Interpretacje podatkowe, rok 2014, woj. małopolskie, podkarpackie, śląskie, data dodania: 02.08.2014

Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2014, sygn. IBPP2/443-274/14/ICz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-274/14/ICz

Czy faktury elektroniczne mogą być przechowywane w dowolnym formacie elektronicznym w formie zbioru bazy danych zarchiwizowanych w elektronicznym archiwum w sposób określony w art. 112a ust. 1 Ustawy o VAT tzn. w podziale na okresy rozliczeniowe oraz zapewniając łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i ich czytelność oraz w którym momencie Spółka będzie uprawniona do rozpoznania zmniejszenia kwoty podatku należnego - wynikającego z e-faktury korygującej in minus, po wdrożeniu opisanego elektronicznego modelu przesyłania e-faktur.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 marca 2014r. (data wpływu 18 marca 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania czy faktury elektroniczne mogą być przechowywane w dowolnym formacie elektronicznym w formie zbioru bazy danych zarchiwizowanych w elektronicznym archiwum w sposób określony w art. 112a ust. 1 Ustawy o VAT tzn. w podziale na okresy rozliczeniowe oraz zapewniając łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i ich czytelność jest prawidłowe;
  • wskazania w którym momencie Spółka będzie uprawniona do rozpoznania zmniejszenia kwoty podatku należnego - wynikającego z e-faktury korygującej in minus, po wdrożeniu opisanego elektronicznego modelu przesyłania e-faktur jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2014r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy faktury elektroniczne mogą być przechowywane w dowolnym formacie elektronicznym w formie zbioru bazy danych zarchiwizowanych w elektronicznym archiwum w sposób określony w art. 112a ust. 1 Ustawy o VAT tzn. w podziale na okresy rozliczeniowe oraz zapewniając łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i ich czytelność oraz wskazania w którym momencie Spółka będzie uprawniona do rozpoznania zmniejszenia kwoty podatku należnego - wynikającego z e-faktury korygującej in minus, po wdrożeniu opisanego elektronicznego modelu przesyłania e-faktur.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym podatek VAT za okresy miesięczne. Spółka prowadzi podstawową działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych i innych towarów i usług, których sprzedaż jest opodatkowana VAT według różnych stawek, przy czym obowiązek podatkowy dla tej sprzedaży powstaje na zasadach ogólnych.

W najbliższym czasie Spółka planuje rozpocząć przesyłanie kontrahentom faktur elektronicznych (dalej: e--faktury), w tym m.in. nabywcom ww. towarów i usług, które to faktury miałyby być przesyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej (faktura w formacie PDF stanowić będzie załącznik do e-maila). W takiej formie byłyby również wysyłane faktury korygujące.

Mając na uwadze postanowienia art. 106m przesyłane kontrahentom e-faktury spełniać będą wszelkie kryteria, o których mowa w ustawie, w szczególności:

-będzie zapewniona ich autentyczność (wysłane będą z konkretnie ustalonego adresu e-mail Spółki, uprzednio wskazanego kontrahentom) i integralność (wysyłane będą jako dokument PDF w formie uniemożliwiającej edycję tego dokumentu);

-będą przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający:

łatwe odszukanie e-faktur,

bezzwłoczny dostęp organów kontrolnych do e-faktur;

-przed rozpoczęciem przesyłania e-faktur do kontrahentów Spółka uzyska od swoich kontrahentów akceptację na otrzymywanie od niej faktur drogą elektroniczną (zgoda będzie udzielona w formie porozumienia podpisanego przez osoby uprawnione ze strony Spółki i kontrahenta).

Każda e-faktura (w tym e-faktura korygująca) wysyłana będzie odrębną wiadomością e-mail. Wysyłanie wiadomości e-mail z załączoną e-fakturą w formacie PDF odbywać się będzie za pomocą programu PDF bezpośrednio z bazy wykorzystywanego w Spółce systemu informatycznego E. Wysyłka będzie dokonywana na adres przypisany danemu odbiorcy, który to adres zostanie Spółce wskazany przez kontrahenta w podpisanym porozumieniu jako właściwy dla celów odbioru wiadomości e-mail z załączonymi e-fakturami. Moment (data i godzina) wysłania wiadomości e-mail z e-fakturą będzie zapisywany automatycznie w stosownym archiwum elektronicznym w sposób umożliwiający zestawienie poszczególnych e-faktur z momentem ich wysyłki na serwer kontrahenta.

Powyższe oznacza, iż odbiorca otrzymał wiadomość, albowiem okoliczność niedostarczenia maila do odbiorcy (np. z powodu błędnego adresu e-mail lub awarii serwera odbiorcy faktury) jest potwierdzana stosowną wiadomością systemową generowaną automatycznie, która wskazuje przyczyny niedostarczenia wiadomości. W systemie Spółki zostanie zapisana i zarchiwizowana informacja wskazująca datę i godzinę wysłania maila z e-fakturą lub e-fakturą korygującą na adres (serwer) nabywcy.

Po dokonaniu wysyłki e-faktury, tworzona będzie kopia danych elektronicznych faktury (wszystkie elementy wchodzące w skład faktury) do bazy archiwalnej. W tym celu stworzony zostanie skrypt archiwizujący dane (nagłówkowe i wszystkie pozycje znajdujące się na fakturach) z bazy produktywnej do archiwalnej. Automat archiwizujący będzie miał prawo tylko do dodawania nowych wpisów, nie będzie możliwości przeprowadzania żadnych aktualizacji na rekordach już przeniesionych do archiwum (w ten sposób zagwarantowana będzie zgodność danych oryginału wysłanego do klienta z danymi w archiwum).

Dostęp do archiwalnej bazy danych będą miały osoby wskazane z prawem tylko do odczytu, bez możliwości dokonywania jakichkolwiek zmian, zapewniając w ten sposób integralność: faktury.

W celu udostępnienia interfejsu dla użytkowników pozwalającego na przeglądanie zebranych dokumentów w bazie archiwalnej stworzona zostanie witryna internetowa, pozwalająca na prezentowanie wszystkich danych z bazy archiwalnej z możliwością filtrowania i sortowania. Dostęp do tej witryny będą miały wskazane osoby z uprawnieniami tylko do czytania bez prawa do dokonywania zmian w danych archiwalnych.

Faktury przesłane drogą elektroniczną będą przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób, zapewniający:

autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;

łatwe ich odszukanie;

bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

Faktury przesłane drogą elektroniczną będą przechowywane w formacie elektronicznym stanowiącym bazę danych a konwersja formatu elektronicznego faktury (np. z formatu PDF na XML, czy XML na PDF) nie naruszy ani integralności treści faktury, ani autentyczności jej pochodzenia. Systemy informatyczne nie ingerują bowiem w treść faktury, lecz zmienią jedynie jej format elektroniczny, w celu umożliwienia przetworzenia zawartych w niej danych dla potrzeb systemów finansowo-księgowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy faktury elektroniczne mogą być przechowywane w dowolnym formacie elektronicznym w formie zbioru bazy danych zarchiwizowanych w elektronicznym archiwum w sposób określony w art. 112a ust. 1 Ustawy o VAT tzn. w podziale na okresy rozliczeniowe oraz zapewniając łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i ich czytelność...

W którym momencie Spółka będzie uprawniona do rozpoznania zmniejszenia kwoty podatku należnego - wynikającego z e-faktury korygującej in minus, po wdrożeniu opisanego elektronicznego modelu przesyłania e-faktur...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 112 ustawy, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczeniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 112a ust. 1 ustawy, podatnicy przechowują:

wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie,

otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie

-w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Wg Spółki faktury przesłane drogą mailową w formacie PDF, jako dokumenty wygenerowane z programu informatycznego E. a następnie przechowywane w formie bazy danych w archiwum, będą zapewniały autentyczność pochodzenia, integralność i czytelność faktur a także będą podzielone na okresy oraz będą przechowywane w sposób łatwy do odnalezienia.

Spółka bowiem będzie tworzyła kopie danych elektronicznych faktur (wszystkie elementy wchodzące w skład faktury) i przechowywała w bazie archiwalnej.

Na podstawie art. 106m ust. 1 ustawy, Spółka określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integracji treść i czytelności faktury.

Zgodnie z art. 106m ust. 2 ustawy, przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości m. in. wystawcy faktury.

W myśl art. 106m ust. 3 ustawy, przez integralność treści faktury rozumie się, że w faktury nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług (art. 106m ust. 4 ustawy).

Dla potrzeb przepisów o podatku od towarów i usług dotyczących fakturowania, Spółka zapewni kontrole biznesowe przez które należy rozumieć proces, za pośrednictwem którego tworzy, wdraża oraz aktualizuje dostateczny poziom pewności w zakresie tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, iż nie zmieniono danych dotyczących podatku VAT (integralność treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu przechowywania.

Ad 2.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.

Przepisy ustawy VAT, ani też przepisy wykonawcze do tej ustawy, nie regulują w jaki sposób i w jakiej formie ma dochodzić do uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej w szczególności w przypadku gdy faktury są sporządzane i przesyłane w formie elektronicznej, przy użyciu całkowicie zautomatyzowanych technologii (pozostających poza wpływem osób trzecich).

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że po wdrożeniu elektronicznego modelu przesyłania e-faktur należałoby uznać, iż będzie ona uprawniona do rozpoznania korekty zmniejszającej podstawę opodatkowania i podatek należny VAT w miesiącu wysłania e-faktury korygującej do nabywcy, gdyż jak wskazano wcześniej, techniczne rozwiązania dotyczące oprogramowań obsługujących pocztę elektroniczną zapewniają doręczenie poczty elektronicznej jej odbiorcy najdalej z kilkuminutowym opóźnieniem (co nie podlega jakiejkolwiek ingerencji). Przy czym warunkiem rozpoznania wskazanej daty korekty in minus będzie brak otrzymania przez Spółkę od nabywcy informacji wskazującej, że przesłana w formie elektronicznej e-faktura została odrzucona przez serwer nabywcy.

Równocześnie, abstrahując od powyższych rozważań, Spółka pragnie także zauważyć, iż w jej ocenie przywołany powyżej przepis art. 29a ust. 13 ustawy VAT stanowi środek krajowy naruszający zasady i cele określone w Dyrektywie 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347; dalej: Dyrektywa VAT). Przepisy Dyrektywy VAT, a w szczególności art. 73, art. 90, dotyczące ustalania podstawy opodatkowania, nie wprowadzają jako warunku do uznania istnienia prawa do obniżenia obrotu obowiązku posiadania dodatkowego dowodu.

Przepis ten należy w ocenie Spółki uznać jako naruszający podstawowe zasady wspólnotowego systemu podatku VAT, a w szczególności zasadę proporcjonalności oraz neutralności. Stanowisko to potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 12 listopada 2009r. (sygn. akt III SA/Wa 1255/09), w którym to wyroku Sąd podkreślił, iż "Warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, od którego uzależniona jest możliwość obniżenia podstawy opodatkowania (a w konsekwencji obniżenie podatku należnego) stanowi bowiem środek krajowy naruszający w nadmiernym stopniu cele i treść Dyrektywy 112. Brak jego spełnienia powoduje obciążenie ciężarem VAT - podatnika, w oderwaniu od jego rzeczywistej sytuacji podatkowej, naruszając nie tylko podstawowe zasady VAT takie jak: proporcjonalność VAT, neutralność VAT i opodatkowanie konsumpcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie uznania czy faktury elektroniczne mogą być przechowywane w dowolnym formacie elektronicznym w formie zbioru bazy danych zarchiwizowanych w elektronicznym archiwum w sposób określony w art. 112a ust. 1 Ustawy o VAT tzn. w podziale na okresy rozliczeniowe oraz zapewniając łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i ich czytelność,
  • nieprawidłowe w zakresie wskazania w którym momencie Spółka będzie uprawniona do rozpoznania zmniejszenia kwoty podatku należnego - wynikającego z e-faktury korygującej in minus, po wdrożeniu opisanego elektronicznego modelu przesyłania e-faktur.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 2 pkt 31 ustawy, ilekroć mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast ilekroć mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym pkt 32 art. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 106g ust. 1 ustawy faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Przepis art. 112 ustawy stanowi, że podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczeniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 112a ust. 1 ustawy, podatnicy przechowują:

wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie,

otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie

-w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Na podstawie art. 112a ust. 2 ustawy, podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju są obowiązani do przechowywania faktur na terytorium kraju.

W myśl art. 112a ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli faktury są przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej, w sposób umożliwiający organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur.

Podatnicy zapewniają organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, o których mowa w ust. 1 a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych (art. 112a ust. 4 ustawy).

Natomiast, na podstawie art. 106m ust. 1 ustawy, podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Zgodnie z art. 106m ust. 2 ustawy, przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

W myśl art. 106m ust. 3 ustawy, przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług (art. 106m ust. 4 ustawy).

Na podstawie art. 106m ust. 5 ustawy, poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 4, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Jak stanowi art. 106n ust. 1 stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Treść art. 106n ust. 2 wskazuje, że w przypadku przesyłania lub udostępniania temu samemu odbiorcy jednocześnie więcej niż jednej faktury elektronicznej dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz, o ile dla każdej faktury są dostępne wszystkie te dane.

Zauważyć należy, że dla potrzeb przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania, pojęcie kontrole biznesowe użyte w ww. art. 106m ust. 4 ustawy, należy rozumieć jako proces, za pośrednictwem którego podatnik tworzy, wdraża oraz aktualizuje dostateczny poziom pewności co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, że nie zmieniono danych dotyczących podatku VAT (integralność treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu przechowywania. Kontrola biznesowa powinna dawać pewną ścieżkę kontrolną, dzięki której można powiązać fakturę ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą bądź usługą.

Kontrole biznesowe powinny być odpowiednie do wielkości, działalności i rodzaju podatnika oraz powinny uwzględniać ilość i wartość transakcji, jak również ilość i rodzaj dostawców lub usługodawców oraz nabywców lub usługobiorców. W stosownych przypadkach uwzględnione powinny być także inne czynniki.

Przykładem kontroli biznesowej jest posiadanie dokumentów uzupełniających, takich jak zamówienie, umowa, dokument transportowy czy wezwanie do zapłaty, które będą towarzyszyły zaistniałym transakcjom handlowym

Z kolei, pojęcie wiarygodna ścieżka audytu, również użyte w ww. przepisie, oznacza, że związek pomiędzy dokumentami uzupełniającymi oraz realizowanymi transakcjami jest łatwy do prześledzenia (dzięki posiadaniu dostatecznych danych dla powiązania dokumentów), zgodny z ustalonymi w przedsiębiorstwie procedurami oraz odzwierciedla procesy, które faktycznie miały miejsce. Ścieżka audytu dla celów podatku VAT powinna zapewnić możliwy do skontrolowania związek pomiędzy fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług tak, aby umożliwić sprawdzenie, czy faktura odzwierciedla fakt, że dostawa towarów lub świadczenie usług miało miejsce. Przy czym środki, przy wykorzystaniu których podatnik może wykazać powyższy związek pozostawia się uznaniu podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka planuje rozpocząć przesyłanie kontrahentom faktur elektronicznych (dalej: e-faktury), w tym m.in. nabywcom ww. towarów i usług, które to faktury miałyby być przesyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej (faktura w formacie PDF stanowić będzie załącznik do e-maila). W takiej formie byłyby również wysyłane faktury korygujące.

Przesyłane kontrahentom e-faktury spełniać będą wszelkie kryteria, o których mowa w ustawie, w szczególności:

-będzie zapewniona ich autentyczność (wysłane będą z konkretnie ustalonego adresu e-mail Spółki, uprzednio wskazanego kontrahentom) i integralność (wysyłane będą jako dokument PDF w formie uniemożliwiającej edycję tego dokumentu);

-będą przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający:

łatwe odszukanie e-faktur,

bezzwłoczny dostęp organów kontrolnych do e-faktur;

-przed rozpoczęciem przesyłania e-faktur do kontrahentów Spółka uzyska od swoich kontrahentów akceptację na otrzymywanie od niej faktur drogą elektroniczną (zgoda będzie udzielona w formie porozumienia podpisanego przez osoby uprawnione ze strony Spółki i kontrahenta).

Każda e-faktura (w tym e-faktura korygująca) wysyłana będzie odrębną wiadomością e-mail. Wysyłanie wiadomości e-mail z załączoną e-fakturą w formacie PDF odbywać się będzie za pomocą programu PDF bezpośrednio z bazy wykorzystywanego w Spółce systemu informatycznego E. Wysyłka będzie dokonywana na adres przypisany danemu odbiorcy, który to adres zostanie Spółce wskazany przez kontrahenta w podpisanym porozumieniu jako właściwy dla celów odbioru wiadomości e-mail z załączonymi e-fakturami. Moment (data i godzina) wysłania wiadomości e-mail z e-fakturą będzie zapisywany automatycznie w stosownym archiwum elektronicznym w sposób umożliwiający zestawienie poszczególnych e-faktur z momentem ich wysyłki na serwer kontrahenta.

Powyższe oznacza, iż odbiorca otrzymał wiadomość, albowiem okoliczność niedostarczenia maila do odbiorcy (np. z powodu błędnego adresu e-mail lub awarii serwera odbiorcy faktury) jest potwierdzana stosowną wiadomością systemową generowaną automatycznie, która wskazuje przyczyny niedostarczenia wiadomości. W systemie Spółki zostanie zapisana i zarchiwizowana informacja wskazująca datę i godzinę wysłania maila z e-fakturą lub e-faktura korygującą na adres (serwer) nabywcy.

Po dokonaniu wysyłki e-faktury, tworzona będzie kopia danych elektronicznych faktury (wszystkie elementy wchodzące w skład faktury) do bazy archiwalnej. W tym celu stworzony zostanie skrypt archiwizujący dane (nagłówkowe i wszystkie pozycje znajdujące się na fakturach) z bazy produktywnej do archiwalnej.

Faktury przesłane drogą elektroniczną będą przechowywane w formacie elektronicznym stanowiącym bazę danych a konwersja formatu elektronicznego faktury (np. z formatu PDF na XML, czy XML na PDF) nie naruszy ani integralności treści faktury, ani autentyczności jej pochodzenia. Systemy informatyczne nie ingerują bowiem w treść faktury, lecz zmienią jedynie jej format elektroniczny, w celu umożliwienia przetworzenia zawartych w niej danych dla potrzeb systemów finansowo-księgowych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz mając na uwadze fakt, że jak wskazano we wniosku proponowana przez Wnioskodawcę metoda przesyłania faktur w formie elektronicznej w formacie PDF jako załącznik do e-maila oraz metoda przechowywania faktur w formacie elektronicznym stanowiącym bazę danych a konwersja formatu elektronicznego faktury (np. z formatu PDF na XML, czy XML na PDF) nie naruszy ani integralności treści faktury, ani autentyczności jej pochodzenia, spełnia warunki autentyczności i integralności, o których mowa w art. 106m ustawy o VAT, oraz pozwala na ich łatwe odszukanie oraz bezzwłoczny dostęp w przypadku kontroli, zatem należy stwierdzić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, przesyłanie oraz przechowywanie faktur w formie elektronicznej, jest zgodne z powyższymi przepisami. Z uwagi na to, że faktury będą przez Wnioskodawcę przechowywane w sposób określony w art. 106m Wnioskodawca zapewni autentyczność i integralność treści w okresie do upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego zakreślonego pytaniem nr 1 uznaje się za prawidłowe.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy mieć na uwadze niżej wskazane przepisy dotyczące podatku od towarów i usług:

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 10 podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Według art. 29a ust. 14 przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z treści art. 29a ust. 15 wynika, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;

dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;

gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Stosownie do art. 29a ust. 16 w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na mocy art. 106j ust. 1 w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

Przepis art. 106j ust. 2 stanowi, że faktura korygująca powinna zawierać:

1.wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA albo wyraz KOREKTA;

2.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3.dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4.przyczynę korekty;

5.jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6.w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Jak wynika z art. 106j ust. 3 w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;

może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że każda e-faktura (w tym e-faktura korygująca) wysyłana będzie odrębną wiadomością e-mail. Wysyłanie wiadomości e-mail z załączoną e-fakturą w formacie PDF odbywać się będzie za pomocą programu PDF bezpośrednio z bazy wykorzystywanego w Spółce systemu informatycznego E. Wysyłka będzie dokonywana na adres przypisany danemu odbiorcy, który to adres zostanie Spółce wskazany przez kontrahenta w podpisanym porozumieniu jako właściwy dla celów odbioru wiadomości e-mail z załączonymi e-fakturami. Moment (data i godzina) wysłania wiadomości e-mail z e-fakturą będzie zapisywany automatycznie w stosownym archiwum elektronicznym w sposób umożliwiający zestawienie poszczególnych e-faktur z momentem ich wysyłki na serwer kontrahenta. Zdaniem Wnioskodawcy powyższe oznacza, iż odbiorca otrzymał wiadomość, albowiem okoliczność niedostarczenia maila do odbiorcy (np. z powodu błędnego adresu e-mail lub awarii serwera odbiorcy faktury) jest potwierdzana stosowną wiadomością systemową generowaną automatycznie, która wskazuje przyczyny niedostarczenia wiadomości. W systemie Spółki zostanie zapisana i zarchiwizowana informacja wskazująca datę i godzinę wysłania maila z e-fakturą lub e-faktura korygującą na adres (serwer) nabywcy.

Dokonując oceny opisanego zdarzenia przyszłego zauważyć należy przede wszystkim, że ww. przytoczone regulacje ustawy o VAT stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Uregulowania zawarte w ustawie o VAT mają na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. W wyroku tym TSUE wskazał, iż () posiadanie przez dostawcę towarów lub usług potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług nadaje się do tego, by wykazać, iż ów nabywca został poinformowany o fakcie, że powinien on obliczyć zakres swego ewentualnego prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie wskazanej korekty faktury. () Ponadto, mając na uwadze, że posiadanie omawianego potwierdzenia odbioru umożliwia dostawcom towarów i usług obliczenie należnego podatku VAT na podstawie kwot wskazanych na korekcie faktury lub uzyskanie zwrotu całości nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych, wymóg ów co do zasady nie podważa neutralności podatku VAT. () Jeżeli uzyskanie w rozsądnym terminie przez dostawcę towarów lub usług zwrotu nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych na podstawie pierwotnej faktury jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione ze względu na warunek sporny w postępowaniu krajowym, to zasady neutralności podatku VAT i proporcjonalności wymagają, by dane państwo członkowskie umożliwiło podatnikowi wykazanie przed organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury. W tym celu mogą posłużyć kopie korekty faktury i pisma z przypomnieniem skierowane do nabywcy towarów lub usług celem wysłania potwierdzenia odbioru oraz, jak podniosła KFP na rozprawie co nie zostało w tym aspekcie zakwestionowane dowody zapłaty lub przedłożenie dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług.

Podsumowując powyższe rozważania TSUE stwierdził, że Wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy VAT. Zasady neutralności podatku VAT oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednakże, jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed krajowymi organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

W powołanym wyżej wyroku Trybunał stanął na stanowisku, że o ile samo zawarcie przez przepis prawa krajowego obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury nie narusza reguł wspólnotowych podatku od wartości dodanej, to jednak w praktyce mogłoby do takiego naruszenia dochodzić, poprzez zawężanie w niektórych sytuacjach możliwości dowodzenia przez podatnika, iż nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyrażone w przywołanym wyroku jest zatem warunkowe w tym znaczeniu, że Sąd ten uzależnił znaczenie uzyskania potwierdzenia otrzymania korekty faktury dla obniżenia podstawy opodatkowania od wystąpienia szczególnych okoliczności w postaci braku możliwości lub nadmiernych trudności w uzyskaniu przez podatnika tego potwierdzenia w rozsądnym terminie, dopuszczając w szczególnych przypadkach substytuty tego potwierdzenia.

Należy podkreślić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają żadnego wymogu dotyczącego formy takiego potwierdzenia. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, że kontrahent odebrał fakturę korygującą. Czyni zadość warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną.

Przy ocenie zgodności zapisów ustawy o VAT z prawem wspólnotowym ten wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwości do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, iż podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź też prawa tego nie ma.

Nie oznacza to jednak, że podatnik może w ogóle zrezygnować z otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Wnioskodawca wskazał, że każda e-faktura (w tym e-faktura korygująca) wysyłana będzie odrębną wiadomością e-mail. Wysyłanie wiadomości e-mail z załączoną e-fakturą w formacie PDF odbywać się będzie za pomocą programu PDF bezpośrednio z bazy wykorzystywanego w Spółce systemu informatycznego E. Wysyłka będzie dokonywana na adres przypisany danemu odbiorcy, który to adres zostanie Spółce wskazany przez kontrahenta w podpisanym porozumieniu jako właściwy dla celów odbioru wiadomości e-mail z załączonymi e-fakturami. Moment (data i godzina) wysłania wiadomości e-mail z e-fakturą będzie zapisywany automatycznie w stosownym archiwum elektronicznym w sposób umożliwiający zestawienie poszczególnych e-faktur z momentem ich wysyłki na serwer kontrahenta. Zdaniem Wnioskodawcy powyższe oznacza, iż odbiorca otrzymał wiadomość, albowiem okoliczność niedostarczenia maila do odbiorcy (np. z powodu błędnego adresu e-mail lub awarii serwera odbiorcy faktury) jest potwierdzana stosowną wiadomością systemową generowaną automatycznie, która wskazuje przyczyny niedostarczenia wiadomości.

Wymienione przez Wnioskodawcę okoliczności nie uzasadniają jednak uznania za posiadanie przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę samego wysłania pocztą elektroniczną faktury korygującej bez otrzymania informacji zwrotnej, z której wynikałoby, że kontrahent faktycznie tę fakturę korygują otrzymał.

Systemy elektroniczne dają użytkownikom liczne formy potwierdzania otrzymywanej korespondencji lub informowania o jej doręczeniu, zatem przyjęcie założenia, że odbiorca otrzymał wiadomość, albowiem okoliczność niedostarczenia maila do odbiorcy (np. z powodu błędnego adresu e-mail lub awarii serwera odbiorcy faktury) jest potwierdzana stosowną wiadomością systemową generowaną automatycznie, która wskazuje przyczyny niedostarczenia wiadomości, nie jest wystarczającym argumentem przemawiającym za zaniechaniem przez Wnioskodawcę starań dotyczących posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej drogą elektroniczną, zwłaszcza że jak podaje w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca uzyskuje on pisemne zgody od klientów na wysyłanie faktur w formie elektronicznej.

Podkreślić raz jeszcze należy, że ustawodawca w analizowanych przepisach nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ani powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani orzeczenie TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności.

Teza ta nie uzasadnia jednak pozbawienia się przez Wnioskodawcę a priori możliwości posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej w formie elektronicznej zakładając z góry zaniechanie otrzymania takiego potwierdzenia.

Mając powyższe na względzie tut. organ stwierdza, że fakt wysłania przez Wnioskodawcę faktury korygującej na podany adres mailowy kontrahenta nie może stanowić dla Wnioskodawcy potwierdzenia otrzymania przez nabywcę tej faktury korygującej. Sama wysyłka faktury korygującej nie może być jednocześnie dowodem jej doręczenia. Zatem samo wysłanie faktury korygującej na podany adres mailowy bez posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru tej faktury korygującej przez kontrahenta nie wyczerpuje przesłanek warunkujących prawo do obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego zakreślonego pytaniem nr 2 uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK