Rachunkowość Budżetowa 20/2015, data dodania: 13.10.2015

Wydatki strukturalne

Czy dokonany przez szkołę zakup programu komputerowego przeznaczonego do prowadzenia biblioteki szkolnej stanowi wydatek strukturalny

Szkoła dokonała zakupu specjalistycznego programu komputerowego do prowadzenia biblioteki szkolnej z własnych środków. Program umożliwia stworzenie bazy zasobów posiadanych przez bibliotekę oraz wypożyczających je czytelników. Wydatek ten pasuje do kilku kodów wydatków strukturalnych (np. 11, 59, 75). W jakim kodzie należy zaewidencjonować ten zakup?

Wydatek polegający na zakupie programu przeznaczonego do prowadzenia biblioteki szkolnej należy ująć w kodzie 75 klasyfikacji wydatków strukturalnych.

ZAPAMIĘTAJ!

Ze względu na fakt, że klasyfikacja wydatków strukturalnych jest klasyfikacją celowościową, a nie rodzajową, podobne rzeczowo wydatki mogą być ewidencjonowane w różnych jej kodach. Decydujące znaczenie ma zawsze cel, dla realizacji którego wydatek jest dokonywany.

Wydatek dokonany przez szkołę, polegający na zakupie programu do prowadzenia biblioteki szkolnej, służy realizacji celów, o których mowa w kodzie 75 klasyfikacji wydatków strukturalnych. Zgodnie z opisem, w kodzie tym ujmować należy wydatki związane z realizacją działań mających na celu rozwój infrastruktury edukacyjnej i oświaty, obejmujące roboty oraz wyposażenie w środki i zasoby związane z działaniami dydaktycznymi, wychowawczymi i kulturalnymi prowadzonymi na wszystkich poziomach i we wszystkich profilach kształcenia. Zgodnie natomiast z Objaśnieniami zastosowanych pojęć, znajdującymi się na końcu rozporządzenia o wydatkach strukturalnych, przez pojęcie wyposażenia w środki i zasoby rozumiemy zakup i dostawę towarów i usług niezbędnych do pełnienia funkcji i prowadzenia działalności bezpośrednio związanych z operacją lub do osiągnięcia celów operacji.

Zakup programu do prowadzenia biblioteki szkolnej stanowi zakup towaru niezbędnego do pełnienia funkcji i prowadzenia działalności bezpośrednio związanych z realizacją operacji oraz celów, o których mowa w kodzie 75. Infrastruktura edukacji. W związku z powyższym, w części dokonywanej ze środków krajowych stanowi on wydatek o charakterze strukturalnym, który powinien zostać ujęty we wskazanym kodzie klasyfikacji, niezależnie od wartości nabywanego towaru.

Zakup programu komputerowego do prowadzenia biblioteki faktycznie służyć może realizacji celów, o których mowa również w innych kodach klasyfikacji. Jest on związany z efektywnym wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, a więc mógłby być ujęty w kodzie 13 rozporządzenia o wydatkach strukturalnych. Ponadto ma również na celu rozwój infrastruktury kultury, gdyż jest wyposażeniem ściśle związanym z prowadzeniem działalności kulturalnej, w związku z czym mógłby zostać ujęty również w kodzie 59 klasyfikacji. Niemniej w przypadku gdy zakup ten dokonywany jest przez szkołę i będzie służył prowadzeniu biblioteki szkolnej, to stanowi on zakup wyposażenia związanego z działaniami dydaktycznymi, wychowawczymi i kulturalnymi prowadzonymi na określonych poziomach kształcenia. Służy więc rozwojowi infrastruktury edukacyjnej i oświaty, a więc powinien zostać sklasyfikowany w kodzie 75 klasyfikacji wydatków strukturalnych.

DANIEL JUREWICZ

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

PODSTAWY PRAWNE

· ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1240)

· rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 44, poz. 255)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK