Rachunkowość Budżetowa 2/2018, data dodania: 17.01.2018

Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych rzetelnie, bezbłędnie, sprawnie i na bieżąco nakłada na jednostki ustawa o rachunkowości. W konsekwencji oznacza to, że dane wynikające z ksiąg rachunkowych muszą odzwierciedlać rzeczywiste stany aktywów i pasywów. Jednym z warunków uznania za realne salda aktywów i pasywów wykazanych w księgach rachunkowych jednostki oraz w sprawozdaniach finansowych jest ich zweryfikowanie w drodze inwentaryzacji.

 

Rzetelnie przeprowadzona inwentaryzacja składników bilansowych daje pewność, że:

  • w ewidencji księgowej wykazywane są wszystkie składniki będące w posiadaniu jednostki,
  • wszystkie składniki ujęte w ewidencji księgowej znajdują się w jednostce.

W przypadku stwierdzenia, że stan faktyczny składników majątkowych jednostki jest inny niż stan ewidencyjny, mamy do czynienia z różnicami inwentaryzacyjnymi - niedoborami bądź nadwyżkami. Sposób określenia różnic inwentaryzacyjnych zależy od metod ewidencji analitycznej w odniesieniu do inwentaryzowanych składników majątku jednostki.

 

ZAPAMIĘTAJ!

Różnice inwentaryzacyjne należy rozliczyć w księgach rachunkowych roku, na który przypadał termin inwentaryzacji.

 

Słowniczek

Różnice inwetaryzacyjne to ujawnione w toku inwentaryzacji różnice, wynikające z porównania stanów rzeczywistych objętych inwentaryzacją, ze stanami ewidencyjnymi wynikającymi z ksiąg rachunkowych. Różnice inwentaryzacyjne można podzielić na:

  • niedobory (zawinione lub niezawinione), które cechuje całkowita lub częściowa utrata pierwotnej wartości użytkowej określonego składnika majątkowego,
  • nadwyżki, które oznaczają sytuację, w której stan rzeczywisty składników majątkowych, wynikający z przeprowadzonej inwentaryzacji, jest wyższy od stanu ewidencyjnego - wynikającego z ksiąg rachunkowych.

 

Do wyceny, rozliczenia i ustalenia różnic inwentaryzacyjnych przyjmuje się ceny poszczególnych składników majątku - ceny w wysokości ujmowanej w ewidencji księgowej.

Tabela 1. Wycena ujawnionych podczas inwentaryzacji niedoborów i nadwyżek

Ujawnione niedobory:

Ujawnione nadwyżki:

  • rzeczowych składników majątku trwałego - wycenia się według wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne,
  • rzeczowych składników majątku obrotowego - wycenia się w cenie nabycia, cenie zakupu lub koszcie wytworzenia,
  • środków pieniężnych - wycenia się w wartości nominalnej.
  • rzeczowych składników majątku trwałego - wycenia się według cen ewidencyjnych na podstawie posiadanej dokumentacji dotyczącej ich nabycia lub wytworzenia, a w przypadku braku cen ewidencyjnych według cen sprzedaży netto możliwych do uzyskania cen rynkowych, ustalonych z uwzględnieniem stopnia zużycia składnika majątku,
  • środków pieniężnych - wycenia się w wartości nominalnej.

 

Sposoby rozliczania powstałych różnic inwentaryzacyjnych

Przyczyny powstania różnic inwentaryzacyjnych określa komisja inwentaryzacyjna w protokole poinwentaryzacyjnym, a ustalenie i sposób ich rozliczenia powinny być ujęte w protokole weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych, zatwierdzonym przez kierownika jednostki. Protokół ten stanowi dokument, który jest podstawą rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych jednostki.

Decyzję o tym, w jaki sposób nastąpi rozliczenie powstałych różnic inwentaryzacyjnych, oraz o odpowiednim ich ujęciu w zależności od przyczyny oraz charakteru każdej różnicy podejmuje kierownik jednostki. Kierownik opiera swoje decyzje na podstawie przedstawionych przez komisję inwentaryzacyjną wyników inwentaryzacji i opisanych przyczyn powstałych różnic. Decyzja kierownika stanowi podstawę do ujęcia ustalonych różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych jednostki i musi to nastąpić najpóźniej pod datą 31 grudnia danego roku obrotowego (budżetowego).

Wszystkie różnice inwentaryzacyjne do czasu wyjaśnienia przyczyn ich powstania i zatwierdzenia przez kierownika jednostki sposobu ich rozliczenia ujmuje się na koncie 240 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoborów/nadwyżek", z osobna ujmując niedobory i nadwyżki.

Na koniec roku obrotowego konto 240 "Rozliczenie niedoborów/nadwyżek" nie wykazuje salda, ponieważ różnice inwentaryzacyjne należy rozliczyć razem z zamknięciem ksiąg rachunkowych jednostki.

W sytuacji gdy niedobory nie zostaną wyjaśnione do końca roku budżetowego i w związku z tym nie zostaną rozliczone, niedobory te uznaje się za niedobory zawinione. Wówczas należy dokonać na nie odpisu aktualizującego.

Tabela 2. Przykładowa ewidencja różnic inwentaryzacyjnych - rozliczenie niedoboru

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Niedobór uznany przez kierownika jednostki powstały z przyczyn niezawinionych przez osobę odpowiedzialną materialnie

761 "Pozostałe koszty operacyjne"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

2.

Niedobór powstały w wyniku zdarzenia losowego

761 "Pozostałe koszty operacyjne"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

3.

Niedobór zawiniony bezsporny, w przypadku gdy pracownik wyraził na piśmie zgodę na zwrot równowartości niedoboru

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

4.

Niedobór zawiniony sporny, w przypadku gdy pracownik odmawia pokrycia niedoboru i sprawa zostaje skierowana na drogę sądową

240-3 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Należności dochodzone na drodze sądowej"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

5.

Ubytki naturalne, mieszczące się w granicach norm i limitów - "niedobory i szkody materiałów uznane za niezawinione"

Konto Zespołu 4 "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

Tabela 3. Ujawnienie niedoboru rzeczywistego w pozostałych środkach trwałych (niedobór uznany za niezawiniony)

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Ujawnienie niedoboru pozostałych środków trwałych brutto

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

013 "Pozostałe środki trwałe"

2.

Przeksięgowanie umorzenia

072 "Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

Tabela 4. Ujawnienie niedoboru rzeczywistego gotówki w kasie

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Ujawnienie niedoboru gotówki w kasie

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

101 "Kasa"

2.

Rozliczenie niedoboru w kasie spowodowanego zdarzeniem niezwiązanym z ogólnym ryzykiem

860 "Wynik finansowy"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

3.

Rozliczenie niedoboru w kasie spowodowanego zdarzeniem losowym, ale uznanego za niezawiniony

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

4.

Rozliczenie niedoboru w kasie wynikającego z innego zdarzenia i uznanego za zawiniony

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami" lub 240 "Pozostałe rozrachunki"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

Tabela 5. Ujawnienie niedoborów zawinionych w środkach trwałych

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Ujawnienie niedoboru w środkach trwałych

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

011 "Środki trwałe"

2.

Przeksięgowanie dotychczasowego umorzenia

071 "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

3.

Przeksięgowanie wartości niedoboru na fundusz jednostki

800 "Fundusz jednostki"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

4.

Wysokość dochodzonego odszkodowania

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

5.

Wpłata przez pracownika należności z tytułu zawinionego niedoboru

101 "Kasa"

lub 130 "Rachunek bieżący jednostki"

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

Tabela 6. Ujawnienie niedoboru zawinionego w środkach trwałych dochodzonego na drodze sądowej

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Ujawnienie niedoboru w środkach trwałych przy wartości początkowej brutto

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

011 "Środki trwałe"

2.

Przeksięgowanie dotychczasowego umorzenia środków trwałych, w których stwierdzono niedobór

071 "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

3.

Przeksięgowanie wartości nieumorzonej ujawnionego niedoboru

800 "Fundusz jednostki"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

4.

Obciążenie pracownika wartością ujawnionego niedoboru

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

5.

Skierowanie sprawy na drogę sądową

240-4 "Roszczenia sporne"

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

6.

Utworzenie odpisu aktualizującego

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

290 "Odpisy aktualizujące należności"

7.

Uzyskanie wyroku sądowego

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

240-4 "Roszczenia sporne"

8.

Zapłata przez pracownika wartości niedoboru

101 "Kasa"

lub 130 "Rachunek bieżący jednostki"

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

9.

Rozwiązanie odpisu aktualizującego

290 "Odpisy aktualizujące należności"

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

Tabela 7. Rozliczenie nadwyżki

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Nadwyżki rzeczywiste, nieobjęte kompensatą, których przyczyn powstania nie ustalono

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

2.

Nadwyżki pozorne spowodowane błędami w dokumentacji księgowej, albo błędami popełnionymi podczas inwentaryzacji, lub wynikające z niedokładności urządzeń pomiarowych w granicach tolerancji

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

Konto Zespołu 4 "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"

Tabela 8. Ujawnienie nadwyżki w środkach trwałych

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Ujawnienie nadwyżki w środkach trwałych

011 "Środki trwałe"

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

2.

Ujęcie nadwyżki uznanej za ostateczną w księgach rachunkowych jednostki

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

800 "Fundusz jednostki"

Tabela 9. Ujawnienie nadwyżki w pozostałych środkach trwałych

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Ujawnienie nadwyżki w pozostałych środkach trwałych

013 "Pozostałe środki trwałe"

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

2.

Powiększenie pozostałych przychodów operacyjnych nadwyżką uznaną za ostateczną

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

3.

Zwiększenie umorzenia i kosztów o wartości nadwyżki uznanej za ostateczną

Konto Zespołu 4 "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"

072 "Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych"

 

Przyczyny stwierdzenia nadwyżek

Najczęściej spotykane przyczyny powstawania nadwyżek inwentaryzacyjnych:

  • wynikające z niedokładności urządzeń pomiarowych, mieszczące się w granicach dopuszczalnego błędu,
  • związane z błędami w dokumentacji,
  • powstałe wskutek omyłkowej zamiany podobnych składników majątku,
  • których przyczyn nie udało się w sposób jednoznaczny ustalić.

 

Zasady rozliczania nadwyżek w księgach rachunkowych jednostki:

  1. Nadwyżki w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych powiększają fundusz jednostki,
  2. Nadwyżki w środkach obrotowych powiększają pozostałe przychody operacyjne lub pomniejszają koszty.
  3. Nadwyżki pozorne wyksięgować należy zapisem minusowym.

Tabela 10. Rozliczenie poprzez kompensatę

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Kompensata nadwyżek nad niedoborem

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

 

ZAPAMIĘTAJ!

Kompensata to sposób zniesienia wzajemnych rozrachunków pomiędzy podmiotami lub różnic księgowych w księgach jednostki.

 

Zasady dokonywania kompensat różnic inwentaryzacyjnych:

  1. Niedobory mogą być kompensowane nadwyżkami, pod warunkiem spełnienia jednocześnie trzech warunków:
    • zostały stwierdzone w ramach jednego (tego samego) spisu z natury,
    • dotyczą tej samej osoby materialnie odpowiedzialnej lub jednego zespołu pracowników, którzy przyjęli wspólną odpowiedzialność materialną za powierzone mienie,
    • zostały stwierdzone w podobnych składnikach majątku - asortymentu lub dotyczących składników w podobnych opakowaniach.
      1. Kompensować można ze sobą jedynie różnice inwentaryzacyjne dotyczące rzeczowych składników majątku obrotowego.
      2. Kompensacie z nadwyżkami mogą podlegać tylko niedobory uznane za niezawinione - czyli powstałe z przyczyn wykluczających odpowiedzialność materialną osób, którym je powierzono.

Do rozliczenia niedoborów kompensatą nadwyżkami przyjmuje się niższe ceny i niższe ilości - co oznacza, że ilość i wartość niedoborów i nadwyżek podlegających kompensacie ustala się, przyjmując za podstawę mniejszą ilość niedoboru lub nadwyżki i niższą cenę składników majątku wykazujących różnice inwentaryzacyjne. W sytuacji gdy składniki kompensowane mają różne ceny, należy przyjąć do wyceny kompensaty cenę tego składnika, która jest niższa.

Kompensacie nie podlegają środki trwałe.

 

Podstawy prawne

  • ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1089)

  • załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorząd terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911)

RENATA NIEMIEC

finansista, posiada długoletni staż pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz doświadczenie w zakresie finansów i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK