Rachunkowość Budżetowa 17/2017, data dodania: 28.08.2017

Jak ustalać wartość początkową ulepszenia na użytek korekty rocznej

PROBLEM: Czy faktury od jednego dostawcy dotyczące tego samego środka trwałego można łączyć (jeżeli tak, to za jaki okres)? Płatność za pracę odbywa się etapami, np. kwota 5000 zł wystawiona 10 lipca, inna o wrtości 20 000 zł (wystawiona 20 lipca). Czy można przyjąć, że jest to modernizacja o łącznej wartości 25 000 zł, czy też każdą fakturę należy traktować osobno (jedna z amortyzacją roczną, druga dziesięcioletnią)? Idąc dalej, sprawa dotyczy ponownie modernizacji tego samego środka trwałego i np. 5000 zł za projekt otrzyma firma A i 20.000 zł za wykonanie firma B. Czy można te faktury połączyć, czy każdą liczę osobno?

 

RADA: Faktury dotyczące ulepszeń (np. modernizacji) danych środków trwałych należy łączyć w ramach poszczególnych ulepszeń, których dokonywanie kończy się w momencie oddania ulepszonego środka trwałego do używania. Dotyczy to również sytuacji, gdy nakłady ulepszeniowe są przez podatnika dokonywane przez dłuższy czas, np. przez kilka miesięcy.

 

UZASADNIENIE: Na podstawie przepisów art. 91 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dlej: ustawa o VAT) podatnicy obowiązani są do dokonywania tzw. korekt rocznych. Przedmiotem tych korekt są kwoty podatku naliczonego podlegające proporcjonalnemu odliczeniu. Korekty te mogą mieć charakter jednorazowy (art. 91 ust. 1 ustawy o VAT) albo - w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa przekracza 15 lat - wieloletni. W tym drugim przypadku okres korekty wynosi 5 albo - w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - 10 lat (art. 91 ust. 2 ustawy o VAT).

 

ZAPAMIĘTAJ!

Korekcie rocznej podlegać może podatek odliczony przy dokonywaniu ulepszeń środków trwałych.

 

Na użytek przepisów o korekcie poszczególne ulepszenia traktuje się jak nabycia odrębnych środków trwałych. Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 7 lipca 2009 r. (sygn. I SA/Lu 224/09), "gdy w wyniku ulepszenia środka trwałego jego wartość początkowa wzrosła o więcej niż 15.000 zł, to podatek naliczony związany z dokonaniem ulepszenia będzie podlegał wieloletniej korekcie w okresie 5 lat (10 lat dla nieruchomości) począwszy od roku, w którym ulepszenie zostało oddane do używania. Wieloletniej korekcie podlegają również modernizacje dotyczące środków trwałych, dla których okres korekty już się zakończył lub nieobjętych w ogóle korektą, jeżeli tylko w wyniku ich dokonania wartość początkowa środków trwałych zwiększy się o co najmniej 15.000 zł". Prawidłowość tego stanowiska potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, który wyrokiem z 9 grudnia 2010 r. (sygn. I FSK 2069/09) oddalił skargę kasacyjną od przytoczonego wyroku.

W związku z tym, faktury dotyczące ulepszeń (np. modernizacji) danych środków trwałych należy łączyć w ramach poszczególnych ulepszeń, których dokonywanie kończy się w momencie oddania ulepszonego środka trwałego do używania. Dotyczy to również sytuacji, gdy nakłady ulepszeniowe są przez podatnika dokonywane przez dłuższy czas, np. przez kilka miesięcy.

Jeżeli zatem, przykładowo, płatność za prace dotyczące jednego ulepszenia dokonywana jest etapami, przyjąć należy, że suma wartości faktur dokumentujących poszczególne płatności składa się na wartość początkową tego ulepszenia, a w konsekwencji - jeżeli łącznie jest to wartość przekraczająca 15 000 zł - objąć ulepszenie korektą rozłożoną w czasie (np. w przypadku nieruchomości - na 10 lat). Podobnie, jeżeli zakupy dotyczące jednego ulepszenia dokonywane są u dwóch lub więcej podmiotów, przyjąć należy, że suma wartości tych faktur składa się na wartość początkową tego ulepszenia, a w konsekwencji - jeżeli łącznie jest to wartość przekraczająca 15 000 zł - objąć ulepszenie korektą rozłożoną w czasie.

Na zakończenie należy dodać, że podobnie ma się rzecz w przypadku dokonywania korekt kwot podatku naliczonego obliczanych w oparciu o prewspółczynnik. Przy dokonywaniu takiej korekty stosuje się bowiem odpowiednio art. 91 ust. 2 ustawy o VAT (art. 90c ustawy o VAT), a w konsekwencji obowiązujące w takich przypadkach zasady dokonywania korekt wieloletnich są podobne.

 

Podstawa prawna

  • art. 90c oraz art. 91 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221)

TOMASZ KRYWAN

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK