Rachunkowość Budżetowa 2/2017, data dodania: 16.01.2017

Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach

Pracownik zatrudniony jako mechanik - konserwator urządzeń mechanicznych, został skierowany na kurs spawacza. Nie jest to warunek dalszego zatrudnienia. W jednostce potrzebna jest osoba posiadająca uprawnienia do spawania. Czy badanie lekarskie do tego kursu należy włączyć do kosztów tego szkolenia? Czy wydatki poniesione na to szkolenie będą stanowiły wydatki strukturalne?

Kurs spawacza konserwatora urządzeń mechanicznych

Nie, wydatki poniesione w związku ze skierowaniem konserwatora urządzeń mechanicznych na kurs spawacza, ani wydatki poniesione na badania lekarskie do tego kursu, nie będą stanowiły wydatków strukturalnych.

Ogólna zasada przy kwalifikowaniu wydatków strukturalnych jest taka, że wydatki ponoszone na szkolenia, kursy pracowników obsługi technicznej (np. konserwatora urządzeń mechanicznych, sprzątaczki, elektryka) nie stanowią wydatków strukturalnych i nie powinny być ujmowane w sprawozdaniach Rb-WSa i Rb-WSb.

Wydatki ponoszone w ramach rządowego programu "Bezpieczna+"

W szkole realizowane są działania w ramach rządowego programu "Bezpieczna+". Wydatki w ramach tego programu obejmują zarówno: wynagrodzenia nauczycieli realizujących zadania w ramach programu, szkolenia dla nauczycieli i rodziców, zakup pomocy dydaktycznych, zakup wyposażenia do przeprowadzania warsztatów, np. laptop, projektor, zakup wyposażenia pracowni warsztatowo-mediacyjnej, np. siedziska, materace, zakup biletów wstępu na lodowisko, zakup sprzętu sportowego, zakup sprzętu nagłaśniającego, wynajem autobusu dla uczniów, zakup nagród, zakup materiałów biurowych do przeprowadzenia warsztatów. Czy wszystkie wymienione wydatki należy zakwalifikować do kodu 75, czy też każdą pozycję traktować indywidualnie i np. szkolenia dla nauczycieli ująć w kodzie 72, ale już szkoleń dla rodziców nie traktować jako wydatki strukturalne?

Zgodnie z informacjami podanymi na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, program "Bezpieczna+" ma być realizowany w latach 2015-2018 i stanowi niejako uzupełnienie do realizowanego rządowego programu na lata 2014-2016 "Bezpieczna i Przyjazna Szkoła". Adresatami programu są zarówno uczniowie, ich rodzice, jak i nauczyciele i inni pracownicy szkół. Celem "Bezpiecznej+" jest podniesienie kompetencji pracowników szkół, uczniów i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia, które w niej występują.

W związku z tym, że na wydatki zaliczane do wydatków strukturalnych należy patrzeć zadaniowo/projektowo, całość wydatków ponoszonych na realizację programu "Bezpieczna+", czyli:

● wynagrodzenia nauczycieli realizujących zadania w ramach programu,

● szkolenia dla nauczycieli i rodziców,

● zakup pomocy dydaktycznych,

● zakup wyposażenia do przeprowadzania warsztatów, np. laptop, projektor,

● zakup wyposażenia pracowni warsztatowo-mediacyjnej, np. siedziska, materace,

● zakup biletów wstępu na lodowisko,

● zakup sprzętu sportowego,

● zakup sprzętu nagłaśniającego,

● wynajem autobusu dla uczniów,

● zakup nagród,

● zakup materiałów biurowych do przeprowadzenia warsztatów

- należy ujmować w obszarze XII. Poprawa jakości kapitału ludzkiego, w kodzie 73. Działania na rzecz zwiększenia udziału w kształceniu i szkoleniu przez całe życie, w szczególności poprzez przedsięwzięcia na rzecz ograniczenia przedwczesnej rezygnacji z dalszej nauki w szkole, minimalizowania dyskryminacji ze względu na płeć oraz poprawy jakości i dostępu do kształcenia na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym oraz kształcenia i szkoleń na poziomie wyższym. Program ma związek z organizacją dodatkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz specjalistycznych służących wyrównaniu dysproporcji edukacyjnych w procesie kształcenia.

Zakup podręczników oraz piłki dla niewidomego ucznia

Czy wydatki poniesione na zakup podręczników w systemie Braille’a oraz piłki dźwiękowej do lekcji wychowania fizycznego dla niewidomego ucznia pierwszej klasy gimnazjum publicznego stanowią wydatki strukturalne?

Nie, wydatki poniesione na zakup podręczników w systemie Braille’a oraz piłki dźwiękowej do lekcji wychowania fizycznego dla niewidomego ucznia pierwszej klasy gimnazjum publicznego nie stanowią wydatków strukturalnych i nie należy ujmować ich w sprawozdaniu Rb-WSa i Rb-WSb.

Szkolenia w laboratorium kryminalistycznym Policji

Czy wydatki poniesione na szkolenie z zakresu systemu zarządzania w laboratorium, zadania kierownika do spraw jakości i kierownictwa technicznego, audyt wewnętrzny laboratorium oraz na szkolenie specjalistyczne z obsługi chromatografu cieczowego w laboratorium kryminalistycznym Policji należy ująć w kodzie 81?

Tak, wydatki poniesione na szkolenie z zakresu systemu zarządzania w laboratorium, zadania kierownika do spraw jakości i kierownictwa technicznego, audyt wewnętrzny laboratorium oraz na szkolenie specjalistyczne z obsługi chromatografu cieczowego w laboratorium kryminalistycznym Policji należy ująć w obszarze XV. Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w kodzie 81. Rozwiązania na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów.

Dożywianie dzieci w szkole

Czy wydatki ponoszone przez ośrodek pomocy społecznej na dożywianie dzieci w szkole stanowią wydatki strukturalne?

Nie, wydatki ponoszone przez ośrodek pomocy społecznej na dożywianie dzieci w szkole nie są klasyfikowane jako wydatki strukturalne.

Ogólnie wydatki mające charakter socjalny nie są zaliczane do strukturalnych. Wyjątek stanowi pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych (zwłaszcza w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych), których niekorzystna sytuacja materialna stanowi barierę w rozwoju edukacyjnym. Wydatki poniesione na taką pomoc wpisuje się w obszarze XII. Poprawa jakości kapitału ludzkiego, w kodzie 73. Działania na rzecz zwiększenia udziału w kształceniu i szkoleniu przez całe życie, w szczególności poprzez przedsięwzięcia na rzecz ograniczenia przedwczesnej rezygnacji z dalszej nauki w szkole, minimalizowania dyskryminacji ze względu na płeć oraz poprawy jakości i dostępu do kształcenia na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym oraz kształcenia i szkoleń na poziomie wyższym.

AGATA PIŁAT

specjalista w zakresie wydatków strukturalnych

PODSTAWA PRAWNA

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK