Rachunkowość Budżetowa 17/2012, data dodania: 04.09.2012

Wyłączenia ze składu komisji inwentaryzacyjnej

Jeden z pracowników jednostki został poinformowany przez kierownika jednostki o tym, że powołano go na członka komisji inwentaryzacyjnej. Pracownik ten jednak uważa, że nie posiada do tego odpowiednich kwalifikacji, i odmawia udziału w pracach komisji. Czy są jakieś przepisy, na które pracownik może się powołać, aby mógł zostać wyłączony ze składu komisji inwentaryzacyjnej?

Kwestie związane z zasadami przeprowadzania inwentaryzacji w jednostkach organizacyjnych nie są regulowane przez powszechnie obowiązujące przepisy ustawowe - ich ustalenie należy do kierowników poszczególnych jednostek (w ramach polityki rachunkowości opracowywanej na podstawie art. 10 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości). Mogą oni w tym zakresie korzystać z rozwiązań utrwalonych przez zwyczaje i powszechną praktykę dotyczącą wykonywania prac w księgowości. Jeśli chodzi o ustalanie składu komisji inwentaryzacyjnej czy zespołów spisowych, to przyjmuje się, że w ich skład powinni być powoływani pracownicy jednostki, którzy zapewnią prawidłowe przeprowadzenie spisu, czyli m.in. posiadający do tego odpowiednie kwalifikacje.

W skład komisji inwentaryzacyjnej/zespołów spisowych nie powinni natomiast bezwzględnie wchodzić:

● główny księgowy jednostki,

● pracownicy komórek organizacyjnych prowadzący ewidencję spisywanych składników majątkowych oraz odpowiedzialni za dokonanie wyceny i rozliczenia wyników spisu z natury.

Poza tym przy dokonywaniu spisu z natury nie powinni brać udziału pracownicy:

● ponoszący materialną odpowiedzialność za spisywane składniki majątkowe,

● będący krewnymi lub powinowatymi osób materialnie odpowiedzialnych, lub pozostający z nimi w takich stosunkach, które mogą budzić wątpliwości co do ich bezstronności (np. konkubenci).

Ta grupa pracowników generalnie może być powołana do składu komisji inwentaryzacyjnej (zespołu spisowego) - nie mogą oni jedynie uczestniczyć w spisywaniu majątku, za który są odpowiedzialni oni sami lub ich krewni/powinowaci itp. W razie zaistnienia okoliczności stanowiących o wyłączeniu z czynności spisowych, pracownicy ci powinni zgłosić ich zaistnienie przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej, który - w zależności od sytuacji i przepisów wewnętrznych jednostki - może zadecydować o przeprowadzeniu spisu danej grupy składników majątkowych przez komisję inwentaryzacyjną (zespół spisowy) w zmniejszonym składzie, np. składającym się z dwóch zamiast trzech członków, lub o przydzieleniu danego pola spisowego innemu zespołowi spisowemu.

Izabela Motowilczuk

Podstawa prawna

● Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK