REGIONALNA IZBA OBRACHUNKOWA WYJAŚNIA...
Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie pismem z 25 lutego 2016 r. (K.0542.ZF.9.KG.2016) udzieliła odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości przekazania na podstawie art. 263 ust. 2-7 ustawy o finansach publicznych na rachunek wydatków niewygasających dotacji celowej na zakup samochodów strażackich dla OSP.
Z przepisu art. 251 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), wynika że dopuszczalne jest objęcie dotacji z udzielanych z budżetu gminy wykazem wydatków niewygasających, o którym mowa w art. 263 ust. 2 uofp.
Powołany art. 251 ust. 2 wprowadza wyjątek od zasadniczego terminu zwrotu niewykorzystanych dotacji określonego w ustępie poprzedzającym [tj. ust. 1 art. 263 - przyp.red.], stanowiąc, że w przypadku podjęcia uchwały, o której mowa w art. 263 ust. 2, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie 15 dni od dnia określonego w tej uchwale. Istotne jest przy tym zachowanie warunku ustanowionego przepisem ustępu 6 art. 263 uofp, w myśl którego środki finansowe na wydatki ujęte w wykazie, o których mowa w art. 263 ust. 2, są gromadzone na wyodrębnionym subkoncie podstawowego rachunku bankowego jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że gmina może przekazać środki dotacji w trakcie roku budżetowego przed zrealizowaniem zadania, jednakże z obowiązkiem ich zwrotu przez jednostkę w celu wykazania tych środków najpóźniej ostatniego dnia danego roku budżetowego na subkonto określone w art. 263 ust. 6 uofp. Może również wstrzymać się z przekazaniem środków dotacji do czasu zrealizowania zadania zgodnie z uchwałą podjętą na podstawie art. 263 ust. 2 uofp, bądź też w przypadku niewykonania zadania do końca roku budżetowego - ponownie zaplanować dotację w budżecie kolejnego roku, bez podejmowania uchwały, o której mowa w art. 263 ust. 2 uofp.
POZNAJ PRZEPISY
Art. 251 ust. 2 uofp:
W przypadku podjęcia uchwały, o której mowa w art. 263 ust. 2, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie 15 dni od dnia określonego w tej uchwale.
Art. 263 uofp:
1. Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, z upływem roku budżetowego.
2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić, w drodze uchwały, wykaz wydatków, do których nie stosuje się przepisu ust. 1, oraz określić ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym.
3. W wykazie, o którym mowa w ust. 2, ujmuje się wydatki związane z realizacją umów:
1) w sprawie zamówienia publicznego;
2) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.
4. Ostateczny termin dokonania wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, upływa 30 czerwca roku następnego.
5. Łącznie z wykazem wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala plan finansowy tych wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem wydatków majątkowych.
6. Środki finansowe na wydatki ujęte w wykazie, o których mowa w ust. 2, są gromadzone na wyodrębnionym subkoncie podstawowego rachunku bankowego jednostki samorządu terytorialnego.
PODSTAWA PRAWNA
● art. 251 ust. 2, art. 263 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 195)
W kolejnym dodatku "Rachunkowość służb mundurowych" odpowiemy m.in. na pytanie: Czy można uzyskać zwrot VAT w związku z zakupem pojazdu ratowniczo-gaśniczego?
PRZECZYTAJ TEŻ:
Nowe środki na nagrody uznaniowe dla funkcjonariuszy Służby Więziennej.
PRZECZYTAJ TEŻ:
Czy środki finansowe z niezrealizowanych w terminie wydatków niewygasających stanowią przychody z tytułu dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego?