Wstęp
Spis z natury to najbardziej skomplikowana, praco- i czasochłonna metoda inwentaryzacji, wymagająca specjalnej wiedzy i umiejętności praktycznych, które są warunkiem jego prawidłowego przeprowadzenia i rozliczenia.
Poradnik bazuje na wynikach kontroli kompleksowych, prowadzonych na przestrzeni wielu lat w różnych jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego, i skupia się przede wszystkim na praktycznych aspektach przeprowadzania spisu z natury, które sprawiają najwięcej trudności w jednostkach sektora publicznego, ze względu na specyficzną strukturę ich majątku trwałego i obrotowego. Zawiera wiele informacji, które podpowiadają, jak rozwiązać najczęstsze problemy z organizacją spisu, jego dokumentowaniem i rozliczaniem. W tej części Poradnika opisano m.in.:
● jak przygotować do inwentaryzacji pola spisowe, na których jest użytkowany lub przechowywany majątek trwały i obrotowy, a także środki pieniężne,
● jaką rolę w czasie spisu z natury pełni kierownik jednostki, główny księgowy i inni pracownicy księgowości, komisja inwentaryzacyjna, zespoły spisowe, kontrolerzy spisowi i osoby materialnie odpowiedzialne oraz bezpośredni użytkownicy majątku,
● w jaki sposób prawidłowo przebiegają prace spisowe na polach spisowych,
● jak wypełniać dokumenty inwentaryzacyjne,
● w jaki sposób prawidłowo rozliczać różnice inwentaryzacyjne i na czym polega ostateczne rozliczenie wyników spisu z natury w księgach rachunkowych jednostki.
W Poradniku znajdują się wypełnione wzory druków inwentaryzacyjnych (w różnych spotykanych w praktyce wersjach), z których można wybrać rozwiązanie najbardziej odpowiadające potrzebom danej jednostki.
Treści zawarte w Poradniku stanowią bazę do przeprowadzania szkoleń przedinwentaryzacyjnych dla członków komisji inwentaryzacyjnej (zespołów spisowych), kontrolerów spisowych, osób materialnie odpowiedzialnych oraz pracowników księgowości.
Dopełnienie całości stanowią specjalne ćwiczenia zawarte w dodatku do Poradnika. Ćwiczenia te pozwolą na sprawdzenie, w jakim stopniu wiedza na temat sposobu przeprowadzania i rozliczania spisu z natury została przyswojona przez osoby odpowiedzialne za jego wykonanie.
W drugiej części Poradnika (PRB 12/2014) zostaną przedstawione zasady przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji metodami: potwierdzenia sald i weryfikacji sald.
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
My i nasi partnerzy (w łącznej liczbie: 876), na podstawie wyrażonej zgody lub uzasadnionego interesu, przetwarzamy dane osobowe, takie jak: adresy IP i unikalne identyfikatory, wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam, reklamy oparte na ograniczonych danych i pomiarach reklam oraz podobne technologie w następujących celach: spersonalizowane reklamy, wybór spersonalizowanych treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców oraz ulepszanie usług. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszych serwisów poprzez zapamiętanie Państwa preferencji i ustawień na naszych stronach.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
W dowolnym momencie mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących przetwarzanych informacji, a także wyrażenia sprzeciwu odnośnie przetwarzania tych danych lub ich wycofania, które na podstawie uzasadnionego interesu nie wymagają Państwa zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.
W celu zmiany ustawień (przycisk "USTAWIENIA ZAAWANSOWANE") lub wycofania zgody (przycisk "WYCOFUJĘ ZGODĘ") na przetwarzanie danych, należy wyświetlić okno z ustawieniami, klikając w link "Zmień ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce strony.
Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących prywatności oznacza ich akceptację, co będzie skutkowało zapisywaniem danych osobowych opisanych powyżej na Państwa urządzeniach przez wszystkie serwisy internetowe Spółek Grupy INFOR PL.
Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie, możliwości zmiany ustawień prywatności oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w Polityce Prywatności Grupy INFOR PL i Polityce Cookies Grupy INFOR PL