Z 4. edycji badania "Candidate Experience" wynika, że w wielu obszarach procesów rekrutacyjnych istnieje rozbieżność między deklarowanymi a stosowanymi praktykami przez pracodawców. Podczas gdy aż 83% przedstawicieli działów HR uważa, że stały kontakt z kandydatem wpływa pozytywnie na jego doświadczenie, w praktyce taki standard zachowuje tylko 65% firm. Ponadto w opinii aż 3/4 firm bardzo ważne jest informowanie kandydata o powodach niezatrudnienia, a w rzeczywistości robi tak tylko co drugi pracodawca. Badanie zostało przeprowadzone z inicjatywy eRecruiter i Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji, a partnerem merytorycznym jest Great Digital.
KOMENTARZ
W tegorocznej edycji badania "Candidate Experience" najbardziej zaskoczyła mnie zgłoszona przez kilkadziesiąt procent kandydatów do pracy potrzeba informacji zwrotnej. Kandydat, który zaangażował się w proces rekrutacji - poświęcił swój czas, przygotował dokumenty aplikacyjne - oczekuje dostać coś w zamian. A przygotowanie informacji zwrotnej to wciąż spore wyzwanie dla rekruterów. Jest to nie tylko kwestia czasu, ale też odpowiednich narzędzi, kompetencji oraz doświadczenia. A warto podkreślić, że rzetelna informacja zwrotna nie tylko wpływa na pozytywne doświadczenie kandydata, ale pomaga również pracodawcy w budowaniu wartości zarówno marki, jak i samego rekrutera.
Drugi istotny wniosek z tegorocznej edycji badania to utrzymujący się już od kilku lat wysoki odsetek kandydatów, którzy uważają, że pracodawcy nie dbają o relacje z nimi. Jest to pochodna rosnących oczekiwań kandydatów, na które my jako pracodawcy mamy również wpływ. Firmy podejmują coraz więcej działań na rzecz pracownika, angażują się w różnego rodzaju aktywności, żeby przyciągnąć kandydata. W związku z tym czuje się on doceniony, jest bardziej świadomy tego, co się dzieje i coraz więcej wymaga
- mówi Paweł Bechciński
dyrektor ds. rekrutacji i rozwoju zasobów ludzkich, SUEZ Polska
Kandydaci do pracy: pesymiści czy optymiści?
● 68% kandydatów ma pozytywne doświadczenia z ostatniego procesu rekrutacyjnego.
● 8 na 10 kandydatów ma poczucie, że nikt nie zapoznał się z ich aplikacją, choć na jej przygotowanie 32% poświęciło godzinę lub więcej.
● 47% kandydatów, którzy mieli negatywne doświadczenia z rekrutacji, zmienia nastawienie do produktów lub usług firmy, która prowadziła proces.
● 39% kandydatów wskazało informowanie o powodach niezakwalifikowania się jako kluczowy obszar do usprawnienia.
Deklarowane działania firm, a doświadczenia kandydatów
● 65% rekruterów deklaruje, że utrzymuje z kandydatami ciągły kontakt. Z takim doświadczeniem spotkał się tylko co trzeci kandydat.
● 65% rekruterów przesyła do wszystkich informację o zakończeniu procesu, ale tylko 39% kandydatów deklaruje, że spotkało się z taką praktyką.
● 53% rekruterów wysyła informację o powodach niezakwalifikowania się, ale tylko 18% kandydatów otrzymało taką informację zwrotną.
KOMENTARZ
Na wyniki najnowszej edycji badania "Candidate Experience" patrzymy z optymizmem, ale jednocześnie z dozą ostrożności. Z jednej strony cieszymy się, że większość pracodawców ma świadomość praktyk, które pozytywnie przekładają się na doświadczenia kandydatów do pracy. Z drugiej zaś, odsetek firm, które wprowadzają te praktyki w życie, jest zdecydowanie niższy. Z porównania elementów procesu rekrutacji, które, zdaniem pracodawców, wpływają pozytywnie na doświadczenie kandydata, oraz tych faktycznie stosowanych, wynika, że teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką. Na przykład, aż 65% specjalistów HR wskazało, że utrzymuje ciągły kontakt z kandydatem, ale tylko 32% starających się o pracę spotkało się z takim podejściem. Podobnie, 53% pracodawców deklaruje, że informuje odrzucone osoby o powodach niezakwalifikowania się, ale tylko 18% kandydatów przyznaje, że otrzymało taką informację zwrotną. A warto podkreślić, że już co trzecia osoba, która nie wspomina dobrze procesu rekrutacji, nie zaaplikuje do danej firmy po raz kolejny. To oznacza ogromną stratę dla przedsiębiorstwa, trudną do zaakceptowania zwłaszcza w kontekście utrudnionego dostępu do kandydatów
- mówi Julia Urbańska
marketing manager w eRecruiter i koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji
3 liczby, które powinien zapamiętać każdy rekruter
● 62% kandydatów uważa, że firmy nie dbają o relacje z nimi podczas procesu rekrutacyjnego.
● 33% kandydatów nie zaaplikuje ponownie do firmy, która pozostawiła negatywne wrażenia podczas rekrutacji.
● Co trzeci pracodawca nie widzi potrzeby badania opinii kandydatów na temat ich doświadczeń w procesie rekrutacji.