Czy każda zmiana przepisów mających wpływ na politykę rachunkowości skutkuje koniecznością dokonania aktualizacji polityki rachunkowości? Okoliczności, w których jednostki sektora finansów publicznych powinny dokonać aktualizacji zasad (polityki) rachunkowości, zostały omówione w artykule.
Miejsce polityki rachunkowości w przepisach regulujących organizację gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych znajduje się w obszarze, w którym dochodzi do porządkowania elementów rachunkowości w jednostce, które nie są wprost uregulowane przepisami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) lub obszarach, w stosunku do których ustawodawca dopuszcza kilka alternatywnych rozwiązań.
W myśl przepisów o rachunkowości, w szczególności art. 5 ust. 1 oraz art. 10 ust. 1, przyjęte przez jednostkę zasady (polityka) rachunkowości obejmują wybrane przez jednostkę rozwiązania, określające między innymi:
Dokonywanie zmian w każdym z wymienionych elementów polityki rachunkowości zostało dopuszczone przez art. 8 ust. 2 uor w postaci wprowadzania zmian wynikających:
Zgodnie z tym przepisem, w celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą.
ZAPAMIĘTAJ!
Kierownik jednostki może podjąć decyzję o zmianie zasad rachunkowości w dowolnym momencie, z tym że jej skutki trzeba zastosować od początku roku obrotowego.
Dokonując zmian w przyjętych zasadach rachunkowości, należy określić w informacji dodatkowej wpływ zmian na sprawozdania finansowe, jeżeli zostały one sporządzone za okres, w którym dane rozwiązania uległy zmianie. Należy podać:
Jednostki sektora finansów publicznych ze względu na fakt, że nie sporządzają informacji dodatkowej, wpływ zmian na sprawozdania finansowe powinny określić w informacji uzupełniającej do poszczególnych elementów sprawozdania finansowego.
W praktyce dokonywane przez jednostki sektora finansów publicznych zmiany zasad rachunkowości podejmowane we własnym zakresie mogą mieć m.in. następujące przyczyny:
Zgodnie z ustaleniami art. 80 ust. 1 uor, do gmin, powiatów, województw i ich związków, a także: państwowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych nie stosuje się przepisów rozdziału:
Wyłączenie to ma szczególne znaczenie w aspekcie dokonywania aktualizacji dokumentacji księgowej w jednostkach sektora finansów publicznych. Innym istotnym elementem kształtującym sposób dokonywania zmian w zasadach polityki rachunkowości są wyłączenia ze stosowania ogólnych zasad rachunkowości określonych w uor.
Dokonując aktualizacji zasad (polityki) rachunkowości, w szczególności na uwadze należy mieć zasadę ciągłości stanowiącą, że politykę rachunkowości należy stosować w sposób nieprzerwany - art. 5 ust. 1 uor. Zgodnie z tą zasadą, w księgach rachunkowych należy dokonywać w kolejnych latach obrotowych:
Wykazane w księgach rachunkowych, na dzień ich zamknięcia, stany aktywów i pasywów należy ująć w tej samej wysokości w otwartych na następny rok obrotowy księgach rachunkowych. Obligatoryjne zasady stosowane przy zmianie polityki rachunkowości, których należy przestrzegać, to:
Ponadto w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok obrotowy, w którym nastąpiły zmiany, należy zawrzeć informację na temat przyczyn zmian oraz określić liczbowo ich wpływ na wynik finansowy, a także zapewnić porównywalność danych sprawozdania finansowego dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonano zmian.
Za zmianę w zasadach (polityce) rachunkowości uważa się każdą zmianę mającą wpływ na:
Nie stanowi zmian przyjętych zasad (polityki) rachunkowości aktualizacja dokumentacji o takie elementy, jak:
Przykładem aktualizacji, która nie stanowi zmiany przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, jest podjęcie decyzji o amortyzowaniu nowo nabytych środków trwałych za pomocą innej metody niż stosowana do podobnych obiektów, zmiana stawek amortyzacyjnych (okresów użytkowania) środków trwałych.
Nie powoduje automatycznej zmiany polityki rachunkowości zmiana planu kont na poziomie poszczególnych kont księgi głównej, zgodnie z pkt 37 stanowiska do uchwały nr 5/10 Komitetu Standardów Rachunkowości z 13 kwietnia 2010 r. w sprawie niektórych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, o ile bez zmian pozostają zasady klasyfikacji zdarzeń gospodarczych i agregacji danych księgowych. Konieczne jest jednak zapewnienie, aby zmiany planu kont były:
Nadmienić należy, że kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność zarówno za sporządzenie w wymaganej formie pisemnej, jak i późniejszą aktualizację zasad (polityki) rachunkowości.
Podstawy prawne
art. 40 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 191)
art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 2, art. 10 ust. 1 i 2, art. 80 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 245)
§ 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 760)
pkt 37 stanowiska do uchwały nr 5/10 Komitetu Standardów Rachunkowości z 13 kwietnia 2010 r. w sprawie niektórych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych. (Dz.Urz. MF z 2010 r. Nr 6, poz. 26)
Jarosław Jurga
ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną w obszarze finansów publicznych, wspartą studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp