Rachunkowość Budżetowa 11/2015, data dodania: 25.05.2015

Wydatki strukturalne

Czy przekazanie dotacji z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola stanowi wydatek strukturalny

Z budżetu gminy, zgodnie z obowiązkiem ustawowym, przekazywana jest dotacja dla niepublicznego przedszkola. Z dotacji dokonywane są różnorakie wydatki, część z nich może stanowić wydatki strukturalne. Czy, i ewentualnie na jakiej podstawie, należy te wydatki ujmować w ewidencji wydatków strukturalnych prowadzonej przez urząd?

Nie, przekazanie dotacji z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola nie stanowi wydatku strukturalnego.

Instrukcja sporządzania sprawozdań RB-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych zawarta została w załączniku nr 40 do rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej). W przypadku przekazania krajowych środków publicznych przez jednostkę zaliczaną do sektora finansów publicznych na zadanie realizowane w obszarach interwencji funduszy strukturalnych przez jednostkę niezaliczoną do sektora finansów publicznych, przepływ środków jest wydatkiem jednostki przekazującej środki, który należy wykazać w sprawozdaniu - § 2 ust. 5 załącznika nr 40 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.

W przypadku więc gdy ze środków publicznych przekazanych przedszkolu niepublicznemu dokonywane są wydatki o charakterze strukturalnym, powinny one zostać zaewidencjonowane w jednostce sektora finansów publicznych przekazującej środki publiczne (a więc w urzędzie gminy) jako wydatki strukturalne.

Dotacje przekazywane dla przedszkola niepublicznego mogą być wykorzystane na dofinansowanie realizacji zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, jak wskazuje art. 90 ust. 3d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Środki te przeznaczane są więc na podobne zadania, które realizują przedszkola publiczne. Zdecydowana większość wydatków przeznaczanych na bieżące funkcjonowanie przedszkoli publicznych nie stanowi wydatków strukturalnych, gdyż nie służy realizacji żadnego z celów określonych w rozporządzeniu o wydatkach strukturalnych.

Identyczna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do dotacji przekazywanych dla przedszkola niepublicznego. Przekazywana dotacja nie stanowi realizacji żadnego z celów określonych w rozporządzeniu, a realizuje ustawowe obowiązki ciążące na gminie. W związku z powyższym przekazanie dotacji dla przedszkoli niepublicznych nie stanowi wydatków o charakterze strukturalnym. Wydatkiem strukturalnym byłyby wydatki ponoszone na rozwój infrastruktury edukacji, niemniej jednak ustawa o systemie oświaty wskazuje inny cel przeznaczenia dotacji otrzymywanych przez przedszkola niepubliczne.

DANIEL JUREWICZ

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

PODSTAWY PRAWNE

● art. 90 ust. 3d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 357)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 459)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK