Liceum ogólnokształcące (jednostka budżetowa) wynajmuje nauczycielom mieszkania służbowe. Czy po centralizacji VAT należy z tymi nauczycielami zawrzeć nowe umowy i wystawiać im faktury? Dochód z wynajmu przekazywany jest przez jednostkę do budżetu gminy.
Nie, po przejściu na scentralizowany model rozliczania VAT zawarte przez jednostkę umowy najmu pozostaną ważne i nie będzie konieczne zawieranie nowych. Po centralizacji zmiany będą dotyczyć jedynie skutków w VAT z tytułu świadczenia usług najmu na podstawie tych umów - podatnikiem VAT stanie się gmina. To również gmina będzie miała obowiązek wystawiania (na żądanie tych osób) faktur dokumentujących usługi najmu.
Przejście na scentralizowany model rozliczania podatku ma konsekwencje wyłącznie w zakresie rozliczania VAT. Zdarzenie to nie wywołuje natomiast skutków prawnych w zakresie innych dziedzin prawa - w tym na gruncie prawa cywilnego. Na skutek dokonania centralizacji gminna jednostka budżetowa traci wprawdzie status odrębnego podatnika VAT, ale nie traci przymiotu podmiotu prawnego. Nadal może zawierać umowy i występować w nich jako strona. Zawarte wcześniej z nauczycielami umowy cywilnoprawne najmu zachowują więc ważność.
JERZY TRAMSKI
prawnik, pracownik kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków
PODSTAWA PRAWNA
● art. 15, art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1228)
Akcja zadawania pytań - centralizacja VAT
Jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek wprowadzić scentralizowany system rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r., a więc już za niespełna 3 miesiące.
Jeżeli mają Państwo problemy z wdrożeniem tego systemu w swoich jednostkach, nie wiedzą, jak prawidłowo:
w wypełniać dokumenty w składać deklaracje w wystawiać faktury w ewidencjonować i klasyfikować zdarzenia gospodarcze objęte centralizacją VAT itp.,
zapraszamy do zadawania pytań naszemu ekspertowi.
Wątpliwości i pytania związane z tą tematyką można przesyłać do 31 grudnia 2016 r. do redakcji "Rachunkowości Budżetowej" pod adresem:
magdalena.grotkiewicz@infor.pl
z dopiskiem "centralizacja VAT" lub zamieścić na naszym profilu na portalu społecznościowym Facebook: https://www.facebook.com/rbinforpl/
Na wszystkie otrzymane pytania nasz ekspert udzieli odpowiedzi, a najciekawsze z nich opublikujemy na łamach naszego czasopisma.