Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 11/2017, data dodania: 11.05.2017

Jak odwołać nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły

Przyczyny odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole są ściśle określone przepisami prawa. Pozbawiony funkcji dyrektor szkoły może kwestionować w sądzie administracyjnym legalność aktu o odwołaniu. Gdy zarzuty okażą się uzasadnione, może on domagać się w sądzie pracy wypłacenia mu odszkodowania.

Dyrektora szkoły wybiera, w drodze konkursu, organ prowadzący daną placówkę, czyli wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu lub zarząd województwa. Stanowisko to w zasadzie można powierzyć nauczycielowi - mianowanemu lub dyplomowanemu. Jeżeli nauczyciel ten przed objęciem stanowiska był zatrudniony w danej szkole, to powierzenie mu funkcji kierowniczej nie powoduje nawiązania z nim stosunku pracy. W takim przypadku dochodzi jedynie do zmiany jego treści. Gdy natomiast nie był zatrudniony w danej szkole, to zawiera się z nauczycielem umowę na czas określony na okres powierzenia funkcji.

Stanowisko dyrektora powierza się na 5 lat szkolnych. Tylko w uzasadnionych przypadkach okres ten można skrócić, jednak nie mniej niż do jednego roku szkolnego. Zasada ta ma zapewnić stabilność zatrudnienia na kierowniczym stanowisku. Gdy organ prowadzący podejmie decyzję o odwołaniu dyrektora szkoły wcześniej, to dyrektorowi przysługują określone środki prawne, które w zależności od charakteru żądania wnosi do sądu administracyjnego lub do sądu pracy.

Zasady powoływania i odwoływania dyrektora szkoły nie zmienią się od 1 września 2017 r. wraz z wejściem w życie ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Przepisy ustawy o systemie oświaty w tym zakresie zostały bez większych modyfikacji przeniesione do ustawy - Prawo oświatowe. Od 1 września 2017 r. tryb i przesłanki odwołania będą regulowane w art. 66 tej ustawy. Jedyna różnica między art. 38 ustawy o systemie oświaty a art. 66 ustawy - Prawo oświatowe jest taka, że wydłużony został termin (z 5 do 21 dni) na przedstawienie opinii przez kuratora oświaty dotyczącej odwołania dyrektora szkoły w przypadkach szczególnie uzasadnionych.

Powody odwołania dyrektora szkoły

Przepisem, który gwarantuje pełnienie funkcji dyrektora przez pełną kadencję, jest art. 38 ustawy o systemie oświaty (od 1 września 2017 r. będzie to art. 66 ustawy - Prawo oświatowe). Regulacja ta określa wyczerpującą listę przyczyn odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole. Tym samym - jak zauważył WSA w Warszawie w wyroku z 19 marca 2012 r. (II SA/Wa 2217/11) - wykluczone jest odwoływanie umotywowane w jakikolwiek inny sposób lub dokonane w innym trybie niż ten, który wynika z art. 38 ustawy o systemie oświaty. Ustalenie tej listy ma wyeliminować arbitralne rozstrzygnięcia kadrowe organu prowadzącego szkołę. W katalogu przyczyn są te, które obligatoryjnie prowadzą do odwołania (za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia) albo powody fakultatywne, które mogą powodować podjęcie decyzji organu prowadzącego o odwołaniu w trybie natychmiastowym w trakcie roku szkolnego.

Organy prowadzące często powołują, jako przesłankę odwołania, zaistnienie szczególnie uzasadnionego przypadku. Analiza orzeczeń wydanych w tym zakresie wskazuje, że podstawa ta jest nadużywana. Tylko w nielicznych przypadkach sąd zgodził się z organem prowadzącym co do tego, że faktycznie miał miejsce przypadek, który upoważniał do odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego. W orzecznictwie wskazuje się, że odwołanie dyrektora w trakcie roku szkolnego nie sprzyja stabilności pracy placówki, która z dnia na dzień traci dyrektora do czasu powołania nowego, w trybie postępowania konkursowego. Dlatego art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty powinien być rozumiany wąsko i stosowany w sposób wyjątkowo rozważny. Waga uchybień odwoływanego w tym trybie dyrektora musi być tego rodzaju, że nie pozwalała na pozostawienie nauczyciela na stanowisku dyrektora szkoły nawet do końca roku szkolnego - jak stwierdzono w wyroku WSA w Gliwicach z 8 marca 2016 r.( IV SA/Gl 872/15). Uchybienia nie muszą się jednak pokrywać (choć mogą) z kodeksowymi przyczynami rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę bez wypowiedzenia, wskazanymi w art. 52 ustawy - Kodeks pracy (dalej: k.p.).

Przyczyny uzasadniające odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły

OBLIGATORYJNE

Za 3-miesięcznym wypowiedzeniem

Bez wypowiedzenia

Złożenie przez nauczyciela rezygnacji

Ustalenie negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 34a ust. 2 ustawy o systemie oświaty w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli

Za 3-miesięcznym wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia

Złożenie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny wniosku o odwołanie

FAKULTATYWNE

Bez wypowiedzenia

Wystąpienie szczególnych przypadków, uzasadniających odwołanie

Przykład

Dyrektorka szkoły podstawowej - Maria K. została ukarana mandatem karnym w związku z popełnieniem wykroczenia z art. 119 § 1 ustawy - Kodeks wykroczeń, tj. za kradzież alkoholu w sklepie. Czyn ten popełniła w obecności wielu świadków. Zdarzenie to zostało bardzo negatywnie ocenione przez mieszkańców miasta. Burmistrz odwołał Marię K. ze stanowiska w trybie natychmiastowym. Wskazał w uzasadnieniu zarządzenia, że dyrektor szkoły dopuściła się wykroczenia uwłaczającego godności nauczyciela, przez co naruszyła art. 9 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela. Zdaniem organu, dalsze zajmowanie przez nią stanowiska dyrektora placówki oświatowej godzi w interes szkoły i destabilizuje jej funkcjonowanie. Szczególnie uzasadniony przypadek, stanowiący podstawę odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia zachodzi nie tylko w sytuacji zaniedbania w organizacji pracy, ale także w razie nagannej postawy dyrektora szkoły poza miejscem pracy.

Sytuacje, kiedy nie ma szczególnie uzasadnionych przyczyn do odwołania dyrektora szkoły

Opis okoliczności

Orzeczenie

1

2

Nie jest przesłanką zastosowania art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty utrata zaufania organu prowadzącego szkołę do jej dyrektora, skoro u podstaw takiej utraty zaufania nie leżą przyczyny, które samoistnie uniemożliwiałyby kierowanie szkołą przez jej dyrektora.

Wyrok WSA

we Wrocławiu

z 28 lipca 2016 r., IV SA/Wr 273/16

Błąd proceduralny (w toku postępowania konkursowego) nie mieści się w pojęciu szczególnie uzasadnionych przypadków w rozumieniu art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.

Wyrok WSA w Rzeszowie

z 22 kwietnia 2016 r., II SA/Rz 1109/15

Dokonywane przez dyrektora zmiany w planie zajęć przed rozpoczęciem roku szkolnego czy nieprzekazanie kluczy i tym samym uniemożliwienie dostępu do dokumentacji szkoły, nie mogą być uznane za przypadek szczególnie uzasadniony. Okoliczności tych nie można bowiem uznać za wyjątkowe, mogące prowadzić do destabilizacji funkcjonowania szkoły. Mogłyby one co najwyżej stanowić jeden z argumentów za negatywną oceną pracy i wykonywania zadań przez dyrektora i w konsekwencji za zwolnieniem go w trybie zwyczajnym.

Wyrok WSA w Olsztynie z 12 kwietnia 2016 r., II SA/Ol 215/16

Pełnienie funkcji dyrektora szkoły nie pozbawia możliwości krytykowania organu prowadzącego wobec innych organów władzy publicznej. Nie jest przesłanką zastosowania art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.

Wyrok NSA z 3 lutego 2016 r., I OSK 2790/15

Brak możliwości współpracy między radą pedagogiczną szkoły a jej dyrektorem nie uzasadnia odwołania ze stanowiska na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, gdyż okoliczności tej brak nagłego charakteru.

Wyrok WSA w Łodzi z 21 grudnia 2015 r., III SA/Łd 1140/15

Zarzut polegający na jednorazowym niepoinformowaniu dyrektora o problemach uczniów, nawet przy założeniu, że jest zgodny z rzeczywistością, nie uzasadnia odwołania wicedyrektora z zajmowanego stanowiska w szczególnym trybie. Okoliczność ta nie ma takiego charakteru, aby uniemożliwiała nauczycielowi dalsze sprawowanie funkcji kierowniczej.

Wyrok WSA w Gdańsku z 17 grudnia 2015 r., III SA/Gd 375/15

Sytuacja narastającego konfliktu między dyrektorem szkoły a jego zastępcą nie uzasadnia odwołania wicedyrektora w trakcie roku szkolnego. Ponadto temu zdarzeniu brakuje przymiotu wyjątkowości.

Wyrok WSA w Poznaniu z 9 grudnia 2015 r., IV SA/Po 765/15

Zaginięcie dziecka na wycieczce szkolnej jest okolicznością, która nie powinna mieć miejsca. Niepożądana jest też niezgodność regulaminu wycieczek szkolnych z prawem oświatowym czy naruszanie takiego regulaminu. Nie oznacza to jednak, by w ww. okolicznościach można było mówić o szczególnie uzasadnionym przypadku uprawniającym organ do odwołania dyrektora szkoły w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia.

Wyrok WSA w Gdańsku z 1 października 2015 r., III SA/Gd 579/15

Za szczególnie uzasadniony przypadek nie może być uznana sprawa dotycząca prowadzenia przez dyrektora procedury związanej z wyborem przewoźnika, który miałby świadczyć usługę transportową na rzecz szkoły. Nie można tu dostrzec bezpośredniego wpływu na destabilizację realizacji zadań dydaktycznych, oświatowych bądź wychowawczych.

Wyrok WSA w Gliwicach

z 22 lipca 2014 r., IV SA/Gl 1356/13

Wątpliwości co do posiadania kwalifikacji pedagogicznych przez zatrudnionych nauczycieli przez dyrektorkę szkoły nie są podstawą do zastosowania trybu nadzwyczajnego odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia.

Wyrok NSA

z 6 sierpnia 2015 r., I OSK 901/15

Subiektywne niezadowolenie członków zarządu powiatu z wypowiedzi dyrektora szkoły nie daje podstaw do jego odwołania ze stanowiska na mocy art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.

Wyrok WSA w Krakowie z 14 kwietnia 2015 r., III SA/Kr 88/15

Obowiązek przestrzegania procedury odwoławczej

Odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole, dla której organem prowadzącym jest gmina, następuje w formie zarządzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Gdy organem prowadzącym jest natomiast powiat lub województwo, do odwołania dyrektora niezbędne jest wydanie uchwały zarządu danej jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie bowiem z przepisami ustaw samorządowych, do zadań organów wykonawczych należy zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych oraz odpowiednio powiatowych i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Przed wydaniem zarządzenia (uchwały), w sytuacji gdy powodem odwołania dyrektora szkoły są szczególnie uzasadnione przypadki, organ prowadzący szkołę musi się zwrócić o opinię do kuratora oświaty, a gdy jest to szkoła artystyczna - do ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Opinia ta musi być wydana w terminie 5 dni roboczych od wezwania (od 1 września 2017 r. - 21 dni). Jej niewydanie w terminie jest równoznaczne z wydaniem opinii pozytywnej. Uchylanie się kuratora oświaty od zajęcia stanowiska w sprawie nie może być jednak interpretowane przez organ prowadzący szkołę na niekorzyść osoby zwalnianej z pracy (wyrok WSA w Białymstoku z 5 lutego 2008 r., II SA/Bk 789/07). Opinia kuratora oświaty nie ma charakteru wiążącego. Oznacza to, że negatywne zaopiniowanie odwołania nie stanowi żadnej przeszkody do wydania zarządzenia bądź uchwały w sprawie odwołania ze stanowiska kierowniczego.

Opinia kuratora może być wykorzystana tylko w postępowaniu, w którym została ona uzyskana. Nie jest np. dopuszczalna sytuacja, że jedna i ta sama opinia będzie służyła jako podstawa do odwołania dyrektora szkoły kilkakrotnie w kolejnych postępowaniach.

Przed wydaniem zarządzenia o odwołaniu nauczyciela ze stanowiska dyrektora organ prowadzący musi zapewnić odwoływanemu nauczycielowi możliwość czynnego udziału w toczącym się postępowaniu wyjaśniającym. W szczególności musi mu umożliwić zapoznanie się z zebranym materiałem dowodowym. Trzeba mu zapewnić także możliwość wypowiedzenia się co do zgromadzonych dowodów czy zgłoszenia wniosków.

Chociaż obowiązek uzasadnienia zarządzenia (uchwały) nie wynika z żadnego przepisu, w orzecznictwie powszechnie podkreśla się konieczność jego sporządzenia (wyrok NSA z 1 grudnia 2006 r., I OSK 706/06; wyrok SN z 9 grudnia 2003 r., I PK 103/03, OSNP 2004/21/371). Spełnienie tego obowiązku jest szczególnie istotne w razie powołania się w zarządzeniu (uchwale) na szczególnie uzasadniony przypadek. Obowiązek sporządzenia uzasadnienia zarządzenia oznacza również, że zarządzenie podlega doręczeniu dyrektorowi szkoły łącznie z uzasadnieniem.

Brak uzasadnienia lub jego ogólnikowość kwalifikowane jest jako istotne naruszenie prawa, co stanowi przesłankę do stwierdzenia nieważności zarządzenia lub uchwały organu prowadzącego.

Charakter prawny aktu odwołania

Przepisy nie określają, jakie uprawnienia służą nauczycielowi w razie odwołania ze stanowiska kierowniczego. W orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowany jest jednak pogląd, zgodnie z którym odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego ma charakter kompetencji władczej związanej z wykonywaniem określonych w przepisach prawa zadań publicznoprawnych w zakresie oświaty. Personalny charakter aktu odwołania z funkcji kierowniczej nie stanowi zatem o jego prywatnoprawnym charakterze, ponieważ obsada stanowiska kierowniczego w szkole jest formą zarządzania szkołą publiczną, a zarządzanie szkołą wchodzi w zakres administracji publicznej.

Wobec tego, zgodnie z orzecznictwem, zarządzenie wójta w sprawie odwołania z funkcji dyrektora szkoły jest aktem o charakterze administracyjnoprawnym. Z tego powodu zarządzenie podlega kontroli organów nadzoru i kontroli sądów administracyjnych, niezależnie od ewentualnej ochrony stosunku pracy przysługującej odwołanemu dyrektorowi przed sądem pracy, jak i niezależnie od tego, czy odwołany dyrektor był uprzednio powołany jako nauczyciel, czy jako osoba niebędąca nauczycielem.

Odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły nie jest czynnością z zakresu prawa pracy. Akt odwołania ma jednak wpływ na sytuację prawną nauczyciela odwołanego ze stanowiska dyrektora szkoły, powodując pozbawienie go nie tylko tego stanowiska, ale także dodatków z nim związanych (np. funkcyjnego). Może on mieć zatem wpływ na zakres uprawnień pracowniczych i stąd też w orzecznictwie Sądu Najwyższego przeważa tendencja przewidująca możliwość przyznania nauczycielowi odwołanemu z funkcji kierowniczej odszkodowania za niezgodne z prawem odwołanie (uchwała SN z 3 lutego 1993 r., I PZP 71/92, OSNCP 1993/11/144).

WSA w Łodzi w wyroku z 14 lipca 2010 r. (III SA/Łd 353/10) stwierdził, że: Odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego skutkuje pozbawieniem funkcji i uprawnień organu zarządzającego szkołą, uszczupla należne wynagrodzenie za pracę i pozbawia dodatku funkcyjnego. Nie powoduje jednak rozwiązania z nim stosunku pracy.

Jeżeli dyrektor szkoły był zatrudniony na czas określony na okres powierzenia mu stanowiska, organ prowadzący nie musi wypowiadać mu umowy o pracę, gdyż trwanie stosunku pracy było zależne jedynie od zajmowania stanowiska kierowniczego.

Dwoistość skutków odwołania dyrektora szkoły ma swoje konsekwencje w trybie zaskarżania tej czynności - legalność odwołania podlega, po wyczerpaniu trybu postępowania, kontroli sądu administracyjnego, a w pozostałym zakresie podlega właściwości sądów powszechnych. Okoliczność zatem, że akt administracyjny dotyczący odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego wywołuje także skutki w sferze prawa pracy, powoduje, że pracownik taki może dochodzić obrony swoich interesów wynikających z pozostawania w zatrudnieniu przed sądem pracy. W wyroku WSA we Wrocławiu z 15 kwietnia 2016 r. (III SA/Wr 1099/15) stwierdzono, że: W postępowaniu przed sądem administracyjnym przedmiotem badania sądu nie są ewentualne roszczenia pracownicze zwolnionego (odwołanego) dyrektora, do rozpatrzenia których właściwy jest sąd pracy, lecz zachowanie przewidzianych w przepisach publicznoprawnych wymogów dotyczących aktu odwołania dyrektora jednostki samorządowej jako formy realizacji zadań publicznoprawnych gminy, a więc aktu o publicznoprawnym charakterze.

Skarga do sądu administracyjnego

Odwołany dyrektor może wnieść skargę do sądu na zarządzenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub odpowiednio na uchwałę zarządu powiatu lub województwa. Z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego wynika, że odwołany dyrektor może kwestionować akt odwołania przed sądem administracyjnym. Skargę wnosi się w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. Gdy jest to uchwała zarządu powiatu lub województwa, będzie to odpowiednio art. 87 ustawy o samorządzie powiatowym lub art. 90 ustawy o samorządzie województwa. Zgodnie z tymi przepisami, wniesienie skargi musi być poprzedzone wezwaniem organu do usunięcia naruszenia prawa. Skargę bowiem wnosi się dopiero po bezskutecznym wezwaniu.

Skargę wnosi się na zarządzenie (uchwałę) o odwołaniu, a nie na wezwanie do usunięcia naruszenia lub bezczynność organu w zakresie udzielenia na nie odpowiedzi. Wezwanie ma na celu jedynie umożliwienie radzie gminy załatwienia sprawy bez konieczności wnoszenia skargi do sądu. Jego celem jest m.in. uniknięcie postępowania przed sądem administracyjnym, czyli chodzi o usunięcie naruszenia prawa bez niepotrzebnego wdawania się w spór przed sądem administracyjnym.

Przykład

Burmistrz zarządzeniem odwołał dyrektorkę szkoły - Annę W. Ta wezwała burmistrza do usunięcia naruszenia prawa, jakim było jej odwołanie. Burmistrz pismem odniósł się do zarzutów przedstawionych w wezwaniu, stwierdzając, że nie znalazł podstaw do zmiany lub uchylenia kwestionowanego zarządzenia. Anna W. wniosła skargę do sądu administracyjnego na pismo burmistrza. Sąd odrzucił skargę i w uzasadnieniu stwierdził, że zaskarżone pismo nie jest aktem administracyjnym i dlatego nie jest objęte kontrolą sądu administracyjnego.

W sprawie skargi wnoszonej do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym zastosowanie znajduje reguła zawarta w art. 53 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który przewiduje, że skargę należy wnieść w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeśli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia.

Jak potwierdził NSA w wyroku z 5 sierpnia 2010 r. (I OSK 805/10), powołanie bądź odwołanie dyrektora szkoły jest sprawą z zakresu administracji publicznej ze wszystkimi tego konsekwencjami, łącznie z ingerencją nadzorczą wojewody. Może on w trybie nadzoru stwierdzić nieważność zarządzenia lub uchwały. A gdy w terminie 30 dni od otrzymania tego aktu wojewoda nie wyda w tym zakresie rozstrzygnięcia nadzorczego, to może go zaskarżyć do sądu administracyjnego (art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

!

Wojewoda nie może stwierdzić nieważności zarządzenia lub uchwały organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego po upływie roku od dnia ich podjęcia (art. 94 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Oczekiwanie przez odwołanego dyrektora na reakcję wojewody może być jednak ryzykowne. A to z tego powodu, że organ nadzoru może w ogóle nie być poinformowany o wydanym zarządzeniu (uchwale) przez organ prowadzący (wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu lub województwa). Ustawy samorządowe przewidują bowiem, że organy wykonawcze przekazują swoje akty wojewodzie, jeśli zawierają one przepisy porządkowe. Akt o odwołaniu dyrektora szkoły nie zawiera takich przepisów.

Do chwili upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego bądź też wydania przez ten sąd orzeczenia oddalającego, bądź odrzucającego skargę, zarządzenie (uchwała) nie wywołuje skutków prawnych. W związku z tym dotychczasowy dyrektor nie zostanie skutecznie odwołany i brak jest jakichkolwiek podstaw do powoływania komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na obsadzone stanowisko dyrektorskie ani do zatwierdzania tego konkursu.

Przykład

Wójt odwołał dyrektorkę szkoły podstawowej. Ta wniosła skargę do sądu administracyjnego. Wójt, nie czekając na wyrok sądu, powołał komisję do przeprowadzenia konkursu na dyrektora szkoły. W tej sytuacji nie ma podstaw do powoływania komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu, gdyż zarządzenie o odwołaniu dotychczasowego dyrektora nie wywołało skutku prawnego. A zatem nie ma wakatu na tym stanowisku. Wojewoda powinien stwierdzić nieważność zarządzenia o powołaniu komisji konkursowej.

W przypadku gdy prawidłowość zarządzenia o odwołaniu ze stanowiska dyrektora szkoły została ustalona przed sądem powszechnym, niedopuszczalne staje się ponowne rozpoznawanie tej sprawy przez sąd administracyjny. Powodowałoby to naruszenie powagi rzeczy osądzonej, co jest przesłanką nieważności postępowania. W związku z tym - w takiej sytuacji - sąd administracyjny odrzuca skargę, jeżeli sprawa objęta skargą pomiędzy tymi samymi stronami jest w toku lub została już prawomocnie osądzona.

Roszczenia ze stosunku pracy

Prawomocny wyrok sądu administracyjnego, stwierdzający, że odwołanie dyrektora nie było zgodne z prawem, nie przywraca nauczycielowi pełnionej funkcji kierowniczej. Otwiera mu jednak drogę do dochodzenia odszkodowania przed sądem pracy za wadliwe odwołanie ze stanowiska. W orzecznictwie Sądu Najwyższego od 2015 r. dominujący jest pogląd, że nauczycielowi odwołanemu ze stanowiska kierowniczego w szkole (niezgodnie z warunkami określonymi w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty) przysługuje odszkodowanie w wysokości nie niższej od wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a nie w wysokości sumy utraconego za taki okres dodatku funkcyjnego.

Punktem wyjścia tego poglądu jest to, że chociaż odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły na podstawie art. 38 ustawy o systemie oświaty nie oznacza wypowiedzenia warunków pracy lub płacy, to jednak jest to czynność w wysokim stopniu zbliżona do niego. Stanowi bowiem jednostronną zmianę warunków pracy, niekorzystną dla pracownika. Zmiana ta dotyczy treści stosunku pracy nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły, gdyż pozbawia go funkcji i uprawnień organu zarządzającego szkołą oraz w istotny sposób uszczupla należne mu wynagrodzenie za pracę, pozbawiając go dodatku funkcyjnego. W razie wypowiedzenia warunków zatrudnienia nie musi dojść do rozwiązania stosunku pracy. Może on być kontynuowany na nowych warunkach w wypadku ich przyjęcia przez pracownika. To z kolei nie wyklucza możliwości dochodzenia przez pracownika roszczenia odszkodowawczego.

Przykład

Wójt, zarządzeniem z 31 lipca 2012 r., powierzył Joannie C. stanowisko dyrektora szkoły podstawowej na okres 5-letni, tj. od 1 września 2012 r. do 31 sierpnia 2017 r. Przed końcem kadencji wójt, zarządzeniem z 20 października 2015 r., odwołał jednak Joannę C. z funkcji dyrektora szkoły ze skutkiem natychmiastowym. W uzasadnieniu decyzji o odwołaniu powołano się na nieprawidłowości w zakresie sposobu prowadzenia dokumentacji szkolnej stwierdzone w trakcie kontroli. Joanna C. zaskarżyła do sądu administracyjnego zarządzenie wójta o odwołaniu jej z funkcji dyrektora. Naczelny Sąd Administracyjny prawomocnym wyrokiem z 30 września 2016 r. stwierdził, że zaskarżone przez Joannę C. zarządzenie wójta zostało wydane z naruszeniem prawa. Joanna C. kontynuuje zatrudnienie w szkole na stanowisku nauczyciela przyrody w pełnym wymiarze czasu pracy. Była dyrektorka może wystąpić do sądu pracy o zasądzenie na jej rzecz odszkodowania za wadliwe odwołanie z funkcji dyrektora szkoły. Bezprawność odwołania mianowanego nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły wynikająca z braku uzasadnionych podstaw czy też będąca skutkiem naruszenia przepisów dotyczących tego odwołania powinna wywoływać skutek podobny jak bezprawność działania pracodawcy przy wypowiedzeniu zmieniającym, są to bowiem rodzajowo podobne uchybienia prawom pracownika. Gdyby odwołanie nastąpiło ze skutkiem natychmiastowym (bez wypowiedzenia), po powierzeniu funkcji na czas określony, to odpowiednie stosowanie powinien mieć przepis art. 58 zdanie drugie k.p. w związku z art. 59 k.p. A zatem nauczycielowi odwołanemu bez wypowiedzenia ze stanowiska dyrektora szkoły powierzonego na czas określony, z naruszeniem art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, przysługuje na podstawie stosowanego odpowiednio art. 58 k.p. w związku z art. 59 k.p. odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pracę za czas, do którego powierzenie stanowiska miało trwać, nie więcej niż za 3 miesiące.

Dotychczas w orzecznictwie Sądu Najwyższego ugruntowany był pogląd, że odszkodowanie może być równe 3-krotnej wysokości utraconego dodatku funkcyjnego. Sąd uważał bowiem, że najbardziej zbliżony charakter mają unormowania dotyczące umowy na czas określony, zawarte w art. 50 § 3 i 4 k.p. W tej sytuacji, zdaniem tej linii orzeczniczej, należało zastosować art. 38 ustawy o systemie oświaty w związku z art. 50 § 3 i 4 k.p. Zatem skoro pracownik traci tylko dodatek funkcyjny, to odszkodowanie powinno być równe temu dodatkowi.

Wskazane przepisy Kodeksu pracy nie mogą być jednak stosowane wprost, ponieważ dotyczą rozwiązania stosunku pracy, a nie odwołania ze stanowiska z zachowaniem dalszego zatrudnienia.

W omawianym zakresie istotny jest również wyrok Sądu Najwyższego z 12 lutego 2015 r. (I PK 155/14). W orzeczeniu tym sąd wskazał, że unieważnienie w trybie administracyjnosądowym uchwały o odwołaniu dyrektora szkoły nie reaktywuje dyrektorskiego statusu zatrudnienia. A to oznacza, że dyrektorowi nie przysługuje roszczenie z tytułu gotowości do wykonywania tej funkcji, której po odwołaniu nie pełnił.

Przykład

Dyrektor szkoły był powołany na okres do 31 sierpnia 2018 r. Uchwałą z 17 czerwca 2015 r. zarząd powiatu odwołał nauczyciela z funkcji dyrektora szkoły. Do dnia odwołania dyrektor szkoły otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny oraz dodatek motywacyjny, a po odwołaniu wynagrodzenie zasadnicze oraz wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych. Wojewódzki sąd administracyjny stwierdził nieważność uchwały z 17 czerwca 2016 r. W związku z tym nauczyciel zgłosił do organu prowadzącego gotowość pełnienia funkcji dyrektora szkoły. W odpowiedzi na wystąpienie odwołanego dyrektora szkoły organ prowadzący wyjaśnił, że zwolnione stanowisko dyrektora zostało już obsadzone. Po odwołaniu ze stanowiska dyrektorskiego nauczyciel wykonywał już tylko obowiązki nauczycielskie. Odwołany dyrektor szkoły zamierza pozwać pracodawcę i wystąpić wobec niego z żądaniem zapłaty odszkodowania za utracone korzyści, tj. różnicę pomiędzy wynagrodzeniem dyrektorskim, jakie otrzymywałby jako dyrektor szkoły, gdyby nie został odwołany, a wynagrodzeniem nauczyciela, jakie otrzymywał po odwołaniu ze stanowiska. Ponieważ kadencja dyrektora szkoły miała się skończyć 31 sierpnia 2018 r., nauczyciel zamierza pozwać szkołę o wynagrodzenie za czas gotowości do pracy w okresie od 17 czerwca 2016 r. do 31 sierpnia 2018 r. Odwołany dyrektor nie może jednak skutecznie żądać zasądzenia na jego rzecz wynagrodzenia za gotowość do pracy na stanowisku dyrektorskim. Wyrok sądu administracyjnego nie przywrócił go bowiem na to stanowisko. Dlatego sąd pracy oddalił wniesione przez niego powództwo.

W praktyce może się pojawić wątpliwość, czy stroną pozwaną powinien być zawsze pracodawca, czyli szkoła, czy też konieczne lub możliwe jest skierowanie roszczeń przeciwko organowi prowadzącemu szkołę. Z orzecznictwa wynika, że w sprawach dotyczących roszczeń nauczyciela o powierzenie funkcji dyrektora szkoły, jak też odnoszących się do odwołania z tego stanowiska, podmiotem pozwanym jest wyłącznie szkoła. Stanowisko to wpisuje się w ugruntowaną linię orzeczniczą, zgodnie z którą pracodawcą dyrektora i zatrudnionych w niej nauczycieli jest szkoła (wyroki SN z: 11 września 1998 r., II UKN 196/98, OSNP 1999/18/589; 4 lipca 2001 r., I PKN 523/06; oraz postanowienie SN z 15 maja 2002 r., III PZP 7/02).

Podstawa prawna:

● art. 5c pkt 2, art. 36a ust. 13, art. 38, art. 38a ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60),

● art. 29 pkt 2, art. 63 ust. 21, art. 66, art. 67 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),

● art. 30 ust. 2 pkt 5, art. 90 ust. 1, art. 91 ust. 1, art. 93, art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 446; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 730),

● art. 32 ust. 2 pkt 5, art. 78 ust. 1, art. 79 ust. 1, art. 81 ust. 1, art. 87 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 814; ost.zm. Dz.U. z 2017 r., poz. 730),

● art. 41 ust. 2 pkt 6, art. 81, art. 82 ust. 1, art. 82c ust. 1, art. 90 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 486; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2260),

● art. 53 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 718; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 730),

● art. 119 § 1 ustawy z 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 1094; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1707),

● art. 45, art. 471, art. 52, art. 81 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60),

● art. 9 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1379; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60).

Leszek Jaworski

specjalista z zakresu prawa pracy

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK