Motywowanie pracowników do udziału w badaniu zaangażowania w Sodexo
Sodexo Benefits and Rewards Services na co dzień doradza, jak motywować zatrudnionych, a wdrażanie najlepszych praktyk w tym zakresie zaczyna od własnych pracowników. Efekt - 100-proc. frekwencja w cyklicznym badaniu zaangażowania Aon Hewitt, tytuł Najlepszego Pracodawcy Roku zdobyty po raz drugi.
Aon Hewitt w ramach "Programu Najlepsi Pracodawcy", w oparciu o obiektywne badanie zaangażowania pracowników z wielu firm, od 11 lat przygotowuje ranking najlepszych pracodawców. Jego wyniki są ich wewnętrzną diagnozą i oceną. Potwierdzają, które przedsiębiorstwa wyróżniają się skutecznym przywództwem, kulturą organizacyjną, atrakcyjną marką pracodawcy, ale przede wszystkim - czy osiągają ponadprzeciętne zaangażowanie pracowników. Dla Sodexo Benefits and Rewards Services, uczestnika "Programu Najlepsi Pracodawcy", to właśnie zaangażowanie stało się głównym celem i wyzwaniem.
Dla kogo to badanie
Firma w badaniu zaangażowania bierze udział od 2008 roku. Zdiagnozowanie, które czynniki wpływają na zaangażowanie i motywację pracowników, to informacja zwrotna czy kierunki rozwoju i zmiany, jakie wprowadza organizacja, przynoszą pożądane efekty. W pierwszym roku ankietę wypełniło niespełna 50 proc. pracowników, ale w 2012 roku już 99 proc. To bardzo dobry rezultat, biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce średnia frekwencja w badaniu to 76 proc., a wśród firm, które otrzymują tytuł Najlepszego Pracodawcy Roku - 83 proc. Jednak Sodexo Benefits and Rewards Services podniosło poprzeczkę i postawiło sobie cel - poznanie opinii 100 proc. pracowników.
Wypełnienie ankiety zajmuje ok. 20-30 min, nie jest więc łatwo przekonać ludzi do wygospodarowania na nie czasu, w sytuacji gdy mają wiele innych zadań do wykonania. Ciągłe przypominanie, odwoływanie się do pracowniczego obowiązku czy wydawanie poleceń służbowych rzadko prowadzi do pełnej 100-proc. skuteczności. Dlatego firma postanowiła specjalnie zmotywować swoich ludzi - zwłaszcza że specjaliści z firmy na co dzień doradzają, jak motywować pracowników.
Sodexo Benefits and Rewards Services jest ekspertem i liderem w zakresie kompleksowych usług motywacyjnych i działa na polskim rynku od 18 lat. Doradza w zakresie budowania trwałych relacji pracodawców z pracownikami. Z oferty Sodexo w Polsce skorzystało już ponad 43 tys. firm.
Grunt to dobra motywacja
W 2014 roku Sodexo postanowiło przeprowadzić wewnętrzną akcję informacyjną zachęcającą pracowników do wzięcia udziału w badaniu. Jej celem było zainteresowanie ankietą i poinformowanie, że taka aktywność się opłaca. W tym samym czasie wszyscy otrzymali e-maila z informacją o badaniu, a na ścianach biura zawisły plakaty z intrygującym pytaniem "Chcielibyście nieraz móc kupić sobie czas?". Plakaty, bez szczegółów, odsyłały do ankiety, przy wypełnianiu której pracownicy mieli dowiedzieć się więcej. Kolejne plakaty z hasłem "Czas na Twoją opinię, czas na Czas Pass" przekonywały, że Sodexo przygotowało specjalnie dla pracowników nowy produkt, który można otrzymać, biorąc udział w badaniu. Produktem tym był kupon Czas Pass, nagradzający udział w badaniu zaangażowania jedną wolną godziną do wykorzystania w dowolnym momencie. Ponadto na biurkach pracownicy mogli znaleźć naklejki przypominające o akcji "A mogłeś dłużej pospać..." "A mogłabyś kupować sobie teraz coś ładnego..." "Wypełnij ankietę i odbierz swój Czas Pass!". Nie zapomniano także o pracownikach pracujących poza biurem, którzy za wypełnienie ankiety mogli otrzymać kupon Kawa + Ciastko Pass do zrealizowania na stacjach paliw BP.
- Akcja motywująca do wzięcia udziału w badaniu nawiązywała do naszych produktów Sodexo. Udało nam się również zachować spójność z akcentowaną w ofercie produktowej ideą swobody wyboru świadczeń motywacyjnych. Wolny czas, jaki oferowaliśmy pracownikom, mogli wykorzystać, kiedy chcieli i jak chcieli
- komentuje Magdalena Słomczewska-Klimiuk, kierownik marketingu w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Agata Nagórska,
menedżer projektu, Aon Hewitt
W celu osiągnięcia wysokiego zainteresowania pracowników badaniem, które gwarantuje reprezentatywność wyników, oraz zachęcenia pracowników do szczerych wypowiedzi, warto zbudować strategię komunikacji badania. Dobry plan powinien uwzględniać:
1. Cel badania przedstawiony przez pryzmat korzyści dla pracownika
Kluczową kwestią przy planowaniu strategii komunikacji badania jest właściwe zdefiniowanie jego celu oraz korzyści, jakie będzie miał pracownik z wypełnienia ankiety. Warto, aby pracownicy zyskali przekonanie, że badanie wpływa nie tylko na kształtowanie całej firmy, ale przede wszystkim na ich satysfakcję z pracy.
2. Zapewnienie o poufności i anonimowości badania
Wśród pracowników często istnieje obawa, że indywidualne ankiety zostaną zidentyfikowane. Stąd też niezwykle ważne jest zadbanie o poczucie poufności i anonimowości badania. Istotne jest m.in. podkreślanie faktu, że dostęp do indywidualnych wyników ma jedynie firma zewnętrzna, która go przeprowadza.
3. Włączenie menedżerów w komunikację badania
Pracownicy muszą wiedzieć, że organizatorem badania jest Zarząd, któremu zależy na szczerej opinii pracowników. Nieoceniona jest także rola menedżerów, którzy powinni zachęcać swoje zespoły do wyrażenia zdania na temat środowiska pracy.
4. Atrakcyjna kampania komunikacyjna dopasowana do kultury organizacyjnej firmy
Nie bez znaczenia są właściwie dobrane kanały komunikacyjne oraz treści i formy komunikatów dopasowane do kultury organizacyjnej firmy. Warto zadbać o atrakcyjność akcji komunikacyjnej, aby już na tym etapie inicjatywa badania kojarzyła się z czymś ciekawym, przyjemnym i dającym poczucie, że pracownicy są najcenniejszym kapitałem firmy i mają wpływ na podejmowane przez nią działania.
Gra o zaangażowanie
Dwa lata później, w 2016 roku, zarząd Sodexo postawił ponownie przeprowadzić akcję zachęcającą do udziału w badaniu zaangażowania.
- Wszyscy lubimy wygrywać. Dlatego wykorzystaliśmy odwołanie do dobrze znanej sprzed lat Wielkiej Gry i zachęcaliśmy hasłem "Rozegraj wielką grę o zaangażowanie, by wziąć udział w wielkiej grze o nagrody"
- opowiada Ewa Walczuk, specjalista ds. HR Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Każdy pracownik, który wypełnił ankietę, mógł zakręcić kołem, które przypominało to z Koła Fortuny i wylosować nagrodę. Przygotowaliśmy praktyczne oraz żartobliwe upominki. Znalazły się tam: Czyścioch Pass (czyli voucher do myjni samochodowej), Kino Pass Dla Dwojga, ZaPass Czekoladek, sprawdzony rok wcześniej Czas Pass i żartobliwy Królewski Pass uprawniający do otrzymania na jeden dzień korony, dzięki której szczęśliwiec był traktowany w pracy po królewsku. Na kole znajdowało się również pole z Jokerem, którego wylosowanie pozwalało na wybranie dowolnej nagrody z puli. Akcję zapowiadały plakaty oraz e-maile z hasłami: "Niedługo wszyscy będą traktować Cię po królewsku", "Masz Jokera - możesz wszystko", "Wykręcimy Ci niezły numer... dla dwojga".
- Pracownicy odebrali nasze działania entuzjastycznie. Podkreślali efekt zaskoczenia i dobrej zabawy. Przyznawali, że trudno było przejść obok "koła fortuny" obojętnie. Kusiło, aby nim zakręcić i wylosować nagrodę. Efekt to badanie, które przeprowadziliśmy w ciągu niespełna trzech tygodni
- mówi Ewa Walczuk.
Tak jak w poprzedniej akcji promującej badanie zaangażowania, wyzwaniem była frekwencja, a kluczem do jego realizacji - nagrody, które odpowiadałyby na wszystkie potrzeby pracowników, także realizujących swoje zadania poza biurem doradców klienta. Dlatego na kole znalazły się dodatkowo: Radar Pass (lokalizator kluczyków na zagwizdanie, Aroma Pass (odświeżacz do auta) i przydatny w podróży termiczny Auto Kubek Pass.
Efekt - najlepszy z najlepszych
W 2014 roku w badaniu udział wzięło 100 proc. pracowników firmy i podobnie w 2016 roku - udało się uzyskać 100 proc. frekwencji. Sukces jest tym większy, że firma zdobyła w tych latach tytuł Najlepszego Pracodawcy.
- Wyniki badania i sama nagroda są dla nas bardzo cenne. To dowód, że nasza filozofia traktowania pracowników jako równorzędnych partnerów sprawdza się. Ich pracę należy nie tylko opłacać, ale też sprawiać, by była przyjemnością i pozwalała na samorealizację. Z tegorocznej nagrody cieszymy się szczególnie - bo to drugi raz z rzędu
- mówi Monika Sielicka, dyrektor HR w Sodexo Benefits and Rewards Services.
Sodexo nie chowa wyników badania zaangażowania do szuflady.
- Wnioski z badań są punktem wyjścia do wprowadzenia zmian. Dlatego właśnie zależy nam na zdaniu wszystkich pracowników, a nie tylko części. Również takich zmian, które mogą się wydawać błahe, a które znacznie poprawiają nastawienie pracowników do pracodawcy, jak np. uruchomienie prysznica na prośbę osób, które przyjeżdżają do pracy rowerami. Czasem, aby poprawić satysfakcję i wpłynąć na zaangażowanie pracowników trzeba np. zaproponować dedykowane działania rozwojowe, popracować nad komunikacją w firmie, zwiększyć częstotliwość spotkań z kierownictwem. Pracownicy chcą wiedzieć, co się dzieje w firmie, mieć wpływ na wydarzenia, które mają w niej miejsce. Gdy zaczynaliśmy badania, przez wielu pracowników były one traktowane jako wymysł Działu HR. Dziś na stałe wpisały się w nasz firmowy kalendarz. Pamiętajmy, że wyniki firmy wypracowują ludzie i to oni muszą czuć się w firmie dobrze
- podkreśla Monika Sielicka.
Wyniki satysfakcji i zaangażowania pracowników, jakie osiąga Sodexo potwierdzają, że firma nie tylko doradza innym, jakie rozwiązania motywacyjne powinni zastosować, ale sama potrafi je z powodzeniem wdrażać. W przypadku Sodexo Benefits and Rewards Services powiedzenie "Szewc bez butów chodzi" powinno brzmieć "Szewc w bardzo dobrych butach chodzi".
RED