Samorządowa jednostka budżetowa na 30 czerwca 2015 r. posiadała należność wymagalną od kontrahenta - urzędu administracji rządowej - w wysokości 250 zł. Na koniec kwartału naliczono odsetki od należności w wysokości 21,57 zł i zaksięgowano je Wn 221, Ma 750. Jak prawidłowo pokazać to zdarzenie w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnach: 5; 9; 10; 11 i w jakich wartościach (z odsetkami czy bez)? Czy naliczone odsetki powinny być zaksięgowane w § 0970 (tam, gdzie należność główna), czy w § 0920? W zakładowym planie kont samorządowej jednostki budżetowej w opisie konta 290 jest zapis, iż odpisy aktualizujące wartość należności są dokonywane raz w roku na dzień bilansowy (analiza należności przeprowadzana jest w miesiącu styczniu).
Wymagalną należność główną i naliczone od niej odsetki należy wykazać w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27S w odrębnych paragrafach klasyfikacji budżetowej.
Rodzaje, formy, terminy i sposoby oraz jednostki zobowiązane do sporządzania poszczególnych rodzajów sprawozdań oraz odbiorców tych sprawozdań określa rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).
ZAPAMIĘTAJ!
Sprawozdanie Rb-27S to miesięczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego.
Wzór sprawozdania Rb-27S stanowi załącznik nr 9 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej, natomiast instrukcję jego sporządzania ujęto w rozdziale 1 załącznika numer 39 tego rozporządzenia.
Do sporządzania i przekazywania sprawozdań Rb-27S w imieniu jednostki są zobowiązani - w zakresie budżetów JST:
● przewodniczący zarządów JST,
● kierownicy jednostek organizacyjnych podległych JST (sprawozdania jednostkowe),
Sprawozdania jednostkowe są sporządzane przez kierowników jednostek organizacyjnych na podstawie ewidencji księgowej (§ 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej).
Kierownicy jednostek są zobowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem:
● merytorycznym,
● formalno-rachunkowym.
Ponadto kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej (§ 9 ust. 2 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej).
Jak wykazano w treści pytania - okoliczności związane z ujęciem w sprawozdaniu Rb-27S danych z tytułu należności wymagalnych dotyczą samorządowej jednostki budżetowej podległej JST.
ZAPAMIĘTAJ!
Sprawozdania jednostkowe Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej podległej JST sporządza się według wymogów określonych w § 3 ust. 2 rozdziału 1 instrukcji, określonej w załączniku nr 39 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej, dotyczącej sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów JST.
W związku z tym sprawozdania jednostkowe z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowych jednostek budżetowych sporządza się w zakresie:
● wpływów planowanych - kolumna 4 "Plan",
● wpływów należnych - kolumna 5 "Należności (saldo początkowe plus przypisy minus odpisy)",
● wpływów wykonanych - kolumna 6 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)",
● wpływów otrzymanych - kolumna 7 "Dochody otrzymane",
● należności pozostałych do zapłaty - kolumna 9 "Należności pozostałe do zapłaty - ogółem" oraz kolumna 10 "Należności pozostałe do zapłaty - w tym zaległości netto",
● kwot nadpłaconych - kolumna 11 "Nadpłaty".
W kolumnie 10 jednostkowego sprawozdania Rb-27S - gdzie ujmuje się należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął i mogą być egzekwowane - nie należy wykazywać:
● zaległości płatnych w ratach (jeżeli termin spłaty raty nie minął),
● odroczonych (w przypadku gdy odroczony termin płatności nie minął),
● kwot objętych wstrzymaniem wykonania decyzji na mocy postanowienia organu podatkowego, sądu administracyjnego lub odrębnych przepisów,
● zaległości objętych postępowaniem ugodowym, układowym lub restrukturyzacyjnym.
Należy wspomnieć, iż jednostki budżetowe w sprawozdaniu Rb-27S wypełniają dane dotyczące: należności, potrąceń oraz salda końcowego należności pozostałych do zapłaty - ogółem i zaległości netto, a także nadpłat wyłącznie za miesiące: marzec, czerwiec i wrzesień oraz za rok sprawozdawczy.
Mając na względzie fakt, jaki podano w treści pytaniu, gdzie samorządowa jednostka budżetowa posiadała należności wymagalne od urzędu administracji rządowej na dzień 30 czerwca 2015 r. - zaległości te powinny być wykazane w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27S za miesiąc czerwiec 2015 roku.
Sprawozdania jednostkowe są sporządzane w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf; sumowaniu podlegają kwoty wyszczególnione w rozdziałach (§ 1 rozdziału 1 instrukcji określonej w załączniku nr 39 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej, dotyczącej sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów JST).
Ponadto, zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dochody publiczne klasyfikuje się według paragrafów - określających rodzaj dochodu, zgodnie ze szczegółową klasyfikacją dochodów wyszczególnioną w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
Zatem, uwzględniając wskazane przepisy, wymagalną należność główną w wysokości 250 zł oraz naliczone od tej zaległej należności odsetki w kwocie 21,57 zł należy wykazać w odpowiednich kolumnach - 5, 9 i 10 sprawozdania jednostkowego Rb-27S za okres sprawozdawczy (czerwiec 2015 r.) w odrębnych paragrafach klasyfikacji budżetowej (patrz: wzór).
Wzór. Sprawozdanie Rb-27S
Wymagalna należność główna powinna zostać ujęta w sprawozdaniu Rb-27S w § 0970 "Wpływy z różnych dochodów", natomiast odsetki w § 0920 "Pozostałe odsetki".
Jednocześnie należy wspomnieć, że dokonane na podstawie przepisów art. 35b ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, odpisy aktualizujące, dotyczące należności wątpliwych, nie mają wpływu na wartości liczbowe wykazane w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S, gdyż w sprawozdaniach budżetowych wykazuje się należności w pełnej wartości, bez pomniejszenia ich o odpisy aktualizujące.
RADOSŁAW TYBURCZY
biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie kontroli, autor licznych publikacji
PODSTAWY PRAWNE
● § 6 ust. 1 pkt 1, § 9 ust. 2 oraz § 1, § 3 ust. 2 rozdziału 1 do załącznika nr 39 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 119; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 459).
● art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1045)
● art. 35b ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1045)
● załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 931)