Rachunkowość Budżetowa 19/2015, data dodania: 24.09.2015

Czy odsetki od należności cywilnoprawnych należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S

Czy w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowa jednostka budżetowa w kolumnie 10 "zaległości netto" wykazuje naliczone na koniec kwartału odsetki od należności cywilnoprawnych (§ 092)?

Tak, samorządowa jednostka budżetowa ma obowiązek wykazać w sprawozdaniu Rb-27S odsetki od należności cywilnoprawnych.

Należności cywilnoprawne - definicja

Dla pełnego wyjaśnienia tematu trzeba w pierwszej kolejności wyjaśnić pojęcie należności cywilnoprawnych. Niestety, ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) nie formułuje definicji legalnej pojęcia "należności cywilnoprawnych".

Źródłem rodzaju należności cywilnoprawnych będą stosunki cywilnoprawne, w których jedną ze stron (stroną uprawnioną do otrzymania tych należności) będą szeroko pojęte jednostki sektora finansów publicznych.

Ustawodawca w art. 55 i 59 uofp zawęził krąg stron uprawnionych do otrzymywania należności cywilnoprawnych do:

● organów administracji rządowej,

● państwowych jednostek budżetowych,

● państwowych funduszy celowych,

● jednostek samorządu terytorialnego wraz z jednostkami im podległymi.

Należności pieniężne cywilnoprawne, o których jest mowa w art. 55 uofp, przypadające organom administracji rządowej, państwowym jednostkom budżetowym i państwowym funduszom celowym, mogą być umarzane w całości albo w części lub ich spłata może być odraczana albo rozkładana na raty.

Źródłem należności cywilnoprawnych są w szczególności:

● przepisy prawa (ustawy, akty wykonawcze),

● czynności administracyjne (decyzje administracyjne),

● stosunki cywilnoprawne (umowy darowizny, umowy sprzedaży).

Od należności cywilnoprawnych należy rozróżnić należności o charakterze publicznoprawnym. Aby móc to zweryfikować, należy odnieść się do regulacji ustawy o finansach publicznych w sprawie nieopodatkowanych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, które to enumeratywnie wymienione zostały w art. 60 uofp. Środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym są w szczególności następujące dochody budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego:

● kwoty dotacji podlegające zwrotowi w przypadkach określonych w ustawie o finansach publicznych,

● należności z tytułu gwarancji i poręczeń udzielonych przez Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego,

● wpłaty nadwyżek środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych,

● wpłaty nadwyżek środków finansowych agencji wykonawczych,

● wpłaty środków z tytułu rozliczeń realizacji programów przedakcesyjnych,

● należności z tytułu zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz inne należności związane z realizacją projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także odsetki od tych należności,

● dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw,

● pobrane przez jednostkę samorządu terytorialnego dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami i nieodprowadzone na rachunek dochodów budżetu państwa.

Odsetki od należności cywilnoprawnych w Rb-27S

Sprawozdanie Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego to sprawozdanie, które dostarcza informacji o źródłach dochodów oraz stopniu ich realizacji. Sprawozdanie to składa się z kolumn określających źródło dochodów w pełnej szczegółowości: działu, rozdziału, paragrafu, planu, należności, potrąceń, dochodów wykonanych, dochodów otrzymanych, należności pozostałych do zapłaty (w tym zaległości), nadpłat.

Sposób wykazania odsetek od należności w sprawozdaniu Rb-27S zależy od rodzaju należności jednostki. Naliczone odsetki od należności innych niż podatkowe, w tym wynikające z umów cywilnoprawnych, należy ująć w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie:

● 9 "Należności pozostałe do zapłaty ogółem",

● 10 "Zaległości netto",

zgodnie z przepisami załącznika nr 39 do rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

W kolumnach 9, 10 i 11 sprawozdania Rb-27S wykazywane jest saldo końcowe należności pozostałych do zapłaty. Dane te wynikają z ewidencji analitycznej prowadzonej do konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych".

ZAPAMIĘTAJ!

Odsetki od należności cywilnoprawnych ujmujemy w § 092 "Wpływy z pozostałych odsetek" z właściwą czwartą cyfrą.

W § 092 "Wpływy z pozostałych odsetek" ujmuje się odsetki od dochodów, które nie są określone w przepisach prawa jako podatki i opłaty, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej). W paragrafie tym ujmuje się między innymi:

● odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu czynszu,

● odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym,

● odsetki od należności rozłożonej na raty.

Kolumna "zaległości netto" w sprawozdaniu Rb-27S w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody jednostki samorządu terytorialnego obejmuje należności spełniające łącznie dwa warunki:

1) upłynął termin ich zapłaty,

2) mogą być przedmiotem egzekucji administracyjnej.

Nie należy wykazywać w kolumnie "zaległości netto":

● zaległości płatnych w ratach, jeżeli termin spłaty raty nie minął,

● odroczonych - w przypadku gdy odroczony termin płatności nie minął,

● kwot objętych wstrzymaniem wykonania decyzji na mocy postanowienia organu podatkowego, sądu administracyjnego lub odrębnych przepisów,

● zaległości objętych postępowaniem ugodowym, układowym lub restrukturyzacyjnym.

RENATA NIEMIEC

 finansista, posiada długoletni staż pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz doświadczenie w zakresie finansów i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

PODSTAWY PRAWNE

● art. 55, art. 59 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1269)

● załącznik nr 39 do rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 119; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 459)

● załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

● załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 105; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 931)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK