Rachunkowość Budżetowa 4/2017, data dodania: 06.02.2017

Czy dodatek stażowy wypłacany w czasie zwolnienia lekarskiego pracownika wliczany jest do podstawy trzynastki

Jesteśmy państwową jednostką budżetową. Pracownica w 2016 r. nie przepracowała ani jednego dnia. Od 1 stycznia 2016 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, a następnie do końca 2016 r. korzystała z zasiłku macierzyńskiego. Za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy obok świadczeń wypłacanych z ZUS z tytułu choroby, a następnie macierzyństwa, otrzymywała dodatek stażowy zgodnie z zapisami ustawy o służbie cywilnej. Czy pracownicy będzie przysługiwać za 2016 r. dodatkowe wynagrodzenie roczne? Czy do podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego należy uwzględnić dodatek stażowy wypłacany obok zasiłku chorobowego?

Tak, pracownica będzie miała prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2016 r., a jego podstawę stanowić będzie dodatek stażowy wypłacany również za okresy niezdolności do pracy.

Przepracowanie co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane m.in. w przypadku korzystania z urlopu macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego (art. 2 ust. 3 pkt 6 i 6a ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej; dalej: ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym). Oznacza to, że pracownica, która w danym roku kalendarzowym korzystała z urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego, nabywa prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, nawet jeśli nie przepracuje ani jednego dnia.

Wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy (art. 4 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym).

Przy ustalaniu trzynastki należy sięgnąć do przepisów regulujących wypłatę ekwiwalentu urlopowego. Przy obliczaniu wynagrodzenia i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy bierze się pod uwagę wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych w przepisach (§ 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop; dalej: rozporządzenie urlopowe). Dodatek stażowy jest elementem wynagrodzenia za pracę i nie został wskazany jako ten składnik wynagrodzenia, który nie przysługuje w czasie urlopu wypoczynkowego. W związku z tym dodatek ten jest uwzględniany w podstawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Oznacza to, że obliczając te 8,5% sumy wynagrodzenia rocznego, uwzględnia się m.in. dodatek stażowy, który otrzymuje pracownik. Okoliczność, że dodatek ten jest wypłacany również za czas nieobecności w pracy z tytułu choroby, nie ma tu znaczenia. Faktem jest natomiast, że do dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie wlicza się m.in. wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną (§ 6 pkt 7 rozporządzenia urlopowego).

ZAPAMIĘTAJ!

Dodatek stażowy nie stanowi elementu wynagrodzenia chorobowego i zasiłku chorobowego. Należy go więc uwzględnić w dodatkowym wynagrodzeniu rocznym.

Departament Prawa Pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z 20 stycznia 2010 r. uznał, że dodatek za wieloletnią pracę przysługujący pracownikowi samorządowemu za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które otrzymuje wynagrodzenie, jak i za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego - powinien być w całości uwzględniony w podstawie wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Analogiczne stanowisko należy więc przyjąć odnośnie do pracowników służby cywilnej z uwagi na tożsame regulacje wypłaty dodatku za wieloletnią pracę (§ 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej).

DARIUSZ DWOJEWSKI

prawnik, wykładowca, doktorant na WPiA Uniwersytetu Śląskiego, specjalista w zakresie prawa pracy, pragmatyk pracowniczych i związków zawodowych, współpracownik firm szkoleniowych i autor wielu publikacji

PODSTAWY PRAWNE

● art. 2 ust. 3, art 4 ust. 1 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 2217)

● § 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 174, poz. 1353)

● § 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz.U. z 2016 r. poz. 125)

PRZECZYTAJ TEŻ:

● Ustalenie prawa do trzynastki, naliczenie i jej wypłata - krok po kroku.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK