Rachunkowość Budżetowa 17/2017, data dodania: 29.08.2017

Koniec z rozliczaniem wydatków strukturalnych - ustawa o zmianie ustawy dotyczącej perspektywy finansowej 2014-2020

Wszystko wskazuje na to, że jednostki będą miały o jeden żmudny i niewdzięczny obowiązek mniej. Rok 2017 jest ostatnim, w którym jednostki musiały sporządzać sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych. Nie będzie też obowiązku stosowania dodatkowej klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Warto przypomnieć, że obowiązek stosowania dodatkowej klasyfikacji określającej kody wydatków strukturalnych został określony w art. 39 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Zgodnie z nim: wydatki publiczne klasyfikuje się również według dodatkowej klasyfikacji określającej kody wydatków strukturalnych. Z kolei zapis zawarty w art. 39 ust. 4 pkt 2 tej ustawy stanowił podstawę prawną do wydania rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych: Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia (...), szczegółową klasyfikację wydatków strukturalnych, o których mowa w ust. 2, uwzględniając potrzebę identyfikacji wydatków strukturalnych, ponoszonych przez jednostki sektora finansów publicznych.

W art. 41 ust. 2 pkt 1 lit. j uofp zawarta jest delegacja ustawowa dla Ministra Finansów do określenia w drodze rozporządzenia rodzajów, form, terminów i sposobów sporządzania sprawozdań z poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych wydatków strukturalnych.

Od momentu wejścia w życie obecnej perspektywy finansowej pojawiały się pytania i wątpliwości odnośnie do kwalifikowania ponoszonych w jej ramach wydatków do wydatków strukturalnych. Mimo uregulowań wprowadzonych do załącznika nr 40 do rozporządzenia z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, który stanowi instrukcję sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSa o wydatkach strukturalnych (§ 1 ust. 1: jednostka sporządza sprawozdanie z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych. W sprawozdaniu tym nie uwzględnia się wydatków związanych z realizacją projektów w ramach perspektywy finansowej 2014-2020), nadal dla wielu jednostek kwalifikowanie wydatków strukturalnych stanowiło problem.

Co w takim razie powoduje, że można napisać, że powoli żegnamy się z wydatkami strukturalnymi?

13 czerwca 2017 r. do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw. Celem tego projektu jest wprowadzenie usprawnień, uproszczeń i zapewnienie efektywnego wykorzystania środków funduszy Unii Europejskiej oraz rozwiązanie problemów wynikających z wniosków i postulatów zgłaszanych przez instytucje oraz podmioty zaangażowane we wdrażanie i wydatkowanie środków perspektywy finansowej 2014-2020.

Zapis, który można znaleźć na stronie 36 projektu, w art. 11 brzmi: W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (...) wprowadza się następujące zmiany: (...) 2) w art. 39: a) uchyla się ust. 2, b) w ust. 4 uchyla się pkt 2; 3) w art. 41 ust. 2 w pkt 1 uchyla się lit. j.

Oznacza to, że zmiany w art. 39 ust. 2 oraz w art. 41 ust. 2 pkt 1 lit. j spowodują, że zniknie nam zarówno zapis zobowiązujący do stosowania dodatkowej klasyfikacji, jak i podstawa prawna funkcjonowania rozporządzenia w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych. Skutkiem uchylenia tego obowiązku jest również zniesienie obowiązku sporządzania sprawozdań z poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych wydatków strukturalnych.

Zapisy końcowe mówią, że ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, więc jedyne, co nam w tej chwili pozostaje, to czekać na jej ogłoszenie. Obecnie (stan na 11 lipca 2017 r.) projekt został uchwalony 7 lipca 2017 r. i przekazany do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.

 

OD REDAKCJI: Ustawa z 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw 2 sierpnia 2017 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Zgodnie z brzmieniem art. 31 tej ustawy, wchodzi ona w życie 2 września 2017 r.

W związku z tym, od 2 września 2017 r. przestają obowiązywać zapisy ustawy o finansach publicznych dotyczące klasyfikowania wydatków według dodatkowej klasyfikacji określającej kody wydatków strukturalnych.

 

Podstawy prawne

  • art. 11, art. 39 ustawy z 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2017 r. poz. 1475)

  • art. 39, art. 41 ustawy z 27 sierpnia 2017 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870; ost.zm. DZ.U. z 2017 r. poz. 1475)

Agata Piłat

były pracownik Ministerstwa Finansów, specjalista w zakresie wydatków strukturalnych

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK