Rachunkowość Budżetowa 23/2014, data dodania: 05.12.2014

Czy na podstawie zawiadomienia prezydenta miasta można aktualizować wartość początkową środków trwałych

Jesteśmy jednostką budżetową. W maju br. otrzymaliśmy zawiadomienie od prezydenta miasta, że zlecił rzeczoznawcy majątkowemu określenie aktualnej wartości gruntu będącego w trwałym zarządzie. W związku z tym aktualna wartość naszej nieruchomości gruntowej została podwyższona, a tym samym opłata za trwały zarząd - od następnego roku. Czy na podstawie otrzymanego zawiadomienia i przedstawienia w nim aktualnej wartości gruntu wycenionego przez rzeczoznawcę majątkowego mogę zwiększyć wartość gruntu ewidencjonowaną w księgach na koncie 012?

Nie, na podstawie otrzymanego zawiadomienia nie można aktualizować wartości początkowej środków trwałych.

Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną (państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej). Jednostka organizacyjna ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania. Trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia, na czas oznaczony lub na czas nieoznaczony, właściwy organ w drodze decyzji.

W myśl art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), środki trwałe wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.

W myśl § 6 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej: Wartość początkowa środków trwałych i dotychczas dokonane odpisy umorzeniowe podlegają aktualizacji zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

W związku z tym aktualizacja wyceny środków trwałych jest możliwa tylko na podstawie odrębnych przepisów, a nie na podstawie wyceny rzeczoznawcy.

Ostatnia aktualizacja wyceny środków trwałych została przeprowadzona na dzień 1 stycznia 1995 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 20 stycznia 1995 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także aktualizacji wyceny środków trwałych.

BARTOSZ SPYCHALSKI

główny księgowy w państwowej jednostce budżetowej, posiada licencję Ministra Finansów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Podstawy prawne

● art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1100)

● § 6 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 20 stycznia 1995 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także aktualizacji wyceny środków trwałych (Dz.U. Nr 7, poz. 34) - nieobowiązujące

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK