Biuletyn Głównego Księgowego 7/2017, data dodania: 24.06.2017

Dotacje na inwestycje w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa to jednostka organizacyjna, której wydatki są wydatkami budżetu państwa bądź jednostki samorządu terytorialnego, a dochody są dochodami budżetu państwa bądź jednostki samorządu terytorialnego. Wysokość wydatków w jednostce budżetowej nie zależy od wysokości osiągniętych przez nią dochodów. Uniezależnienie wydatków od dochodów jest stosowane tam, gdzie usługi świadczone są nieodpłatnie albo opłaty za te usługi nie pokrywają kosztów poniesionych na ich wytworzenie. Taki sposób finansowania nazywany jest zasadą rozliczeń brutto.

Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan finansowy, czyli plan dochodów i wydatków. Ujęte w planie finansowym, ale niezrealizowane w danym roku wydatki wygasają z upływem roku budżetowego i jednostka zobowiązana jest do zwrotu niezrealizowanych wydatków dysponentowi, od którego je otrzymała.

Istnieją wyjątki od tej zasady. Nie wygasają z upływem roku wydatki budżetu państwa:

  • których planowanym źródłem finansowania są przychody z kredytów zagranicznych;
  • przeznaczone na finansowanie zadań, programów i projektów realizowanych ze środków pochodzących:
  1. z budżetu Unii Europejskiej,
  2. ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt a);
  • których źródłem finansowania są dochody własne państwowych jednostek budżetowych;
  • zgromadzone na rachunku funduszy motywacyjnych.

Szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla jednostek budżetowych są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Państwowe jednostki budżetowe ujmują w księgach rachunkowych:

  • podatkowe i niepodatkowe dochody budżetu państwa i wydatki budżetu państwa faktycznie (kasowo) zrealizowane na rachunkach bankowych dochodów lub wydatków budżetowych w danym roku budżetowym,
  • wydatki budżetu środków europejskich faktycznie (kasowo) zrealizowane lub zrealizowane przez BGK na podstawie zleceń płatności w danym roku budżetowym.

W załączniku nr 3 do wymienionego rozporządzenia jest określony plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Plan kont stanowi podstawę do opracowania zakładowego planu kont.

 

Ustalając zakładowy plan kont, należy się kierować następującymi zasadami:

  • konta wskazane w planach kont należy traktować jako standardową liczbę kont, która może być ograniczona jedynie o konta służące do księgowania operacji gospodarczych niewystępujących w jednostce lub placówce albo uzupełniona o konta zgodne co do treści ekonomicznej, w tym również z wykorzystaniem symboli kont, które nie mają zastosowania w jednostce;
  • plan kont dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być uzupełniony, w miarę potrzeby, o właściwe konta planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych;
  • konta wskazane w planach kont ujętych w załącznikach do rozporządzenia mogą być dzielone na dwa lub więcej kont syntetycznych;
  • zakładowy plan kont powinien uwzględniać ustalenia dysponenta części budżetowej lub zarządu jednostki samorządu terytorialnego dotyczące zasad grupowania operacji gospodarczych istotnych dla rodzaju działalności;
  • zakładowy plan kont powinien zapewniać możliwość sporządzenia sprawozdań finansowych, sprawozdań budżetowych lub innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach.

 

Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych

I. Wykaz kont

Konta bilansowe

Zespół 0 - Majątek trwały

011 - Środki trwałe

013 - Pozostałe środki trwałe

014 - Zbiory biblioteczne

015 - Mienie zlikwidowanych jednostek

016 - Dobra kultury

017 - Uzbrojenie i sprzęt wojskowy

020 - Wartości niematerialne i prawne

030 - Długoterminowe aktywa finansowe

071 - Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

072 - Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych

073 - Odpisy aktualizujące długoterminowe aktywa finansowe

077 - Umorzenie uzbrojenia i sprzętu wojskowego

080 - Środki trwałe w budowie (inwestycje)

 

Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe

101 - Kasa

130 - Rachunek bieżący jednostki

131 - Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych

132 - Rachunek dochodów jednostek budżetowych

134 - Kredyty bankowe

135 - Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia

136 - Rachunek państwowych funduszy celowych

137 - Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi

138 - Rachunek środków europejskich

139 - Inne rachunki bankowe

140 - Krótkoterminowe aktywa finansowe

141 - Środki pieniężne w drodze

 

Zespół 2 - Rozrachunki i rozliczenia

201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych

222 - Rozliczenie dochodów budżetowych

223 - Rozliczenie wydatków budżetowych

224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich

225 - Rozrachunki z budżetami

226 - Długoterminowe należności budżetowe

227 - Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich

228 - Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi

229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

230 - Rozliczenia z budżetem środków europejskich

231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń

234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami

240 - Pozostałe rozrachunki

245 - Wpływy do wyjaśnienia

290 - Odpisy aktualizujące należności

 

Zespół 3 - Materiały i towary

300 - Rozliczenie zakupu

310 - Materiały

330 - Towary

340 - Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów

 

Zespół 4 - Koszty według rodzajów i ich rozliczenie

400 - Amortyzacja

401 - Zużycie materiałów i energii

402 - Usługi obce

403 - Podatki i opłaty

404 - Wynagrodzenia

405 - Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia

409 - Pozostałe koszty rodzajowe

490 - Rozliczenie kosztów

 

Zespół 5 - Koszty według typów działalności i ich rozliczenie

500 - Koszty działalności podstawowej

530 - Koszty działalności pomocniczej

550 - Koszty zarządu

580 - Rozliczenie kosztów działalności

 

Zespół 6 - Produkty

600 - Produkty gotowe i półfabrykaty

620 - Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów

640 - Rozliczenia międzyokresowe kosztów

 

Zespół 7 - Przychody, dochody i koszty

700 - Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia

720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych

730 - Sprzedaż towarów i wartość ich zakupu

740 - Dotacje i środki na inwestycje

750 - Przychody finansowe

751 - Koszty finansowe

760 - Pozostałe przychody operacyjne

761 - Pozostałe koszty operacyjne

 

Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy

800 - Fundusz jednostki

810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje

820 - Rozliczenie wyniku finansowego

840 - Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów

851 - Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

853 - Fundusze celowe

855 - Fundusz mienia zlikwidowanych jednostek

860 - Wynik finansowy

870 - Podatki i obowiązkowe rozliczenia z budżetem obciążające wynik finansowy

 

Konta pozabilansowe

970 - Płatności ze środków europejskich

975 - Wydatki strukturalne

976 - Wzajemne rozliczenia między jednostkami

980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

981 - Plan finansowy niewygasających wydatków

982 - Plan wydatków środków europejskich

983 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego

984 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat

985 - Zaangażowanie środków samorządowych zakładów budżetowych

990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym

992 - Zapewnienia finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa

998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat

 

Ewidencja środków europejskich w jednostce budżetowej

Zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych ze środków europejskich to:

  • płatności - część odpowiadająca wkładowi środków europejskich,
  • dotacja celowa - część odpowiadająca wkładowi krajowemu (współfinansowanie).

 Dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich odpowiada Minister Finansów, obsługę bankową płatności prowadzi zaś Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności. W przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa albo przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy. Płatność może być udzielana w formie zaliczki lub refundacji wydatków. Zlecenie płatności może dotyczyć kwoty wydatków kwalifikowanych zgodnie z kryteriami określonymi na podstawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zgodnie z zapisami ustawy dotacje celowe to środki przekazane nie tylko na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich, ale także m.in. na finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, a także kosztów realizacji inwestycji. Udzielenie dotacji celowej dla jednostek samorządu terytorialnego określają odrębne przepisy.

 

Uwaga

Ewidencja księgowa w jednostce budżetowej środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej jest uzależniona od sposobu przepływu tych środków, czy też dokonywania związanych z tym płatności.

Jednostka samorządu terytorialnego (organ) jest beneficjentem. Beneficjentami nie są natomiast jednostki budżetowe, gdyż nie mają osobowości prawnej. Środki budżetu ze środków europejskich są dla jednostek samorządu terytorialnego dochodem budżetu.

 

Ewidencja przepływów środków europejskich w jednostce budżetowej

I wariant - nie jest zakładane odrębne konto na środki unijne

 

  1. Faktura - część krajowa + część współfinansowana

Wn 080 "Inwestycje" (środki trwałe w budowie) - analityka część krajowa § 6059

Wn 080 "Inwestycje" (środki trwałe w budowie) - analityka część europejska § 6057

Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

 

  1. Wpływ środków na wydatki - część krajowa

Wn 130 "Rachunek bieżący jednostki"

Ma 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

 

  1. Zapłata zobowiązania na rzecz wykonawcy

Wn 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Ma 130 "Rachunek bieżący jednostki"

 

  1. Sprawozdanie o wydatkach część krajowa RB 28s

Wn 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Ma 800 "Fundusz jednostki"

 

  1. Wpływ na rachunek jednostki części europejskiej

Wn 130 "Rachunek bieżący jednostki"

Ma 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

 

  1. Zapłata zobowiązania na rzecz wykonawcy

Wn 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Ma 130 "Rachunek bieżący jednostki"

 

  1. Sprawozdanie o wydatkach część europejska RB28

Wn 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Ma 800 "Fundusz jednostki"

 

II wariant - na środki unijne zakładane jest odrębne konto

 

  1. Faktura - część krajowa

Wn 080 "Inwestycje" (środki trwałe w budowie) - analityka część krajowa § 6059

Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

 

  1. Faktura --część europejska

Wn 080 "Inwestycje" (środki trwałe w budowie) - analityka część europejska § 6057

Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

 

  1. Otrzymanie przez jednostkę środków - część krajowa

Wn 130 "Rachunek bieżący jednostki"

Ma 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

 

  1. Zapłata faktury (część krajowa)

Wn 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Ma 130 "Rachunek bieżący jednostki"

 

  1. Sprawozdanie RB-28s - część krajowa

Wn 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Ma 800 "Fundusz jednostki"

 

  1. Zapłata z BGK bezpośrednio na rachunek kontrahenta - część europejska

Wn 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Ma 227 "Rozliczenie środków z budżetu środków europejskich"

 

  1. Sprawozdanie o wydatkach - część europejska

Wn 227 "Rozliczenie środków z budżetu środków europejskich"

Ma 800 "Fundusz jednostki"

 

III wariant - przy braku przepływów środków przez rachunki bankowe jednostki

 

  1. Faktura - część krajowa

Wn 080 "Inwestycje" (środki trwałe w budowie) - analityka część krajowa § 6059

Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

 

  1. Faktura - część europejska

Wn 080 "Inwestycje" (środki trwałe w budowie) - analityka część europejska § 6057

Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

 

  1. Otrzymanie przez jednostkę środków - część krajowa

Wn 130 "Rachunek bieżący jednostki"

Ma 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

 

  1. Zapłata faktury (część krajowa)

Wn 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Ma 130 "Rachunek bieżący jednostki"

 

  1. Sprawozdanie RB 28s - część krajowa

Wn 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Ma 800 "Fundusz jednostki"

 

  1. Zapłata z BGK bezpośrednio na rachunek kontrahenta - część europejska

Wn 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Ma 227 "Rozliczenie środków z budżetu środków europejskich"

 

  1. Sprawozdanie o wydatkach - część europejska

Wn 227 "Rozliczenie środków z budżetu środków europejskich"

Ma 800 "Fundusz jednostki"

 

Poniżej są przedstawione także ewidencje przepływów środków europejskich w samorządzie (organ)

I wariant - nie jest zakładane odrębne konto na środki unijne

  1. Przekazanie środków (część krajowa) z dochodów na wydatki do jednostki realizującej projekt

Wn 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Ma 133 "Rachunek budżetu"

 

  1. Rozliczenie na podstawie sprawozdania jednostki

Wn 902 "Wydatki budżetu"

Ma 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

 

  1. Wpływ na rachunek budżetu części europejskiej

Wn 133 "Rachunek budżetu"

Ma 901 "Dochody budżetu"

 

  1. Przekazanie do jednostki środków stanowiących część europejską

Wn 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Ma 133 "Rachunek budżetu"

 

  1. Sprawozdanie jednostki

Wn 902 "Wydatki budżetu"

Ma 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

 

  1. Przeniesienie dochodów

Wn 901 "Dochody budżetu"

Ma 961 "Wynik wykonania budżetu"

 

  1. Przeksięgowanie kosztów

Wn 961 "Wynik wykonania budżetu"

Ma 902 "Wydatki budżetu"

 

II wariant - na środki unijne zakładane jest odrębne konto

  1. Przekazanie środków do jednostki - część krajowa - 200 000 zł

Wn 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Ma 133 "Rachunek budżetu"

 

  1. Sprawozdanie jednostki Rb-28s - część krajowa - 200 000 zł.

Wn 902 "Wydatki budżetu"

Ma 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

 

  1. Sprawozdanie jednostki Rb-28s - część europejska - 800 000 zł

Wn 902 "Wydatki budżetu"

Ma 901 "Dochody budżetu"

 

III wariant - przy braku przepływów środków przez rachunki bankowe jednostki

  1. Przekazanie środków do jednostki - część krajowa

Wn 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Ma 133 "Rachunek budżetu"

 

  1. Sprawozdanie jednostki Rb-28s - część krajowa

Wn 902 "Wydatki budżetu"

Ma 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych"

 

  1. Sprawozdanie jednostki Rb-28s - część europejska

Wn 902 "Wydatki budżetu"

Ma 901 "Dochody budżetu"

 

II. Opis kont - (fragmenty)

Konto 011 - "Środki trwałe"

Konto 011 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z wykonywaną działalnością jednostki.

Na stronie Wn konta 011 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Ma - zmniejszenia stanu i wartości początkowej środków trwałych.

Na stronie Wn konta 011 ujmuje się w szczególności:

1) przychody nowych lub używanych środków trwałych pochodzących z zakupu gotowych środków trwałych lub inwestycji oraz wartość ulepszeń zwiększających wartość początkową środków trwałych;

2) przychody środków trwałych nowo ujawnionych;

3) nieodpłatne przyjęcie środków trwałych;

4) zwiększenia wartości początkowej środków trwałych dokonywane na skutek aktualizacji ich wyceny.

Na stronie Ma konta 011 ujmuje się w szczególności:

1) wycofanie środków trwałych z używania na skutek ich likwidacji, z powodu zniszczenia, zużycia, sprzedaży oraz nieodpłatnego przekazania;

2) ujawnione niedobory środków trwałych;

3) zmniejszenia wartości początkowej środków trwałych dokonywane na skutek aktualizacji ich wyceny.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 011 powinna umożliwić:

1) ustalenie wartości początkowej poszczególnych obiektów środków trwałych;

2) ustalenie osób lub komórek organizacyjnych, którym powierzono środki trwałe;

3) należyte obliczenie umorzenia i amortyzacji.

Konto 011 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej.

 

Konto 071 - "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych"

Konto 071 służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają umorzeniu według stawek amortyzacyjnych stosowanych przez jednostkę.

Odpisy umorzeniowe są dokonywane w korespondencji z kontem 400.

Na stronie Ma konta 071 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Wn - zmniejszenia umorzenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Ewidencję szczegółową do konta 071 prowadzi się według zasad podanych w wyjaśnieniach do kont 011 i 020.

Konto 071 może wykazywać saldo Ma, które wyraża stan umorzenia wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

 

Konto 080 - "Środki trwałe w budowie (inwestycje)"

Konto 080 służy do ewidencji kosztów środków trwałych w budowie oraz do rozliczenia kosztów środków trwałych w budowie na uzyskane efekty inwestycyjne.

Na stronie Wn konta 080 ujmuje się w szczególności:

1) poniesione koszty dotyczące środków trwałych w budowie w ramach inwestycji prowadzonych zarówno przez obcych wykonawców, jak i we własnym imieniu;

2) poniesione koszty dotyczące przekazanych do montażu, lecz jeszcze nieoddanych do używania maszyn, urządzeń oraz innych przedmiotów, zakupionych od kontrahentów oraz wytworzonych w ramach własnej działalności gospodarczej;

3) poniesione koszty ulepszenia środka trwałego (przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja), które powodują zwiększenie wartości użytkowej środka trwałego.

Na stronie Ma konta 080 ujmuje się wartość uzyskanych efektów, w szczególności:

1) środków trwałych,

2) wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych środków trwałych w budowie.

Na koncie 080 można księgować również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków trwałych.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 080 powinna zapewnić co najmniej wyodrębnienie kosztów środków trwałych w budowie według poszczególnych rodzajów efektów inwestycyjnych oraz skalkulowanie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia poszczególnych obiektów środków trwałych.

Konto 080 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość kosztów środków trwałych w budowie i ulepszeń.

 

Konto 130 - "Rachunek bieżący jednostki"

Konto 130 służy do ewidencji stanu środków pieniężnych oraz obrotów na rachunku bankowym z tytułu wydatków i dochodów (wpływów) budżetowych objętych planem finansowym.

Na stronie Wn konta 130 ujmuje się wpływy środków pieniężnych:

1) otrzymanych na realizację wydatków budżetowych zgodnie z planem finansowym oraz dla dysponentów niższego stopnia, w korespondencji z kontem 223;

2) z tytułu zrealizowanych przez jednostkę dochodów budżetowych (ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji dochodów budżetowych), w korespondencji z kontem 101, 221 lub innym właściwym kontem.

Na stronie Ma konta 130 ujmuje się:

1) zrealizowane wydatki budżetowe zgodnie z planem finansowym jednostki, jak również środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych (ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji wydatków budżetowych), w korespondencji z właściwymi kontami zespołów: 1, 2, 3, 4, 7 lub 8;

2) okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu, w korespondencji z kontem 222;

3) okresowe przelewy środków pieniężnych dla dysponentów niższego stopnia (ewidencja szczegółowa według dysponentów, którym przelano środki pieniężne), w korespondencji z kontem 223.

Zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem. Na koncie 130 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny. Ewidencja szczegółowa do konta 130 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego dochodów i wydatków budżetowych.

Konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bieżącym jednostki budżetowej. Saldo konta 130 jest równe sald wynikających z ewidencji szczegółowej prowadzonej dla kont:

1) wydatków budżetowych; konto 130 w zakresie wydatków budżetowych może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych otrzymanych na realizację wydatków budżetowych, a niewykorzystanych do końca roku;

2) dochodów budżetowych; konto 130 w zakresie dochodów budżetowych może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych z tytułu zrealizowanych dochodów budżetowych, które do końca roku nie zostały przelane do budżetu.

Saldo konta 130 ulega likwidacji przez księgowanie:

1) przelewu środków pieniężnych niewykorzystanych do końca roku, w korespondencji z kontem 223;

2) przelewu do budżetu dochodów budżetowych pobranych, lecz nieprzelanych do końca roku, w korespondencji z kontem 222.

 

Konto 138 - "Rachunek środków europejskich"

Konto 138 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na rachunkach bankowych, związanych z realizacją programów i projektów finansowanych ze środków europejskich.

Na koncie 138 dokonuje się księgowań na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić zgodność zapisów między jednostką a bankiem.

Na stronie Wn konta 138 ujmuje się w szczególności wpływy środków pieniężnych w korespondencji z kontem 227, a na stronie Ma ujmuje się w szczególności wypłaty środków pieniężnych na realizację programów i projektów finansowanych z tych środków.

Ewidencja szczegółowa do konta 138 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego i powinna zapewniać możliwość ustalenia stanu poszczególnych środków pieniężnych według źródeł ich pochodzenia. Ewidencja ta powinna umożliwiać również ustalenie stanu tych środków odpowiednio w podziale na programy lub projekty.

 

Konto 201 - "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Konto 201 służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych. Konto 201 obciąża się za powstałe należności i roszczenia oraz za spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a uznaje się za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń.

Ewidencja szczegółowa do konta 201 może być prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej oraz powinna zapewnić możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów.

Konto 201 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.

 

Konto 223 - "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Konto 223 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez jednostkę wydatków budżetowych, w tym wydatków w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich.

Na stronie Wn konta 223 ujmuje się w szczególności:

1) w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeniesienia, na podstawie sprawozdań budżetowych, zrealizowanych wydatków budżetowych, w tym wydatków budżetu państwa w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich, na konto 800;

2) okresowe przelewy środków pieniężnych na pokrycie wydatków budżetowych oraz wydatków w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich, w korespondencji z kontem 130.

Na stronie Ma konta 223 ujmuje się w szczególności:

1) okresowe wpływy środków pieniężnych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych, w tym wydatków budżetu państwa w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich, w korespondencji z kontem 130;

2) okresowe wpływy środków pieniężnych przeznaczonych dla dysponentów niższego stopnia, w korespondencji z kontem 130.

W samorządowych jednostkach budżetowych na koncie 223 ujmuje się również operacje związane z przepływami środków europejskich w zakresie, w którym środki te stanowią dochody jednostek samorządu terytorialnego.

Konto 223 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan środków pieniężnych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych, lecz niewykorzystanych do końca roku.

Saldo konta 223 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu na rachunek dysponenta wyższego stopnia środków pieniężnych niewykorzystanych do końca roku, w korespondencji z kontem 130.

 

Konto 227 - "Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich"

Konto 227 służy do ewidencji i rozliczeń wydatków z budżetu środków europejskich, ujętych w planie wydatków środków europejskich.

Na stronie Wn konta 227 ujmuje się w szczególności w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeniesienie wydatków z budżetu środków europejskich na podstawie sprawozdań budżetowych na konto 800.

Na stronie Ma konta 227 ujmuje się w szczególności:

1) wpływ środków europejskich otrzymanych na pokrycie wydatków w związku z realizacją programów i projektów finansowanych z tych środków, w korespondencji z kontem 138;

2) przeksięgowanie kwoty uregulowanego zobowiązania wobec wykonawcy (odbiorcy) na podstawie informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego o dokonaniu płatności na rachunek wykonawcy (odbiorcy), w korespondencji z kontami zespołu 2.

 

Wyodrębniona ewidencja księgowa środków otrzymanych z Unii Europejskiej i dokumentacja z nią związana

Obowiązki beneficjenta

Beneficjent dotacji unijnych ma zobowiązania wynikające z realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Powinien on wykazać się należytą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i w sposób ekonomicznie uzasadniony, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wytycznymi, zaleceniami i procedurami przewidzianymi w ramach danego programu. Jego sposób postępowania powinien zapewnić prawidłową i terminową realizację projektu oraz osiągnięcie celów i wskaźników zakładanych we wniosku o dofinansowanie projektu.

Beneficjent jest także zobowiązany m.in. do:

  • prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej wydatków projektu w sposób przejrzysty - tak aby była możliwa identyfikacja poszczególnych operacji księgowych,
  • systematycznego monitorowania przebiegu realizacji projektu oraz niezwłocznego informowania instytucji zarządzającej o podejrzeniu zaistnienia nieprawidłowości lub o zamiarze zaprzestania realizacji projektu,
  • poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji projektu, która dokonywana jest przez instytucję zarządzającą oraz przez inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzenia,
  • przechowywania dokumentacji związanej z realizacją projektu w sposób gwarantujący jej dostępność oraz prawidłowe zabezpieczenie przez okres przewidziany umową o dofinansowanie,
  • zachowania trwałości projektu przez okres przewidziany umową o dofinansowanie od zakończenia realizacji projektu,
  • zapewnienia informowania społeczeństwa o finansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej (UE).

 

Obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej

Beneficjenci prowadzących księgi rachunkowe powinni zapewnić odrębną ewidencję księgową polegającą na:

  • prowadzeniu odrębnej ewidencji księgowej kosztów, wydatków, przychodów i wpływów związanych z danym projektem w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych oraz na wyodrębnieniu w tym celu stosownych kont syntetycznych, analitycznych i pozabilansowych w taki sposób, aby było możliwe spełnienie wymagań w zakresie kontroli (wewnętrznej i zewnętrznej) wykorzystania środków

lub

  • wprowadzeniu odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z projektem; wyodrębniony kod księgowy oznacza odpowiedni symbol, numer, wyróżnik stosowany przy rejestracji, ewidencji lub oznaczeniu dokumentu, który umożliwia sporządzanie zestawienia lub rejestru dowodów księgowych w określonym przedziale czasowym ujmującego wszystkie operacje związane z projektem.

 

Polityka rachunkowości, ewidencja księgowa jednostek prowadzących księgi rachunkowe

W unijnych oraz krajowych aktach prawnych zostały uregulowane m.in. zasady pozyskania środków UE, kwalifikowalność wydatków, sposób ich rozliczenia oraz obowiązki informacyjne i promocyjne beneficjentów dotacji unijnych.

Jednym z obowiązków wynikających z przepisów wspólnotowych jest prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Beneficjent unijnej pomocy powinien więc wprowadzić odrębny system księgowy albo odpowiedni kod księgowy dla wszystkich transakcji związanych z danym projektem, bez uszczerbku dla krajowych zasad księgowych. W związku z tym niezbędne jest wprowadzenie zmian nie tylko w planie kont jednostki, ale także w polityce rachunkowości.

 

Polityka rachunkowości

W zasadach (polityce) rachunkowości zawarte są wybrane i stosowane przez jednostkę rozwiązania dopuszczone ustawą, zapewniające wymaganą jakość sprawozdań finansowych.

W polityce rachunkowości nie powinny znajdować się zapisy powtórzone z ustawy o rachunkowości, lecz powinny być w niej ujęte tylko informacje w zakresie, w jakim ustawa o rachunkowości daje jednostkom prawo wyboru lub w jakim dopuszcza uproszczenia. Wszelkie rozwiązania muszą być jednak zgodne z ustawą o rachunkowości.

 

W momencie opracowywania zasad (polityki) rachunkowości nie ma możliwości opisania rozwiązań wszystkich zdarzeń gospodarczych, jakie mogą zaistnieć w jednostce. W związku z tym jeśli w późniejszym czasie w jednostce wystąpią zdarzenia, których rozwiązania nie zostały zawarte w polityce rachunkowości, wówczas należy wprowadzić w formie aneksu, uchwałą lub zarządzeniem, zmiany zasad (polityki) rachunkowości.

Zmiany zasad (polityki) rachunkowości wchodzą w życie zawsze od pierwszego dnia roku obrotowego, a jeśli zostały dokonane w trakcie roku, wówczas obowiązują z mocą wsteczną. Decyzja o zmianie zasad rachunkowości może być podjęta w dowolnym momencie, jednak jej skutki należy odnieść zawsze do całego roku obrotowego.

 

Wyodrębnione zasady rachunkowości projektów współfinansowanych ze środków unijnych

Zasady ogólne

Dostosowanie zasad (polityki) rachunkowości do specyfiki funduszy europejskich ma na celu wskazanie sposobu ujęcia zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków unijnych w księgach rachunkowych jednostki.

Dostosowania wymagają zapisy dotyczące:

  • wykazu kont księgi głównej zakładowego planu kont,
  • zasad ewidencji i rozliczania wydatków inwestycyjnych,
  • zasad ewidencji środków pieniężnych,
  • zasad ewidencji i rozliczania kosztów i przychodów jednostki, w tym ustalania wyniku finansowego,
  • zasad ewidencji kapitałów,
  • archiwizacji dokumentów.

 

Przystosowanie planu kont do ewidencji dotacji unijnych

Wyodrębniona ewidencja księgowa polega na odrębnej ewidencji wszystkich operacji związanych z realizowanym projektem poprzez wprowadzenie do stosowanego zakładowego planu kont dodatkowych (odrębnych) kont syntetycznych, analitycznych i pozabilansowych. Powinno się także wyodrębnić dodatkowe rejestry dokumentów księgowych, w układzie umożliwiającym uzyskanie informacji wymaganych w zakresie sprawozdawczości finansowej projektu i kontroli wykorzystania środków.

 

Te zapisy powinny być powiązane, w części dotyczącej ewidencji zdarzeń gospodarczych związanych z realizacja projektów, z:

  • dowodami księgowymi stanowiącymi podstawę dokonywania zapisów w księgach rachunkowych jednostki,
  • wnioskami o płatność sporządzonymi na podstawie dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków,
  • zapisami na księgowych kontach bankowych projektów oraz faktycznymi przepływami na rachunku dla niego wyodrębnionym.

 

Celem wyodrębnionych zapisów jest:

  • zapewnienie prawidłowej realizacji projektów,
  • zapewnienie, czy stosowane rozwiązania odpowiadają we wszystkich istotnych aspektach wymogom programów,
  • prawidłowe, rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji finansowej i majątkowej projektów według stanu na dzień sporządzenia wymienionych dokumentów.

 

Szczegółowe wymagania w odniesieniu do projektów zawiera umowa o dofinansowanie zawarta z instytucją zarządzającą.

Podczas prowadzenia ewidencji księgowej powinny być przestrzegane następujące zasady:

  • zgodności z umową o dofinansowanie,
  • zgodności z przepisami krajowymi,
  • zgodności z przepisami wspólnotowymi,
  • zgodności z zasadą racjonalnego gospodarowania.

 

Zakładowy plan kont

Na potrzeby realizowanych projektów wyodrębnia się następujące konta księgowe:

  • konto inwestycyjne o nazwie środki trwałe w budowie, na którym księgowane są ponoszone wydatki ujęte w budżecie projektu z rozbiciem na wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane,
  • rachunek bankowy związany z wyodrębnionym dla celów projektu rachunkiem bankowym, na który lub z którego dokonywane są wszelkie płatności związane z projektem,
  • konta kosztów lub/i przychodów, wyłącznie w przypadku faktycznego wystąpienia lub założenia we wniosku projektowym,
  • konta rozrachunkowe, według poszczególnych wykonawców, w celu ewidencji rozrachunków i roszczeń związanych z realizowanym projektem,
  • konta funduszy.

Wszystkie wymienione konta mają tę samą nazwę (taki sam sposób kodowania), pozwalającą na jednoznaczne wyodrębnienie zapisów na nich dokonywanych, związanych z realizowanym projektem.

 Konta ksiąg pomocniczych prowadzi się dla:

  • środków trwałych, środków trwałych w budowie oraz dokonywanych odpisów umorzeniowych,
  • rozrachunków z kontrahentami i pracownikami.

 

Zasady ewidencji i rozliczania kosztów

W przypadku uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej lub/i krajowych środków publicznych zostają wyodrębnione analityczne konta księgowe z nazwami (kodami) nawiązującymi do realizowanych projektów.

W sytuacji gdy dane koszty dotyczą:

  • wyłącznie danego projektu lub
  • ogólnej działalności jednostki i konkretnego projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej lub/i krajowych środków publicznych,

koszty te zostają rozliczone zgodnie z metodą przyjętą dla danego projektu.

Poniesione koszty podlegają ewidencji zarówno na jednym z syntetycznych kont kosztów rodzajowych, jak i na koncie analitycznym, wyodrębnionym dla celów projektu, w części przypadającej na ten projekt.

Metoda przyjęta do rozliczania kosztów ogólnych w celu zakwalifikowania ich jako koszty danego projektu powinna być niezmienna przez cały okres realizacji projektu, a sposób jej wyliczenia podlega archiwizacji na takich samych zasadach jak pozostała dokumentacja związana z projektem.

Koszty ponoszone w związku z realizacja projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej lub/i krajowych środków publicznych są ewidencjonowane w podziale na koszty kwalifikowane i niekwalifikowane.

 

Zasady ewidencji i rozliczania przychodów

W związku z realizacją projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub/i krajowych środków publicznych mogą powstawać przychody pochodzące z wykorzystania środków dofinansowania. Przychody te podlegają ewidencji na wyodrębnionym dla danego projektu koncie w okresie realizacji projektu oraz w okresie pięciu lat od dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu.

Każdy przychód planowany do osiągnięcia w projekcie w okresie jego współfinansowania musi zostać włączony do budżetu projektu i pomniejsza kwotę dofinansowania. W celu wyodrębnienia przychodów uzyskiwanych w ramach projektów finansowanych ze środków europejskich w ramach kont zespołu 7 wyodrębnia się księgowe konta przychodów uzyskiwanych w ramach realizowanych projektów.

 

Archiwizacja dokumentów

Jednostka dokonuje archiwizacji i przechowuje dokumentację związaną z realizacją projektów (oryginały lub kopie poświadczone za zgodność z oryginałem).

W szczególności archiwizacji podlegają następujące dokumenty:

  • oryginalny formularz zgłoszonego wniosku,
  • pismo informujące o akceptacji wniosku i przyznaniu dofinansowania,
  • faktury i inne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków,
  • wyciągi z konta bankowego oraz wydruk z konta projektu,
  • sprawozdania i dokumenty potwierdzające zawarte w nich informacje,
  • wnioski płatnicze,
  • wszelkie istotne pisma wysyłane i otrzymywane, w tym zwłaszcza korespondencja dotycząca zmian w projekcie,
  • umowy z wykonawcami wraz z dokumentacją dotyczącą sposobu wyłonienia wykonawcy.

Wymienione dokumenty muszą być dostępne dla potrzeb kontroli i przechowywane w sposób umożliwiający ich weryfikację.

 

Przystosowanie planu kont do ewidencji dotacji unijnych

Wyodrębniona ewidencja księgowa polega na odrębnej ewidencji wszystkich operacji związanych z realizowanym projektem poprzez wprowadzenie do stosowanego zakładowego planu kont dodatkowych (odrębnych) kont syntetycznych, analitycznych i pozabilansowych. Powinno się także wyodrębnić dodatkowe rejestry dokumentów księgowych, w układzie umożliwiającym uzyskanie informacji wymaganych w zakresie sprawozdawczości finansowej projektu i kontroli wykorzystania środków.

Na potrzeby pojedynczego projektu jednostka powinna wyodrębnić m.in. konta:

  • środków trwałych i środków trwałych w budowie,
  • rachunku bankowego (ewentualnie kasy, jeśli wystąpi taka potrzeba),
  • kosztów,
  • przychodów (w przypadku ich faktycznego wystąpienia lub założenia we wniosku projektowym),
  • funduszy (jeśli po realizacji projektu nastąpi ich zwiększenie).

 

Na potrzeby pojedynczego projektu jednostka powinna wyodrębnić m.in. konta:

a) środków trwałych i środków trwałych w budowie,

b) rachunku bankowego (ewentualnie kasy, jeśli wystąpi taka potrzeba),

c) kosztów,

d) przychodów (w przypadku ich faktycznego wystąpienia lub założenia we wniosku projektowym),

e) funduszy (jeśli po realizacji projektu nastąpi ich zwiększenie).

 

a) Wyodrębniona ewidencja środków trwałych

Przykładowy wykaz kont w zespole 0 w przypadku zakupu np. dwóch maszyn produkcyjnych (projekt X i Z) może przedstawiać się następująco:

I wariant

Jednostka może utworzyć dla środków trwałych sfinansowanych dotacją dodatkową analitykę do konta analitycznego, wyodrębniając poszczególne środki trwałe.

010 - Środki trwałe

010-1 Grunty i prawa użytkowania wieczystego gruntów

010-2 Budynki i lokale

010-3 Maszyny

010-3-1 maszyny produkcyjne - działalność podstawowa

010-3-2 maszyny - Projekt X

010-3-3 maszyny - Projekt Z

010-4 Urządzenia techniczne

010-5 Środki transportu

010-6 Inne środki trwałe

 

070 - Umorzenie środków trwałych

070-1 Prawa użytkowania wieczystego gruntów

070-2 Budynki i lokale

070-3 Maszyny

070-3-1 maszyny produkcyjne - działalność podstawowa

070-3-2 maszyny - Projekt X

070-3-3 maszyny - Projekt Z

070-4 Urządzenia techniczne

070-5 Środki transportu

070-6 Inne środki trwałe

 

II wariant

Jednostka może też utworzyć dla środków trwałych sfinansowanych dotacją dodatkowe konto syntetyczne z analityką na poszczególne rodzaje środków trwałych.

010 - Środki trwale

010-1 Grunty i prawa użytkowania wieczystego gruntów

010-2 Budynki i lokale

010-3 Maszyny

010-4 Urządzenia techniczne

010-5 Środki transportu

010-6 Inne środki trwałe

010-7 Środki trwałe sfinansowane dotacją - Projekt X

010-7-1 Grunty i prawa użytkowania wieczystego gruntów

010-7-2 Budynki i lokale

010-7-3 Maszyny

010-7-4 Urządzenia techniczne

010-7-5 Środki transportu

010-7-6 Inne środki trwałe

010-8 Środki trwałe sfinansowane dotacją - Projekt Z

010-8-1 Grunty i prawa użytkowania wieczystego gruntów

010-8-2 Budynki i lokale

010-8-3 Maszyny

010-8-4 Urządzenia techniczne

010-8-5 Środki transportu

010-8-6 Inne środki trwałe

 

070 - Środki trwale

070-1 Grunty i prawa użytkowania wieczystego gruntów

070-2 Budynki i lokale

070-3 Maszyny

070-4 Urządzenia techniczne

070-5 Środki transportu

010-6 Inne środki trwałe

070-7 Środki trwałe sfinansowane dotacją - Projekt X

070-7-1 Grunty i prawa użytkowania wieczystego gruntów

070-7-2 Budynki i lokale

070-7-3 Maszyny

070-7-4 Urządzenia techniczne

070-7-5 Środki transportu

070-7-6 Inne środki trwałe

070-8 Środki trwałe sfinansowane dotacją - Projekt Z

070-8-1 Grunty i prawa użytkowania wieczystego gruntów

070-8-2 Budynki i lokale

070-8-3 Maszyny

070-8-4 Urządzenia techniczne

070-8-5 Środki transportu

070-8-6 Inne środki trwałe

 

Jednak taki sposób ewidencji może być wprowadzony tylko wówczas, gdy stosowany przez jednostkę księgowy program komputerowy pozwala na "dołączenie" do odpowiednich pozycji bilansu kont bilansowych z poziomu analityki. Wynika to z tego, że w bilansie wartości środków trwałych muszą być przedstawione w układzie określonym w załączniku do ustawy o rachunkowości.

 

b) Wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych

W umowach o dotacje z reguły znajdują się zapisy mówiące o obowiązku prowadzenia odrębnego rachunku bankowego, jednak na ogół nie nakładają obowiązku prowadzenia odrębnej kasy, a tym samym sporządzania odrębnego raportu kasowego.

 

Przykładowy wykaz kont dla celów ewidencji środków pieniężnych:

I wariant

Jednostka może wprowadzić dodatkową analitykę do kont analitycznych

100 - Kasa

100-1 Kasa - działalność podstawowa

100-2 Kasa - Projekt X

100-3 Kasa - Projekt Z

130 - Bieżący rachunek bankowy

130-1 Bieżący rachunek bankowy - działalność podstawowa

130-2 Bieżący rachunek bankowy - Projekt X

130-3 Bieżący rachunek bankowy - Projekt Z

 

II wariant

Jednostka może utworzyć odrębne konta syntetyczne

101 Kasa - działalność podstawowa

102 Kasa - Projekt X

103 Kasa - Projekt Z

131 Bieżący rachunek bankowy - działalność podstawowa

132 Bieżący rachunek bankowy - Projekt X

133 Bieżący rachunek bankowy - Projekt Z

 

Przykład

Jednostka budżetowa "X" modernizuje budynek. Projekt ten jest sfinansowany w 70% ze środków unijnych, a w 30% ze środków krajowych.

W budżecie projektu zostały zaplanowane następujące wydatki:

  • materiały zużyte do modernizacji budynku - 2 000 000 zł,

  • wynagrodzenia pracowników realizujących projekt (wynagrodzenia wraz z narzutami) - 1 200 000 zł,

  • usługi obce wykorzystywane przy realizacji projektu - 1 800 000 zł.

Całkowity koszt projektu zaplanowano na 5 000 000 zł.

Jednostka do ewidencji wybrała II wariant (omówiony wyżej) i ewidencjonuje wydatki sfinansowane dotacją w podziale na część krajową i część europejską.

W ewidencji analitycznej jednostka wyodrębniła następujące analityki (kody):

  1. konto syntetyczne np. 080, 201 itd.,

  2. konto analityczne - pierwszy poziom - "3" projekt modernizacja budynku,

  3. konto analityczne - drugi poziom - "1" część krajowa, "2" część europejska.

 

Ewidencja księgowa

 

  1. Faktura za materiały do projektu - część krajowa 30%:

2 000 000 zł x 30% = 600 000 zł

Wn 080 "Inwestycje" 600 000 zł

w analityce: 080-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" 600 000 zł

w analityce: 201-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

 

  1. Faktura za materiały do projektu - część europejska 70%:

2 000 000 zł x 70% = 1 400 000 zł

Wn 080 "Inwestycje" 1 400 000 zł

w analityce: 080-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" 1 400 000 zł

w analityce: 201-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

 

  1. Koszty wynagrodzeń pracowników realizujących projekt - część krajowa 30%:

1 200 000 zł x 30% = 360 000 zł

Wn 080 "Inwestycje" 360 000 zł

w analityce: 080-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

Ma 231 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 360 000 zł

w analityce: 201-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa"

 

  1. Koszty wynagrodzeń pracowników realizujących projekt - część europejska 70%:

1 200 000 zł x 70% = 840 000 zł

Wn 080 "Inwestycje" 840 000 zł

w analityce: 080-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

Ma 231 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 840 000 zł

w analityce: 201-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska"

 

  1. Przeksięgowanie składki ZUS i podatku dochodowego od wynagrodzeń:

Wn 231 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 420 000 zł

w analityce: 231-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa 126 000 zł

231-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska 294 000 zł

Ma 229 "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne" 322 000 zł

składki ZUS: pracodawcy 200 000 zł, pracownika 125 000 zł

w analityce: 229-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa 96 600 zł

229-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska 225 400 zł

Ma 225 "Rozrachunki z budżetami" 98 000 zł

podatek dochodowy od osób fizycznych - PIT

w analityce: 225-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa 29 400 zł

225-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska 68 600 zł

 

  1. Faktura za usługi obce wykorzystywane przy realizacji projektu - część krajowa 30%:

1 800 000 zł x 30% = 540 000 zł

Wn 080 "Inwestycje" 540 000 zł

w analityce: 080-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" 540 000 zł

w analityce: 201-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

 

  1. Faktura za usługi obce wykorzystywane przy realizacji projektu - część europejska 70%:

2 000 000 zł x 70% = 1 260 000 zł

Wn 080 "Inwestycje" 1 260 000 zł

w analityce: 080-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

Ma 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" 1 260 000 zł

w analityce: 201-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

 

  1. Otrzymanie przez jednostkę środków - część krajowa:

Wn 130 "Rachunek bieżący jednostki" 1 500 000 zł

w analityce: 130-3 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

Ma 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych" 1 500 000 zł

w analityce: 223-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

 

  1. Zapłata faktury (część krajowa):

Wn 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" 1 140 000 zł

600 000 zł + 540 000 zł

w analityce: 201-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

Ma 130 "Rachunek bieżący jednostki" 1 140 000 zł

w analityce: 130-3 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

 

  1.  Zapłata wynagrodzeń, składek ZUS, podatku PIT (część krajowa):

Wn 231 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 234 000 zł

(1 200 000 zł -322 000 zł - 98 000 zł) x 30% = 234 000 zł

w analityce: 231-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

Wn 229 "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne" 96 600 zł

322 000 zł x 30% = 96 600 zł

w analityce: 229-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

Wn 225 "Rozrachunki z budżetami" 29 400 zł

98 000 zł x 30% = 29 400 zł

w analityce: 225-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

Ma 130 "Rachunek bieżący jednostki" 360 000 zł

w analityce: 130-3 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

 

  1. Sprawozdanie RB-28s - część krajowa

1 140 000 zł + 360 000 zł = 1 500 000 zł

Wn 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych" 1 500 000 zł

w analityce: 223-3-1 - projekt modernizacja budynku - część krajowa

Ma 800 "Fundusz jednostki" 1 500 000 zł

 

  1. Zapłata z BGK bezpośrednio na rachunek kontrahenta - część europejska:

1 400 000 zł + 1 260 000 zł = 2 660 000 zł

Wn 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" 2 660 000 zł

w analityce: 201-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

Ma 227 "Rozliczenie środków z budżetu środków europejskich" 2 660 000 zł

w analityce: 227-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

 

  1. Zapłata wynagrodzeń, składek ZUS, podatku PIT (część europejska)

Wn 231 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 546 000 zł

(1 200 000 zł -322 000 zł - 98 000 zł) x 70% = 546 000 zł

w analityce: 231-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

Wn 229 "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne" 225 400 zł

322 000 zł x 70% = 225 400 zł

w analityce: 229-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

Wn 225 "Rozrachunki z budżetami" 68 600 zł

98 000 zł x 70% = 68 600 zł

w analityce: 225-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

Ma 227 "Rozliczenie środków z budżetu środków europejskich" 840 000 zł

w analityce: 227-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

 

  1. Sprawozdanie o wydatkach - część europejska:

2 660 000 zł + 840 000 zł = 3 500 000 zł

Wn 227 "Rozliczenie środków z budżetu środków europejskich" 3 500 000 zł

w analityce: 227-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska

Ma 800 "Fundusz jednostki" 3 500 000 zł

 

  1. Oddanie inwestycji do użytku (zmodernizowanego budynku):

Wn 011"Środki trwałe" 5 000 000 zł

Ma 080 "Inwestycje" 5 000 000 zł

w analityce: 080-3-2 - projekt modernizacja budynku - część krajowa 1 500 000 zł

080-3-2 - projekt modernizacja budynku - część europejska 3 500 000 zł

SCHEMAT

Podstawa prawna:

§ 1, § 4, § 14, § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 760

 

Joanna Gawrońska

Biegły rewident

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK