Biuletyn Głównego Księgowego 7/2016, data dodania: 11.07.2016

Przekształcenie leasingu operacyjnego w leasing finansowy dla celów bilansowych

Umowy leasingu są kwalifikowane w prawie bilansowym inaczej niż w prawie podatkowym. Często zdarza się, że umowy uznane przez przepisy podatkowe za leasing operacyjny są traktowane w prawie bilansowym jak umowy leasingu finansowego. Zatem w dniu podpisania umowy leasingu jednostka powinna dokonać jej kwalifikacji odpowiednio do leasingu operacyjnego bądź finansowego.

Od 1 stycznia 2016 r. umowy leasingu mogą być kwalifikowane według zasad określonych w przepisach podatkowych nie tylko w jednostkach, których roczne sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowi badania. Z tego uproszczenia mogą też korzystać jednostki, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

1) 17 000 000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

2) 34 000 000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

3) 50 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

W związku z tym leasingobiorca (korzystający) ujmuje środki trwałe będące przedmiotem leasingu w ewidencji pozabilansowej na koncie "Środki trwałe w leasingu". Pozostałe informacje na ich temat ujawnia się w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego w pozycji (pkt 1 ust. 3) "wartość nieamortyzowanych lub nieumarzanych przez jednostkę środków trwałych, używanych na podstawie umów najmu, dzierżawy i innych umów, w tym z tytułu umów leasingu".

UWAGA!

Z uproszczenia nie mogą korzystać jednostki wymieniane w art. 3 ust. 1e uor.

1. Jednostka niepodlegająca obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta, korzystająca z uproszczeń

W jednostkach, które mogą i korzystają z uproszczeń, umowy leasingu mogą być kwalifikowane zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy o rachunkowości. Oznacza to, że umowy leasingu operacyjnego dla potrzeb bilansowych mogą być kwalifikowane według zasad określonych w przepisach podatkowych. W związku z tym leasingobiorca (korzystający) ujmuje środki trwałe będące przedmiotem leasingu w ewidencji pozabilansowej na koncie "Środki trwałe w leasingu". Pozostałe informacje na ich temat ujawnia się w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego w pozycji (pkt 1 ust. 3) "wartość nieamortyzowanych lub nieumarzanych przez jednostkę środków trwałych, używanych na podstawie umów najmu, dzierżawy i innych umów, w tym z tytułu umów leasingu".

2. Jednostka podlegająca obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta, niekorzystająca z uproszczeń

Natomiast jednostki, których sprawozdanie finansowe podlega badaniu i które nie korzystają z uproszczeń, powinny kwalifikować do leasingu finansowego (dla celów bilansowych) umowy spełniające kryteria określone w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości.

Dla celów rachunkowych umowa leasingu traktowana jest jako leasing finansowy wówczas, gdy spełnia przynajmniej jeden z warunków określonych w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości, tj.:

1) przenosi własność jej przedmiotu na korzystającego po zakończeniu okresu, na który została zawarta;
2) zawiera prawo do nabycia jej przedmiotu przez korzystającego, po zakończeniu okresu, na jaki została zawarta, po cenie niższej od wartości rynkowej z dnia nabycia;
3) okres, na jaki została zawarta, odpowiada w przeważającej części przewidywanemu okresowi ekonomicznej użyteczności środka trwałego lub prawa majątkowego, przy czym nie może być on krótszy niż 3/4 tego okresu. Prawo własności przedmiotu umowy może być, po okresie, na jaki umowa została zawarta, przeniesione na korzystającego;
4) suma opłat pomniejszonych o dyskonto, ustalona w dniu zawarcia umowy i przypadająca do zapłaty w okresie jej obowiązywania, przekracza 90% wartości rynkowej przedmiotu umowy na ten dzień. W sumie opłat uwzględnia się wartość końcową przedmiotu umowy, którą korzystający zobowiązuje się zapłacić za przeniesienie na niego własności tego przedmiotu. Do sumy opłat nie zalicza się płatności na rzecz finansującego za świadczenia dodatkowe, podatków ani składek na ubezpieczenie tego przedmiotu, jeżeli korzystający pokrywa je niezależnie od opłat za używanie;
5) zawiera przyrzeczenie finansującego zawarcia z korzystającym kolejnej umowy o oddanie w odpłatne używanie tego samego przedmiotu lub przedłużenia umowy dotychczasowej, na warunkach korzystniejszych od przewidzianych w dotychczasowej umowie;
6) przewiduje możliwość jej wypowiedzenia, z zastrzeżeniem, że wszelkie powstałe z tego tytułu koszty i straty poniesione przez finansującego pokrywa korzystający;
7) przedmiot umowy został dostosowany do indywidualnych potrzeb korzystającego. Może on być używany wyłącznie przez korzystającego, bez wprowadzania w nim istotnych zmian.

Jeśli po analizie tych warunków okaże się, że żaden z nich nie jest spełniony, wówczas umowa leasingu kwalifikowana jest jako leasing operacyjny. Jeżeli jednak chociaż jeden z tych warunków został spełniony, to umowę leasingu należy zakwalifikować jako leasing finansowy.

W leasingu finansowym leasingobiorca wykazuje w bilansie po stronie aktywów przedmiot leasingu jako środek trwały, a po stronie pasywów jako zobowiązanie wobec finansującego. Należy jednak pamiętać, że dla celów podatkowych umowa ta traktowana jest cały czas jako leasing operacyjny. W związku z tym z ustaw podatkowych i ustawy o rachunkowości wynika konieczność odrębnego ustalania kosztów podatkowych i bilansowych.

Dla celów bilansowych w rachunku zysków i strat wykazuje się:

● odpis amortyzacyjny - dokonany od wartości początkowej przedmiotu umowy,
● koszty finansowe - część odsetkową raty leasingowej.

Dla celów podatkowych koszty te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, a są nimi natomiast kwoty netto (poza wyjątkami) rat leasingowych wykazywanych na fakturze otrzymanej od leasingodawcy (finansującego).

3. Zmiana kwalifikacji umowy leasingu

W związku z tym, że umowy leasingu zawierane są na dłuższy okres niż rok obrotowy, może się zdarzyć, że w trakcie trwania umowy w jednostce, której sprawozdanie finansowe nie podlegało badaniu, taki obowiązek wystąpi. W związku z tym jednostka powinna przejrzeć i odpowiednio przekwalifikować umowy leasingu.

Przepisy prawa podatkowego nie wspierają jednostek, gdyż nie ma tam uregulowania w zakresie przekształcenia umów leasingu. Sposób ujęcia umów leasingowych wraz z przykładami zaprezentowany jest natomiast w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 5 "Leasing, najem i dzierżawa".

Standard ten wskazuje, że jednostka sama musi podjąć decyzję, w jaki sposób będzie ujmować umowy leasingu, uwzględniając standard i przyjęte u siebie zasady (politykę) rachunkowości.

W zakresie przekształcania umów leasingowych w praktyce przyjęto podejście bazujące na zasadzie istotności, zgodnie z którą leasingobiorca może zachować się na jeden z dwóch wymienionych sposobów:

1) pozostawić dotychczasowy sposób ewidencji i nie ujawniać przedmiotu leasingu w ewidencji środków trwałych,

2) przekształcić leasing operacyjny w leasing finansowy i wprowadzić przedmiot leasingu do ewidencji środków trwałych.

Ad 1. Leasingobiorca może więc nie ujawniać umowy leasingu w księgach rachunkowych, pod warunkiem że pozostała do rozliczenia wartość umowy jest nieistotna, a nieujawnienie jej w ewidencji księgowej nie będzie miało znaczącego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego podmiotu gospodarczego.

Jeśli jednostka wybierze to rozwiązanie, to nadal będzie korzystać z uproszczenia i kwalifikować umowę leasingu według zasad podatkowych, tj. jako leasing operacyjny, mimo wystąpienia obowiązku badania sprawozdania finansowego. W takim przypadku jednostka powinna w informacji dodatkowej zamieścić informacje o umowie oraz uzasadnienie przyjęcia uproszczenia ewidencyjnego.

Ad 2. Jeśli jednak wartość umowy jest istotna, wówczas umowę leasingu należy wykazać w księgach rachunkowych.

Dokonując przekształcenia umowy leasingu i wprowadzenia przedmiotu umowy leasingu do ewidencji środków trwałych, jednostka powinna:

● podzielić ratę leasingową na część kapitałową i odsetkową,
● ustalić stawkę amortyzacji środka trwałego.

UWAGA!

Ujawnienia umowy leasingu w księgach rachunkowych należy dokonać najpóźniej na dzień bilansowy tego roku, za który wystąpi np. po raz pierwszy obowiązek badania sprawozdania finansowego jednostki.

4. Czynności związane z przekształceniem umów leasingowych

KROK 1. Ustalenie wartości początkowej

Wartość początkową przedmiotu leasingu finansowego stanowi odpowiednik ceny jego zakupu i jest ustalana jako niższa spośród:

● wartości rynkowej ustalonej na moment rozpoczęcia leasingu lub
● wartości bieżącej opłat leasingowych ustalonej za pomocą stopy procentowej leasingu lub stopy procentowej korzystającego.

Wartość początkową przedmiotu leasingu zwiększają poniesione przez korzystającego bezpośrednie koszty zawarcia umowy, montażu, wykonania fundamentów, przystosowania i inne podobne.

KROK 2. Ustalenie stawki amortyzacyjnej

Korzystający dokonuje odpisów amortyzacyjnych, stosując zasady określone w art. 32 i 33 ustawy o rachunkowości, czyli drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Jeśli umowa nie przewiduje, że w momencie zakończenia leasingu korzystający uzyska tytuł własności przedmiotu umowy (bez dodatkowej opłaty lub za opłatą końcową), dany składnik aktywów powinien zostać w całości zamortyzowany przez:

● okres leasingu lub
● okres użytkowania, jeśli okres użytkowania byłby krótszy.

Jeżeli jednak umowa przewiduje, że korzystający uzyska tytuł własności przedmiotu leasingu (bez dodatkowej opłaty lub za opłatą końcową), wówczas przedmiot leasingu amortyzuje się przez okres jego ekonomicznej użyteczności, zgodnie z zasadami amortyzacji (metoda, stawka) stosowanymi przez korzystającego do podobnych własnych składników aktywów.

Amortyzacja stanowi dla korzystającego koszt operacyjny, pozostały koszt operacyjny lub koszt ogólnego zarządu, zależnie od celu użytkowania przedmiotu leasingu finansowego.

KROK 3. Podział opłaty leasingowej na część kapitałową i odsetkową

Jeżeli leasing jest podatkowo operacyjny, a księgowo finansowy, to zazwyczaj finansujący, ze względu na przepisy o podatku dochodowym i o VAT, fakturuje opłatę podstawową w jednej pozycji (kwocie).

Korzystający powinien więc podzielić opłatę podstawową na część kapitałową i odsetkową, gdyż:

● część odsetkowa opłaty podstawowej stanowi dla korzystającego koszt finansowy, spowodowany obsługą kwoty wyłożonej przez finansującego w celu udostępnienia korzystającemu przedmiotu leasingu,
● część kapitałowa przypadająca na dany okres sprawozdawczy stanowi spłatę zobowiązania wobec finansującego.

Podział opłaty podstawowej na część kapitałową i odsetkową przeprowadza się, stosując jedną z dwóch metod:

● wewnętrzną stopę zwrotu, np. IRR - gdzie stopa zwrotu części odsetkowej opłaty leasingowej zostaje rozłożona na poszczególne okresy objęte okresem leasingu w taki sposób, aby stopa procentowa w stosunku do salda zobowiązania z tytułu leasingu była w każdym z okresów stała,
● uproszczoną, tj. metodę równomierną lub metodę sumy numerów - o ile nie zniekształcają one obrazu sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.

Wybrana metoda musi być przez jednostkę zapisana w polityce rachunkowości i stosowana jednolicie w następnych latach w celu zachowania porównywalności informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych.

KROK 4. Wyliczenie kwot podlegających korekcie - umowa ewidencjonowana uprzednio jako leasing operacyjny

W związku z ujmowaniem opłat leasingowych w całości w kosztach jednostki, np. na kontach zespołu 4, należy dokonać odpowiednich korekt.

PRZYKŁAD

Spółka "BOOM" zawarła w styczniu 2012 r. umowę leasingu specjalistycznej maszyny, która dla celów zarówno bilansowych, jak i podatkowych była kwalifikowana jako leasing operacyjny.

W 2014 r. jednostka po raz pierwszy podlegała obowiązkowi badania sprawozdania finansowego. W związku ze znaczą wartością maszyny jednostka na dzień bilansowy 2014 r. przekwalifikowała umowę leasingu dla celów podatkowych jako leasing finansowy, dokonując w księgach rachunkowych 2014 r. odpowiednich korekt.

Elementy zawartej umowy leasingu:

● umowę leasingu zawarto na 5 lat;
● wartość netto przedmiotu umowy: 630 000 zł;
● harmonogram opłat (w kwotach netto):
- opłata wstępna: 40 000 zł,
- suma opłat podstawowych przypadająca na jeden rok umowy: 144 000 zł,
- opłata wykupu (końcowa): 30 000 zł.

Krok 1. Ustalenie wartości początkowej: 660 000 zł (630 000 zł + 30 000 zł wartość wykupu).

Krok 2. Ustalenie stawki amortyzacyjnej: 20% (okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż okres, na jaki zawarto umowę leasingową - 5 lat):

● amortyzacja roczna: 132 000 zł (660 000 zł x 20% = 132 000 zł),
● amortyzacja miesięczna: 11 000 zł (132 000 zł : 12 miesięcy = 11 000 zł).

Tabela 1. Wartość umorzenia przedmiotu leasingu za lata 2012-2014

Lata

Wyliczenie

Wartość umorzenia

2012

11 000 zł x 12 miesięcy

132 000

2013

11 000 zł x 12 miesięcy

132 000

2014

11 000 zł x 12 miesięcy

132 000

Razem

 

396 000

Krok 3. Podział opłaty leasingowej na część kapitałową i odsetkową.

Tabela 2. Rozliczanie opłaty leasingowej na część kapitałową i odsetkową z zastosowaniem wewnętrznej stopy zwrotu IRR

Rok
trwania umowy

Zobowiązanie BO

Opłata leasingowa

Część kapitałowa

Część odsetkowa

Zobowiązanie BZ

1

2

3

4

(3 - 5)

5

(2 × IRR)

6

(2 - 4)

Moment rozpoczęcia okresu leasingu

630 000

40 000

40 000

-

590 000

Rozliczenie części kapitałowej i odsetkowej

 

 

 

 

 

1 rok - 2012 r.

590 000

144 000

94 818,62

49 181,38

495 181,38

2 rok - 2013 r.

495 181

144 000

102 722,53

41 277,47

392 458,85

3 rok - 2014 r.

392 459

144 000

111 285,31

32 714,69

281 173,54

4 rok - 2015 r.

281 174

144 000

120 561,86

23 438,14

160 611,69

5 rok - 2016 r.

160 612

144 000

130 611,69

13 388,31

30 000,00

Moment zakończenia okresu leasingu 2016 r.

30 000

30 000

30 000

0

0

Suma

-

790 000

630 000

160 000

-

Wyliczenie IRR

Do przeprowadzenia obliczeń można wykorzystać funkcję IRR arkusza kalkulacyjnego. Wewnętrzną stopę zwrotu można wyliczyć następująco:

● wartość przedmiotu umowy: 630 000 zł,
● pomniejsza się o opłatę wstępną: 40 000 zł,
● kwotę różnicy wartości przedmiotu i opłaty wstępnej:
590 000 zł (630 000 zł - 40 000 zł = 590 000 zł) przeciwstawia się:
● sumie opłat leasingowych: 750 000 zł (144 000 zł x 5 lat + 30 000 zł [w piątym roku wartość wykupu]).

Tabela 3. Wyliczenie IRR

Wartość przedmiotu leasingu pomniejszona o opłatę wstępną

590 000

Opłaty leasingowe za 1 rok

-144 000

Opłaty leasingowe za 2 rok

-144 000

Opłaty leasingowe za 3 rok

-144 000

Opłaty leasingowe za 4 rok

-144 000

Opłaty leasingowe za 5 rok + opłata końcowa

-174 000

IRR

8,33582772153%

Krok 4. Wyliczenie kwot podlegających korekcie.

Opłaty zaliczone do kosztów jednostki

Rata leasingowa miesięczna: 12 000 zł (144 000 zł : 12 miesięcy = 12 000 zł).

Tabela 4. Raty leasingowe zaewidencjonowane w koszty w latach 2012-2014

Lata

Wyliczenie

Kwota opłat leasingowych

2012

12 000 zł x 12 miesięcy

144 000

2013

12 000 zł x 12 miesięcy

144 000

2014

12 000 zł x 12 miesięcy

144 000

Razem

 

432 000

Ewidencja księgowa od 2012 do 2014 r.

1. Opłata wstępna (dla uproszczenia opłatę jednorazowo zaewidencjonowano w koszty):

Wn "Usługi obce" 40 000,00 zł

Wn "VAT naliczony" 9 200,00 zł

Ma "Pozostałe rozrachunki" 49 200,00 zł

- w analityce: rozrachunki bieżące z tytułu czynszu leasingowego

2. Zapłata opłaty wstępnej:

Wn "Pozostałe rozrachunki" 49 200,00 zł

- w analityce: rozrachunki bieżące z tytułu czynszu leasingowego

Ma "Rachunek bankowy" 49 200,00 zł

3. Faktury VAT - za czynsz leasingowy (tabela 4):

Wn "Usługi obce" 432 000,00 zł

Wn "VAT naliczony" 99 360,00 zł

Ma "Pozostałe rozrachunki" 531 360,00 zł

- w analityce: rozrachunki bieżące z tytułu czynszu leasingowego

4. Zapłata za czynsz leasingowy:

Wn "Pozostałe rozrachunki" 531 360,00 zł

- w analityce: rozrachunki bieżące z tytułu czynszu leasingowego

Ma "Rachunek bankowy" 531 360,00 zł

Ewidencja księgowa na dzień bilansowy

5. Wprowadzenie środka trwałego do ewidencji bilansowej:

a) wartość początkowa środka trwałego

Wn "Środki trwałe" 660 000,00 zł

b) dotychczasowe umorzenie (tabela 1)

Ma "Umorzenie środków trwałych" 396 000,00 zł

c) rozrachunki z finansującym z tytułu przedmiotu umowy (część kapitałowa pozostała do spłaty - tabela 2 - kolumna 4)

281 173,54 zł (120 561,86 + 130 611,69 + 30 000)

Ma "Pozostałe rozrachunki" 281 173,54 zł

- w analityce: rozrachunki z tytułu przedmiotu leasingu

d) amortyzacja za 2014 r. (tabela 1)

Wn "Koszty według rodzaju" 132 000,00 zł

- w analityce: amortyzacja

e) wyksięgowanie 12 rat opłat leasingowych za 2014 r.

12 000 zł x 12 miesięcy = 144 000 zł

Ma "Koszty według rodzaju" 144 000,00 zł

- w analityce: usługi obce

f) zarachowanie części odsetkowej za 2014 r. do kosztów finansowych (tabela 2 - kolumna 5)

Wn "Koszty finansowe" 32 714,69 zł

g) korekta wyniku finansowego - różnica między sumą zapisów po stronie Wn i Ma wymienionych wcześniej kont:

824 714,69 zł (660 000 zł + 132 000 zł + 32 714,69 zł) -

- 821 173,54 zł (396 000 zł + 281 173,54 zł +144 000 zł) =

= 3541,15 zł

Ma "Rozliczenie wyniku finansowego" 3 541,15 zł

6. Faktury VAT z tytułu czynszu leasingowego (za cały 2015 r. - tabela 4)

Wn "Pozostałe rozrachunki" 144 000,00 zł

- w analityce: rozliczenie z tytułu czynszu leasingowego

Wn "VAT naliczony" 33 120,00 zł

Ma "Pozostałe rozrachunki" 177 120,00 zł

- w analityce: rozrachunki bieżące z tytułu czynszu leasingowego

7. Rozliczenie czynszu netto (za cały 2015 r. - tabela 2):

a) część kapitałowa

Wn "Pozostałe rozrachunki" 120 561,86 zł

- w analityce: rozrachunki z tytułu przedmiotu leasingu

Ma "Pozostałe rozrachunki" 120 561,86 zł

- w analityce: rozliczenie z tytułu czynszu leasingowego

b) część odsetkowa

Wn "Koszty finansowe" 23 438,14 zł

Ma "Pozostałe rozrachunki" 23 438,14 zł

- w analityce: rozliczenie z tytułu czynszu leasingowego

8. Zapłata za raty leasingowe w 2015 r.:

Wn "Pozostałe rozrachunki" 177 120,00 zł

- w analityce: rozrachunki bieżące z tytułu czynszu leasingowego

Ma "Rachunek bankowy" 177 120,00 zł

9. Amortyzacja środków trwałych (za cały 2015 r. - tabela 1):

Wn "Koszty według rodzaju" 132 000,00 zł

- w analityce: amortyzacja

Ma "Umorzenie środków trwałych" 132 000,00 zł

10. Faktury VAT z tytułu czynszu leasingowego (za cały 2016 r. - tabela 4)

Wn "Pozostałe rozrachunki" 144 000,00 zł

- w analityce: rozliczenie z tytułu czynszu leasingowego

Wn "VAT naliczony" 33 120,00 zł

Ma "Pozostałe rozrachunki" 177 120,00 zł

- w analityce: rozrachunki bieżące z tytułu czynszu leasingowego

11. Rozliczenie czynszu netto (za cały 2016 r. - tabela 2):

a) część kapitałowa

Wn "Pozostałe rozrachunki" 130 611,69 zł

- w analityce: rozrachunki z tytułu przedmiotu leasingu

Ma "Pozostałe rozrachunki" 130 611,69 zł

- w analityce: rozliczenie z tytułu czynszu leasingowego

b) część odsetkowa

Wn "Koszty finansowe" 13 388,31 zł

Ma "Pozostałe rozrachunki" 13 388,31 zł

- w analityce: rozliczenie z tytułu czynszu leasingowego

12. Amortyzacja środków trwałych (za cały 2016 r. - tabela 1):

Wn "Koszty według rodzaju" 132 000,00 zł

- w analityce: amortyzacja

Ma "Umorzenie środków trwałych" 132 000,00 zł

13. Zapłata za raty leasingowe w 2016 r.:

Wn "Pozostałe rozrachunki: 177 120,00 zł

- w analityce: rozrachunki bieżące z tytułu czynszu leasingowego

Ma "Rachunek bankowy" 177 120,00 zł

14. Wartość wykupu przedmiotu leasingu:

Wn "Pozostałe rozrachunki" 30 000,00 zł

- w analityce: rozrachunki z tytułu przedmiotu leasingu

Ma "Rachunek bankowy" 30 000,00 zł

infoRgrafika

infoRgrafika

Sposób ewidencji wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy jest uzależniony od tego, jaka była ustalona jego wartość początkowa w momencie wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. Jeśli cena wykupu była uwzględniona w wartości początkowej przedmiotu leasingu, wówczas w chwili wykupu nie zmienia się w ewidencji księgowej jego wartości początkowej. Odpisy amortyzacyjne są kontynuowane według tych samych zasad, które obowiązywały w trakcie trwania umowy leasingu. Opłata końcowa stanowi więc w całości część kapitałową i kończy spłatę zobowiązania z tytułu nabycia przedmiotu leasingu.

Tabela 5. Koszty podatkowe i niestanowiące kosztów uzyskania przychodów w latach 2012-2016

Lata

Kategoria

Koszty uzyskania przychodów

Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów

2012-2013

Opłata wstępna

40 000,00

 

Raty leasingowe - usługi obce

288 000,00

 

Razem

328 000,00

-

2014-2016

Raty leasingowe

432 000,00

 

Wartość wykupu

30 000,00

 

Amortyzacja

 

396 000,00

Koszty finansowe

 

69 541,15

Rozliczenie wyniku finansowego

 

-3 541,15

Razem

462 000,00

462 000,00

2012-2016

Razem

790 000,00

462 000,00

Kwota 3541,15 zł zaewidencjonowana na koncie "Rozliczenie wyniku finansowego" zmniejsza w bilansie wartość kapitału własnego i jest wykazywana w pozycji "Zysk/strata z lat ubiegłych).

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 3 ust. 4 i 6, art. 32, art. 33, art. 64 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1045

● ust. 1 pkt 3 załącznika nr 1 do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1045

● pkt VI.1-6, pkt X.1 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 5 "Leasing, najem i dzierżawa"

Joanna Gawrońska

 biegły rewident

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK