Rachunkowość Budżetowa 3/2014, data dodania: 30.01.2014

Odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie redakcji "Rachunkowości Budżetowej"

Wykazywanie danych w Rb-Z dotyczących umów cesji wierzytelności i danych w Rb-N w kategorii "depozyty"

W związku z wątpliwościami w zakresie wykazywania danych w sprawozdaniu Rb-Z dotyczących umów cesji wierzytelności oraz danych w sprawozdaniu Rb-N w kategorii "depozyty" po nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych redakcja "Rachunkowości Budżetowej" wystosowała pisma do Dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów z prośbą o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

Pytanie Redakcji RB (cz. I): W związku ze zmianą rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych nasuwają się wątpliwości co do wykazania danych. Czy w części D sprawozdania Rb-Z należy uwzględniać umowy cesji wierzytelności zawierane do jednego roku? Poniżej przedstawiamy przykładowe sytuacje:

1) jednostka sektora finansów publicznych zawarła umowę na wykonanie usługi z przedsiębiorcą, a wraz z zawieraną umową podpisała cesję wierzytelności, że po przedstawieniu faktury nie będzie przelewała środków na rachunek bankowy przedsiębiorcy, tylko na rachunek wskazanego w umowie banku,

2) jednostka sektora finansów publicznych zawarła umowę na wykonanie usługi z przedsiębiorcą, a następnie w trakcie trwania umowy przedsiębiorca przedstawił umowę cesji wierzytelności na rzecz banku, którą jednostka sektora finansów publicznych podpisała,

3) jednostka sektora finansów publicznych zawarła umowę na wykonanie usługi z przedsiębiorcą, a następnie w trakcie trwania umowy przedsiębiorca przedstawił umowę cesji wierzytelności na rzecz innego podmiotu, np. podwykonawcy, którą jednostka sektora finansów publicznych podpisała.

Cesją wierzytelności na zabezpieczenie jest umowa, na podstawie której cedent przenosi wierzytelność na rzecz cesjonariusza. Przelew wierzytelności na zabezpieczenie kredytu jest umową zawartą pomiędzy bankiem a kredytobiorcą, na podstawie której kredytobiorca przenosi wierzytelności wobec swojego dłużnika na rzecz banku, jako zabezpieczenie własnego zobowiązania z tytułu udzielonego mu kredytu. Istotne jest to, że kredytobiorca dokonujący cesji nie ponosi odpowiedzialności za wypłacalność dłużnika. Natomiast zgoda dłużnika na dokonanie cesji nie jest wymagana, chyba że inaczej zastrzeżono w umowie, z której wierzytelność jest przelewana. Niejednokrotnie jednostka sektora finansów publicznych (dłużnik) wie tylko, że została zawarta umowa cesji.

W związku z powyższym nasuwa się pytanie, czy takie umowy cesji wierzytelności z przykładu 1 i 2 powinny być wykazywane w części D, wiersz A sprawozdania Rb-Z? Zobowiązanie z umowy 3 nie będzie wykazane, ponieważ nie jest to instytucja finansowa.

Pytanie Redakcji RB (cz. II): W związku ze zmianą rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych nasuwają się wątpliwości co do wykazania danych.

Jednostka budżetowa (szkoła) nie odprowadziła na 31 grudnia środków pieniężnych z rachunku dochodów do jednostki samorządu terytorialnego, odprowadziła je dopiero w styczniu. W sektorze samorządowym nie występuje okres przejściowy z wyjątkiem środków pochodzących z udziałów w podatku dochodowym, części oświatowej subwencji oraz rozliczenia dotacji. Nasuwa się więc pytanie, czy z przedstawionego przykładu środki na rachunku bankowym powinna wykazać za IV kwartał w sprawozdaniu Rb-N wiersz "Depozyty na żądanie" jednostka budżetowa czy też jednostka samorządu terytorialnego.

Jak należy postąpić w sytuacji, gdy wystąpią np. w gminie nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości bądź też z opłaty za odpady komunalne, gdzie mieszkańcy zapłacili w grudniu, na poczet stycznia następnego roku. Należy je wykazać jako środki na rachunku bankowym jednostki, czy też nie powinny być w ogóle ujmowane?

Zmiana pojęcia "depozyt" w okresie sprawozdawczym IV kwartału nasuwa wiele wątpliwości, a w szczególności rozbieżności pomiędzy zapisami § 2 ust. 2 rozporządzenia, gdzie podstawą sporządzenia sprawozdań są: ewidencja księgowa jednostki, sprawozdania lub inne wiarygodne dokumenty poświadczające istnienie danego zobowiązania lub należności.

infoRgrafika

infoRgrafika

Podstawa prawna

● § 9 ust. 2 załącznika nr 9, § 13 ust. 1 pkt 4 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 43, poz. 247; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1344)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK