Rachunkowość Budżetowa 1/2017 [dodatek: Ściąga Księgowego], data dodania: 20.12.2016

Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych

Różnice inwentaryzacyjne występują w przypadku stwierdzenia, że stan faktyczny składników majątkowych jednostki jest inny niż stan ewidencyjny. Ustalone różnice inwentaryzacyjne należy ująć w księgach rachunkowych jednostki najpóźniej pod datą 31 grudnia danego roku obrotowego (budżetowego).

Różnice inwentaryzacyjne to ujawnione w toku inwentaryzacji różnice wynikające z porównania stanów rzeczywistych objętych inwentaryzacją, ze stanami ewidencyjnymi wynikającymi z ksiąg rachunkowych.

infoRgrafika

Ustalone przez księgowość różnice inwentaryzacyjne należy udokumentować i wyjaśnić, a następnie rozliczyć.

Wyjaśnienia dokonuje komisja inwentaryzacyjna.

Krok 1

Określenie przez komisję inwentaryzacyjną w protokole poinwentaryzacyjnym przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych.

Komisja inwentaryzacyjna gromadzi odpowiednie materiały (pisemne wyjaśnienia i oświadczenia pracowników, odpisy dokumentów źródłowych lub obcych, notatki z rozmów, wydruki internetowe) w celu dochodzenia przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych.

Krok 2

Sporządzenie protokołu weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych

W protokole weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych ustala się powód ich powstania oraz sposób rozliczenia. Protokół weryfikacji zatwierdza kierownik jednostki. Protokół ten podlega ocenie prawnej, ocenie skarbnika/głównego księgowego oraz zatwierdzeniu przez kierownika jednostki.

Krok 3

Decyzja kierownika jednostki o sposobie rozliczenia powstałych różnic inwentaryzacyjnych

Zatwierdzony protokół/wniosek stanowi podstawę do ujęcia ustalonych różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych jednostki. Właściwym dokumentem do wprowadzenia różnic inwentaryzacyjnych do ksiąg rachunkowych jest dokument PK, do którego załącznikiem jest protokół z wnioskami zatwierdzony przez kierownika jednostki.

Krok 4

Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych

Komisja inwentaryzacyjna może zaproponować rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych jako:

● kompensatę,

● zwiększenie kosztów,

● obciążenie pozostałych kosztów operacyjnych,

● zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych,

● zmniejszenie lub zwiększenie funduszy,

● spisanie niedoboru w straty.

Sposoby rozliczania różnic inwentaryzacyjnych

1. Wszystkie różnice inwentaryzacyjne do czasu wyjaśnienia przyczyn ich powstania i zatwierdzenia sposobu rozliczania ujmuje się na koncie 240 "Pozostałe rozrachunki - Rozliczenie niedoborów/nadwyżek".

2. Na koniec roku obrotowego konto 240 nie wykazuje salda, ponieważ różnice inwentaryzacyjne należy rozliczyć razem z zamknięciem ksiąg rachunkowych.

3. Jeżeli niedobory nie zostaną wyjaśnione do końca roku budżetowego, traktuje się je jako niedobory zawinione i dokonuje odpisu aktualizującego.

Tabela 1. Ewidencja różnic inwentaryzacyjnych - rozliczenie niedoboru

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Niedobór uznany przez kierownika jednostki powstały z przyczyn niezawinionych przez osobę odpowiedzialną materialnie

761 "Pozostałe koszty operacyjne"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

2.

Niedobór powstały w wyniku zdarzenia losowego

761 "Pozostałe koszty operacyjne"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

3.

Niedobór zawiniony bezsporny, w przypadku gdy pracownik wyraził na piśmie zgodę na zwrot równowartości niedoboru

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

4.

Niedobór zawiniony sporny, w przypadku gdy pracownik odmawia pokrycia niedoboru i sprawa zostaje skierowana na drogę sądową

240-3 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Należności dochodzone na drodze sądowej"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

5.

Ubytki naturalne, mieszczące się w granicach norm i limitów

Konto Zespołu 4 "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

Tabela 2. Ujawnienie niedoboru rzeczywistego gotówki w kasie

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Ujawnienie niedoboru gotówki w kasie

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

101 "Kasa"

2.

Rozliczenie niedoboru w kasie spowodowanego zdarzeniem losowym, ale uznanego za niezawiniony - odniesienie w koszty

761 "Pozostałe koszty operacyjne"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

3.

Rozliczenie niedoboru w kasie wynikającego z innego zdarzenia i uznanego za zawiniony

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami" lub 240 "Pozostałe rozrachunki"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

Tabela 3. Ujawnienie niedoboru zawinionego w środkach trwałych dochodzonego na drodze sądowej

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Ujawnienie niedoboru w środkach trwałych przy wartości początkowej brutto

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

011 "Środki trwałe"

2.

Przeksięgowanie dotychczasowego umorzenia środków trwałych, w których stwierdzono niedobór

071 "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

3.

Przeksięgowanie wartości nieumorzonej ujawnionego niedoboru

800 "Fundusz jednostki"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

4.

Obciążenie pracownika wartością ujawnionego niedoboru

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

5.

Skierowanie sprawy na drogę sądową

240-4 "Roszczenia sporne"

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

6.

Utworzenie odpisu aktualizującego

751 "Koszty finansowe"

290 "Odpisy aktualizujące należności"

7.

Uzyskanie wyroku sądowego

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

240-4 "Roszczenia sporne"

8.

Zapłata przez pracownika wartości niedoboru

101 "Kasa"
lub 130 "Rachunek bieżący jednostki"

234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

9.

Rozwiązanie odpisu aktualizującego

290 "Odpisy aktualizujące należności"

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

Tabela 4. Rozliczenie nadwyżki

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Nadwyżki rzeczywiste, nieobjęte kompensatą, których przyczyn powstania nie ustalono

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

760 "Pozostałe przychody operacyjne"

2.

Nadwyżki pozorne spowodowane błędami w dokumentacji księgowej, albo błędami popełnionymi podczas inwentaryzacji, lub wynikające z niedokładności urządzeń pomiarowych w granicach tolerancji

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

Konto Zespołu 4 "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"

Rozliczanie poprzez kompensatę

Kompensata niedoborów i nadwyżek polega na rozliczeniu niedoborów z nadwyżkami, przy zastosowaniu zasady mniejszej ilości i niższej ceny kompensowanych składników majątkowych jednostki.

Zasady dokonywania kompensat różnic inwentaryzacyjnych:

1. Niedobory mogą być kompensowane nadwyżkami.

2. Kompensować można składniki majątku obrotowego o podobnych cechach.

3. Dotyczą tej samej osoby materialnie odpowiedzialnej lub jednego zespołu pracowników.

4. Kompensacie z nadwyżkami mogą podlegać tylko niedobory uznane za niezawinione.

5. Kompensacie nie podlegają środki trwałe.

Tabela 5. Rozliczenie poprzez kompensatę

Lp.

Treść operacji

Konto

Wn

Ma

1.

Kompensata nadwyżek nad niedoborem

240-1 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie nadwyżek"

240-0 "Pozostałe rozrachunki" w analityce "Rozliczenie niedoboru"

RENATA NIEMIEC

finansista, posiada długoletni staż pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz doświadczenie w zakresie finansów i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK