Poradnik Rachunkowości Budżetowej 3/2015, data dodania: 11.02.2015

Łączne sprawozdania finansowe - zasady sporządzania

Zasady sporządzania łącznego sprawozdania finansowego są uregulowane odpowiednio w § 19 i § 20 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont.

Jednostki budżetowe obsługujące dysponenta części budżetowej i dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia sporządzają łączne sprawozdania finansowe, będące sumą sprawozdań finansowych jednostek i placówek podległych dysponentom części budżetowej i dysponentom środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz własnego sprawozdania finansowego, z odpowiednim wyłączeniem wzajemnych rozliczeń dokonywanych między tymi jednostkami (§ 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont). Sprawozdania finansowe łączne w państwowym sektorze finansów publicznych obejmują również bilanse placówek zagranicznych, które prowadzą gospodarkę finansową według zasad obowiązujących jednostki budżetowe, lecz nie sporządzają one rachunku zysków i strat ani też zestawienia zmian w funduszu. W zaprezentowanej sytuacji łączny bilans sporządzany przez dysponenta środków budżetu państwa nie będzie spójny z pozostałymi częściami łącznego sprawozdania finansowego.

Natomiast sprawozdanie finansowe JST, zgodnie z § 20 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont, składa się z:

1) bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

2) łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 5 do ww. rozporządzenia,

3) łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 7 do ww. rozporządzenia,

4) łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 8 do ww. rozporządzenia.

Jednostki zobowiązane do sporządzania łącznych sprawozdań finansowych powinny dokonać odpowiednich wyłączeń wzajemnych rozliczeń między jednostkami. Wyłączenia te, zgodnie z § 19 ust. 2 i § 20 ust. 2 i 3, dotyczą w szczególności:

● wzajemnych należności i zobowiązań oraz innych rozrachunków o podobnym charakterze,

● wyniku finansowego ustalonego na operacjach dokonywanych pomiędzy jednostkami, objętymi sprawozdaniem łącznym.

Wymóg przeprowadzenia w sprawozdaniach łącznych odpowiednich wyłączeń wzajemnych rozliczeń między jednostkami jest istotnym elementem metody sporządzania sprawozdań łącznych.

Procedura sporządzania sprawozdań łącznych wskazuje na to, że po zsumowaniu poszczególnych pozycji sprawozdań jednostkowych do niektórych z tych pozycji należy wprowadzić wyłączenia, przybierające postać korekt, eliminujące wzajemne rozliczenia pomiędzy jednostkami objętymi sprawozdaniem łącznym. Rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont nie określa metod, jakie należałoby zastosować do przeprowadzania wyłączeń wzajemnych rozliczeń pomiędzy tymi jednostkami. W związku z tym w analizowanej kwestii wskazane jest przyjęcie zasad, takich jak w odniesieniu do sprawozdań łącznych sporządzanych przez podmioty, w skład których wchodzą samodzielne jednostki organizacyjne, chociaż nie mają one tu bezpośredniego zastosowania. Zasady odnoszące się do sprawozdań łącznych sporządzanych przez te podmioty uregulowane są w art. 51 ust. 1 uor, co zostało określone następująco: Jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), wyłączając odpowiednio:

1) aktywa i fundusze wydzielone,

2) wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze,

3) przychody i koszty z tytułu operacji dokonywanych między jednostką a jej oddziałami (zakładami) lub między jej oddziałami (zakładami),

4) wynik finansowy operacji gospodarczych dokonywanych wewnątrz jednostki, zawarty w aktywach jednostki lub jej oddziałów (zakładów).

W jednostkach sektora finansów publicznych wyłączenia w łącznych sprawozdaniach finansowych nie obejmują funduszy własnych jednostek organizacyjnych oraz aktywów im odpowiadających w innych jednostkach, gdyż przekazanie składników majątkowych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi prowadzi do zmniejszenia funduszu jednostki w jednostce przekazującej i jednoczesnego zwiększenia funduszu jednostki w jednostce otrzymującej składniki majątkowe o wartość przekazywanego majątku. Taka sytuacja potwierdza fakt, że w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych nie występują fundusze wydzielone, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1 uor. Wynika z tego, że w zestawieniu zmian funduszu wyłączeniu będzie podlegać tylko kwota:

● zmniejszenia funduszu - z pozycji: wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych środków trwałych i środków trwałych w budowie oraz wartości niematerialnych i prawnych,

● zwiększenia funduszu - z pozycji: nieodpłatnie otrzymane środki trwałe i środki trwałe w budowie oraz wartości niematerialne i prawne.

Przy sporządzaniu łącznego sprawozdania finansowego wyłączeniami należy objąć skutki wszystkich wzajemnych transakcji pomiędzy jednostkami objętymi łącznym sprawozdaniem, gdyż to właśnie sprawozdanie ma zaprezentować sytuację finansową i majątkową "jednej" jednostki organizacyjnej. W zależności od części (elementu) łącznego sprawozdania finansowego wyłączeniu podlegać będą rozrachunki, przychody i koszty lub zwiększenia i zmniejszenia składników majątkowych, mające swoje odzwierciedlenie w funduszu jednostki, lub też zawarte w aktywach jednostek zyski lub straty powstałe na skutek dokonania transakcji pomiędzy jednostkami objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym.

Na etapie sporządzania łącznych sprawozdań finansowych w praktyce problem stanowią rozliczenia z samorządowym zakładem budżetowym, m.in. przekazanie samorządowemu zakładowi budżetowemu dotacji na inwestycje. Z uwagi na brak precyzyjnych uregulowań prawnych traktowane jest przez praktyków w dwojaki sposób.

Stanowisko pierwsze: przekazanie samorządowemu zakładowi budżetowemu dotacji na inwestycje powinno być objęte wyłączeniami jednoczesnych zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki z łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki, co "wynikowo" nie spowoduje zmiany wartości funduszu jednostki w łącznym sprawozdaniu finansowym.

Stanowisko drugie: przekazanie samorządowemu zakładowi budżetowemu dotacji na inwestycje może w ogóle nie być objęte wyłączeniami, gdyż udzielenie tego rodzaju dotacji prowadzi do zmniejszenia funduszu jednostki urzędu JST (tu: ujęcie w księgach rachunkowych urzędu z wykorzystaniem konta 810 "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje") i jednocześnie - do zwiększenia funduszu jednostki zakładu budżetowego, co "wynikowo" również nie doprowadzi do zmiany wartości funduszu jednostki w łącznym sprawozdaniu finansowym. Takie podejście do przekazania samorządowemu zakładowi budżetowemu tego typu dotacji powoduje, że w łącznym zestawieniu zmian w funduszu jednostki odpowiednie pozycje, dotyczące zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki, zaprezentowane będą w wyższych kwotach, jeśli wyłączenia nie zostaną zastosowane.

Inne rodzaje dotacji udzielanych zakładowi budżetowemu zwiększają jego przychody i wynik finansowy, a następnie odpowiednio zmniejszają o taką samą wartość fundusz jednostki urzędu JST, za pośrednictwem konta 810, co prowadzi do stwierdzenia, że konieczne jest przeprowadzenie wyłączeń poprzez zmniejszenie przychodów (wyniku finansowego) i zwiększenie funduszu jednostki o tę samą kwotę.

Rozliczenia samorządowych zakładów budżetowych z budżetem z tytułu nadwyżki środków obrotowych nie będą objęte wyłączeniami na etapie sporządzania łącznego sprawozdania finansowego, jeśli zakład budżetowy wpłaca nadwyżkę środków obrotowych bezpośrednio na rachunek budżetu. Wyłączenia rozliczeń związanych pośrednio z nadwyżką środków obrotowych mogą dotyczyć przychodów i wyniku finansowego oraz funduszu jednostki w łącznym sprawozdaniu finansowym. Wyłączenia i "korekty" będą tu we wszystkich przypadkach wartościowo równe nadwyżce środków obrotowych.

1. Łączny bilans jednostki

Łączny bilans jednostki jest sumą bilansów jednostek organizacyjnych objętych sprawozdaniem łącznym, po uwzględnieniu wyłączeń wzajemnych rozliczeń między tymi jednostkami. Przy sporządzaniu łącznego bilansu do wyłączeń kwalifikują się głównie rozrachunki (należności i zobowiązania), a wyłączenia te pozostają bez wpływu na wynik finansowy i nie są uwzględniane w łącznym rachunku zysków i strat, jak też bez wpływu na fundusz jednostki i nie są uwzględniane w zestawieniu zmian funduszu jednostki.

Wyłączenie z aktywów bilansu należności od innych jednostek objętych łącznym sprawozdaniem finansowym i wyłączenie z pasywów bilansu zobowiązań równych tym należnościom służy urealnieniu stanu rozrachunków (należności i zobowiązań) zaprezentowanych w bilansie łącznym.

Kwoty należności i zobowiązań, które objęte są wyłączeniami z bilansu łącznego, są kwotami brutto (tzn. zawierają VAT).

W łącznym bilansie "korekcie" mogą podlegać również inne rozliczenia wpływające na wynik finansowy, jak też zawarte w aktywach jednostek zyski lub straty, powstałe na skutek dokonania transakcji między jednostkami objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym. Zyski lub straty zawarte w aktywach jednostek powstają w sytuacji, gdy takie składniki majątkowe, jak: środki trwałe, pozostałe środki trwałe, materiały (zaprezentowane w bilansie jednostkowym jako zapasy na koniec roku bilansowego), towary (zaprezentowane w bilansie jednostkowym jako zapasy na koniec roku obrotowego) oraz inne składniki majątkowe zostały sprzedane przez jedną jednostkę organizacyjną drugiej jednostce organizacyjnej, po cenie innej niż ta, w której figurowały w księgach rachunkowych jednostki sprzedającej. W sytuacji gdy doszło do sprzedaży środka trwałego po innej cenie, należy także pamiętać o korekcie amortyzacji, od różnicy w wartości tego środka trwałego, między ceną ewidencyjną a ceną sprzedaży. Tę kwestię należy mieć na uwadze również w latach kolejnych, aż do całkowitego zamortyzowania tego środka trwałego. Jeśli sprzedaż środka trwałego zrealizowana byłaby w wartościach wynikających z ewidencji księgowej jednostki sprzedającej, nie byłoby potrzeby stosowania wyłączeń. Natomiast w sytuacji, gdy występuje wyłączenie zysków i strat zawartych w aktywach jednostek, ma ono wówczas wpływ na wysokość wyniku finansowego wykazywanego we wszystkich elementach łącznego sprawozdania finansowego, tj.: łącznego bilansu, łącznego rachunku zysków i strat oraz łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki.

2. Łączny rachunek zysków i strat

Łączny rachunek zysków i strat sporządza się poprzez sumowanie danych liczbowych wynikających z jednostkowych rachunków zysków i strat jednostek organizacyjnych, z zastosowaniem odpowiednich wyłączeń wzajemnych rozliczeń, dokonywanych między tymi jednostkami, a w szczególności przychodów i kosztów z tytułu operacji dokonywanych między tymi jednostkami.

W sytuacji gdy dochodzi do transakcji dotyczących odpłatnego dokonywania dostaw lub odpłatnego świadczenia usług, w jednej jednostce powstaje przychód, a w drugiej koszt. Wartość tego przychodu i równa jej wartość kosztu muszą być wyeliminowane w łącznym rachunku zysków i strat. Istotne jest, aby wyłączeniu poddać taką samą wysokość przychodów i kosztów. A zatem, jeśli jednostka sprzedająca jest płatnikiem VAT, a jednostka nabywająca dostawę lub usługę nie odlicza VAT, wówczas z kosztów powinna być "zdjęta" kwota bez VAT.

Wyłączenia przychodów i kosztów z tytułu operacji dokonywanych między jednostkami organizacyjnymi, objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym, dotyczą tylko takich przypadków, gdy odbiorca otrzymane dostawy lub usługi zalicza bezpośrednio do kosztów. Ta część wyłączeń ma na celu urealnienie w łącznym rachunku zysków i strat wartości przychodów i kosztów, a więc tym samym pozostaje bez wpływu na wynik finansowy i fundusze własne jednostki.

Skutki wyłączeń wprowadzonych z tytułu osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów pomiędzy jednostkami organizacyjnymi, objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym, nie znajdują odzwierciedlenia w łącznym bilansie i łącznym zestawieniu zmian w funduszu jednostki.

W łącznym rachunku zysków i strat wyłączeniu mogą podlegać również zawarte w aktywach jednostek zyski lub straty, powstałe na skutek dokonania transakcji między jednostkami objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym, a które dotyczą sprzedaży przez jedną jednostkę organizacyjną drugiej jednostce organizacyjnej składników majątkowych po cenie innej niż wynikająca z ewidencji księgowej. Wyłączenie ww. wyniku finansowego (zysku/straty) zawartego w aktywach jednostki powinno mieć odzwierciedlenie we wszystkich częściach (elementach) łącznego sprawozdania finansowego, tzn. w łącznym bilansie jednostki, łącznym rachunku zysków i strat oraz w łącznym zestawieniu zmian w funduszu jednostki.

Zagadnienie to szczegółowo zaprezentowano w punkcie 5.1. dotyczącym łącznego bilansu jednostki. Należy tu jednak podkreślić fakt, że ten typ wyłączeń dotyczy przede wszystkim odpłatnego nabycia środków trwałych od innej jednostki organizacyjnej, objętej łącznym sprawozdaniem finansowym. Wartość wyłączenia odpowiada "nierozliczonemu" wynikowi finansowemu, stanowiącemu część wartości bieżącej (netto) środka trwałego. Mamy tu, z jednej strony, do czynienia ze zmniejszeniem wartości aktywów o cały zysk (stratę) ze sprzedaży środka trwałego, a z drugiej strony - ze zwiększeniem wartości aktywów o tę część dotychczasowego umorzenia środka trwałego, która odpowiada proporcjonalnie zyskowi (stracie) ze sprzedaży w wartości początkowej środka trwałego.

3. Łączne zestawienie zmian w funduszu

Łączne zestawienie zmian w funduszu jednostki to suma danych liczbowych ujętych w zestawieniach zmian funduszu jednostek organizacyjnych, po uwzględnieniu zmian, jakie należy wprowadzić w formie "korekt" w zakresie zwiększeń i zmniejszeń funduszu na skutek nieodpłatnie otrzymanych i przekazanych środków trwałych, środków trwałych w budowie (inwestycji) i wartości niematerialnych i prawnych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym. Sporządzając łączne zestawienie zmian w funduszu jednostki, nie dokonuje się wyłączeń funduszy. W zestawieniu zmian funduszu jednostki należy uwzględnić również "korektę" wyniku finansowego na skutek wyłączenia zawartych w aktywach jednostek zysków lub strat, powstałych na skutek dokonania transakcji między jednostkami objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym.

Kontrowersyjna jest kwestia niektórych wyłączeń z łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki, które dotyczą m.in. nieodpłatnego otrzymania (przekazania) środków trwałych, środków trwałych w budowie (inwestycji) oraz wartości niematerialnych i prawnych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym, jak też aktywów otrzymanych (przekazanych) w ramach centralnego zaopatrzenia. Te operacje gospodarcze w jednostce przekazującej aktywa powodują zmniejszenie funduszu jednostki, a w jednostce otrzymującej aktywa - zwiększenie funduszu jednostki o taką samą wartość. W znacznej części jednostek, które sporządzają łączne zestawienie zmian w funduszu jednostki, dokonywane są wyłączenia zmian funduszu jednostek po stronie zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki o kwoty otrzymanych (przekazanych) aktywów między jednostkami objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym. Zdaniem części praktyków, takie wyłączenia są zbędne, a ponadto zmniejszają one wartość informacyjną łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki w zakresie obrotu aktywami pomiędzy jednostkami organizacyjnymi objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym.

4. Ewidencja wzajemnych rozliczeń między jednostkami

Ze sporządzaniem łącznych sprawozdań finansowych wiąże się w sposób nierozerwalny konto 976 "Wzajemne rozliczenia między jednostkami". Zasady funkcjonowania tego konta zostały, w sposób bardzo ogólny, określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont. Z opisu tego konta wynika, że powinny być na nim ujmowane informacje, które dotyczą wzajemnych rozliczeń między jednostkami i są niezbędne do sporządzenia łącznego sprawozdania.

Prowadzenie ewidencji na koncie 976 jest jak najbardziej celowe zarówno przez jednostki, których jednostkowe sprawozdania finansowe są objęte sprawozdaniem łącznym (tu: ewidencja powinna być prowadzona na bieżąco, równolegle do występujących operacji, podlegających wyłączeniu w sprawozdaniu łącznym), jak i przez jednostkę sporządzającą łączne sprawozdanie finansowe (tu: oprócz ewidencji dotyczącej wyłączeń związanych z ujęciem jednostkowego sprawozdania finansowego w łącznym sprawozdaniu finansowym jednostka powinna zaewidencjonować na tym koncie wszystkie wyłączenia dotyczące jednostkowych sprawozdań finansowych wchodzących w skład sprawozdania łącznego).

Ujęcie w księgach rachunkowych (na podstawie dowodu wewnętrznego, np. PK - "Polecenie księgowania") na koncie 976 wszystkich wyłączeń dotyczących łącznego sprawozdania finansowego przez jednostkę sporządzającą to sprawozdanie może nastąpić po przedłożeniu przez jednostki organizacyjne objęte łącznym sprawozdaniem finansowym sprawozdań jednostkowych łącznie z zestawieniami dotyczącymi wzajemnych wyłączeń.

W jednostce sporządzającej łączne sprawozdanie finansowe można zastosować dowody zbiorcze, które posłużą dokonaniu łącznych zapisów określonego zbioru dowodów źródłowych, a które z kolei muszą być w dowodzie zbiorczym wymienione pojedynczo. Podstawą sporządzenia dowodu zbiorczego, a jednocześnie - załącznikiem do tego dowodu powinny być zestawienia przedłożone przez poszczególne jednostki organizacyjne objęte łącznym sprawozdaniem finansowym.

Mając na względzie fakt, że na jednostce ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji księgowej w taki sposób, aby wynikały z niej dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia m.in. sprawozdań finansowych, ewidencja na koncie 976 powinna być prowadzona według poszczególnych części (elementów) łącznego sprawozdania finansowego, tzn. z podziałem na bilans, rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian w funduszu jednostki, a ponadto ewidencja na tym koncie powinna uwzględniać też wszystkie pozycje sprawozdań finansowych, z których dokonywane są wyłączenia prowadzące do sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego. Aby możliwe było ustalenie poprawnych kwot wyłączeń, ewidencja powinna być prowadzona również w taki sposób, aby uzgodnić odpowiednie kwoty wyłączeń między poszczególnymi jednostkami. W celu ułatwienia przeprowadzenia tego rodzaju uzgodnień zaprezentowano przykładowe arkusze wyłączeń do łącznych sprawozdań finansowych, które mają charakter pomocniczy do ewidencji prowadzonej na koncie 976.

Z łącznego bilansu wyłączane są przede wszystkim wzajemne rozrachunki (tu: wzajemne należności i zobowiązania nierozliczone na koniec roku), stąd też ewidencja w tym zakresie w jednostkach, których jednostkowe sprawozdania finansowe są objęte łącznym sprawozdaniem finansowym, będzie następować wyłącznie na koniec roku budżetowego. Jeśli zachodzi potrzeba wyłączenia z bilansu również zysków i strat zawartych w aktywach jednostki, to w tym zakresie istotny jest stan tych zysków i strat na koniec roku. W analizowanej kwestii należy stwierdzić, że korekta ta może być zaewidencjonowana na koniec roku obrotowego.

W odniesieniu do łącznego rachunku zysków i strat należy przyjąć, że wyłączeniu podlegają najczęściej przychody i koszty z tytułu operacji dokonywanych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym. Celowe jest w tym przypadku bieżące ujmowanie przez jednostki organizacyjne poszczególnych przychodów i kosztów podlegających wyłączeniu z łącznego rachunku zysków i strat.

W przypadku łącznego zestawienia zmian w funduszu wyłączeniu będzie podlegać wyłącznie kwota zmniejszenia funduszu w pozycji 2.6. dotyczącej przekazanych środków trwałych i środków trwałych w budowie (inwestycji) i zwiększenia funduszu w pozycji 1.6. dotyczącej otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych i środków trwałych w budowie (inwestycji). Analizowana sytuacja wskazuje, że jak najbardziej celowe jest bieżące ewidencjonowanie zdarzeń, które wystąpiły w ciągu roku obrotowego pomiędzy jednostkami organizacyjnymi objętymi łącznym sprawozdaniem finansowym, a wpływających jednocześnie na zmianę funduszu.

Przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń na koncie 976 kierownik jednostki powinien określić w zakładowym planie kont, stanowiącym integralną część dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości.

Prezentujemy przykłady wykazów wzajemnych rozliczeń podlegających wyłączeniu w poszczególnych częściach (elementach) łącznego sprawozdania finansowego.

PRZYKŁAD

Załącznik do łącznego bilansu

...........................................................

(określenie dysponenta środków budżetu
wyższego stopnia lub nazwa JST)

sporządzonego na dzień 31.12.2014 r.

 

............................................................

(nazwa i adres jednostki sprawozdawczej)

 

Numer identyfikacyjny REGON: ..................................

Wykaz wzajemnych należności i zobowiązań podlegających wyłączeniu
w łącznym bilansie ..........................................................................................
(określenie dysponenta środków budżetu wyższego stopnia lub nazwa JST)
sporządzonym na dzień 31.12.2014 r. - wg sprawozdań jednostkowych

Lp.

Nazwa jednostki

Tytuł

Rozrachunki

Należności

Zobowiązania

pozycja
w bilansie jednostki

kwota w zł

pozycja
w bilansie jednostki

kwota w zł

1a

Jednostka organizacyjna "X" w ................

Refundacja części wynagr. wraz z pochodnymi pracowników zatrudnionych w ramach prac interw. za 12/2014 r.

B.II.4.

925,80

-

-

1b

Powiatowy Urząd Pracy w ....................

Refundacja części wynagr. wraz z pochodnymi pracowników zatrudnionych w ramach prac interw. za 12/2014 r.

-

-

C.II.5.

925,80

2a

Jednostka organizacyjna "Y" w ................

Refundacja części wynagr. wraz z pochodnymi pracowników zatrudnionych w ramach prac interw. za 11/2014 r.

B.II.4.

2 656,08

-

-

2b

Powiatowy Urząd Pracy w ................

Refundacja części wynagr. wraz z pochodnymi pracowników zatrudnionych w ramach prac interw. za 11/2014 r.

-

-

C.II.5.

2 656,08

3a

Jednostka organizacyjna "Z" w ................

Należność z tyt. dostaw (np. mediów) za 12/2014 r.

B.II.1.

3 000,10

-

-

3b

Jednostka organizacyjna "X" w ................

Zobowiązania z tyt. dostaw (np. mediów) za 12/2014 r.

-

-

C.II.1.

3 000,10

...

 

 

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

 

RAZEM

X

6 581,98

X

6 581,98

 

 

 

 

 

 

 

WYŁĄCZENIA
ZBIORCZO

B.II.1.

3 000,10

-

-

-

-

C.II.1.

3 000,10

B.II.4.

3 581,88

-

-

-

-

C.II.5.

3 581,88

 

......................................

....................................

...................................

(główny księgowy)

(rok, miesiąc, dzień)

(kierownik jednostki)

 

Załącznik do łącznego rachunku zysków i strat

...........................................................

(określenie dysponenta środków budżetu
wyższego stopnia lub nazwa JST)

sporządzonego na dzień 31.12.2014 r.

 

............................................................

(nazwa i adres jednostki sprawozdawczej)

 

Numer identyfikacyjny REGON: ..................................

Wykaz wzajemnych rozliczeń podlegających wyłączeniu
w łącznym rachunku zysków i strat ...............................................................................
(określenie dysponenta środków budżetu wyższego stopnia lub nazwa JST)
sporządzonym na dzień 31.12.2014 r. - wg sprawozdań jednostkowych

Lp.

Nazwa jednostki

Rozliczenia

Tytuł

Pozycja w RZiS

Kwota w zł

1a

Urząd (nazwa i siedziba)

Opłaty za dokumenty rejestracyjne

A.VI.

72,50

1b

Jednostka org. "Y" w ................

Opłaty za dokumenty rejestracyjne

B.IV.

72,50

2a

Jednostka org. "A" w ................

Czynsz za wynajem pomieszczeń

A.I.

5 193,60

2b

Jednostka org. "X" w ................

Najem pomieszczeń biurowych (czynsz najmu)

B.III.

5 193,60

3a

Jednostka org. "Z" w ................

Wyżywienie uczestników konferencji

A.I.

1 111,20

3b

Jednostka org. "B" w ................

Wyżywienie uczestników konferencji

B.III.

1 111,20

4a

Jednostka org. "X" w ................

Koszty eksploatacji (wskazać jakie) dot. użyczenia pomieszczeń

A.I.

3 336,59

4b

Jednostka org. "Y" w ................

Opłaty za media (wskazać jakie) dot. użyczonych pomieszczeń

B.II.

2 845,08

Jednostka org. "Y" w ................

Opłaty za media (wskazać jakie) dot. użyczonych pomieszczeń

B.II.

491,51

5a

Urząd (nazwa i siedziba)

Pod. od nieruchomości

A.VI.

341,64

5b

Jednostka org. "A" w ................

Pod. od nieruchomości

B.IV.

341,64

....

 

 

 

 

....

 

 

 

 

Razem

X

20 111,06

 

 

 

 

 

 

 

WYŁĄCZENIA
ZBIORCZO

A.I.

9 641,39

 

 

A.VI.

414,14

 

 

Razem A.

10 055,53

 

 

B.II.

3 336,59

 

 

B.III.

6 304,80

 

 

B.IV.

414,14

 

 

Razem B.

10 055,53

 

......................................

....................................

...................................

(główny księgowy)

(rok, miesiąc, dzień)

(kierownik jednostki)

 

Załącznik do łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki

...........................................................

(określenie dysponenta środków budżetu
wyższego stopnia lub nazwa JST)

sporządzonego na dzień 31.12.2014 r.

 

............................................................

(nazwa i adres jednostki sprawozdawczej)

 

Numer identyfikacyjny REGON: ..................................

 

Wykaz wzajemnych rozliczeń podlegających wyłączeniu w łącznym zestawieniu zmian w funduszu jednostki ........................................................................................................
(określenie dysponenta środków budżetu wyższego stopnia lub nazwa JST)
sporządzonym na dzień 31.12.2014 r. - wg sprawozdań jednostkowych

Lp.

Nazwa jednostki

Rozliczenia

Tytuł

Pozycja w ZZwF

Kwota w zł

1a

Urząd (nazwa i siedziba)

Otrzymanie nakładów inwest. (nazwa zadania inwest.)

I.1.6.

2 208 536,43

1b

Jednostka org. "Y" w ................

Przekazanie nakładów inwest. (nazwa zadania inwest.)

I.2.6.

2 208 536,43

2a

Jednostka org. "Z" w ................

Otrzymanie nieruchomości (nazwa, lokalizacja, charakterystyka)

I.1.6.

200 000,00

2b

Jednostka org. "A" w ................

Przekazanie nieruchomości (nazwa, lokalizacja, charakterystyka)

I.2.6.

200 000,00

3a

Jednostka org. "Y" w ................
(samorządowy zakład budżetowy)

Środki na inwest. ..... (nazwa zadania inwest.)

I.1.4.

570 000,00

3b

Urząd (nazwa i siedziba)

Dotacje na inwest. ..... (nazwa zadania inwest.)

I.2.4.

570 000,00

....

 

 

 

 

....

 

 

 

 

RAZEM

x

5 957 072,86

 

 

 

 

 

 

WYŁĄCZENIA
ZBIORCZO

I.1.4.

570 000,00

 

 

I.1.6.

2 408 536,43

 

 

Razem 1.1.

2 978 536,43

 

 

I.2.4.

570 000,00

 

 

I.2.6.

2 408 536,43

 

 

Razem 1.2.

2 978 536,43

 

......................................

....................................

...................................

(główny księgowy)

(rok, miesiąc, dzień)

(kierownik jednostki)

Maria Jasińska

mgr ekonomii, skarbnik jednostki samorządu terytorialnego z wieloletnim doświadczeniem w zakresie finansów publicznych i rachunkowości budżetowej, szkoleniowiec z zakresu rachunkowości budżetowej i sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych. Posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz doświadczenie w pełnieniu funkcji przewodniczącego i członka rad nadzorczych spółek jednostek samorządu terytorialnego

Grzegorz Kurzątkowski

mgr ekonomii, pracownik komórki finansowej urzędu jednostki samorządu terytorialnego z doświadczeniem w ewidencji i rozliczaniu projektów współfinansowanych ze środków UE

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 4)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 119)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1773)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK