Rachunkowość Budżetowa 2/2016, data dodania: 14.01.2016

Wydatki strukturalne

Czy książki zakupione do biblioteki szkolnej w ramach programu "Książki naszych marzeń" stanowią wydatek strukturalny

Szkoła podstawowa, dla której organem prowadzącym jest gmina, otrzymała dofinansowanie z budżetu państwa na zakup książek do biblioteki szkolnej w ramach programu "Książki naszych marzeń". Czy zakup ten będzie stanowił wydatek strukturalny - jeżeli tak, to jaki kod klasyfikacji wydatków strukturalnych należy zastosować?

Tak, wydatki na książki zakupione do biblioteki szkolnej, w tym również te niestanowiące podręczników, stanowią wydatki strukturalne, które ewidencjonować należy w kodzie 75 klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Wydatkiem strukturalnym jest każdy wydatek związany z wykonywaniem celów (projektów, działań, zadań), poniesiony ze środków publicznych krajowych, który można zaklasyfikować do obszarów i kodów kategorii interwencji funduszy strukturalnych określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (dalej: rozporządzenie o wydatkach strukturalnych). O zastosowaniu właściwego kodu klasyfikacji decyduje cel, dla realizacji którego wydatek jest dokonywany.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (www.men.gov.pl), program "Książki naszych marzeń" realizowany jest w roku szkolnym 2015/2016. Ma on umożliwić zakup książek do bibliotek szkolnych w celu promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijania ich kompetencji i zainteresowań czytelniczych. Program finansowany jest wyłącznie ze środków pochodzenia krajowego (ze środków budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego). Program ten poprzedza Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, który ma być realizowany w latach 2016-2020. Zgodnie z założeniami ministerstwa, podstawowym rezultatem programu ma być trwałe zainteresowanie młodych ludzi czytaniem.

Wsparcie finansowe na zakup książek przysługuje organom prowadzącym publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, tak więc trafią one przede wszystkim do gmin (w formie dotacji celowych). Biblioteki szkolne, które otrzymają środki z programu, mogą kupować książki niebędące podręcznikami szkolnymi. Mają być one wybierane przez uczniów, dzięki czemu będą to lektury, którymi są oni faktycznie zainteresowani, oraz które są bliskie ich doświadczeniom w poznawaniu i rozumieniu współczesnego świata. Książki te mają rozbudzać zainteresowanie młodego czytelnika otaczającą go rzeczywistością i inspirować do twórczego działania. Ponadto w ramach programu przewidziana jest współpraca bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi. Mogą one wspólnie organizować wydarzenia służące popularyzacji i promocji czytelnictwa. Bibliotekarze i nauczyciele mają również zachęcać uczniów do wypożyczania książek na okres ferii letnich i zimowych.

W ramach obszaru XIII. Inwestycje w infrastrukturę społeczną funkcjonuje kod 75. Infrastruktura edukacji. Do kodu tego zaliczamy wydatki związane z realizacją działań mających na celu rozwój infrastruktury edukacyjnej i oświaty obejmujące roboty oraz wyposażenie w środki i zasoby związane z działaniami dydaktycznymi, wychowawczymi i kulturalnymi prowadzonymi na wszystkich poziomach i we wszystkich profilach kształcenia. Zgodnie z Objaśnieniami zastosowanych pojęć, znajdującymi się na końcu rozporządzenia o wydatkach strukturalnych, przez pojęcie wyposażenia w środki i zasoby rozumiemy zakup i dostawę towarów i usług niezbędnych do pełnienia funkcji i prowadzenia działalności bezpośrednio związanych z operacją lub do osiągnięcia celów operacji.

Zakup książek do biblioteki szkolnej, z których będą korzystali uczniowie, stanowi zakup towarów niezbędnych do pełnienia funkcji i prowadzenia działalności bezpośrednio związanych z realizacją operacji oraz celów, o których mowa w kodzie 75. Infrastruktura edukacji. Wyposażenie to niewątpliwie związane jest z działaniami wychowawczymi i kulturalnymi prowadzonymi w szkołach, podobnie jak inne wydatki możliwe do zrealizowania w ramach omawianego projektu (np. usługi związane ze współpracą z innymi bibliotekami). W związku z powyższym, dokonywane ze środków krajowych wydatki będą stanowiły wydatki strukturalne.

Gdyby w opisie omawianego kodu zawarto zapisy ograniczające roboty oraz wyposażenie jedynie do działań związanych z dydaktyką, to zasadne byłoby ujmowanie we wskazanym kodzie jedynie książek, które są podręcznikami.

Rozszerzenie tych działań o wychowawcze i kulturalne powoduje, że również wydatki opisane w pytaniu służą realizacji celów, o których mowa w kodzie 75 klasyfikacji. Jako że projekt w całości finansowany jest ze środków krajowych, to wydatki te w całości będą stanowiły wydatki strukturalne, które ująć należy we wskazanym kodzie klasyfikacji wydatków strukturalnych.

DANIEL JUREWICZ

 członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

PODSTAWA PRAWNA

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 44, poz. 255)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK