Rachunkowość Budżetowa 5/2015, data dodania: 18.02.2015

Wydatki strukturalne

Jaki kod klasyfikacji wydatków strukturalnych zastosować w przypadku, gdy do danego wydatku pasują opisy kilku kodów

Zarówno w praktyce, jak i w różnych publikacjach pojawiają się sytuacje, gdy takie same wydatki ujmowane są do różnych kodów klasyfikacji wydatków strukturalnych - np. termomodernizacja budynków szkoły może być ujęta w kodzie 47 lub 75 klasyfikacji. Skąd wynika ta rozbieżność i jak należy się w takiej sytuacji zachować?

Wskazana w pytaniu rozbieżność jest jedynie pozorna i nie dowodzi niedoskonałości uregulowań prawnych w zakresie klasyfikowania wydatków publicznych, w tym wydatków o charakterze strukturalnym.

Zgodnie z brzmieniem art. 39 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), wydatki publiczne klasyfikuje się według działów i rozdziałów określających rodzaj działalności oraz paragrafów określających rodzaj wydatków. Ponadto, zgodnie z art. 39 ust. 2 uofp, wydatki publiczne klasyfikuje się również według dodatkowej klasyfikacji, określającej kody wydatków strukturalnych. Wykonując dyspozycję art. 39 ust. 4 uofp, Minister Finansów określił w drodze rozporządzeń:

● z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej),

● z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (dalej: rozporządzenie o wydatkach strukturalnych)

szczegółowe klasyfikacje, o których była mowa wcześniej.

Ustawa o finansach publicznych określa, że wydatki według działów i rozdziałów klasyfikowane są w oparciu o rodzaj działalności, natomiast wydatki według paragrafów klasyfikowane są w oparciu o rodzaj dokonywanego wydatku. Zgodnie natomiast z § 2 ust. 3 załącznika nr 40 do rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej - Instrukcja sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych, wydatki strukturalne to krajowe wydatki publiczne poniesione w obszarach interwencji funduszów strukturalnych w związku z realizacją operacji i celów określonych w rozporządzeniu o wydatkach strukturalnych. Wydatki strukturalne klasyfikowane są więc w oparciu o cel, dla realizacji którego zostały poniesione.

Mając powyższe na uwadze, zauważyć należy, że klasyfikacje wydatków według działów i rozdziałów, według paragrafów oraz według kodów klasyfikacji wydatków strukturalnych znacząco się od siebie różnią. Klasyfikacja dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych jest klasyfikacją rodzajową, natomiast klasyfikację wydatków strukturalnych określić należy jako celowościową. Stąd też możliwe, i jak najbardziej prawidłowe są sytuacje, w których podobne wydatki ujmowane będą w różnych podziałkach różnych klasyfikacji. Dla przykładu, zakup materiałów biurowych w różnych instytucjach sklasyfikowany będzie w tym samym paragrafie klasyfikacji wydatków budżetowych, a jednocześnie w różnych działach i rozdziałach tej klasyfikacji. Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu do klasyfikacji wydatków strukturalnych. Wspomniana w pytaniu termomodernizacja budynków szkolnych faktycznie może zostać zaewidencjonowana w różnych kodach klasyfikacji wydatków strukturalnych. Powodem tej sytuacji będą różne cele, dla realizacji których dokonano termomodernizacji tych obiektów. W przypadku gdy wydatki dokonywane są w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, należy je zakwalifikować do kodu 47. Jakość powietrza klasyfikacji wydatków strukturalnych, w pozostałych przypadkach wydatki te należy natomiast zakwalifikować do kodu 75. Infrastruktura edukacji.

Podsumowując, podkreślić należy, że wydatki publiczne klasyfikowane są według kodów klasyfikacji wydatków strukturalnych w oparciu o cele, dla realizacji których są one ponoszone. Kwestie związane z klasyfikacją wydatków według działów, rozdziałów oraz paragrafów klasyfikacji budżetowej mają w tym względzie jedynie pomocniczy charakter.

Podstawy prawne

● art. 39 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 119)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255

DANIEL JUREWICZ

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK