Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 24/2014, data dodania: 21.06.2014

Najczęstsze nieprawidłowości w zatrudnianiu i wynagradzaniu pracowników - analiza wyników kontroli RIO

Zatrudnianie osób bez odpowiednich kwalifikacji, ustalanie nieprawidłowych lub niekompletnych zapisów w regulaminach wynagradzania, nieprawidłowe obliczanie dodatków do wynagrodzenia, braki w aktach osobowych pracowników, nieuprawnione przyznawanie premii, nieprawidłowe rozliczanie kosztów podróży oraz ryczałtów na używanie przez pracowników samochodów prywatnych do celów służbowych to częste naruszenia przepisów, które mogą być zakwestionowane przez organy kontroli. Jednostka samorządu terytorialnego może je usunąć, zanim zostaną zauważone w trakcie sprawdzania przez inspektorów regionalnych izb obrachunkowych.

Zatrudnienie na stanowisku dyrektora zespołu szkół osoby bez kwalifikacji

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Zatrudnienie na stanowisku dyrektora zespołu szkół osoby nieposiadającej kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole wchodzącej w skład zespołu, w której wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli są najwyższe, tj. w gimnazjum - na podstawie powołania (zamiast na podstawie umowy o pracę). W konsekwencji ustalono składniki wynagrodzenia przysługujące nauczycielowi.

Zalecenie RIO: Stanowisko dyrektora zespołu publicznych szkół lub placówek powierzać nauczycielowi mianowanemu lub dyplomowanemu. Powinien on posiadać kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole lub placówce wchodzącej w skład zespołu, w której wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli są najwyższe, oraz spełniać wymagania określone w § 1 pkt 2-9 rozporządzenia w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek, zgodnie z przepisami § 3 tego rozporządzenia, w zw. z art. 36 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.

W przypadku powołania na stanowisko dyrektora osoby niebędącej nauczycielem - z osobą tą należy nawiązywać stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych w zw. z art. 5d ustawy o systemie oświaty. Wynagrodzenie ustalać zgodnie z zasadami obowiązującymi pracowników samorządowych, wynikającymi z przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Zatrudnienie na stanowisku nauczyciela osoby nieposiadającej kwalifikacji

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Zatrudnienie na stanowisku nauczyciela w zasadniczej szkole zawodowej osoby nieposiadającej wykształcenia wyższego oraz przygotowania pedagogicznego.

Zalecenie RIO: Przestrzegać zasad wskazanych w § 22 w zw. z § 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Zasadnicza szkoła zawodowa jest szkołą ponadgimnazjalną, której ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Nauczyciel zatrudniony w takiej szkole musi posiadać wykształcenie co najmniej wyższe zawodowe oraz przygotowanie pedagogiczne. Zatrudnienie w tego typu jednostce oświatowej nauczyciela niespełniającego tych wymogów jest możliwe jedynie w uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego oraz na warunkach określonych w ustawie - Kodeks pracy (dalej: k.p.).

Kierowanie jednostką pomocy społecznej bez odpowiednich kwalifikacji

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Kierowanie jednostką organizacyjną pomocy społecznej przez osobę niespełniającą wymogów ustawowych.

Zalecenie RIO: Przestrzegać wymogów wskazanych w art. 122 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, zgodnie z którymi osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej są obowiązane posiadać co najmniej 3-letni staż pracy w pomocy społecznej oraz specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej. Wymogi te obowiązują także osoby, którym powierzono pełnienie obowiązków kierownika jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Nie dotyczą osób kierujących placówkami rodzinnymi.

Regulamin wynagradzania

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Nieustalenie w obowiązującym w jednostce regulaminie wynagradzania wymagań kwalifikacyjnych pracowników, maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego lub niedostosowanie regulacji zawartych w tym regulaminie do obowiązujących przepisów.

Zalecenie RIO: Ustalić regulamin wynagradzania wszystkich pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, zgodnie z art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o pracownikach samorządowych. Regulamin powinien określać wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych oraz szczegółowe warunki ich wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego. Dodatkowo regulaminem tym pracodawca może ustalić warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa, a także warunki i sposób przyznawania dodatków:

● funkcyjnych,

● specjalnych (z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań),

● innych.

Zatwierdzanie do wypłaty listy płac

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Zatwierdzanie do wypłaty listy płac pracowników gimnazjum przez dyrektora gminnego zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości, w myśl którego kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą o rachunkowości, również w przypadku, gdy obowiązki te zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą, oraz art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki.

Zalecenie RIO: Przestrzegać zasady, że dowody księgowe do wypłaty zatwierdza dyrektor gimnazjum, do którego obowiązków należy realizacja planu finansowego jednostki, zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości oraz art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Wypłata wynagrodzenia

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Wypłacenie wynagrodzenia należnego pracownikowi zatrudnionemu w jednostce osobie przez niego nieupoważnionej.

Zalecenie RIO: Wypłaty wynagrodzenia dokonywać, zgodnie z art. 86 § 3 k.p., do rąk pracownika, a w inny sposób tylko wówczas, jeżeli pracownik uprzednio wyrazi na to zgodę na piśmie.

Imienne karty wynagrodzeń pracowników

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Nieprowadzenie imiennych kart wynagrodzeń pracowników. We wskazanym przypadku nie dopełniono obowiązku prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, w tym odrębnie dla każdego pracownika imiennej karty (listy) wypłacanego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą.

Zalecenie RIO: Prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników, w tym odrębnie dla każdego pracownika, m.in. imienną kartę (listę) wypłaconego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń z nią związanych stosownie do art. 94 pkt 9a k.p. i § 8 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (dalej: rozporządzenie o dokumentacji pracowniczej).

Nieprawidłowa stawka dodatku za wieloletnią pracę

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Przyznanie pracownikowi nieprawidłowej stawki dodatku za wieloletnią pracę, a w konsekwencji wypłacenie tego dodatku w zaniżonej wysokości.

Zalecenie RIO: Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę wliczać wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze, zgodnie z art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych.

Wyższą stawkę dodatku za wieloletnią pracę wypłacać w terminie wypłaty wynagrodzenia, począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do wyższej stawki dodatku - jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca, bądź za dany miesiąc - jeżeli nabycie prawa do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca, zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Termin wypłaty jednorazowych dodatków uzupełniających

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Nieterminowe wypłacanie jednorazowych dodatków uzupełniających. Ustawowy termin upływa 31 stycznia. Z wyjaśnień głównej księgowej zespołu szkół wynika, że dodatki uzupełniające zostaną wypłacone niezwłocznie po otrzymaniu środków od organu prowadzącego, a za przyczynę nieprawidłowości należy uznać niezapewnienie szkole środków pieniężnych na wypłatę dodatków w terminie.

Zalecenie RIO: Zapewnić wypłaty dodatków uzupełniających dla nauczycieli w terminie określonym w art. 30a ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela (dalej: Karta Nauczyciela).

Nieprawidłowa wysokość wynagrodzenia za godziny nadliczbowe

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Ustalanie pracownikom wynagrodzenia za godziny nadliczbowe w nieprawidłowej wysokości, w wyniku przyjmowania do podstawy obliczenia wyłącznie wynagrodzenia zasadniczego oraz wypłacanie dodatku do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe w wysokości 50% i 100%. Wypłacanie wynagrodzenia za te godziny w formie dodatku specjalnego.

Zalecenie RIO: Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną w godzinach nadliczbowych przyznawać, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, stosownie do art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych.

Dodatek wiejski

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Niewypłacenie dodatku wiejskiego nauczycielowi zatrudnionemu w dwóch szkołach na terenie wiejskim, prowadzonych przez tego samego organizatora, w przypadku gdy w żadnej ze szkół nauczyciel nie ma połowy etatu (łącznie jednak jest zatrudniony na ponad połowę etatu).

Zalecenie RIO: Przestrzegać wymogów art. 91b ust. 1 Karty Nauczyciela. Dla ustalenia dodatku wiejskiego ograniczenie zatrudnienia do minimum 1/2 etatu, o którym mowa w ww. przepisach, wobec nauczyciela pracującego w kilku szkołach i dla którego łączny wymiar czasu pracy wynosi przynajmniej 1/2 etatu, nie ma zastosowania, co wynika z art. 22 ust. 3 Karty Nauczyciela. Wobec tego nauczyciel zachowuje prawo do dodatków: wiejskiego, mieszkaniowego oraz zasiłku na zagospodarowanie.

Nagroda jubileuszowa

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Wypłacenie pracownikowi nagrody jubileuszowej przed dniem nabycia do niej prawa.

Zalecenie RIO: Nagrodę jubileuszową wypłacać niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody, tj. nie wcześniej niż w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody, stosownie do przepisów § 8 ust. 1 i 5 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Wniosek o przyznanie nagrody nauczycielowi

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Wystąpienie przez radę pedagogiczną do dyrektora jednostki z wnioskiem o przyznanie nagrody nauczycielowi.

Zalecenie RIO: Przestrzegać zasad określonych art. 41 ust. 2 ustawy o systemie oświaty. Do kompetencji rady pedagogicznej należy opiniowanie w szczególności:

● organizacji pracy szkoły lub placówki,

● projektu planu finansowego szkoły lub placówki,

● wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

● propozycji dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Rada pedagogiczna nie posiada więc uprawnienia do występowania do dyrektora jednostki oświatowej z wnioskiem o przyznanie nagród. Prawa do opiniowania wniosku dyrektora o przyznanie nagród nie należy interpretować w sposób rozszerzający jako prawa do występowania przez radę pedagogiczną z wnioskiem o nagrodę.

Premie dla osób kierujących instytucjami kultury

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Przyznanie premii miesięcznych dyrektorom samorządowych instytucji kultury, tj. gminnego ośrodka kultury oraz gminnej biblioteki publicznej.

Zalecenie RIO: Respektować przepisy art. 5 ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, zgodnie z którymi kierownikowi bądź dyrektorowi instytucji kultury przysługuje wyłącznie wynagrodzenie miesięczne. Ponadto osobom tym może być przyznana nagroda roczna i świadczenie dodatkowe, a w związku z tym opisana sytuacja jest niezgodna z ww. przepisami.

Wymiar urlopu wypoczynkowego a wypłata ekwiwalentu

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Nieprawidłowe ustalenie wymiaru urlopu wypoczynkowego skutkujące naliczeniem i wypłaceniem pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop w zawyżonej wysokości.

Zalecenie RIO: Wymiar urlopu pracownika ustalać w zależności od okresu zatrudnienia, w wysokości określonej w art. 154 § 1 k.p., wliczając do niego okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy (zgodnie z przepisami art. 1541 § 1 k.p.), oraz odpowiedni okres z tytułu ukończenia szkoły, wskazany w przepisach art. 155 § 1 k.p.

Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop ustalać i wypłacać za - poprawnie ustaloną - liczbę dni niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego, stosownie do przepisów art. 171 § 1 k.p. Przy ustalaniu liczby dni niewykorzystanego urlopu w wymiarze proporcjonalnym przyjmować kalendarzowy miesiąc pracy odpowiadający 1/12 wymiaru urlopu przysługującego pracownikowi na podstawie art. 154 § 1 i 2 k.p., zaokrąglając niepełny kalendarzowy miesiąc pracy w górę do pełnego miesiąca, stosownie do przepisów art. 1552a § 1 i 2 k.p.

Zwrócić się do pracownika o dobrowolny zwrot nadpłaconej kwoty; w przypadku odmowy rozważyć jej wyegzekwowanie od osób odpowiedzialnych za nieprawidłowe ustalenie i wypłacenie ekwiwalentu, stosując zasady określone w przepisach działu piątego Kodeksu pracy.

Wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Nieprawidłowe ustalenie i wypłacenie pracownikom wynagrodzenia za przepracowaną część miesiąca.

Zalecenie RIO: Wynagrodzenie pracownika, ustalone w stawce miesięcznej w stałej wysokości, gdy okres pozostawania pracownika w stosunku pracy nie obejmuje pełnego miesiąca, obliczać, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnożąc przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmować od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc, zgodnie z § 12 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy.

Zaniżenie osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Zaniżenie osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w wyniku pomniejszenia stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli o kwotę wynagrodzenia chorobowego wypłaconego za okres, w którym nauczyciel przebywał na zwolnieniu lekarskim do 33 dni, co skutkowało ustaleniem i wypłaceniem dodatków uzupełniających poszczególnym nauczycielom w nieprawidłowej wysokości.

Zalecenie RIO: Osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela ustalać proporcjonalnie do okresu zatrudnienia (Sj) jako iloczyn: stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela na pełnym etacie (A), tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczyciela w przeliczeniu na pełny etat (B) i okresu zatrudnienia - czasu, w którym nauczyciel był zatrudniony na danym stopniu awansu zawodowego i pobierał wynagrodzenie ze środków ujętych w planie finansowym szkoły w ciągu roku podlegającego analizie (C), zgodnie z wzorem określonym w pkt. 1 "Ustalanie osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia" załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie sposobu opracowania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Stawki wynagrodzenia zasadniczego (A) nie pomniejszać o wynagrodzenie należne za czas niezdolności do pracy pracownika wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną - trwającej łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego, a w przypadku pracownika, który ukończył 50. rok życia - trwającej łącznie do 14 dni w ciągu roku kalendarzowego, za które pracownik zachowuje prawo do 80% wynagrodzenia, wypłacanego ze środków pracodawcy, stosownie do przepisów art. 92 § 1 pkt 1 i § 4 k.p., w zw. z przepisami § 3 ust. 6 i 7 cytowanego rozporządzenia.

Podstawa wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Nieprawidłowe ustalanie podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Pracownikom do podstawy wliczono nagrodę wypłaconą jednorazowo z okazji dnia pracownika samorządowego oraz dodatek specjalny wypłacony jednorazowo jednemu z pracowników. W wyniku wliczenia do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego ww. nagrody i dodatku specjalnego nadpłacono wynagrodzenie roczne.

Zalecenie RIO: Ustalać podstawę wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.

Zwrot kosztów dojazdu radnym gminy

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Dokonywanie zwrotu kosztów dojazdu radnym gminy na sesje i posiedzenia komisji rady gminy, które odbywały się w miejscowości będącej siedzibą rady.

Zalecenie RIO: Zwrotu kosztów podróży służbowej radnym gminy dokonywać wyłącznie, jeżeli podróż związana jest z wykonywaniem przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu, określonego przez przewodniczącego rady gminy, oraz odbywa się poza miejscowością, w której znajduje się siedziba rady, i na podstawie polecenia wyjazdu służbowego wystawionego przez przewodniczącego rady, określającego termin i miejsce wykonywania zadania oraz miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej, zgodnie z § 1 i § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy.

Rozliczanie udzielonych zaliczek

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Rozliczanie zaliczek udzielonych pracownikowi po terminie określonym w instrukcji obiegu, kontroli i archiwizowania dokumentów księgowych (na drukach "wniosek o udzielenie zaliczki" nie określono terminu rozliczenia). Udzielono zaliczki, mimo że pracownik nie rozliczył uprzednio pobranej.

Zalecenie RIO: Przestrzegać postanowień instrukcji obiegu, kontroli i archiwizowania dokumentów księgowych w zakresie udzielania i rozliczania zaliczek na wydatki.

Umowa na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Zawarcie z wójtem umowy, której przedmiotem było użytkowanie samochodu osobowego stanowiącego własność wójta do zaspokojenia komunikacyjnych celów służbowych, na podstawie której wójt odbywał jazdy lokalne w imieniu gminy przez przewodniczącą rady gminy, mimo że do wykonywania wobec wójta czynności z zakresu prawa pracy niezwiązanych z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy wyznaczono podinspektora wydziału organizacyjnego, czym naruszono art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych.

Zalecenie RIO: Umowę na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych z wójtem zawierać zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, który wskazuje, że czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta)związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności - wyznaczona przez wójta osoba zastępująca lub sekretarz gminy. Wynagrodzenie wójta ustala rada gminy.

Limit kilometrów

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Nieokreślenie limitu kilometrów w umowach cywilnoprawnych na używanie przez pracowników samochodów prywatnych do celów służbowych.

Zalecenie RIO: Umową na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych ustalić miesięczny limit kilometrów na jazdy lokalne, z uwzględnieniem § 3 ust. 2-4 rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (dalej: rozporządzenie w sprawie używania pojazdów prywatnych). Przepisy te nie precyzują ani kwestii związanych z określeniem sposobu zawarcia takiej umowy, ani nie wskazują elementów, jakie powinna zawierać tego rodzaju umowa. Dlatego też dla ważności czynności prawnej dokonanej na podstawie takiej umowy nie ma znaczenia, czy została ona zawarta ustnie czy w formie pisemnej. Jednak sposób zawarcia umowy ma znaczenie dla celów dowodowych. W związku z tym, mimo braku wyraźnego prawnego zastrzeżenia formy pisemnej takiej umowy, wskazane jest jej zachowanie.

Ryczałt na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Wypłacanie ryczałtów na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych dla wójta kwartalnie zamiast miesięcznie.

Zalecenie RIO: Wypłaty ryczałtów na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych dla wójta dokonywać zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie używania pojazdów prywatnych, który określa, że zwrot kosztów używania pojazdów do celów służbowych następuje w formie miesięcznego ryczałtu.

Wysokość odpisu na nauczycieli będących emerytami lub rencistami

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Obliczanie wysokości odpisu na nauczycieli będących emerytami lub rencistami od wysokości pobieranych przez nich emerytur lub rent netto oraz niedokonywanie jego korekty w związku ze zmianą wypłacanych świadczeń i liczby nauczycieli.

Zalecenie RIO: Odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne dokonywać w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, zgodnie z przepisami art. 53 ust. 2 Karty Nauczyciela, tj. od wartości brutto i z uwzględnieniem zmian liczby nauczycieli oraz wysokości pobieranych przez nich świadczeń w związku z waloryzacją świadczeń, zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (pismo z 29 marca 2005 r., nr DE-3-339-7-05, z 27 kwietnia 2005 r., nr DPZN-WSW-KK-1801-114/05): informacje służące skalkulowaniu wysokości emerytur i rent nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych na temat wysokości emerytury/renty (brutto), zebranych przez szkołę (inną oświatową jednostkę organizacyjną) naliczającą odpis na danego emeryta/rencistę.

Korygowanie na koniec roku przeciętnej planowanej liczby zatrudnionych

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Nieskorygowanie w końcu roku przeciętnej planowanej liczby osób zatrudnionych do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych, co narusza § 1 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: rozporządzenie w sprawie przeciętnej liczby zatrudnionych).

Zalecenie RIO: Obowiązkowo korygować w końcu roku przeciętną planowaną liczbę zatrudnionych w stosunku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych w jednostce na przestrzeni całego roku, zgodnie z § 1 rozporządzenia w sprawie przeciętnej liczby zatrudnionych.

Stosowanie kryterium pozasocjalnego

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Ustalenie w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostki zapisu uzależniającego prawo pracownika do korzystania ze świadczeń socjalnych (pierwsza zwrotna pomoc na cele mieszkaniowe) od rocznego stażu pracy w jednostce, tj. od kryterium pozasocjalnego.

Zalecenie RIO: Przestrzegać nadrzędnej zasady zawartej w art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych dotyczącej wymogu ograniczenia kryteriów udzielania świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do kryteriów uwzględniających wyłącznie sytuację życiową, rodzinną i materialną osób uprawnionych, w szczególności z wyłączeniem stażu pracy.

Przyrzeczenia o przestrzeganiu tajemnicy skarbowej

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: Brak w aktach osobowych pracowników przyrzeczeń o przestrzeganiu tajemnicy skarbowej.

Zalecenie RIO: Przestrzegać przepisów art. 294 § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, który zobowiązuje do złożenia przyrzeczenia o przestrzeganiu tajemnicy skarbowej. Informację o złożeniu przez pracownika oświadczenia o przestrzeganiu tajemnicy skarbowej należy przechowywać w aktach osobowych pracownika.

Pisemne decyzje kierownika jednostki o przyznanych nagrodach regulaminowych

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ: W aktach osobowych pracowników brak było pisemnych decyzji kierownika jednostki o przyznanych nagrodach regulaminowych, co było niezgodne z przepisami § 6 ust. 2 pkt 2 lit. g rozporządzenia o dokumentacji pracowniczej. Powyższe przepisy zobowiązują pracodawców do prowadzenia akt osobowych w sposób kompletny, w tym zamieszczania w aktach osobowych decyzji związanych z przyznaniem nagród, wyróżnień czy wymierzeniem kar porządkowych.

Zalecenie RIO: Przestrzegać przepisów rozporządzenia o dokumentacji pracowniczej, w tym związanych z przyznawaniem nagród, wyróżnień czy wymierzaniem kar porządkowych.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 2, art. 22, art. 92 § 1 pkt 1 i § 4, art. 94 pkt 9a, art. 154 § 1 i 2, art. 1541 § 1, art. 155, art. 1552a § 1 i 2, art. 171 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 208),

● art. 5d, art. 36 ust. 1, art. 41 ust. 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 642),

● art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 36 ust. 4 i 5, art. 38 ust. 5, art. 39 ust. 1 i 2, art. 42 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 645),

● art. 122 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 182; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 598),

● art. 294 § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 749; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 567),

● art. 4 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613),

● art. 53 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 379),

● art. 22 ust. 3, art. 30a ust. 3, art. 53 ust. 2, art. 91b ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 191),

● art. 1, 2, 5 ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 254; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1645),

● art. 4 ust. 1 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1144),

● art. 8 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 592; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1645),

● § 1 pkt 2-9, § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz.U. Nr 184, poz. 1436; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 254, poz. 1526),

● § 2, 22 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1207),

● § 7 ust. 1, § 8 ust. 1 i 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1050; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1218),

● § 6 ust. 2 pkt 2 lit. g, § 8 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. Nr 62, poz. 286; ost. zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 115, poz. 971),

● § 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289; ost. zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2292),

● § 3 ust. 6 i 7, załącznik Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 6, poz. 35; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 143, poz. 838),

● § 1 i § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy (Dz.U. Nr 66, poz. 800; ost. zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 33, poz. 280),

● § 3 ust. 2-4, § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 61, poz. 308),

● § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349).

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK