Personel i Zarządzanie 3/2019, data dodania: 19.02.2019

Dlaczego w pracy zespołowej nie warto grać tylko na siebie?

"Żaden z nas nie jest tak dobry, jak jesteśmy wszyscy razem" - to słynne powiedzenie założyciela McDonald's Raya Kroca najlepiej oddaje znaczenie pracy zespołowej w naszej firmie. Dbamy nie tylko o relacje z gośćmi restauracji, ale także o zespołową współpracę z pracownikami, franczyzobiorcami i dostawcami, którzy współtworzą sukces firmy. Jako organizacja jesteśmy Silniejsi Razem. Współpracujemy, dzielimy się sukcesami i wyzwaniami. Promujemy i wspieramy pracę zespołową: jesteśmy dumni z tego, jak razem pracujemy, z myślą o naszych pracownikach i społecznościach lokalnych. Praca zespołowa jest jednym z trzech filarów kultury organizacyjnej McDonald's. Wierzymy, że dzięki niej budujemy Lepszy McDonald's.

Jak każda firma mamy cele biznesowe, ale jesteśmy świadomi, że ich realizacja jest możliwa tylko wtedy, kiedy współpracujemy - jedynie zgrany zespół może zapewnić naszym gościom pozytywne doświadczenia z wizyty w restauracjach i sprawić, że będą chcieli do nas wracać. Cenimy różnorodność, ale każdy z naszych zespołów składa się z indywidualności osób, które różnią się nie tylko charakterem i temperamentem, ale też pochodzeniem, wiekiem czy poglądami. Mimo różnic, które nas dzielą, tworzymy dobrą atmosferę współpracy, bo w McDonald's każdy może być sobą, bez względu na wiek, płeć, pochodzenie, poglądy czy orientację seksualną.

Zespołowa atmosfera współpracy w McDonald's to nie tylko komunikat w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Od pierwszego dnia pracy każdej nowo zatrudnionej osobie towarzyszy instruktor i ogromne wsparcie całej załogi. Podczas corocznego Founder's Day, rocznicy urodzin założyciela korporacji, wszyscy pracownicy biura świętują wspólnie, pracując ramię w ramię z zespołem restauracji, obsługując odwiedzających nas gości. Współpracujemy międzydziałowo i projektowo. Organizujemy zespoły robocze, do których zapraszamy osoby ze wszystkich poziomów naszej organizacji. Dzięki temu każdy z pracowników ma możliwość zgłaszania własnych inicjatyw i lepiej rozumiemy różne punkty widzenia. Takie podejście zwiększa zaangażowanie i satysfakcję zespołu. Dzięki wspólnej pracy możemy skutecznie wdrażać nowe rozwiązania biznesowe i szybciej realizować naszą strategię.


Jedną z kompetencji, na którą w Corning kładziemy nacisk, jest umiejętność pracy zespołowej. Zdajemy sobie sprawę z tego, że na pokładzie mamy osoby o odmiennych charakterach, przyzwyczajeniach czy motywacjach, ale zawsze przykładamy dużą wagę do tego, aby każdy czuł się częścią zespołu. Oczywiście, indywidualizm jest ważny, ale poczucie przynależności i wynikająca z tego chęć współpracy są zakodowane w DNA naszej firmy. W jaki sposób Corning wspiera w tej kwestii swoich pracowników? Badania, które pozwoliły nam wypracować strategię employer brandingową, pokazały, że jednym z głównych wyróżników jest atmosfera panująca w Corning. Pomimo tego, że jesteśmy dużą międzynarodową organizacją, nasi pracownicy sami mówią, że czują realną możliwość wpływania na to, co dzieje się w firmie (mamy m.in. program iKazen - pracownicy zgłaszają w nim ulepszenia, które później są wdrażane). Wiąże się to bezpośrednio ze wspomnianą atmosferą - u nas nie ma dystansu pomiędzy przełożonymi i podwładnymi, wszyscy jesteśmy na ty, kierownicy nie ograniczają swoich pracowników i obdarzają ich dużą dozą zaufania w kwestii codziennych obowiązków. To wszystko sprawia, że pracownicy chętnie dzielą się wiedzą i mają świadomość, że w przypadku jej braku lub ewentualnej pomyłki mogą zwrócić się do swoich kolegów i nie zostanie to odebrane negatywnie.

Przyjazna atmosfera oraz poczucie przynależności do zespołu wspierane są również poprzez organizowane inicjatywy integracyjne - pracownicy mogą np. dołączyć do firmowych zespołów sportowych. Integracja sprzyja zacieśnianiu więzi, a to przekłada się później bezpośrednio na pracę w zespołach.

Pracy zespołowej w Corning sprzyja także to, że jesteśmy firmą między narodową. Wyjazdy zagraniczne oraz realizacja projektów z osobami różnych narodowości sprawiają, że nasi pracownicy obecni są zarówno przy tworzeniu projektu, jak i w trakcie jego realizacji. Dzięki temu mają szansę na realny rozwój kompetencji, który umożliwia współpraca z fachowcami oraz bezpośredni kontakt z procesami.


Dynamiczny rozwój współczesnego rynku sprawia, że współpraca zespołowa, zawsze ceniona, obecnie może decydować o "być albo nie być" firmy. Niedobór pracowników zmusza firmy do zwracania większej uwagi na osoby niekoniecznie posiadające oczekiwane doświadczenie już na starcie, ale za to dysponujące potencjałem rozwoju oraz odpowiednimi kompetencjami miękkimi. To one przekładają się na późniejszą atmosferę we współpracującej grupie, a przede wszystkim na efektywność jej działań. Wcześniejsze współdziałanie w grupie nabiera bardziej indywidualnego charakteru i silniejszego poczucia wpływu.

Obecnie obserwujemy jeszcze jedną istotną zmianę. Coraz częściej teamwork (praca zespołowa) zmienia się w teaming (zespołowość).Nie oznacza to radykalnej zmiany dotychczasowego podejścia, a rozszerzenie jego znaczenia. Według tego podejścia pracownik nie musi być przyporządkowany na stałe do jednego zespołu, a zamiast tego współpracuje z różnymi osobami, w zależności od projektu lub zadania. To też szansa na umocnienie jego więzi z firmą oraz wymianę wiedzy. Pracownik ma możliwość lepszego poznania różnych obszarów firmy i kolegów z innych jednostek, szybciej zdobywa doświadczenia, uczestniczy w ciekawych projektach.

W fabryce Imperial Tobacco Polska zatrudniamy pracowników głównie na stanowiskach technicznych średniego szczebla, o których pozyskanie na rynku jest niezwykle trudno. Zależy nam na związaniu ich z nami na dłużej oraz tworzeniu dobrego miejsca pracy, w którym sposób komunikacji oraz ogólne nastawienie do pracowników będzie się kojarzyło z rodzinną atmosferą. Póki co wiele spośród zatrudnionych u nas osób pracuje z nami od ponad 10 lat. Nie osiągnęlibyśmy tego, grając na siebie. Takie możliwości daje tylko zgrany zespół.


Na współpracę zespołową kładziemy w KMD Poland nacisk. Wpływa ona nie tylko na efektywność, ale i innowacyjność procesów. Bez niej niemożliwe byłoby tworzenie rozwiązań w zespołach projektowych. Wykreowanie odpowiedniego środowiska dla współpracy pracowników oraz zarządzanie nimi jest dla pracodawcy IT dużym wyzwaniem. Nie ułatwia go również sytuacja na rynku pracy. Wszystko to sprawia, że oczekiwane współdziałanie zespołu jest wielowymiarowym wyzwaniem.

Bardzo ważną rolę odgrywa wymiana wiedzy oraz doświadczeń. Powstające aplikacje tworzone są przez różne osoby, z których każda wnosi część pracy. Często pracują one jednocześnie w kilku innych grupach. Od ich pracy zależy jakość produktu końcowego. Także od ich nastawienia wobec siebie oraz otwartości, bo bycie w zespole IT to też wskazywanie błędów, ciągła dyskusja w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań. Uczestniczą w niej nie tylko programiści, ale i np. testerzy czy graficy. Tym ważniejsza jest umiejętność komunikowania się z innymi i mówienie wspólnym językiem.

Zespół w IT nie zawsze tworzą osoby działające w jednym pokoju, budynku czy nawet kraju. Narastający niedobór talentów, ale i inwestycje firm w nowe rynki, sprawiają, że coraz częściej kwestie współpracy i odpowiedniego kierowania rozproszoną grupą wchodzą na wyższy szczebel. Do wyzwań dochodzi zarządzanie różnorodnością kulturową, dbanie o integrację pracowników znajdujących się w różnych lokalizacjach, patrzących odmiennie na kwestie projektowe czy też relacje międzyludzkie, a często też nie zawsze posiadających wystarczająco rozwinięte kompetencje miękkie. Tym większa jest tu rola pracodawcy oraz liderów działów i projektów, którym pomagają m.in. odpowiednie metodyki zarządzania, jak Agile czy Scrum, ale i odpowiednie cechy osobowości. Bardziej niż w innych branżach liczy się tu dobry kontakt z podwładnymi, dla których szef jest raczej kolegą z zespołu niż przełożonym. W IT hierarchia gra drugoplanową rolę. Na pierwszym miejscu jest merytoryka, a zaraz za nią umiejętność porozumienia i to na nich należy budować autorytet. Jest on tym istotniejszy, że zdobywana wiedza i ciekawe projekty to istotne czynniki, które potrafią przyciągnąć oraz zatrzymać w firmie na dłużej. Taką samą funkcję pełni atmosfera pracy, a na nią składa się właśnie współpraca z innymi.

Anna Kosińska

Katarzyna Najderek

Kinga Sobiech

Anna Kiełczewska

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK