Jak sklasyfikować nagrody dla uczestników konkursów organizowanych przez inne podmioty, w których gmina (miasto) jest współorganizatorem lub konkurs odbywa się pod patronatem gminy/miasta/prezydenta/burmistrza? Czy dodatkowe upominki dla zwycięzców czy uczestników konkursów, zawodów itp., wręczane przez prezydenta/burmistrza, powinny być ujęte również w tym paragrafie? Czy paragraf ten obejmuje również zakup pucharów, statuetek, dyplomów, medali w zawodach sportowych i turniejach?
Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej) ustala, że § 419 "Nagrody konkursowe" obejmuje nagrody dla:
● osób fizycznych,
● osób prawnych,
● innych jednostek organizacyjnych,
- dotyczy to również zakupu nagród rzeczowych.
Ma to być nagroda konkursowa, więc najpierw musi być zorganizowany konkurs, przy czym w rozporządzeniu o klasyfikacji budżetowej nie zapisano, przez jaki podmiot taki konkurs powinien być zorganizowany. Konkursy takie mogą zarówno organizować szkoły, urzędy i inne jednostki stosujące klasyfikację budżetową, które zgodnie z zadaniami statutowymi (czy też ustaleniami regulaminu organizacyjnego) mogą konkursy organizować. Istotne jest, nie wynika to wprost z opisu paragrafu, ale z zasad ponoszenia wydatków i standardów kontroli zarządczej (art. 44 ustawy z 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych), że konieczne jest posiadanie dokumentów potwierdzających, że zorganizowano konkurs, czyli regulamin konkursu, w którym powinno być ustalone, jakie nagrody otrzymają zwycięzcy tego konkursu.
Zwróćmy uwagę, że ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych) przychód z tytułu nagród kwalifikuje do tzw. przychodów z innych źródeł. W sytuacji kiedy te przychody zostały otrzymane z tytułu nagród w konkursach, to zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają one opodatkowaniu 10-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym, z wyjątkiem sytuacji, kiedy przychód ten korzysta ze zwolnienia podatkowego do 760 zł, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pojęcie "konkursu" nie zostało zdefiniowane w obowiązujących przepisach. Rozwiązaniem tego problemu wydaje się odwołanie do definicji zawartych np. w słownikach języka polskiego przytaczanych przez organy skarbowe (patrz: Interpretacja podatkowa).
W związku z tym, aby mówić o konkursie, powinien zostać opracowany jego regulamin (warunki wstępne), z którego będzie wynikać:
● kto w nim może wystartować,
● na czym polega współzawodnictwo,
● jakie są etapy,
● jakie są nagrody i warunki ich przyznania.
Z przytoczonych pojęć można wyciągnąć wniosek, że zawody są pewną formą konkursu, ponieważ ma do nich zastosowanie regulamin rozgrywek, w których określa się warunki zdobycia medalu, pucharu itd.
INTERPRETACJA PODATKOWA
Konkurs to:
● impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami (Słownik Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN);
● impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś (Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Europa);
● zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród (Domowy Popularny Słownik Języka Polskiego, pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada).
Interpretacja podatkowa z 10 kwietnia 2012 r. dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, znak IPTPB1/415-383/11-4/KO
Jeśli gmina, jako współorganizator, zgodnie z zawartą umową, zobowiąże się do zapewnienia określonych nagród, to będzie można uzasadnić zakup pucharów czy innych nagród - w takim przypadku jak najbardziej prawidłowe będzie klasyfikowanie tego wydatku w § 419. Natomiast zarządzając ryzykiem stosowania tego paragrafu, nie klasyfikowałbym jako nagród upominków, które są wręczane niezależnie od przyznanych nagród każdemu uczestnikowi konkursu czy zawodów sportowych. Gadżety typu: smycze, pendrive'y, kubki z logo miasta czy gminy, mają raczej na celu promowanie tej jednostki samorządu terytorialnego, więc stanowią raczej materiał promocyjny, który - moim zdaniem - powinien być klasyfikowany w § 421 "Zakup materiałów i wyposażenia".
PIOTR WIECZOREK
specjalista ds. rachunkowości i kontroli, niezależny doradca i certyfikowany trener
PODSTAWY PRAWNE
● art. 44 ustawy z 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 195)
● art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 195)
● załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 242)