Biuletyn VAT 7/2014, data dodania: 26.03.2014

Jaki jest termin wystawienia faktury korygującej

Od 2011 r. stosowaliśmy błędną stawkę VAT. Czy możemy jeszcze wystawić faktury korygujące za ten okres? Czy nie jest za późno?

PROBLEM

RADA

Nie, zobowiązania za 2011 r. nie uległy jeszcze przedawnieniu, dlatego nadal można, a jeśli była stosowana zaniżona stawka - nawet trzeba wystawić faktury korygujące.

UZASADNIENIE

Podatnicy wystawiający faktury korygujące mogą mieć wątpliwości, jaki jest termin na ich wystawienie. Z jednej strony przepisy wskazują zdarzenia, które powodują konieczność skorygowania dokumentu pierwotnego, a z drugiej żaden przepis zarówno ustawy o VAT, jak i rozporządzenia wykonawczego nie precyzuje, w jakim terminie należy wystawić fakturę korygującą.

Od 1 stycznia 2014 r. zagadnienia dotyczące faktur, w tym faktur korygujących, zostały przeniesione do ustawy o VAT (art. 106j ust. 1 ustawy o VAT). Podatnik wystawia fakturę korygującą, jeżeli po wystawieniu faktury:

● udzielił obniżki ceny w formie rabatu,

● udzielił opustów i obniżek cen,

● dokonał zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

● dokonał zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,

● podwyższył cenę lub stwierdził pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Przepisy wskazują jedynie zdarzenia, w przypadku których należy wystawić fakturę korygującą, oraz elementy tej faktury. Nie ma natomiast zapisów, które regulowałyby termin wystawienia faktury korygującej. Dlatego bezpiecznym dla podatnika rozwiązaniem jest wystawienie faktury korygującej jak najszybciej, czyli niezwłocznie po wystąpieniu zdarzenia będącego podstawą do wystawienia korekty. Natomiast ostateczny termin na wystawienie faktur wyznacza termin przechowywania dokumentów.

Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (art. 112 ustawy o VAT).

Wobec tego podatnicy są obowiązani zachować faktury, a także korekty do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zatem terminem granicznym w zakresie rozliczania transakcji i ich dokumentowania jest upływ terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W konsekwencji podatnik może wystawić fakturę korygującą najpóźniej do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego za dany okres rozliczeniowy. Zasady przedawnienia zobowiązania podatkowego reguluje Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Pogląd ten został potwierdzony przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z 2 października 2012 r. (sygn. akt I FSK 1897/11) uznał, że:

(...) istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu określonego okresu czasu zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa (art. 59 § 1 pkt 9 tej ustawy), wobec czego organ podatkowy nie może korygować wielkości zobowiązania podatkowego (a w przypadku podatku od towarów i usług również kwoty podatku do zwrotu lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy) czy też skutecznie domagać się od podatnika zapłaty podatku, zobowiązanie podatkowe przestaje bowiem istnieć. Jednocześnie jednak z upływem terminu przedawnienia również podatnik traci uprawnienie do dokonywania korekt mających wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego albo kwoty podatku do zwrotu lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Powyżej przytoczone przepisy Ordynacji podatkowej regulujące instytucję przedawnienia mają uniwersalny charakter i odnoszą się do wszystkich rodzajów podatków. Oznacza to, że nie ma potrzeby powtarzania analogicznych przepisów w ustawach dotyczących poszczególnych podatków.

Reasumując, ponieważ zobowiązania za 2011 r. nie uległy jeszcze przedawnieniu, Państwa firma może, a jeśli zaniżono stawkę - nawet musi dokonać korekty. Sposób rozliczenia zależy od tego, na czym polegała pomyłka. Gdy stosowano zaniżoną stawkę, korekty należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Faktury rozliczamy niezależnie od tego, kiedy nabywca otrzymał fakturę korygującą.

Gdy będzie to korekta "in minus", prawo do jej rozliczenia jest uzależnione od tego, kiedy nabywca otrzyma fakturę korygującą. Fakturę korygującą rozliczamy w miesiącu, w którym dotarła ona do nabywcy, pod warunkiem że przed tym terminem otrzymamy potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Gdy otrzymamy je w terminie późniejszym, rozliczenia należy dokonać w rozliczenie za okres, w którym to potwierdzenie otrzymamy. Obowiązujące obecnie przepisy pozwalają na rozliczenie faktury korygującej mimo braku potwierdzenia jej odbioru. Dzieje się tak, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury, a z dokumentacji wynika, że nabywca wie, iż transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze.

UWAGA!

W 2014 r. można korygować zobowiązania, których termin płatności minął w 2009 r.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 29a ust. 13-15, art. 112 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Łukasz Gogol

ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK