynika, że najważniejsze czynniki wpływające na satysfakcję z pracy to dobra atmosfera oraz pozytywne relacje - szczególnie z przełożonym. Aby budować zdrowe relacje oraz motywującą atmosferę w zespole, warto respektować proste zasady, takie jak wzajemny szacunek, uczciwość czy tolerancja.

● Ważnym czynnikiem wpływającym na satysfakcję jest także atrakcyjne wynagrodzenie oraz możliwości rozwoju. Adekwatna pensja nie wystarczy jednak, aby w dalszej perspektywie motywować pracownika. Po osiągnięciu pewnego poziomu wynagrodzenia pracownik nie odczuwa takiego zadowolenia jak wcześniej, a pracodawca jest zmuszony  do poszukiwania innych motywatorów.

● Na satysfakcję z pracy wpływają ponadto emocje towarzyszące podczas wykonywania zawodowych obowiązków. Okazuje się jednak, że w pracy doświadczamy niekoniecznie tych pozytywnych. Ponad połowa respondentów tegorocznego badania wskazuje, że często - a nawet codziennie - doświadcza stresu, złości i irytacji. Negatywne emocje to oczywiście nieodłączny element pracy, ale jeśli towarzyszą nam przez długi czas, to działają na nas destrukcyjnie - zmniejszają naszą skuteczność i obniżają ogólną jakość życia.

Negatywne skutki

Praca w stresie prowadzi do wielu obniżających komfort pracy i życia dolegliwości. Efektywność spada, pojawiają się trudności z koncentracją oraz podenerwowanie czy nieuwaga. Już nawet co trzeci pracownik doświadczył negatywnych konsekwencji wysokiego poziomu stresu w miejscu pracy - najczęściej wymienianymi dolegliwościami są podenerwowanie i irytacja, kłopoty ze snem oraz zmęczenie.

Dobre rozwiązania

● Firmy coraz częściej dbają o kulturę organizacyjną promującą odpowiednie postawy i zachęcającą do zdrowego rozdzielenia obowiązków zawodowych od prywatnych. Oferują też elastyczny czas pracy i świadczenia, które pomagają w zachowaniu równowagi.

● Organizacje coraz więcej uwagi poświęcają atmosferze pracy oraz zagadnieniom work-life balance. Tylko w ten sposób będą w stanie sprostać coraz bardziej sprecyzowanym oczekiwaniom pracowników.

Główne motywatory menedżerów w Polsce

Czynnikami najbardziej motywującymi dla polskich menedżerów są:

● status społeczny i finanse,

● rozpoznawalność i władza,

● zadowolenie z pracy i radość życia,

● bezpieczeństwo, czyli posiadanie umowy o pracę, stałe, miesięczne przychody i wysokie zarobki,

Mniejszą uwagę przywiązują do tzw. motywatorów społecznych, jak przynależność czy tradycja. Stąd polskie oddziały międzynarodowych korporacji często postrzegane są jako działające na innych zasadach niż ich siedziby główne.

Czynniki wpływające na satysfakcję z pracy

(skala od 1 do 5, gdzie 1 oznacza "zupełnie nieważny",
a 5 "zdecydowanie ważny")

4,6 - dobra atmosfera

4,5 - dobre relacje z przełożonym

4,4 - poziom wynagrodzenia

4,4 - możliwości rozwoju

4,4 - work-life balance

4,3 - dobra współpraca w zespole

4,2 - niezależność

4,0 - uznanie

4,0 - praca elastyczna

3,9 - praca pełna wyzwań

3,8 - przyjazne środowisko

3,8 - lokalizacja

3,7 - dodatkowe świadczenia

3,3 - osiąganie sukcesów

3,0 - dodatkowe dni urlopowe

Czy doświadczasz negatywnych konsekwencji dla samopoczucia z powodu nadgodzin i towarzyszącego stresu?

Tak - 74%

Nie - 19%

Trudno powiedzieć - 7%

Komentarz

- Pracodawcy coraz lepiej rozumieją, że obecność pracownika w miejscu zatrudnienia nie gwarantuje większej efektywności, a 8 godzin spędzonych w biurze nie zawsze przekłada się na wykonanie wszystkich zadań. Bez względu na obowiązujące w firmie metody pracy kluczem do sukcesu pozostaje kultura organizacyjna oparta na zaufaniu. Praca zdalna i elastyczne godziny pracy są rozwiązaniem korzystnym dla obu stron. Pracownicy otrzymują większą niezależność w planowaniu rozkładu tygodnia, a pracodawcy zyskują atut w walce o najlepszych ekspertów na rynku

- Paulina Łukaszuk, Communications Manager w Hays Poland

Komentarz

- Niewielka dawka dobrze zarządzanego stresu może być sprzymierzeńcem każdego pracownika - wprowadza organizm w stan gotowości, co umożliwia pracę na wyższych obrotach. Codzienne doświadczanie stresu działa jednak destrukcyjnie. Firmy mają świadomość, że stale zestresowany pracownik najprawdopodobniej wkrótce będzie szukał innego miejsca zatrudnienia. Dlatego tak ważne jest dążenie do tworzenia przyjaznych miejsc pracy, w których eksperci mogą cieszyć się komfortem i liczyć na wsparcie przełożonych, ale również mieć możliwość podejmowania ambitnych wyzwań

- Agnieszka Czarnecka, Manager of HR Consultancy w Hays Poland

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK