Zakres zmian: Dnia 6 grudnia 2017 r. weszła w życie ustawa z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2141). Nowelizacja nałożyła na gminne organy podatkowe obowiązek sporządzania nowego sprawozdania podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego.
Sprawozdanie ma zawierać informacje o:
Co zmiany przepisów oznaczają dla jednostek: Sprawozdanie ma być przekazywane ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w postaci elektronicznej za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych, począwszy od 2018 r. Wzór sprawozdania ma być określony przez ministra właściwego ds. finansów publicznych w rozporządzeniu, w którym zostaną także określone terminy jego sporządzania, przekazywania i aktualizowania.
Projekt tego rozporządzenia z 28 listopada 2017 r. zakłada, że w zakresie informacji o wysokości stawek podatku od nieruchomości mają być wykazywane rodzaje przedmiotów opodatkowania i określone dla nich stawki, zaś w przypadku średniej ceny skupu żyta oraz średniej ceny sprzedaży drewna mają być wykazywane kwoty stanowiące te ceny. Dane te mają być wykazywane zgodnie z treścią uchwał rad gmin obowiązujących na terenie danej gminy w roku podatkowym, w którym sporządzane jest sprawozdanie. W sytuacji gdy rada gminy nie podejmie uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta lub średniej ceny sprzedaży drewna, w sprawozdaniu wykazywana będzie średnia cena ustalona na podstawie komunikatu Prezesa GUS. W sprawozdaniu mają być wykazywane pełne tytuły uchwał rad gmin dotyczące wysokości stawek podatku od nieruchomości, średnich cen żyta lub drewna oraz wprowadzające zwolnienia z tych podatków, wraz z datami ich uchwalenia i miejscem publikacji.
W zakresie danych dotyczących podstaw opodatkowania podatkami od nieruchomości, rolnym oraz leśnym oraz podstaw opodatkowania zwolnionych z tych podatków na mocy uchwał rad gmin, sprawozdaniem objęte zostaną zagregowane dane o:
Powyższe dane mają być wykazywane zgodnie ze stanem ujętym w ewidencji podatkowej prowadzonej przez organy podatkowe dla potrzeb podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego na dzień 30 czerwca roku podatkowego, w którym jest sporządzane sprawozdanie.
Sprawozdanie będzie się składało z części:
Regionalne izby obrachunkowe będą przekazywać sprawozdania do Ministerstwa Finansów w terminach:
Sprawozdanie ma być przekazywane wyłącznie w postaci elektronicznej z wykorzystaniem aplikacji wskazanej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Oprac. Izabela Motowilczuk
były wieloletni inspektor kontroli