Przeprowadzenie inwentaryzacji składników majątku jednostki to szereg zadań do wykonania - podczas przebiegu tego procesu zdarza się popełniać błędy, zarówno na etapie organizacyjnym, jak i na etapie przebiegu - realizacji oraz rozliczenia.
Inwentaryzacja może być przeprowadzana w różny sposób w zależności od jej zakresu i celu. Charakterystykę poszczególnych rodzajów inwentaryzacji przedstawia tabela 1.
Tabela 1. Rodzaje inwentaryzacji
Rodzaje inwentaryzacji | Charakterystyka |
Inwentaryzacja kompleksowa (całościowa) | ● dotyczy wszystkich źródeł majątku jednostki, |
Inwentaryzacja kompleksowa ciągła | ● jest stosowana w jednostkach, które charakteryzują się dużymi obrotami materiałowymi, |
Inwentaryzacja cząstkowa (wyrywkowa) | ● dotyczy określonego zbioru majątku jednostki i określonego terminu, |
Poza wymienionymi w tabeli 1 rodzajami inwentaryzacji można wymienić wiele innych jej odmian, jak na przykład: inwentaryzacja uproszczona, doraźna, cykliczna, rozliczeniowa, kontrolna, szacunkowa. Różnią się one między sobą organizacją i techniką (metodą) ich przeprowadzania.
Rzeczywisty stan aktywów i pasywów jednostki ustala się, stosując różne organizacyjno-techniczne sposoby. Sposoby inwentaryzowania dostosowane są do specyfiki objętych nimi składników. Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości w art. 26 określa trzy podstawowe sposoby (metody) przeprowadzania inwentaryzacji z przypisaniem ich do określonych grup składników (patrz: tabela 2).
Tabela 2. Metody przeprowadzenia inwentaryzacji
Metody przeprowadzenia inwentaryzacji | Charakterystyka |
Spis z natury | dotyczy składników, do których można zastosować ogólnie stosowane procedury obliczeniowe lub pomiarowe |
Uzyskanie potwierdzenia sald | wykorzystywana przy inwentaryzacji środków pieniężnych na rachunkach bankowych jednostki i należności udostępnianych innym użytkownikom |
Weryfikacja stanów księgowych na podstawie ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi | stosowana w przypadku: |
Opierając się na przedstawionych w tabeli 2 metodach przeprowadzenia inwentaryzacji, nieprawidłowości, jakie pojawiają się w związku z inwentaryzacją, można podzielić na błędy dotyczące :
● ogólnego przebiegu inwentaryzacji,
● przygotowania dokumentacji,
● przebiegów spisów z natury,
● przebiegu potwierdzenia sald,
● przeprowadzenia weryfikacji,
● rozliczenia inwentaryzacji.
Tabela 3. Błędy popełniane na etapie organizacyjnym przeprowadzenia inwentaryzacji
Błąd/uchybienie | Konsekwencja |
Brak stosownych wewnętrznych regulacji, normujących zasady przygotowania inwentaryzacji, w tym nieustalenia harmonogramu przeprowadzenia inwentaryzacji | ● nawarstwienie się kilku przedsięwzięć w jednym czasie, |
Brak określenia w zarządzeniu kierownika jednostki o inwentaryzacji daty, kiedy ma być przeprowadzona inwentaryzacja, z określeniem: dnia, miesiąca, roku | ● brak podstaw do odniesienia się do ewidencji, |
Niedokonanie korekty zarządzenia kierownika jednostki o inwentaryzacji w sytuacji: ● zastępstw osób z zespołów spisowych lub komisji, | ● wykonywanie czynności inwentaryzacyjnych przez osoby nieupoważnione, |
Rezygnacja ze szkolenia osób powołanych do dokonania czynności inwentaryzacyjnych, w tym z komisją inwentaryzacyjną i zespołami spisowymi | ● niezrozumienie znaczenia, sensu i celu inwentaryzacji, |
Brak ustalenia odrębnej komisji inwentaryzacyjnej i podległych jej zespołów spisowych | ● brak nadzoru nad zespołami spisowymi, |
Brak komunikacji pomiędzy przewodniczącym komisji inwentaryzacyjnej a kierownikiem jednostki - brak informacji o gotowości do rozpoczęcia inwentaryzacji ze strony kierownika jednostki | ● brak świadomości kierownika jednostki o realizowanych dodatkowych czynnościach, |
Brak bieżącego informowania kierownika jednostki o realizacji kolejnych etapów wynikających z harmonogramu przeprowadzania inwentaryzacji | ● ranga inwentaryzacji może ulec osłabieniu, |
Wyznaczenie głównego księgowego jako członka komisji inwentaryzacyjnej lub członka zespołu spisowego | ● brak wiarygodności inwentaryzacji, |
Wyznaczenie jednej osoby do zespołu spisowego | ● ranga inwentaryzacji ulega osłabieniu, |
Niedokonanie uzgodnienia ewidencji ilościowej z ewidencją ilościowo-wartościową | ● brak podstaw odniesienia się do ewidencji, |
Brak wpisu rodzajów inwentaryzowanego majątku jednostki w zarządzeniu kierownika jednostki | ● nierzetelne przeprowadzenie szkolenia osób powołanych do dokonania czynności inwentaryzacyjnych, co za tym idzie - niedoinformowanie, |
Brak uporządkowania i oznakowania majątku w magazynach i innych pomieszczeniach, gdzie będzie przeprowadzany spis z natury | ● trudność w przeprowadzeniu spisu z natury, |
Brak ustaleń dotyczących zwiększenia lub zmniejszenia składników aktywów od dnia spisu z natury do dnia bilansowego | ● trudność w przeprowadzeniu spisu z natury, |
Postępowanie z arkuszem spisu z natury jak z drukiem niezaliczanym do druków ścisłego zarachowania | ● takie postępowanie niesie ryzyko, że nie wszystkie pozycje spisane na arkuszach zostaną uwzględnione przy rozliczaniu inwentaryzacji, |
Wyznaczenie osób materialnie odpowiedzialnych za spisywane mienie do prac w komisji inwentaryzacyjnej | ● takie postępowanie niesie ryzyko, że spis z natury będzie nierzetelny, |
Niedokonanie czynności związanych z pobraniem oświadczeń przed inwentaryzacją i po przeprowadzonej inwentaryzacji od osób materialnie odpowiedzialnych za mienie jednostki | ● ranga inwentaryzacji może ulec osłabieniu, |
RENATA NIEMIEC
finansista, posiada długoletni staż pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz doświadczenie w zakresie finansów i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej
PODSTAWA PRAWNA
● art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1333)