Dnia 13 września 2017 r. Minister Rozwoju i Finansów wydał nowe rozporządzenie w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. W artykule prezentujemy zestawienie zmian, które wprowadzono w tym rozporządzeniu wobec rozporządzenia z 5 lipca 2010 r.
Nowelizacja przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej wynikała z konieczności dostosowania zasad rachunkowości w szczególności do:
Ponadto powstała konieczność nałożenia obowiązku sporządzania bilansu budżetu państwa. Jest to wynik prac przygotowawczych prowadzonych przez Komisję Europejską, które mają na celu harmonizację rachunkowości w jednostkach sektora publicznego w całej Unii Europejskiej poprzez opracowanie Europejskich Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego (EPSAS).
Dotychczasowe regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. zostały zastąpione rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie rachunkowości oraz planów kont), dzięki czemu zachowana zostanie spójność przepisów.
Dodano definicję jednostki nadrzędnej. Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont jednostka nadrzędna to jednostka obsługująca organ będący dysponentem części budżetowej, który nadzoruje jednostkę budżetową lub któremu podlega ta jednostka. Definicja ta została wprowadzona w związku z dalszymi zmianami dotyczącymi sporządzania i przekazywania sprawozdań finansowych (jednostkowych i łącznych).
Usunięto przepis dotyczący powierzenia prowadzenia rachunkowości placówki innej placówce. Zdaniem ustawodawcy, przepis ten jest niezgodny z art. 53 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), który stanowi o możliwości powierzenia w drodze zarządzenia określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej jednostki podległej temu ministrowi, mającej siedzibę poza granicami RP, kierownikowi innej jednostki podległej temu ministrowi. Przepis ten stanowi o powierzeniu obowiązków w zakresie gospodarki finansowej, a nie rachunkowości i sprawozdawczości.
Zmieniono brzmienie § 20 ust. 1 pkt 2 oraz dodano ust. 4 (dotychczasowy § 15) poprzez doprecyzowanie zapisu, że plan kont:
- może być uzupełniony o wybrane konta niezbędne do ewidencji operacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz budżetu państwa z planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Ustawodawca dał tym samym możliwość dodawania wybranych kont z załącznika nr 3 "Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych" do kont wymienionych w załącznikach nr 1 i 2. Należy jednocześnie pamiętać, że niedopuszczalne jest łączenie planów kont z załącznika nr 2 i załącznika nr 3 w jeden plan kont.
Wprowadzono także zapis - § 20 ust. 3 (dotychczasowy § 15 ust. 2a) - zgodnie z którym, ewidencja prowadzona na kontach pozabilansowych może być prowadzona w inny sposób niż określony w załączniku nr 3, ustalony przez jednostkę, pod warunkiem że zapewni wykonanie obowiązków sprawozdawczych wynikających z odrębnych przepisów. Zapis ten stanowi wyjście naprzeciw jednostkom, które coraz częściej korzystają z prowadzenia ksiąg rachunkowych w zaawansowanych systemach informatycznych, w których dane przypisane do kont pozabilansowych są ewidencjonowane w pomocniczym module finansowym, pochodzą z zarejestrowanych w systemie dowodów księgowych i nie wymagają stosowania symboli kont.
Rozszerzono zakres sprawozdania finansowego jednostek o informację dodatkową (§ 23 ust. 1 pkt 4, § 23 ust. 9). Zakres informacji zawarty w informacji dodatkowej określony został w załączniku nr 12 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont. Niektóre z określonych tam informacji były już wykazywane jako informacje uzupełniające, czy objaśnienia dołączane do poszczególnych elementów sprawozdania finansowego. W uzasadnieniu do rozporządzenia można przeczytać: Dzięki wprowadzeniu tego dodatkowego elementu sprawozdania finansowe jednostki objęte rozporządzeniem będą miały możliwość ujawniania w sposób usystematyzowany informacji na temat zdarzeń, które zachodziły w jednostce w danym roku.
W § 23 ust. 2 (dotychczasowy § 17 ust. 2) w brzmieniu: Placówki sporządzają sprawozdanie finansowe obejmujące bilans na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (dzień bilansowy), wykreślono wyrazy: to jest na dzień 31 grudnia. Zapis ten nie był prawidłowy z uwagi na fakt, że księgi rachunkowe można zamykać również w inny dzień, np. w związku z zakończeniem działalności jednostki.
Wprowadzono obowiązek sporządzania bilansu budżetu państwa (§ 23 ust. 5) - zakres informacji do tego sprawozdania został określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont. Jak wynika z uzasadnienia do projektu rozporządzenia: Wprowadzenie tego obowiązku podyktowane jest m.in. tym, że Komisja Europejska prowadzi prace przygotowawcze, których efektem ma być harmonizacja rachunkowości w jednostkach sektora publicznego w całej Unii Europejskiej. Harmonizacja ta ma polegać na opracowaniu Europejskich Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego (EPSAS). Celem wprowadzenia wspólnych, europejskich standardów rachunkowości (EPSAS) ma być zwiększenie przejrzystości finansów publicznych i porównywalności sprawozdań finansowych krajów członkowskich. Pierwszy, etapem wdrożenia tych prac ma być - zakładane przez EUROSTAT - przygotowanie przez kraje członkowskie tzw. bilansu otwarcia obejmującego wszystkie aktywa i zobowiązania sektora general government (na zasadach możliwie zbliżonych do IPSAS - International Public Sector Accounting Standards). Aby osiągnąć docelowe wymagania wynikające z przyjęcia EPSAS (w tym sporządzenie bilansu otwarcia państwa), należy już na obecnym etapie podjąć działania służące realizacji tego celu, a jednym z takich działań jest właśnie sporządzenie bilansu budżetu państwa.
Zgodnie z nowym brzmieniem § 26 (dotychczasowy § 19), łączne sprawozdanie państwowej jednostki budżetowej (jednostki nadrzędnej) będzie się składało ze:
- po odpowiednim wyłączeniu wzajemnych rozliczeń dokonywanych między tymi jednostkami.
W § 27 (dotychczasowy § 20) rozszerzono zakres sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego o informację dodatkową (obejmuje dane z informacji dodatkowej samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych), sporządzaną według wzoru z załącznika nr 12 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont. Usunięto § 20 ust. 4 dotyczący danych wykazywanych w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego JST.
Nowelizacja § 32 (dotychczasowy § 25) dokonana została w związku z ustawą z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw umożliwiającą samorządowym jednostkom organizacyjnym korzystanie ze wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej. Konsekwencją tego są także zmiany w zakresie ustawy o finansach publicznych - w art. 53 ust. 5 uofp wskazano, że kierownik jednostki obsługującej jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej. W związku z tym w rozporządzeniu w sprawie rachunkowości oraz planach kont dodano zapis, że sprawozdanie finansowe jednostki obsługiwanej podpisuje kierownik jednostki obsługującej - w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą albo porozumieniem - oraz główny księgowy tej jednostki. Kierownik ten będzie także odpowiedzialny za przekazanie tego sprawozdania do zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
Ponadto w § 32 wprowadzono zmiany w związku z nałożeniem obowiązku sporządzania bilansu budżetu państwa, w wyniku czego konieczne było wskazanie osób zobowiązanych do podpisania tego sprawozdania. Wskazano także podmioty odpowiedzialne za podpisywanie łącznego sprawozdania finansowego.
Wprowadzono zmiany w zakresie sposobów i terminów przekazania sprawozdań finansowych i bilansów (§ 33; dotychczasowy § 26), m.in.:
Dodano konta:
- których wprowadzenie wynika m.in. z konieczności wykazania w bilansie budżetu państwa po stronie pasywów odpowiednich danych;
Wprowadzono zmiany w zakresie kont:
Tabela. Zmiana brzmienia opisu do konta 222
Było | Jest |
(…) Na stronie Wn konta 222 ujmuje się dochody budżetowe zrealizowane przez jednostki budżetowe i urzędy obsługujące organy podatkowe, w wysokości wynikającej z okresowych sprawozdań tych jednostek, w korespondencji z kontem 901. (…) | (…) Na stronie Wn konta 222 ujmuje się dochody budżetowe zrealizowane przez jednostki budżetowe i urząd obsługujący organ podatkowy jednostki samorządu terytorialnego, w wysokości wynikającej z okresowych sprawozdań tych jednostek, w korespondencji z kontem 901. (…) |
Nowelizacja opisów do konta 901 "Dochody budżetu" i konta 902 "Wydatki budżetu" ma jedynie charakter redakcyjny i wprowadzona została w celu jednoznacznego określenia relacji pomiędzy tymi kontami a kontem 961 "Wynik budżetu".
Wprowadzone zmiany dotyczą m.in.:
139 - "Inne rachunki bankowe";
I st. Zmiany w załączniku nr 4 - "Plan kont dla placówek"
Znowelizowano opis do kont 080 - "Środki trwałe w budowie (inwestycje)". Zmiana ma charakter techniczny i wynika z konieczności ujednolicenia nazewnictwa odniesieniu do tej kategorii aktywów stosowanego przez placówki, jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe. Zmiana ta łączy się również ze zmianą we wzorze bilansu placówki w zakresie ewidencji tego rodzaju aktywów.
I st, Zmiany we wzorach sprawozdań finansowych
Rozporządzeniem w sprawie rachunkowości oraz planów kont ustawodawca dokonał także szeregu zmian w zakresie wzorów stanowiących część składową sprawozdania finansowego, m.in. w:
Wprowadzono także zupełnie nowe wzory:
Z uwagi na fakt, że - zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w § 35 rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont - przepisy rozporządzenia mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok 2018, szczegółową analizę wszystkich zmian wprowadzonych w załącznikach od 5 do 12 będziemy przeprowadzać na łamach "Rachunkowości Budżetowej" w momencie zbliżania się terminu składania tych sprawozdań.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. - § 37 rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont.
Podstawy prawne
rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 760)
rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911)
MAGDA GROTKIEWICZ
prawnik specjalizujący się w tematyce finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej