Wójtowie, burmistrzowie oraz prezydenci miast - jako organy podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego - mają obowiązek sporządzania sprawozdań podatkowych. Ten nowy obowiązek wprowadził obowiązujący od 6 grudnia 2017 r. przepis art. 7b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Dotychczas nie było obowiązku sprawozdawczości o charakterze podatkowym w zakresie podatków lokalnych. Sprawozdawczość budżetowa gmin i miast na prawach powiatu dotyczyła tylko dochodów budżetowych z tych podatków. W sprawozdaniach wskazywano też skutki obniżania górnych granic stawek podatkowych, skutki udzielonych ulg i zwolnień na mocy uchwał rad gmin, a także skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy.
Dotychczas nie były natomiast zestawiane i gromadzone dane o:
Dane w tym zakresie były przez Ministerstwo Finansów pozyskiwane na podstawie dobrowolnych badań ankietowych gmin.
Od 6 grudnia obowiązują dodane do ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) przepisy art. 7b. Nakładają one na organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego (czyli na wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast) obowiązek sporządzania co roku specjalnego sprawozdania podatkowego (art. 7b ust. 1 u.p.o.l.).
Z UZASADNIENIA Dane wynikające z tych sprawozdań "zwiększą możliwości analizy obecnych rozwiązań podatkowych, umożliwiając m.in. oszacowanie struktury potencjalnych wpływów z tych podatków w podziale na typy przedmiotów opodatkowania, jak również określenie średnich stawek podatkowych stosowanych przez gminy. Dane te zwiększą również możliwości analizy i oceny polityki podatkowej gmin pod kątem wykorzystania potencjału dochodowego w zakresie opodatkowania nieruchomości". |
Sprawozdania mają zawierać informacje wskazane w art. 7b ust. 2 u.p.o.l. Muszą być przekazywane w terminach wskazanych w art. 7b ust. 4 u.p.o.l. (zob. tabela).
Sprawozdania te muszą być przy tym niekiedy aktualizowane. Obowiązek ten istnieje jednak tylko w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 7b ust. 2 pkt 1 u.p.o.l. W przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 7b ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, sprawozdań nie należy aktualizować (zob. tabela).
Tabela. Sprawozdania w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego.
Informacje zawarte w sprawozdaniu | Termin przekazania sprawozdania | Czy podlega aktualizacji ze względu na zmianę danych? | Uwagi |
Informacje o:
| do końca I kwartału danego roku podatkowego | TAK | - |
Informacje o podstawach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podatkiem rolnym i podatkiem leśnym | do końca III kwartału danego roku podatkowego | NIE | Informacje przekazywane są w formie zagregowanej według stanu na dzień 30 czerwca roku podatkowego, w którym jest sporządzane sprawozdanie (art. 7 ust. 3 u.p.o.l.) |
Informacje o podstawach opodatkowania zwolnionych z podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, na mocy uchwał rad gmin | do końca III kwartału danego roku podatkowego | NIE | Informacje przekazywane są w formie zagregowanej według stanu na dzień 30 czerwca roku podatkowego, w którym jest sporządzane sprawozdanie (art. 7 ust. 3 u.p.o.l.) |
Sprawozdania mają być sporządzane począwszy od 2018 r. (art. 2 ustawy nowelizującej).
Termin złożenia sprawozdań po raz pierwszy upłynie: |
|
|
Omawiane sprawozdania należy przekazywać ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (obecnie jest to Minister Rozwoju i Finansów) za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych.
Służy do tego będzie wzór sprawozdania określony przez tego ministra na podstawie upoważnienia określonego w art. 7b ust. 7 u.p.o.l.
Tomasz Krywan
Podstawy prawne
art. 7b ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1785)
art. 2 ustawy z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2141)