Czy można prowadzić ewidencję na koncie pozabilansowym 991 "Rozrachunki z inkasentami z tytułu pobieranych przez nich podatków podlegających przypisaniu na kontach podatników" łącznie dla całego łącznego zobowiązania pieniężnego zamiast oddzielnie dla każdego podatku (rolnego, leśnego i od nieruchomości)?
Nie, takie prowadzenie ewidencji szczegółowej do tego konta nie jest prawidłowe. Ewidencja pozabilansowa rozrachunków z inkasentami z tytułu pobieranych przez nich podatków podlegających przypisaniu na kontach podatników (a więc podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości od osób fizycznych) obejmuje prowadzenie:
1) konta syntetycznego 991 "Rozrachunki z inkasentami z tytułu pobieranych przez nich podatków podlegających przypisaniu na kontach podatników",
2) kont analitycznych prowadzonych według rodzajów podatków,
3) kont szczegółowych prowadzonych dla poszczególnych inkasentów
- § 12 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie w sprawie planów kont podatkowych). Ponadto na pozabilansowych kontach analitycznych i szczegółowych ewidencję księgową prowadzi się z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej (§ 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie planów kont podatkowych). Podatkami pobieranymi przez inkasentów, podlegającymi przypisaniu na kontach szczegółowych podatników, prowadzonych w ramach konta syntetycznego 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych", są podatki: rolny, leśny i od nieruchomości od osób fizycznych, przy czym zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 4 pkt 1 rozporządzenia w sprawie planów kont podatkowych, dla każdego podatnika prowadzi się odrębne konto szczegółowe w każdym podatku. Łączne zobowiązanie pieniężne nie jest żadnym odrębnym podatkiem - zgodnie z art. 6c ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku leśnego, dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania podatkowego ustala organ podatkowy w jednej decyzji (nakazie płatniczym). Należności te są połączone nie tylko na etapie wydawania nakazu płatniczego - ale także na etapie poboru - gdzie podatnik otrzymuje jedno pokwitowanie wpłaty na dowód opłacenia podatków objętych łącznym zobowiązaniem pieniężnym (§ 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie planów kont podatkowych). Jednak na etapie ewidencji księgowej zarówno bilansowej, jak i pozabilansowej - zarówno przypisy, jak i wpłaty łącznego zobowiązania pieniężnego muszą być rozdzielone na poszczególne tytuły (podatki).
IZABELA MOTOWILCZUK
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji
PODSTAWY PRAWNE:
● art. 6c ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 617)
● § 7 ust. 3, § 11 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 4 pkt 1, § 12 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3, § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2010 r. Nr 208, poz. 1375)
PRZECZYTAJ TEŻ:
Czy można zmienić zasady prowadzenia ewidencji pozabilansowej rozrachunków z inkasentami?